Amphilophus citrinellus, Amphilophus labiatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jompastar
    Användare
    • augusti 2003
    • 80

    Nya bilder: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...133&gid=126881
    Hon har borjat andra far fran the otroligt gula till en mer vit orange tackning. Saknar den gula fargen men hon ar otroligt vacker anda. Dessutom sa tar hon mat ifran handen och later mig klappa henne pa huvudet. Iskallt!

    GT’n har borjat ga berserk sedan honan ar till o lagga agg. Fick nargra iskalla bilder pa deras lek tackning.

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      går GT'n, midasen å texasen i samma kar? hur stort? det är ju super om det funkar eftersom ja hoppas kunna ha min midas med 1 jagga, 1 texas å 1 synspila i mitt 576L.

      hon e himla fin midasen.
      fish r friend

      Kommentar

      • Jompastar
        Användare
        • augusti 2003
        • 80

        Tackar!

        Ja dom gar i samma kar. 55gal. Har gatt hur bra som hallst tills min GT forklarade krig med alla - inclusive mig. Lek tid lixom. Klart overreklamerad activitet i akvariet - grav maskin syndram gar over till massforstorelse vapen syndram.

        En burk med hanar ar ratt melodi. No drama! Det later som om det ska ga bra i din 576 burk, men detta aterstar att se!

        Talar du om en cyanoguttatum eller carpinte? Carpinte har mindre nidvred an cyano'n, men bada hyser trimac kvaliteer - inte bry sig om storre fiskar men gora livet otroligt surt for dom jamnstora och mindre.



        Kommentar

        • Ola Sjödin
          Användare
          • augusti 2003
          • 514

          Hejsan
          Jag är ny inom denna tråd och jag har en liten fundering som ni kanske kan ge svar på. Under min ciklidkarriär har jag mest pysslat med afrikaner av olika slag. Då jag har hållit på ganska länge inom hobbyn så har givetvis även några amerikaner har också passerat revy. Bland annat N.motaguensis "gul", H. temporalis, A.centrarchus, nicaraguense, longimanus och en sju-åtta arter till.
          Det är så att jag har ramlat över några stora centralamerikaner. En zonatum och två citrinellum, alla i + 30 cm klassen. Funderingen är denna: Hur ser en stor citrinellumhona ut? De slår ju bevisligen ej ihjäl varandra i den balja där de nu går (100*200*40), men jag tycker att den förmodade honan ser ganska maskulin ut med ganska så rejält utdragna fenspetsar. Den stora är ca. 5 cm större och har visserligen både större puckel och ännu längre fenor men jag funderar om den mindre kanske bara är en underlägsen hane.
          Finns det någon som har en bild på en rejält stor citrinellumtjej så att jag kan jämföra med min firre?

          Kommentar

          • Jompastar
            Användare
            • augusti 2003
            • 80

            Du kan kolla in min 13 inch labiatum brud pa: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...133&gid=126881

            Manga envisas om att det ar en citrinellum, du anda jamfora din med min.

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              Här är några bilder på mina småttingar, en av de mindre har nu nästan färgat om helt och hållet, den största är mitt under förvandlingen.





              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • INXS

                Sa du har tappat dom pa golvet och sparkat runt dom lite?

                Lustigt att se!

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  Omfärgningen av labiatumen fortsätter, ännu en har börjat anta en smutsgul nyans, också en av de mellanstora.
                  Den som färgade om först såg efter ett tag väldigt häftig ut om jag får säga det själv. Ljust gulvit med kolsvart panna och rygg, allt ovanför sidolinjen var svart. Tyvärr så börjar detta försvinna nu och bli gulvitt istället. Aldrig får man va nöjd
                  Någon uttalad aggressivitet har jag inte märkt från dem. Men på något sätt har de väl ändå satt sig i respekt för det är ingen som rör dem. Den största är fortfarande runt 15 cm och de andra någon cm mindre.
                  Skall bli kul att se när de har färgat om allihopa och är runt 20 cm och därutöver, då kommer de att lysa upp karet. Förhoppningsvis har jag då också fått ett par så att jag kan sälja de andra. Åtta st labiatum är i mesta laget.
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • Kolbein Svensson

                    Hei.

                    Lurer på om dere kan se på ett bilde og fortelle meg om det er en Amphilophus citrinellus eller Amphilophus labiatus elelr om det er en mix(hvilket jeg vil tro det er). Eller kanskej ikke noen av dem. Har kikka en del på denne tråden, og lett litt på nettet men ikke funnet noen som ligner.

                    Linken til siden er. http://www.diskusjonsforum.no/akvari...&threadid=5429

                    Kommentar

                    • Kolbein Svensson

                      Hei.

                      Lurer på om dere kan se på ett bilde og fortelle meg om det er en Amphilophus citrinellus eller Amphilophus labiatus elelr om det er en mix(hvilket jeg vil tro det er). Eller kanskej ikke noen av dem. Har kikka en del på denne tråden, og lett litt på nettet men ikke funnet noen som ligner.

                      Linken til siden er. http://www.diskusjonsforum.no/akvari...&threadid=5429

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 2437

                        Kolbein: V-formad mun = Labiatus, U-formad = Midas.

