Amphilophus citrinellus, Amphilophus labiatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lejonmarie
    Användare
    • april 2003
    • 429

    citat:
    Marie,
    jag har markt att guldsommar ar ganska frisimmande och glider omkring mer an de andra du har viket troligen gor att dom kan komma undan battre men jag markte ocksa att dom inte vaxer sarskilt snabbt. Om den redan ligger efter kan det bli svart att komma ikapp.
    Har hort at trimacsen ar ganska slaktsugna sa jag undviker dom men labiatum/citronellum ar jakligt kul och har bra personlighet.
    Tyvarr hoppade min storsta F1 labiatum ur karet for en manad sedan - jakligt ledsen :{
    Jag tror att dina malawisar har nagan sorts bakterieinfektion. Sjalv forsokte jag bota liknande med Maracyn och Maracyn II i kombination - det ar rekommenderat. Lycka till.

    Va synd INXS att din labiatum hoppade ur. Du får spana efter en ny!

    Ok jag ska prova det medlet, hoppas det hjälper, jag har varit förskonad från alla sorts sjukdommar genom åren så jag är helt grön på sjukdomms erfarenheter tack och lov.

    Aha har nästan misstänkt att guldsömmen växer sakta, den har oxå tufft sällskap när det är matdax, viejan och Citrinellumen är först jämt!
    Det vore annars trevligt att just ha kvar guldsömmen som jag tycker blir vacker när den får växa till sej.
    Kanske vore bättre om det var lite större?
    När jag ser Jompastars maffiga GT så blir jag såå avis!

    Ingen som har ett tips på ett stort fint Guldsömms par??

    Att då ha guldsömmen, viejan och en citrunellum tycker jag låter intressant.
    Vill ju helst inte göra mej av med någon men kanske blir det så framöver!
    Sen kombinationen tror jag själv mer på, men det visar sej!

    Nån som har en åsikt om den kombinationen??
    ;-) LejonMarie
    540L Vieja synspila
    500L Cichlasoma bocourti

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

    Kommentar

    • INXS

      Motaguensis,
      jag har salt 3 st Red Devils som jag hadde och har kvar 4 st ur den gruppen. Dom uppfor sig som vanligt - inget brak och inga yngel.

      Hemma har jag kvar 2 st F1 labiatus som nu ar ca 12 cm. Dom gar med ett gang zebror och en Escondido. Jag har 2 andra Escondido men jag vill fixa ett kar at dom och kombinera dom sa man kan se om man far ett par. Escondidona ar dom aggressivaste cikliderna jag har haft. Labiatumena glider omkring och ar nyfikna och lustiga , eftersom dom ar storst sa ar dom herre pa toppen. Inget speciellt bus pa dom. Dom har hyffsat stora lappar och orange farg sa det ar inte nagan speciell 'WOW' fisk men jag gillar dom.
      Jobbet har varit otroligt busy over jul och nyar plus att jag har blitt forkyld sa jag ligger efter med akvarierengorningen - DVS, jag far sluta tjafsa och satta igang med vattenbyten.

      Marie,
      Lycka till med dom sjuka afrikanerna. http://www.cichlid-forum.com/phpBB/viewforum.php?f=23
      Prova denna site, dom har bra tips pa att handskas med sjukdommar.

      Kommentar

      • Lejonmarie
        Användare
        • april 2003
        • 429

        Tack för länken! Jag ska kolla in den!
        Kungen i karet är död och kan inte återvända
        men jag måste se till att inte resten stryker med!

        Tack för tipsen!
        ;-) LejonMarie
        540L Vieja synspila
        500L Cichlasoma bocourti

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

        Kommentar

        • Lejonmarie
          Användare
          • april 2003
          • 429

          Tjena Vännen!!

          Vill ni ha ett hett tips!? [:p]

          Kolla i så fall in annonsen på http://www.zoopet.com/akvarium/kop_o...sa.asp?NR=5722

          Det är bara att busa på!![:p]

          Hör av er om det var nån som tyckte det såg intresant ut!

