Parachromis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #76
    Vad det fotot så skall jag se vad jag kan göra. Jag har ingen digitalkamera men i och för sig så har jag en DVkamera i denna finns en stillbildsfunktion som man skulle kunna använda.

    P. Dovii (eller Wolfchlid som jänkarna säger) är ovanlig här också. Har inte sett en enda förutom de jag har.
    Vad det gäller aggressiviteten så kan man väl säga att de håller avstånd från varandra. De är helt klart medvetna om var de andra är och rör sig inte gärna för nära varandra. Visst de stora jagar de små, men de små ser till att hålla sig undan. De håller sig fortfarande lugna mot andra fiskar. Jag har en Texasciklid som var efter dem när jag släppte i dem men han har lugnat sig nu. Mest för att han började få mothugg av de större. Detta gjorde att han inte heller rör de som är mindre. De senaste 2 månaderna har de största vuxit ungefär 3 cm.

    "Hur länge tog det innan dina blev typ 5cm?"
    Då de, efter det att de som små flyttades ut från 600 l karet (då jag sålde föräldrarna), har tillbringat största delen av livet i ett 75l kar så tog det för en del hela livet (de som blev uppätna). De sista halvåret så växte de nog ingenting i detta karet och innan dess så gick det långsamt.
    Föräldradjuren som flyttades över till större kar allteftersom de växte var runt 15 cm efter ett år. Men det tog nog ändå nästan ett halvt år för dem att bli 5 cm. Det är sen det börjar gå fort, riktigt fort. De som jag har nu är faktiskt nästan 1,5 år gamla. Att de inte har vuxit lika fort beror på att de har varit i ett litet kar alldeles för länge.

    När jag hade jaguarerna drog jag väl upp ett 10 tal yngel vid några tillfällen. Men uppfattning är att jaguarerna växer lite långsammare än vargarna. Redan från det att äggen läggs så är de mindre. Min jaguarhona lade nog säkert 1500 ägg vid en lek medans varghonan inte lade mer än max 500-600 st. Detta för att de var betydligt större. Det tog också längre tid för dem att kläckas samt för ungarna att bli frisimmande. När de väl blev frisimmande var de emellertid betydligt kraftigare än jaguarynglena.
    Försök att flytta dina yngel till ett större kar när de börjar närma sig 4 cm. På detta sätt får du nog dem att växa snabbare sedan.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #77
      jinnarparen:
      "Jag har ingen digitalkamera men i och för sig så har jag en DVkamera i denna finns en stillbildsfunktion som man skulle kunna använda."
      Om du har en DV-kamera så kan du ju filma istället, det är ännu bättre.

      Appropå aggressiviteten...
      Visst var det så att föräldrarna till de du har nu var ganska aggressiva? ...jaguarerna fick väl rätt mycket stryk om jag förstod rätt. Kommer du ihåg om de var aggressiva hela tiden eller bara då de lekte?
      Jag tycker att mina jaguarer är ganska snälla mellan lekarna medan de blir väldigt aggressiva då de leker, hanen är även extremt aggressiv mot honan just innan leken. Är det ungefär samma sak med "vargarna"?

      "Försök att flytta dina yngel till ett större kar när de börjar närma sig 4 cm. På detta sätt får du nog dem att växa snabbare sedan."
      Jo du har nog rätt. Om 60-literskaret skulle vara ledigt så kunde jag dessutom plocka upp nya yngel och ha i det, som det är nu så blir alla nya yngel malmat...

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #78
        FI:
        "Om du har en DV-kamera så kan du ju filma istället, det är ännu bättre. "
        Det har du helt rätt i, varför kom jag inte på det själv??

