Amphilophus citrinellus, Amphilophus labiatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jompastar
    Användare
    • augusti 2003
    • 80

    GT (green terror) och labiatumen gar inte langre i samma burk. Labiatumen och en carpinte hane gar i ena 55gal tillsammans med nagra sma Tinfoils. I den andra 55 burken gar GT och ett citrinellum par med tre bala sharks.

    Din uppsattning gar sa lange firrarna ar sma. Men...trimacen kommer att ga berserk innom ca ett ar - gora slut pa allt iclusive insuget pa pumpen, doppvarmaren, tack glaset samt slamsugaren. Citrinellum och GT kraver ocksa hog hobby aktivitet.

    Angaende din uppsattning:
    Trimacen kommer att fa Joseph Stalin att likna en bra grabb, citrinellumen kommer att bli komunfullmaktige och GT'n kommer att anspraka pa mer mark en gang i manaden. Synspila paret kommer innom kort att likna fredlosa halta o lytta tralar.

    Detta enligt mig...men majoriteten kommer havda ratten till vad som ar sunt och sannt!

    Sincerely,
    Jompa




    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      Få se nu om jag förstått det här riktigt.
      Av orms 3 trimac har 2 st flyttat till lejonmarie.
      Var de så jävliga att man redan behöver sära på dem, det var inte illa.

      För egen del är det fler labiatum som börjat färga om. Nu har även den största börjat.
      Färgen på den som färgat om mest är nu gulvit med svarta fjäll på ryggen.
      Än så länge är det inget "red devil" över dem. De verkar vara hur fredliga och trevliga som helst. Har jag tur så har jag fått det som jag vill ha det-fredliga och lugna fiskar.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        Få se nu om jag förstått det här riktigt.
        Av orms 3 trimac har 2 st flyttat till lejonmarie.
        Var de så jävliga att man redan behöver sära på dem, det var inte illa.

        För egen del är det fler labiatum som börjat färga om. Nu har även den största börjat.
        Färgen på den som färgat om mest är nu gulvit med svarta fjäll på ryggen.
        Än så länge är det inget "red devil" över dem. De verkar vara hur fredliga och trevliga som helst. Har jag tur så har jag fått det som jag vill ha det-fredliga och lugna fiskar.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          jinnarparen: nä, i 325L karet hadde jag tre. Den största fick jag inom en vecka plocka över till lillebrors 550L med stora oscars och ett gäng Guldsömmar då han försökte ta livet av de andra två direkt.

          Sedan dödade den mellanstora ett tiotal fiskar i 325L karet och såg till att den minsta inte hadde fenor eller fjäll kvar innan mitt nya 310L 125x50x50 vart klart, där stoppade jag den mellanstora varpå den minsta trimacen började försöka döda resterande fiskar i 325L medans jag jobbade på en avdelare. Ett par dagar senare stoppade jag den minsta i avdelade 310L karet tillsammans med den mellanstora. Efter att i tre veckor oupphörligt sett den mellanstora med full kraft simma rakt in i avdelaren för att komma åt den minsta satte jag ut en skänkes på ciklid.se som Lejonmarie nappade på. Den minsta går nu i hennes 540L med lite olika tuffa ciklider och ser mycket vacker ut på de bilder LM laggt upp. Den mellanstora har nu 310L för sig själv och gör slut på ett stim med 15 5cm stora barber på 3 dar ungefär. Han är ca 12cm och verkar lite ensam :-/

          Du måste fota mer du som tar bra bilder å allt. Mina Citrinellumar är också vldigt snälla än så länge men de har väll 6-8cm kvar till "puberteten" när helvetet bryter loss.
          fish r friend

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            jinnarparen: nä, i 325L karet hadde jag tre. Den största fick jag inom en vecka plocka över till lillebrors 550L med stora oscars och ett gäng Guldsömmar då han försökte ta livet av de andra två direkt.

