paroon i storlek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • luppe
    Användare
    • februari 2006
    • 154

    paroon i storlek

    Nån som vet hur stor en paroonhaj blir i ett akvarium?
    Hur stor är det största ni set i ett akvarium?

    Mvh/Bosse
  • algskraparn
    Användare
    • september 2006
    • 159

    #2
    Den största jag sett var väl c:a 70 cm, den var i alla fall så stor att stjärten stack ur mjölkkannan, den gammaldags stora varianten, vi fraktade den i från det 3000 litersakvarie den gått i.

    Den dog ganska snart efter, den fick ganska knepiga skador i samband med upphåvningen.

    Stor, tråkig & korkad fisk, käkar bara upp allt annat i akvariet enligt mig.

    Kommentar

    • Zten
      Användare
      • december 2009
      • 75

      #3
      Ursprungligen postat av algskraparn
      Den största jag sett var väl c:a 70 cm, den var i alla fall så stor att stjärten stack ur mjölkkannan, den gammaldags stora varianten, vi fraktade den i från det 3000 litersakvarie den gått i.

      Den dog ganska snart efter, den fick ganska knepiga skador i samband med upphåvningen.
      Lustigt att den dog om den fraktades så här

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Ja du det är det nog få som vet, de flesta parooner i akvarier dör pga stress och sjukdomar eller avlivas pga storleken långt innan de vuxit klart. Största jag själv har sett var runt halvmetern.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Detta är väl inte den största som jag sett - men den är stor nog för att man skall kunna se att den inte hör hemma i akvarium.

          För att få hålla den på ett offentligt akvarium i Sverige så krävs det att karet är på minst 30.000 liter

          Kommentar

          • Zten
            Användare
            • december 2009
            • 75

            #6
            En klassiker i sammanhanget
            Apparently fish can be tamed and taught tricks, as demonstrated by Jackie Chan.This video first appeared on Jackie Chan's website, www.JackieChan.com

            Kommentar

            • algskraparn
              Användare
              • september 2006
              • 159

              #7
              Ursprungligen postat av Zten
              Lustigt att den dog om den fraktades så här
              Nja, kanske inte.. (Det var faktiskt precis så det såg ut.)

              Jag tror det var skadorna den dog av i förstra hand, bl.a. gick ena bröstfentaggen av vid upphåvning -det blödde en del. Men det är klart att transporten inte gjorde det bättre.
              Vi var noga med att byta vatten och så, det var en svår transport, del av transporten gick med båt..

              Den avled först c:a 2 dagar efter ankomst till nya akvariet, den klarade av att simma och hålla sig på rätt köl när vi släppt i den.

              Sett i backspegeln hade det varit bättre att avliva den direkt, men vi ville ge den en chans.

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av Zten
                En klassiker i sammanhanget
                http://www.youtube.com/watch?v=eTpKEyqUyP0
                Dom kanske inte är så korkade
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Korkade tycker jag inte de är, men de blir definitivt för stora för akvarium. Fräck fisk i tillräckligt stora akvarium, men som Kjell skriver så behövs lite space...

                  Hilsen,

                  /P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • algskraparn
                    Användare
                    • september 2006
                    • 159

                    #10
                    Hoppsan!

                    Det kanske var förhastat av mig att säga att de är korkade..

                    Men av det jag sett (har aldrig haft dem själv privat) simmar de runt runt, provsmakar samma sak på samma plats varje varv, alltid lika livrädda vid vattenbyten o.s.v.

                    Det kanske helt enkelt varit paradexempel på taskig stimulans och/eller att man inte skall ha stora fiskar i för små akvarier.

                    Kommentar

                    • Bjorn
                      Användare
                      • oktober 2009
                      • 939

                      #11
                      Ursprungligen postat av Zten
                      En klassiker i sammanhanget
                      http://www.youtube.com/watch?v=eTpKEyqUyP0
                      Coolt!! :-)
                      Senast redigerad av Bjorn; 20 december 2010, 09:31.
                      Newbie December 2009
                      Malawi: 450 liter
                      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                      Järfälla/Stockholm

                      Kommentar

                      • Bjorn
                        Användare
                        • oktober 2009
                        • 939

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Korkade tycker jag inte de är, men de blir definitivt för stora för akvarium. Fräck fisk i tillräckligt stora akvarium, men som Kjell skriver så behövs lite space...

                        /P
                        .... det finns aldrig för stora fiskar!! ..endast för små akvarium!
                        Newbie December 2009
                        Malawi: 450 liter
                        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                        Järfälla/Stockholm

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Ursprungligen postat av algskraparn
                          Det kanske helt enkelt varit paradexempel på taskig stimulans och/eller att man inte skall ha stora fiskar i för små akvarier.
                          Det tror jag på. Inte helt säker, men rätt övertygad om att vi dels egentligen pratar om en stimfisk, iaf delvis, plus dels en fisk som i naturen rör sig över stora områden. Ett ensamt exemplar i en alldeles för liten vattenvolym landar därmed rakt i djurplågeriträsket, som jag ser det. Ser arten som extremt olämplig för hobbyn generellt.

                          Jag är nästan för ett förbud här, men det är klart... det kan ju finnas någon swimmingpoolägare som vill köra sin pool som akvarium i stället. Där kunde ett litet stim paroon göra sig bra.

                          Sedan tror jag Christers kommentar betyder att han inte ser fisken som korkad, tvärtom.

                          Hilsen,

                          /P
                          Senast redigerad av PatrikMalmo; 20 december 2010, 09:04.
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #14
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Jag är nästan för ett förbud här, men det är klart... det kan ju finnas någon swimmingpoolägare som vill köra sin pool som akvarium i stället. Där kunde ett litet stim paroon göra sig bra.

                            Hilsen,

                            /P
                            Något förbud kommer nog aldrig, men däremot jobbar jag med en lista på arter som inte bör säljas i handeln (dit paroonen hör). Dessa fiskar kommer sedan inte att säljas av grossisterna i Sverige.

                            Självklart innebär detta inget totalstopp eftersom oseriösa företag ändå kan hitta dessa fiskar - men där handlar vi ju ändå inte om vi är seriösa akvarister.

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Du bestämmer alltså vilka fiskar inte får säljas av svenska grossister?
                              Vilka kriterier gäller? Vore jätteintressant att få reda på ditt tänk!
                              Observera att jag inte är motståndare till att en del arter inte ska få säljas i butiker!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...