        "Appropå aggressiviteten..."
        I och med att jag till slut bara hade 5 fiskar i karet (1 mal också) så höll de revir hela tiden. Men det är sant som du skriver att de blev tuffare vid lek. Inga revirintrång tolererades då. Dessutom så fick de alltid för sig att reviret skulle bli större. Detta ledde till att jaguarerna förpassades upp i en hörna av karet.
        Hanen var ALDRIG aggressiv mot honan. Vid lek var det snarare tvärtom, hon var på han hela tiden för att han skulle se till omgivningarna. Det var ytterst sällan han fick komma i närheten av äggen och de nykläckta ynglena. När de små var frisimmande så spred de ju sig över hela karet och då delade föräldrarna mer på den direkta yngelvården. Skillnaden var den att hanen var intresserad av maten som jag släppte i, till honans stora förargelse. Han fick alltid ett par rejäla "utskällningar" när han inte brydde sig om de små vid matning.
        Jag hoppas att detta kommer att upprepa sig när de jag har nu växer upp och bildar par. Fadern till de jag har nu var i och för sig väldigt tillbakadragen mot honorna när han växte upp. Mot andra fiskar var det emellertid en annan sak.

        En annan sak som jag kan passa på att nämna. Jag har Salvini också och nu har den enda hanen av 6 st som jag köpte dött. Jag hittade skelettet igår kväll under en sten. Jag har märkligt svårt att få tag på hanar av Salvini. Denna gången köpte jag 6 st små. Resultat 5 honor, 1 hane. Förra gången jag provade köpte jag i och för sig bara 4 st. Resultat; 4 st honor. Vid andra tillfällen har det varit samma visa. Salvini verkar ju bara säljas i en storlek av 4 cm så det är svårt att ta ut säkra hanar och honor. Sen växer de så in i vassen långsamt också. Man blir rätt trött på dem efter sånt här.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #79
          jinnarparen:
          "Men det är sant som du skriver att de blev tuffare vid lek. Inga revirintrång tolererades då. Dessutom så fick de alltid för sig att reviret skulle bli större."
          Det där känner jag tyvärr igen, det är alltid vid leken som jag har tvingats byta in mina övriga fiskar, nu senast var det en sebraciklidhane som förpassades till akvarieaffären...
          Det är trist att det ska vara så där, det gör att man inte uppskattar leken lika mycket.

          "Sen växer de så in i vassen långsamt också. Man blir rätt trött på dem efter sånt här."
          Jag förstår dig, det är väl sånt där som gör att man uppskattar att vargarna och jaguarerna växer så snabbt, man behöver liksom inte vänta i evigheter på att det ska hända saker.
          Däremot så behöver man ju inte alltid satsa på att få fiskarna att leka, det kan vara nog så kul att bara ha ett gäng olika fiskar som fungerar bra ihop utan att någon av dem leker, man slipper ju dessutom problemen som leken drar med sig.


          Måste fiskarna leka för att man ska känna sig nöjd som akvarist?
          En filosofisk tanke som ni alla kan fundera på...

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #80
            Ang. afrikadominansen: Den är inte så svår som man skulle kunna tro faktiskt. På sitt sätt är det tvärt om. Fler håller på med Afrika men det märks inte i ciklidbladet. Det är nog snarare så att det alltid kommer finnas mer av det som man inte är extremt intresserad av. Malawifantasten är t ex inte intresserad av tanganyika heller.

            Ta en titt på senaste ciklidbladets fiskartiklar:
            Fotoreportage i Malawisjön.
            Schackbrädescikliden – Sydamerikansk skönhet.
            Jaguarciklider – rovdjursfantastens våta dröm.
            Tanganyikasalt.
            Diskussjukan.
            Hemma Hos Tropheus-odlaren Kent.

            1/6 Malawi
            1/3 Tanganyika
            1/3 Sydamerika
            1/6 Mellanamerika

            Vilket ger 50/50 mellan Afrika och Amerika.