                        här syns mina ungdjur "barred midas" från Jeff: http://akvarie.vatt.net/movies/031224.avi
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 2437

                          Kolbein: V-formad mun = Labiatus, U-formad = Midas.

                          här syns mina ungdjur "barred midas" från Jeff: http://akvarie.vatt.net/movies/031224.avi
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • Lejonmarie
                            Användare
                            • april 2003
                            • 429

                            Intressant tråd! [:p]
                            men måste erkänna att jag fortfarande är lite osäker på vad min som jag trodde var en Citrinellum men frågan är om ni kan ge mej ett tips.
                            Den är helt ny i mitt kar, har bara haft den i två veckor. Den är orange/gul och påminner i färg på Jompastars hona, skitvacker föresten!

                            Nu senaste dagarna så har min hane börjat få svaga svarta färgmarkeringar på bakfenan, de syns på min bilder i arkivet, sita bidlen!

                            En detalj som jag laggt märke till som kanske kan var hjälp till att veta sort, det är att hanen har ett svart streck genogående genom pupillen.
                            Han är pigg men inte allt för våldsam, men han har ju tufft sällskap oxå, mycket gömställen och stengrottor.

                            Sällskap! Ja gär lite inne på Orm´s stil att satsa på hannar för att undvika att dessa tuffigar tar kål på varandra i leken.

                            Jag har en brokig sammling just nu, påminner i stil och smak om en dela av Jompastar´s.
                            En fråga till dej Jompastars. Har du Guldsömn och Citrinellum i samma kar och vilken storlek har du på karet?
                            Jag skulle vilja ha:
                            (men osäker på platsbrist framöver)[]
                            Vieja Synspila 1 par
                            Guldsömn 1 par
                            Citrinellum 1 hane NY
                            Amphilophus Trimaculatus
                            i ett 540 liters.
                            obs, det är ensamma hanar bara två par.
                            Men än så länge är de relativt små, så jag får avakta lite.
                            Skulle vilja mata upp Guldsömen så den växer i kapp!

                            Till Orm, tack för senast! Trimacen mår prima [:p]

                            Ps, nya bilder i bildarkivet [:p]
                            ;-) LejonMarie
                            540L Vieja synspila
                            500L Cichlasoma bocourti

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                            Kommentar

                            • Lejonmarie
                              Användare
                              • april 2003
                              • 429

                              Intressant tråd! [:p]
                              men måste erkänna att jag fortfarande är lite osäker på vad min som jag trodde var en Citrinellum men frågan är om ni kan ge mej ett tips.
                              Den är helt ny i mitt kar, har bara haft den i två veckor. Den är orange/gul och påminner i färg på Jompastars hona, skitvacker föresten!

                              Nu senaste dagarna så har min hane börjat få svaga svarta färgmarkeringar på bakfenan, de syns på min bilder i arkivet, sita bidlen!

                              En detalj som jag laggt märke till som kanske kan var hjälp till att veta sort, det är att hanen har ett svart streck genogående genom pupillen.
                              Han är pigg men inte allt för våldsam, men han har ju tufft sällskap oxå, mycket gömställen och stengrottor.

                              Sällskap! Ja gär lite inne på Orm´s stil att satsa på hannar för att undvika att dessa tuffigar tar kål på varandra i leken.

                              Jag har en brokig sammling just nu, påminner i stil och smak om en dela av Jompastar´s.
                              En fråga till dej Jompastars. Har du Guldsömn och Citrinellum i samma kar och vilken storlek har du på karet?
                              Jag skulle vilja ha:
                              (men osäker på platsbrist framöver)[]
                              Vieja Synspila 1 par
                              Guldsömn 1 par
                              Citrinellum 1 hane NY
                              Amphilophus Trimaculatus
                              i ett 540 liters.
                              obs, det är ensamma hanar bara två par.
                              Men än så länge är de relativt små, så jag får avakta lite.
                              Skulle vilja mata upp Guldsömen så den växer i kapp!

                              Till Orm, tack för senast! Trimacen mår prima [:p]

                              Ps, nya bilder i bildarkivet [:p]
                              ;-) LejonMarie
                              540L Vieja synspila
                              500L Cichlasoma bocourti

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                              Kommentar

                              • Jompastar
                                Användare
                                • augusti 2003
                                • 80

                                GT (green terror) och labiatumen gar inte langre i samma burk. Labiatumen och en carpinte hane gar i ena 55gal tillsammans med nagra sma Tinfoils. I den andra 55 burken gar GT och ett citrinellum par med tre bala sharks.

                                Din uppsattning gar sa lange firrarna ar sma. Men...trimacen kommer att ga berserk innom ca ett ar - gora slut pa allt iclusive insuget pa pumpen, doppvarmaren, tack glaset samt slamsugaren. Citrinellum och GT kraver ocksa hog hobby aktivitet.

                                Angaende din uppsattning:
                                Trimacen kommer att fa Joseph Stalin att likna en bra grabb, citrinellumen kommer att bli komunfullmaktige och GT'n kommer att anspraka pa mer mark en gang i manaden. Synspila paret kommer innom kort att likna fredlosa halta o lytta tralar.

                                Detta enligt mig...men majoriteten kommer havda ratten till vad som ar sunt och sannt!

                                Sincerely,
                                Jompa




                                Kommentar

                                Arbetssätt...