Parachromis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    #91
    FI: såg att du var Lulebo! det är inte ofta man springer på sådana i akvarievärlden, även om det finns ett litet antal som häckar här på Zoopet.

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #92
      Motaguensis:
      Får du bara till ett par som inte slåss, eller som det jag hade, honan gav sig på hanen, men han var så mycket större så han brydde sig inte. Då kan du ha det i ett 900 l kar utan några större problem. Mina gick utan problem i ett 600 l kar (det blev mest problem för de andra). Jag förmodar att ditt 900 l också är 2 m långt, men högre och bredare än vad mitt 600 l är.
      Ju större de blir desto lugnare blir de också. Sen är de inte lika stirriga som andra fiskar. Som rovfisk skall man inte helst märkas förrän det är försent för bytet.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #93
        Jag hittade en fransk(eller?) sida med lite bilder på trevliga centralamerikanare, bl.a en fin friedrichsthalii och en massa andra centralamerikanare jag aldrig har sett.


        Kolla även in den här sidan med otroligt vackra om än lite överexponerade fotografier på diverse ciklider, bl.a motaguense, dovii, crenicichlor och en hel drös med andra vackra centralamerikanare.


        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Motaguensis
          Användare
          • juni 2003
          • 250

          #94
          Jinnarparen: Takk for svar! Skal nok ha Dovii når jeg får litt bedre plass, har mest lyst til å bare ha alle Guapotene, Festae, Salvini, Labiatm og en Vieja art.

          FI: Den Friedrichsthali hannen og hunnen der er av formen "Yellow", som bare finnes i Peten-sjøen. De skal vist være veldig sjeldne! Fin Petenia splendida.

          Preben

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #95
            Petenia Splendida får hänga med i denna tråden också!

            De som har några, dela med er av era erfarenheter!

            Att de kan ta stora byten ser man ju på dem. Men hur är det med aggressiviteten mot andra fiskar, artfränder. Något speciellt lekbeteende...
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • Motaguensis
              Användare
              • juni 2003
              • 250

              #96
              Hallo!

              Jinnarparen:

              Har vært på ferie ganske lenge! Det var stillig at du hadde fått tak i Petenia splendida. Jeg har snakket med en som har hatt begge variantene. Han sa at de var veldig fredelige mot all annen fisk, som de ikke fikk inni munnen, men de burde ikke holdes med aggresive arter som har hraftige kjever siden en Splendida sannsynlighvis ikke tålte en munnkamp mot eks. Parachromis managuense, Dovii eller Amphilophus labiatum. Han sa at de kunne holdes sammen med de fleste arter, som ikke de fikk i munnen og som ikke kunne ta livet av dem. De vokste ganske seint påstod han og det tok ganske lang tid før de ble skikkelig vakre, men de ble ekstremt vakre etter en stund. Leken vet jeg ingenting om på denne arten. Den er den eneste oppdagede arten i slekten Petenia.
              Preben

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #97
                Motaguensis: Det du skriver om att de är fredliga har jag också hört på annat håll. Jag får prova och se senare hur det går att ha dem tillsammans med de övriga stora fiskarna när alla har vuxit till sig. Fiskarna var väldigt magra då jag köpte dem och jag har fortfarande problem med detta. Fiskarna äter väldigt bra, mycket bra till och med. Deras stora mun är oftast väldigt uttänjd efter det att jag matat dem för de är väldigt glupska. När de sen svalt allt som de stoppat in så har magen fått lite form. Dagen efter är de lika smala igen. De har alltså tydligen ett väldigt kort tarmsystem, fast de är ju klart det är extrema rovfiskar det handlar om här. Kött är ju mer lättsmält än växter så då räcker det med ett kort tarmsystem. Men det ser trots allt lite konstigt ut med deras stora mun och så den taniga kroppen som hänger bakom munnen.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • Motaguensis
                  Användare
                  • juni 2003
                  • 250

                  #98
                  Hey!

                  No har mine to største Friedrichsthali dannet par. De har fått en helt annen farge og adferd og har blitt mye penere og kulere enn de andre 6 som enda ikke har begynt å danne par. Paret går i en 325L (130, 50 , 50cm) sammen med tre Festae på 6-9cm, en gibbiceps på 21cm og 1 VF Crenicichla sedentaria på 10cm. Festaene og Crenicichlan skal flyttes om et par måneder sånn at de år karet for seg selv sammen med en gibbiceps og noen praktbotia eller noe sånt å jage på sånn at aggresionen ikke går ut over hunnen. Har ikke sett at han har vist noe aggression mot hun ennå Hannen er 17cm no og hunnen 13cm.

                  Jinnarparen: Hvordan går det med ditt Dovii par?

                  FI: Hvordan går det med dine Petenia splendida?
                  Preben

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #99
                    Motaguensis:
                    "FI: Hvordan går det med dine Petenia splendida? "

                    Det var nog jinnarparen som hade ett gäng splendida, jag har ju bara jaguarer... Nej några andra arter har jag också men splendida har jag däremot inte.
                    Jag skaffade däremot 3st Jack Dempsey igår, jag har skrivit lite om detta i Jack Dempsey-tråden.

                    jinnarparen:
                    Kolla in doviin längst ner på denna sida...