            Årets ciklidstämma hade viss slagsida mot Afrika. Planen är ett malawi-, ett tanganyika- och ett amerikaföredrag.
            Sedan blir det två om vadsomhelst. I år pratade Lars om att resa i Afrika och Sverre om fisketologi. Båda kommer från Linköping där stämman hölls.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #81
              FI:
              "Jag förstår dig, det är väl sånt där som gör att man uppskattar att vargarna och jaguarerna växer så snabbt, man behöver liksom inte vänta i evigheter på att det ska hända saker."
              När det gäller problemet med att de växer långsamt så är jag faktiskt mer orolig för att Salvinina skall bli uppätna av "vargarna". Som jag nämnde innan så hade min enda Salvinihane dött. Det finns nu en ensam hona (+ en ny hane, mer om det senare) kvar i det stora karet och hon har ett stort bitmärke över ryggen samt ryggfenan delad precis efter de hårda fenstrålarna. Gissa var hon har varit! Jag skall flytta honan till mitt 375l kar där de 2 andra kvarvarande går. Att hon nu har blivit anfallen beror med all säkerhet på att hon har hamnat i matfiskstorlek nu. Så var det inte för 2 månader sedan då jag släppte i henne. Då jagade hon till och med undan de andra.
              Som jag nämnde ovan så har jag skaffat en ny Salvinihane. Denna gången är det lite mer rejäl storlek på denna. Jag hade turen att hitta en stor hane i fiskaffären (precis när jag behövde en också!!). Han är väl runt 13 cm lång och ordentligt kraftig också, förmodligen är han väl runt 50 år gammal med tanke på hur fort de växer. Det tog ungefär 5 minuter för honom att bli kung i karet. De enda som sätter honom på plats är mitt Nicaraguensepar, men de är å andra sidan i full gång med lekförberedelser och då vet vi ju att då är det pang på som gäller när man slåss. Här fick alltså Salvinin vika sig.
              En annan sak som jag noterade i går kväll är att de första tendenserna till parbildning har börjat visa sig hos vargarna. Det är en stor hane som har börjat hålla ihop med en mindre hona. Jag satt och tittade på dem igår under säkert 1 timme. Under denna tid tillbringade de mycket tid med att hålla sig sida vid sida. Inget stjärtviftande eller så utan bara lugnt sida vid sida. Ibland tröttnade honan på hanen och körde bort han. Men efter en stund så var han tillbaka igen.
              Den största honan i karet är lika stor som de största hanarna men hon är nog för aggressiv för att de skall våga göra några närmanden.
              Det verkar alltså som om mönstret upprepar sig från föregående generation, hanarna verkar vara gentlemen som inte rör honorna.
              Jag skall nu göra mig av med alla malawicikliderna så att det blir lite lugnare i karet (det var ju tack vare den gode FI som jag beslutade mig för att behålla mina vargyngel, annars var det ju malawi för hela slanten som gällde).
              Fortsatta, intensiva, studier kommer att följa. Fotpall har införskaffats till fåtöljen för att man skall kunna sitta mer bekvämt.

              "Måste fiskarna leka för att man ska känna sig nöjd som akvarist?
              En filosofisk tanke som ni alla kan fundera på... "
              Att fiskarna leker är ett bevis på att man har lyckats att skapa förhållanden i akvariet som gör att de trivs. Är de nöjda så är jag nöjd. Oftast brukar jag inte bekymra mig om att dra upp några yngel, men det händer ju om man har en ovanlig art (som till exempel vargciklid )
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #82
                jinnarparen:
                Det är jättekul att läsa det du skriver om "vargarna", du kanske skulle knåpa ihop en artikel till ett framtida Ciklidblad?
                Du har ju stor erfarenhet av dem, både då de är stora och då ynglena växer upp från små yngel till blivande vuxna. Dessutom så är P. dovii ruggigt ovanlig och jag tror inte att det är många som har särskilt bra koll på dem, de flesta vet nog bara att det är en STOR ciklid. Se till att det blir ändring på detta, utbilda oss.

                Vad kul för övrigt att du verkar få fram ännu ett par av doviina. Jag förstår dig för övrigt med det där med tjusningen med leken, anledningen att jag själv har börjat se annorlunda på leken har att göra med att jaguarerna bråkar så just innan leken och att de blir så aggressiva mot de andra fiskarna under yngelvården. Skulle allt fungera utan strul så hade jag nog uppskattat leken mer än vad jag gör just nu. Dovii verkar vara enklare att ha att göra med på detta sätt, min jaguarhane är så långt från gentleman man kan komma, vill inte honan leka så attackerar hanen henne tills hon ändrar sig... Så du förstår säkert varför jag själv ifrågasätter vikten av leken litegrann. Lek = problem, Ingen lek = inga problem.

