CA-bilder del 7

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    Ursprungligen postat av Rooster
    Tjusiga firrar Banderad! Ser att du oxå har red eye på dina multispinosus.
    Japps, så är det Tackar

    /Jocke

    Kommentar

    • Rooster
      NCS Medlem
      • november 2009
      • 473

      Har en kull på dem nu på ca 5-6 veckor sådär. Lite svårt att se då de är så små men i rätt ljus tycker jag det verkar som att även avkomman får röda ögon. Båda föräldrarna är röda, då blir avkomman oxå det va, kanske hela kulle till och med? Har du koll på detta Banderad eller nån annan oxå för den delen?

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        Ursprungligen postat av Rooster
        Har en kull på dem nu på ca 5-6 veckor sådär. Lite svårt att se då de är så små men i rätt ljus tycker jag det verkar som att även avkomman får röda ögon. Båda föräldrarna är röda, då blir avkomman oxå det va, kanske hela kulle till och med? Har du koll på detta Banderad eller nån annan oxå för den delen?
        Jo, så är det har jag för mig. Jag har bara dragit upp en kull (eller snarare 30-40st från en kull). Men vad jag minns fick alla röda ögon. Mina vägrar dock leka nu för tiden. Innan gick en stor glupsk Ancistrushane i deras kar. Han åt upp hela romkakan bara någon timme efter lek. Då lekte de ganska ofta. För ett par månader sedan plockade jag bort den kaviarglada malen. Efter det har de förberett lek några gånger, men aldrig kommit till skott.

        /Jocke

        Kommentar

        • Rooster
          NCS Medlem
          • november 2009
          • 473

          Ursprungligen postat av Banderad
          Jo, så är det har jag för mig. Jag har bara dragit upp en kull (eller snarare 30-40st från en kull). Men vad jag minns fick alla röda ögon. Mina vägrar dock leka nu för tiden. Innan gick en stor glupsk Ancistrushane i deras kar. Han åt upp hela romkakan bara någon timme efter lek. Då lekte de ganska ofta. För ett par månader sedan plockade jag bort den kaviarglada malen. Efter det har de förberett lek några gånger, men aldrig kommit till skott.

          /Jocke
          ok det låter ju lovande, verkar som sagt som att (alla) mina oxå har/kommer få röda ögon. Ja det är ju fan lustigt sånt där, ett tag leker ens ciklider som fan sen händer det ingenting på jättelänge...

          Mina multispinosus skulle oxå leka för ett litet tag sen men det hela avbröts, just like that. Men i mitt fall kan det kanske ha lite å göra med att paret inte verkar va så värst funktionellt. Hanen i synnerhet är inför och under lek extremt aggressiv mot honan (och de andra fiskarna oxå för den delen), så så fort hon har lagt klart rommen å den är befruktad jagar har bort henne.

          Så har de vart varenda gång utom den första, då hon stod på sig, men efter en jäkla massa fight så gav hon sig men då hade alla ägg redan sopats bort från underlaget av deras "fläktande" mot varandra. Sen efter den gången har hon fattat att hon inte kan "va med i leken längre" efter äggläggningen har skett så att säga.

          Aja det verkar ju finnas hur mkt olika faktorer som helst som avgör hur "paret" bland div. ciklider kommer överrens å sköter sin avkomma...

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Ursprungligen postat av Ove Planstedt
            Jag tror att de blåa läpparna är ett kännetäcken som är signifikativt för G.crassilabris.

            I boken Centralamerikas ciklider av benny B. Larsen och F. Ingemann Hansen.
            Kan man läsa följande Citat: "Gällock och läppar är blå."

            De nämner även att grundfärgen på kroppen kan variera från mörkbrunt till rödorange.
            Kolla artregistret nu för bilder från 3 olika fångstplatser
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • RobinH
              Användare
              • augusti 2008
              • 2150

              Mycket snack och lite bilder! tycker jag vi får ändra på, slänger in ett foto på Salvini "Rio Chacamax" yngel som jag håller på att dra upp för att se vad där blir av dom ca 1,5-2cm
              CA

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                Ursprungligen postat av RobinH
                Mycket snack och lite bilder! tycker jag vi får ändra på, slänger in ett foto på Salvini "Rio Chacamax" yngel som jag håller på att dra upp för att se vad där blir av dom ca 1,5-2cm
                Snygg form på dem, färgerna lär väl komma framöver misstänker jag. Kul med Salvinis, de har en så säregen kroppsform så man ser direkt vilken fisk det är även om de är små.

                /Jocke

                Kommentar

                • RobinH
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 2150

                  Ursprungligen postat av Banderad
                  Snygg form på dem, färgerna lär väl komma framöver misstänker jag. Kul med Salvinis, de har en så säregen kroppsform så man ser direkt vilken fisk det är även om de är små.

                  /Jocke
                  Ja det hoppas jag att färgerna kommer Annars är det inte mycket att ha hehe.. nä men det betvivlar jag inte, hoppas dom blir lika röda som föräldrarna som Jinnarparen tog hem från Tillman-hobby zoo i tyskland.
                  CA

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    Min största Paraneetroplus Gibbiceps hane på 18-20cm.
                    Senast redigerad av JockeB; 04 december 2011, 12:51.
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 2964

                      Thorichthys Affinis hane ca 12cm.
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      • JockeB
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 2964

                        Thorichthys Ellioti "Rio Manso" hane ca 10 cm.
                        Senast redigerad av JockeB; 04 december 2011, 12:50.
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          EBD (Electric Blue Dempsey) Hane ca 14 cm.
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Läckra bilder
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • RobinH
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 2150

                              Härligt Jocke, Vilka pärlor! Gibbicepsen är riktigt fin nu
                              Har det blivit någon kull av dom än?
                              CA

                              Kommentar

                              • JockeB
                                Användare
                                • maj 2004
                                • 2964

                                Ursprungligen postat av DaRe
                                Läckra bilder
                                Tackar, jaa man får passa på att hinna ta lite när dottern lånar ut kameran en snabbis
                                Mvh Jocke
                                Centralamerikanska Ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...