CA-bilder del 7

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    Ursprungligen postat av RobinH
    En lång historia kort,
    Jag har haft kontakt med en holländare som har ett holländskt forum, och han är kompis med en grossist som speciallicerat sig på att importera Vildfångade Malawi.. och dom 2 ordnar med importer från usa någon gång då och då, och nu blev det från Rapps, i våras var det från Don conkel bla.
    Ok det förklarar saken


    Ursprungligen postat av RobinH
    Japp jag har bla. beställt 10st Thorichthys pasionis "Laguna Perdida"
    Bra jobbat

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      Ursprungligen postat av RobinH
      En lång historia kort,
      Jag har haft kontakt med en holländare som har ett holländskt forum, och han är kompis med en grossist som speciallicerat sig på att importera Vildfångade Malawi.. och dom 2 ordnar med importer från usa någon gång då och då, och nu blev det från Rapps, i våras var det från Don conkel bla.


      Japp jag har bla. beställt 10st Thorichthys pasionis "Laguna Perdida"
      1:a tjing på yngel
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • Big_Sal
        Användare
        • maj 2010
        • 315

        Ursprungligen postat av RobinH
        En lång historia kort,
        Jag har haft kontakt med en holländare som har ett holländskt forum, och han är kompis med en grossist som speciallicerat sig på att importera Vildfångade Malawi.. och dom 2 ordnar med importer från usa någon gång då och då, och nu blev det från Rapps, i våras var det från Don conkel bla.


        Japp jag har bla. beställt 10st Thorichthys pasionis "Laguna Perdida"
        Du har säkert sett denna men ändå värd att posta tycker jag, underbar läsning om vad som verkar vara underbara fiskar!

        Edit: glömde länken: http://www.cichlidae.com/article.php?id=148

        Lycka till med dem!

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • maj 2006
          • 1816

          Ursprungligen postat av Ove Planstedt
          Mina senaste Ca-firrar.
          Måste säga att jag blir mer och mer osäker på om det verkligen är G.crassilabris som jag har. Enligt litteraturen så ska G.crassilabris ha blåa läppar och gällock vilket mina inte har.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Det kan säkert finnas fler arter i området södra ca norra sa.

            Vilken annan skulle det vara. Jag kan nog säkert säga att det inte är Pellegrini.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              Ursprungligen postat av Ove Planstedt
              Måste säga att jag blir mer och mer osäker på om det verkligen är G.crassilabris som jag har. Enligt litteraturen så ska G.crassilabris ha blåa läppar och gällock vilket mina inte har.
              Tycker nog att de ser ut som crassilabris när jag gör en bildsökning. Vissa bilder på nätet uppvisar exemplar med blåa läppar, någora enstaka även med blåaktiga gällock, men de flesta tycks ha rödaktiga eller gulaktiga gällock.
              Lite olika lokala färgvarianter kanske?

              Är det hannar på dina bilder?

              Kommentar

              • Ove Planstedt
                NCS Medlem
                • maj 2006
                • 1816

                Bilderna som finns på nätet stämmer inte alltid överens med verkligheten, de bilder som visar fiskar som ej har blå läppar är sannolikt inte G.crassilabris.

                Det finns flera lokala varianter av G.crassilabris men det som varierar är färgen och teckningen på kroppen.

                David vad är det som gör dig säker på att det inte är G.pellegrini?

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Det är att de Pellegrini jag sett är större (växer snabbt till 20-30cm)mindre uttalad puckel och jämnare teckning med gul grundton över hela kroppen. Dessa har en knöligare profil "fläckigare" täckning.

                  Gudarna ska veta att jag inte kan svära på detta. Geografiskt ligger de ju väldigt nära och det finns säkert många färgvarianter i området.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Ove Planstedt
                    NCS Medlem
                    • maj 2006
                    • 1816

                    Jo det ska finnas en del varianter av G.pellegrini, men att artbestämma med hjälp av tillväxthastighet tycker jag låter osäkert. Sedan så kan pellegrini få en rejäl puckel http://www.seriouslyfish.com/profile...legrini&id=744

                    Är du helt säker på att dem du sett varit pellegrini det kanske var crassilabris

                    Kommentar

                    • RobinH
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 2150

                      Riktigt fina är dom iaf. vilen art det än är Ove. Hur många har du? fördelning?

                      Dessa här säljs ju som Pellegrini och dom liknar dina tycker jag men jag har aldrig fördjupat mig speciellt mycket i dessa 2 arter så jag kan inte svara på det.

                      Den side, som du forsøgte at se, blev desværre ikke fundet. Fejlen kan skyldes, at siden er blevet slettet, eller at adressen (linket til siden) er forkert.
                      CA

                      Kommentar

                      • Ove Planstedt
                        NCS Medlem
                        • maj 2006
                        • 1816

                        Ursprungligen postat av RobinH
                        Riktigt fina är dom iaf. vilen art det än är Ove. Hur många har du? fördelning?

                        Dessa här säljs ju som Pellegrini och dom liknar dina tycker jag men jag har aldrig fördjupat min speciellt mycket i dessa 2 arter så jag kan inte svara på det.

                        http://www.unimati.biz/product.asp?product=4153
                        Jo snygga e dem i vilket fall, mig kvittar det vilken art det är men om jag ska lägga upp bilder på mina fiskar i artregistret så är det viktigt att det blir rätt.

                        Ja bilden från Unimati är ju mycket lika mina fiskar. Jag tycker även att Alfs pellegrini bilder i artregistret liknar mina.

                        Kommentar

                        • Ove Planstedt
                          NCS Medlem
                          • maj 2006
                          • 1816

                          Jag har 5 st, jag är ganska säker på att det är minst 2 honor och 2 hanar.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Ursprungligen postat av Ove Planstedt

                            Är du helt säker på att dem du sett varit pellegrini det kanske var crassilabris
                            Nej det kan man i princip aldrig vara. Pellegrinin blir större i fullstorlek?!
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Big_Sal
                              Användare
                              • maj 2010
                              • 315

                              Såg dessa på Jägerzoo i Malmö innan idag. mellan 7-12 cm ungefär. Vad säger experterna? Kan det bli något av dessa? Kanske rentav någon här från forumet som har dragit upp dem?




                              Fan klarar inte av det här med youtubeinbäddningar
                              här kommer länken:

                              Kommentar

                              • Ove Planstedt
                                NCS Medlem
                                • maj 2006
                                • 1816

                                Fixade till länkinbäddningen, det är bara 8-Zk24LxL10 som ska stå mellan "youtubeklammrarna"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...