                Appropå salvinin med bitmärken...
                Det är alltid trist då det händer sånt där, speciellt då det är fiskar som man inte gärna vill se skadade...
                Här hos mig har det också hänt en del missöden, jag skaffade en mindre jaguarciklidshane(jag tror att det är en hane) som tills vidare har fått gå i det nystartade malawikaret. Tre dagar efter installationen så har 2st M. lombardoi och en M. estherae försvunnit...

                Farsan kommer förbi och hämtar malawisarna ikväll, sedan blir det jaguarciklider för hela slanten här hos mig, tre kar med jaguarer...
                Det gäller ju att fokusera, eller hur? ;D
                Skämt åsido, det skulle faktiskt vara kul att ha lite mer variation bland karen men just nu så tycker jag att jaguarcikliderna är intressantast och då blir det (tyvärr) så här...

                Det jag eventuellt försöker mig på när det gäller variation är att kombinera den ensamma jaguaren med någon annan parachromisart.
                Har du något tips?
                Skulle det kunna fungera med en ensammen Jack dempsey tillsammans med en ensammen jaguar?
                ...eller kanske en ensammen citrinellumciklid och en ensammen jaguar?

                Mina jaguarer var inte aggressiva innan de började leka så min förhoppning är att den ensamma jaguaren ska bli lite lugnare än lekparet...
                Har du någon erfarenhet av att kombinera ensamma ciklider av olika art i samma kar? ...bråkar två ciklidhanar även fast det inte finns några honor i karet? ...eller blir de främst revirhävdande men inte särskilt aggressiva?
                Bråkar hanar från en art med honor från en annan art?

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #83
                  Nya artiklar i artikelarkivet:


                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #84
                    Jättebra artiklar båda två!
                    Det är verkligen något speciellt med parachromis-släktet och jag tycker att jinnarparen har fångat detta alldeles utmärkt i dessa artiklar.

                    jinnarparen: Detta kanske känns inaktuellt för dig men jag tyckte att det var jättebra att du förklarade det där med att det kan skilja så mycket mellan olika fiskar, att det ena Dovii-paret var så aggressivt medan det andra var harmoniskt osv. Det gör att man får en större förståelse för att det finns så många och så olika erfarenheter av samma fiskar.
                    Var det det harmoniska Dovii-paret du sparade eller det större som var lite mer aggressivt?

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Motaguensis
                      Användare
                      • juni 2003
                      • 250

                      #85
                      Hallo!

                      Veldig brae artikkler, Jinnarparen! Favoritt slekten min er Parachromis/Guapoter. Har to av artene der jeg, Parachromis managuense og Parachromis friedrichsthali. Ønsker meg ale de andre, spesielt Parachromis motaguensis/motaguense, fordi dette er min favoritt fisk. Har for lite akvarium til Parachromis doovi synes jeg! Er det noen her som har Parachromis motaguense eller Parachromis loisellei, kan dere i såfall fortelle meg litt om hvordan det er å ha de? Kan dere legge ut bilde også hvis dere har? =) Her er bilde av min største Parachromis friedrichsthali på 13-15cm. Jeg heter Preben så dere ser mine fisker på de bildene! http://akvariet.nu/diskusjon/messages/15187/17285.html
                      Preben

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #86
                        Hej

                        Jag får börja med att tacka för berömmet.
                        Hade nästan glömt bort att jag skrev de artiklarna en gång i tiden.
                        När jag läste igenom dem dök det upp en massa nya minnesbilder från den tiden då jag hade dessa fiskar. Skall försöka sätta ihop något om detta vid ett senare tillfälle. En sak som dök upp var när doviina hade ungar; vi har en katt i huset också. Denna katt sitter ibland och tittar på fiskarna. Första gången jag lade märke till deras beteende var när jag satt ute i köket och plötsligt hörde att det smällde till kraftigt i akvariumet ett par gånger. Det jag fick se när jag tittade in i rummet är hur hanen ilsket försöker simma igenom akvarieglaset för att attackera katten som satt nedanför. Smällarna kom när hanen tog sats och dunsade in i glaset. Det var bara katten som han anföll, var jag någon gång nere med handen i karet så drog de sig undan. Satt jag framför och tittade på dem så brydde de sig inte.