                    28 tum!
                    28*2.54 = 71cm! Fatta vilken mäktig fisk! =D
                    En sån där fisk kan förmodligen svälja hela ens hand om man inte är försiktig vid rengörningen.

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      FI:
                      Vad det gäller 28 tummaren så är den imponerande.
                      Faktum är att hela den sajten är väldigt bra gjord. Fina bilder och bra med information. När jag försöker göra en engen så är det helt klart denna jag fått inspiration av. Jag förösker dock få in mer egna personliga kommentarer och anekdoter.

                      Vad det gäller stora dovii får ni kolla in denna bild som jag hittade.

                      tveksamt om den är 28 tum, men den går inte i lättvikten precis.
                      Fisken är tydligen intressant för sportfiskare där den finns. Jag har sett ett antal sajter där de markandsför fiske av Rainbow bass som den tydligen heter i sportfiskekretsar.

                      Motaguense:
                      Vad det gäller det ena doviiparet så lekte de i förrgår. Än så länge sköter de sina uppgifter exemplariskt. Den andra stora hanen får inte till det riktigt. Hoppas att han kan bli inspirerad och attrahera en hona. Tänk om man kunde få två doviipar att leka samtidigt.
                      Splendidan gör ingenting annat än och äter och växer just nu. För att vara så små och så magra som de faktiskt var när jag köpte dem så har de vuxit på rätt bra nu. Närmare 2 cm har de nog vuxit sen jag köpte dem. De verkar vara väldigt fredliga, men glupska.
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        jinnarparen:
                        "Vad det gäller stora dovii får ni kolla in denna bild som jag hittade.

                        tveksamt om den är 28 tum, men den går inte i lättvikten precis."

                        Hehe, nej den där var minsann inte heller att leka med. =)
                        Kolla in tänderna! Är det där ett extremfall eller har de ett sånt där imponerande tandgarnityr även normalt?

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          Fortsättning på såpopera a la dovii.
                          Äggen är nu kläckta, yngeln är förpassade under en sten. Det enda som märks nu är att honan inte viker en millimeter från denna sten. Hanen däremot har börjat kurtisera en annan hona. De håller på för fullt och putsar en skiffersten och gräver, bara en halv meter från hona nr 1. Gissa om hon är sur. Det är nästan så att man kan se på hennes blick hur sur hon är. Den nya honan får rejäla tjuvnyp när hon inte är på sin vakt.
                          Hane nr 2 har börjat flirta med en annan stor hona. Men än så länge har hon inte visat sig villig. Den lilla hanen/honan försöker hela tiden ställa sig in hos denna hane men blir bortkörd efter ett tag.
                          Könsfördelningen bland de nio är nu vad jag vet;
                          Hanar 2 st
                          Honor 4 st
                          Transvestit(?) 1 st
                          Okända 2 st

                          fortsättning följer...
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • Motaguensis
                            Användare
                            • juni 2003
                            • 250

                            Parachromis friedrichsthali paret mitt mistet eggene sine Men de planlegger yngel igjen og jeg regner med at de blir flinkere for hver gang de får yngel! hannen klandrer hunnen for tapet av eggene og jager henne litt, men det ser ut som om de har tenkt å legge egg igjen snart. Friedrichsthaliene vokser utrolig fort. Hannen og hunnen jeg har er bare 11 måneder gamle og hannen er 18cm og hunnen 14cm.

                            Mitt F1 Managuense par la egg i dag! De har fått enda finere farger enn før og går til angrep på vei hvis jeg kommer for nærme eggene. De har lagt rundt 450-600 egg, dette tror jeg er ganske mange egg for en hoe på 17cm. Det andre Managuense paret mitt la også egg i dag. De er mye større og la minst 100 egg.

                            Jinnarparen: Hvordan går det med dine Parachromis dovii? Håper du kan oppdatere oss om hvordan det går!?


                            Er det ikke en som har Parachromis loisellei på forumet? Jeg syns jeg husker at det var noen som hadde det!
                            Preben

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              Mina Jack Dempsey har börjat dominera ut småjaggorna...
                              Salvinin är i sin tur rätt hård mot dempseyna...
                              Är det svårt att hålla flera parachromisarter i samma kar?
                              Det verkar som att parachromisarna fokuserar sina aggressioner mot varandra istället för de andra fiskarna i karet, vad beror detta på?

                              Jag kommer nog att få gallra ut lite fiskar om det inte sker någon bättring till efter helgen, småjaggorna har fått fenorna söndertrasade så de mår definitivt inte bra. Frågan är bara om man ska köra vidare med jaguarer i ännu ett kar eller sälja dessa och prova få ett lekpar av t.ex salvini eller jack dempsey istället.
                              Jaguarer har jag ju redan så det är inget krav att ha dessa kvar men vilken är er favorit mellan demspeyn och salvinin?

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Daniel Odell
                                Användare
                                • januari 2003
                                • 2437

                                dempsey's e fina. har du inte en salvini som e super-red så kommer dempseyn iallafall bli mer färg-grann. men på Nols ciklidhobby såg jag en helt otrolig salvini så ..... ääh "keep'em all n let god sort'em out"
                                fish r friend

                                Kommentar

                                Arbetssätt...