Parachromis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Motaguensis
    Användare
    • juni 2003
    • 250

    orm: Tusen takk!
    Preben

    Kommentar

    • walle_1
      Användare
      • februari 2003
      • 708

      Motanguensis: Har du en oscar på 45 cm!!! =O Det måste ju vara rekordstort.


      MVH Martin

      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        Fortsättning och avslutning (för denna gången) på doviisåpan.
        Den 25:e skrev jag sist om detta. Jag nämnde också att jag måste avbryta det. Detta gjorde jag också, för det nya 3m karet kom igår. Det tog för övrigt nästan 1 timme att sätta det på plats. Ändå så var vi 4 st och det behövde flyttas ca 20 m. Jag räknade sedan på vad det kan tänkas väga, ca 280 kg. Det är 15 mm glas runt om, på långsidorna har de limmat fast en 8 cm bred glasskiva bara för att stabilisera ovankanten sedan är det 3 rejäla stag också limmade tvärsöver karet, allt i 15 mm glas. Det är rejäla saker.
        Men tillbaka till doviina, det blev ett klimax som hette duga. Den hona som hanen flirtade med flyttade längre in i reviret och lade ägg på samma sten som den yngelvårdande honan hade lagt sina ägg. Hon blev angripen hela tiden av den andra honan men fick ändå så mycket tid att hon kunde lägga sina ägg, hanen befruktade också dessa. Intressant att se var också att den yngelvårdande honan inte brydde sig om äggen när hon flyttat den andra. Denna i sin tur brydde sig inte om att det simmade yngel runt hennes ägg.
        Jag passade på att filma en stund under äggläggningen också, skall försöka lägga ut en filmsnutt så fort jag kan. Här ser man tydligt hur nära de är varandra.
        Efter detta var jag tvungen att tömma karet. I den kalabalik som uppstod när vattenståndet minskade så passade malen på att göra rent hus bland äggen. Denna hona hade inte kraft nog att fösa bort honom. Hon fick inte någon hjälp av hanen med detta.

        Passade på att göra en snabbmätning när jag fiskade upp doviina. Hanen drygt 17 cm, hona1 drygt 15 cm, hona2 drygt 15 cm. Så de är alltså inte så stora....än.

        Håll med om att det är spännande med centralamerikanare!!!!
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          ja, såpafiskar
          fish r friend

          Kommentar

          • Motaguensis
            Användare
            • juni 2003
            • 250

            orm: Ja, oscaren min er 45cm og en VF hunne som er 34cm. De har lag egg noen ganger! Vet ikke om det er i nærhete av rekord, men jeg tor det er 51 eller 53cm.

            Jinnarparen: Det var dumt at eggene ble spist! Er det nye akvariet ditt 3m langt? Hvor mange liter og hva er målene på det? Skal du ha Dovii paret nedi der eller? Jeg får bare mere og mere lyst til å skaffe meg Dovii! Da er dine Dovii nesten samme størrelse som mitt Friedrichsthali par, de planlegger yngel igjen. Hannen er 18cm og hunnen 14cm. I dag la mitt Cryptoheros myrnae par egg
            Preben

            Kommentar

            Arbetssätt...