                        Motaguensis:
                        När jag ser bilderna på de arter som du har har så funderar jag på att emigrera till Norge. det verkar som om det finns en bättre marknad för Centralamerikanare i Norge än vad det finns i Sverige, här finns det ingenting att få tag på (nu hoppas jag på många inlägg, då ni skriver att det finns det visst det, skriv då också var man kan få tag på fiskarna). Vieja Argentea har jag jagat länge men aldrig fått napp. Överhuvudtaget är det svårt att hitta någon vieja alls. Jag har lyckats få tag på 5 st Zonatum. Annars har jag för tillfället;
                        P dovii, 9 st
                        H(?) Nicaraguense, 1 st lekpar
                        Jack Dempsey, 1 st lekpar
                        Texasciklid(Carpinte), 3 st
                        C(?) Salvini, 1 st stor hane - 4 st små honor (rödbukig) (jag har stora problem med att få tag på hanar, köpte 6 st små salvini först, fick 1 hane som dog. Varför blir det alltid honor? Hanen köpte jag för att vara säker på att få ha en hane, han är minst 3 ggr längre än honorna.

                        Väntar också på mitt 3 m kar, skall komma någon gång efter midsommar. då blir det gott om svängrum.

                        FI:
                        Läste att dina jaguarer hade haft det lite kämpigt med sjukdomar. Hoppas de har frisknat till nu. Jag har också haft vita pricksjukan i karet någon gång då och då, men då har det bara handlat om någon enstaka fisk. Jag har väl haft tur för det har som regel läkt ut av sig själva.
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • Motaguensis
                          Användare
                          • juni 2003
                          • 250

                          #87
                          Jinnarparen: Jeg tror nok at det bare er litt uflaks at du har fått 5 hunner av Salvini og en hann er nok bare litt uflaks tror jeg. Butikkene i Norge har veldig dårlig utvalg, men det er folk som har spesielle arter og det er jo stortsett derfra jeg får de. Har selv et Salvini avlspar "Red breast" og 5 andre. Hannen er 12-13cm og hunnen 9-10cm. Tror nok ikke det er bedre utvalg i Norge. I Norge har jeg aldri hørt om folk som har eller har hatt Parachromis doovi. Vieja argentea hoa har jeg fra tur til Tyskland og hannen jeg har no kommer fra en venn. De går sammen nå, skal prøve å få de til å legge egg! De har Argentea i en butikk i Oslo eller hadde i hvertfall for en liten stund siden. Er Dooviene veldig aggresive? Hvor stort akvarium mener du at de trenger? Har jo god plass i et akvarium på 3m, skulle ønske jeg hadde hatt et som er litt større enn de jeg har
                          Preben

                          Kommentar

                          • INXS

                            #88
                            Preben - Argentea ar jakligt fin, man ser den inte ofta och aven mer sallan nar den ar vuxen. Jag kollade in nagra av dina firrar pa Nettakvariet - blir avis! Sjalv haller jag pa och kollar efter riktiga labiatusar (F0 eller F1 med stora lappar) och en riktig Festae - din ar valdigt snygg.

                            Jinnarparen - jag hade 6 st salvini men dom verkar vara ganska omma och nu har jag bara en kvar (hona) . Jag tycker dom ar maxat snygga men man ser dom inte ofta har och som sagt har jag inte haft tur med dom.