          Citrinellumciklider skänkes!! 2004-01-04

          3 st citrinellum ciklider, alla ca 5 cm varav 1 helt utfärgad, en på väg och en som fortfarande är grå. Vet ej kön på dessa.
          Pris: Skänkes

          Namn: Kalejdoskop
          E-post: eva-stina.nordkvist@bredband.net
          Ort: Luleå
          Telefon: ----------------

          ;-) LejonMarie
          540L Vieja synspila
          500L Cichlasoma bocourti

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            kolla in den här citrinellumen då! Fångad med spö i Floridas kanaler:
            fish r friend

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              Färggrann rackare! Är det där en geografisk variant eller är det kosten som gör att akvariehållna exemplar aldrig blir så där färggranna?

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                Citrinellum lever inte naturligt i floridas kanaler, det är akvariehållna exemplar som dumpats och nu har etablerat populationer i Everglades med omnejd. Rött får man fram med räkor/krill i massor.
                fish r friend

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  Snack! Det är ingen riktig Citrinellum. Jag såg något liknande som var till försäljning i en godiaffär. Det var en stor geléråtta på 1 kg.

                  Skämt åsido..

                  Jag letar själv med ljus och lykta efter den röda varianten av antingen Citrinellum eller Labiatum (kolla in det utfärgade ex:et i Aqualog katalogen).
                  Många tycker att riktigt röda M. Estherae (en malawiciklid (röd Zebra)) honor är otroligt vackra. Men vad säger man då om fiskar som är 3 gånger så långa och åtminstone 4 gånger högre. Magnifikt är väl det minsta man kan säga.
                  Tyvärr så verkar det vara svårt att hitta dem, men om någon har fått syn på sådana exemplar så skicka gärna ett svar.
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • Mattias Nilsson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 467

                    dom har en riktig feting på Jäger zoo bakom jägersro! Är väl inte riktigt lika röd som på bilden, men bra mycket rödare än någon firre jag sett tidigare. Han verkar vara riktigt ilsk, helt klart värt ett besök!
                    Mvh
                    Mattias

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                    Kommentar

                    • Jompastar
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 80

                      WOOOOOW! Underbar firre! Ska borja mata min med fler rakor. Den knall gula farger hon handde nar jag skaffade henne ar borta nu men hon kanske kan fa en mer rod farg?

                      Kommentar

                      • Mattias Nilsson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 467

                        har lagt till några nya bilder på min labiatum i min zoon, ska fixa fler de närmsta dagarna tänkte jag
                        Mvh
                        Mattias

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          Grymt vad färggrann labiatumen var! Ett riktigt praktexemplar.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Mattias Nilsson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 467

                            nu har mina Labiatum äntligen lekt! Såg att honan låg på sidan med huvudet under en sten för tre dagar sen, tänkte inte mer på det, men så har hon hållt sig undan väldigt mycket och gjorde likadant igår, när jag tittade lite nogrannare såg jag några småttingar ligga och sprattla på bottnen under stenen! Men hanen är ganska lugn, simmar runt som vanligt i stort sett, ända till nån annan firre kommer riktigt nära grottan, då hjälper han honan med att mota undan inkräktaren. Men de lär nog inte klara att hålla undan chokladmalen när den väl sätter igång och mumsa yngel.... Den här kullen kommer jag inte försöka spara några yngel, har inte plats, men hoppas på fler lekar!
                            Mvh
                            Mattias

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                            Kommentar

                            • INXS

                              Grattis!!!
                              Mina blir alltid godis at de andra.

                              Kommentar

                              • Mattias Nilsson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 467

                                idag är de frisimmande, de har gömt äggen längre än jag trodde.... Väldigt små yngel, ska bli intressant att se hur länge de finns några kvar!
                                Mvh
                                Mattias

                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                                Kommentar

                                Arbetssätt...