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              #89
                              Motaguensis:
                              Min otur med Salvini har nog i så fall hållt på ett tag.
                              Första gången jag hade Salvini så köpte jag ett lekpar, dessa lekte också vid ett antal tillfällen, men var också väldigt bråkiga mot varandra. Vid 3 eller fyra tillfällen efter detta har jag köpt mellan 4 och 6 st små Salvini och varenda gång förutom den senaste (då jag fick 1 hane som dog) har jag bara fått honor.
                              Vad det gäller dovii så gick föräldradjuren till de jag har nu i ett 600 l kar. Här gick de till slut ensamma. I detta kar hade jag aldrig så många fiskar i samtidigt, som mest var det väl 15 st. När doviina vuxit till sig och börjat fundera på att leka så var det 8 st kvar i karet. Att hålla ordning på 6 st fiskar är ganska lätt så det var inga problem för de att ta ett lekrevir (halva karet till att börja med, när ynglen väl blivit frisimmande så ville de gärna ha hela karet. Man kan väl säga att de fick ofta som de ville, de hade övertygande argument!).
                              Annars så tror jag inte att de är speciellt mycket tuffare än till exempel jaguarciklider. Mina dovii dominerade i och för sig över mina jaguarer, fastän dessa var större. Det gjorde även de doviiyngel som jag drog upp samtidigt med jaguaryngel. Men det är inget som säger att det inte skulle kunna vara tvärtom.
                              Vad det gäller de som jag har nu så är de relativt fredliga (dock inte mot varandra, går de för trångt så slutar det med dödsfall för de svagaste). De går hellre undan istället för att slåss. Fast de är ju förstås bara yngel än så länge! Det är dock inte så många som bråkar med dem.
                              Vad man dock skall vara uppmärksam på är att detta är en rovfisk och de tar stora byten. Jag har tyvärr fått erfara detta vid flera tillfällen då de har tagit död på och ätit upp andra fiskar för mig. Fiskar som jag bedömt vara för stora för att bli anfallna. Detta verkar hända nattetid för jag ser aldrig några rovfisktendenser under dagen. Det enda jag ser är när jag fodrar med räkor och någon annan fisk har någon räkbit som sticker ut ur munnen. Oftast blir den då jagad av en dovii som försöker få tag på denna bit. Det händer då relativt ofta att den andra fisken blir biten över munnen samtidigt som doviin tar räkan. Då de har stora munnar så är det inga problem för dem att greppa över nosen på andra fiskar. Tänderna, som syns tydligt redan nu, gör då ofta rivmärken över den andra fiskens nos. Emellertid så har de andra lärt sig detta och försöker hålla sig undan efter det att de har tagit en munfull räkor.
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              • Motaguensis
                                Användare
                                • juni 2003
                                • 250

                                #90
                                INXS: Jeg synes også at Argenea er en ganske fin, men litt for aggresiv mot hunnene sine. Gamle hannen min som du ser på bildene der er desvere død, men har en ny som er minst like fin som jeg fikk av en venn etter at den hadde drept hunnen sin. Min gamle jaget hunnen sin veldig mye når de gikk i samme akvarium, men den nye er mye roligere og rører henne ikke.
                                Min VF/F0 Festae hann som er på bildene døde desverre for 1 måned siden, men han er min favoritt av alle jeg har hatt og den mest aggresive. Han var 30cm og 740g når han døde, men han hadde ikke tatt i mot mat på to uker. Har 5 ekte Festae no, men de er bare 5.5-7cm, men likevel sterke nok til å ta alt på sin egen størrelse av det jeg har.
                                Får du tak i F0/F1 Labiatum er du meget heldig, for det er i hvertfall ikke enkelt i Norge. Jeg har fortsatt 10-14stk igjen på 10-20cm, men de er ikke av god generasjon. Skal selge alle utenom et par. En av mine favoritter på grunn av aggresiviteten.

                                Thanks!


                                Jinnarparen: Takk, for informasjonen om Doovi.
                                Mitt Salvini "Red breast" avlspar er veldig harmoniske, men jeg har hatt et VF par for litt over et år siden og de var ikke så harmoniske, men min VF Festae hann drepte desverre begge. Han hatet Salvinier virket det som. Det var dumt at du har hatt så uflaks med Salvini, men du får nok til et par snart av denne vakre fisken Tror du et 900L er stort nok til et voksent Doovi par alene eller med noe å jage på? Sånn er mine Friedrichsthali når det gjelder mat også, de jager på byttet de andre har i munnen og bryr ikke seg om de treffer fisken i forsøket på å få tak i byttet!
                                Preben

                                Kommentar

                                Arbetssätt...