            Sedan dödade den mellanstora ett tiotal fiskar i 325L karet och såg till att den minsta inte hadde fenor eller fjäll kvar innan mitt nya 310L 125x50x50 vart klart, där stoppade jag den mellanstora varpå den minsta trimacen började försöka döda resterande fiskar i 325L medans jag jobbade på en avdelare. Ett par dagar senare stoppade jag den minsta i avdelade 310L karet tillsammans med den mellanstora. Efter att i tre veckor oupphörligt sett den mellanstora med full kraft simma rakt in i avdelaren för att komma åt den minsta satte jag ut en skänkes på ciklid.se som Lejonmarie nappade på. Den minsta går nu i hennes 540L med lite olika tuffa ciklider och ser mycket vacker ut på de bilder LM laggt upp. Den mellanstora har nu 310L för sig själv och gör slut på ett stim med 15 5cm stora barber på 3 dar ungefär. Han är ca 12cm och verkar lite ensam :-/

            Du måste fota mer du som tar bra bilder å allt. Mina Citrinellumar är också vldigt snälla än så länge men de har väll 6-8cm kvar till "puberteten" när helvetet bryter loss.
            fish r friend

            Kommentar

            • Lejonmarie
              Användare
              • april 2003
              • 429

              Ja vist börjar han bli vacker. Vi får se om några månader vilka som kan gå kvar i karet. Jag förstod från början att jag inte kunde ha alla kvar!

              Jag har ju oxå ett 170 liters men det har jag väl ingen nytta av att flytta en enda fisk till, för litet va??

              Jag har troligen nått skit på min malawisar, ska sätta upp en speciellt ämne om det om nån känner igen såren på kropparan på Malawisarna.

              Så vi får se, men det kan hända att ja har ett tomt 170 liters!? Har jag nån nytta v det för att sära på nånav tuffingaran så kom gäran med tips, men som jag misstänker så ska dessa bamsar inte stoppas ner över huvud taget i ett 170 liters, vist har jag rätt!
              Tacksam för hjälp!

              Trimacen är en intressant fisk osm jag inte kunde motstå när Orm annonserade!
              Men jag vill heller inte ta bort nån av Viejan eller Guldsömen, känner Ni igen Dilemmmat [xx(] haha.

              Tack Jompastar, för den "hackordningen" jag inser att det kommer att bli problem.

              En fråga till, finns det nått hopp för resten av innevånarna att samsas om man plockar bort Trimacen??


              Tack för det att bilderna godkänns är nybörjare med kameran men jag testar mej fram. Jag tar lite bilderr då och då! Så det är bara att kolla in min Zoonen sidan!
              ;-) LejonMarie
              540L Vieja synspila
              500L Cichlasoma bocourti

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

              Kommentar

              • Lejonmarie
                Användare
                • april 2003
                • 429

                Ja vist börjar han bli vacker. Vi får se om några månader vilka som kan gå kvar i karet. Jag förstod från början att jag inte kunde ha alla kvar!

                Jag har ju oxå ett 170 liters men det har jag väl ingen nytta av att flytta en enda fisk till, för litet va??

                Jag har troligen nått skit på min malawisar, ska sätta upp en speciellt ämne om det om nån känner igen såren på kropparan på Malawisarna.

                Så vi får se, men det kan hända att ja har ett tomt 170 liters!? Har jag nån nytta v det för att sära på nånav tuffingaran så kom gäran med tips, men som jag misstänker så ska dessa bamsar inte stoppas ner över huvud taget i ett 170 liters, vist har jag rätt!
                Tacksam för hjälp!

                Trimacen är en intressant fisk osm jag inte kunde motstå när Orm annonserade!
                Men jag vill heller inte ta bort nån av Viejan eller Guldsömen, känner Ni igen Dilemmmat [xx(] haha.

                Tack Jompastar, för den "hackordningen" jag inser att det kommer att bli problem.

                En fråga till, finns det nått hopp för resten av innevånarna att samsas om man plockar bort Trimacen??


                Tack för det att bilderna godkänns är nybörjare med kameran men jag testar mej fram. Jag tar lite bilderr då och då! Så det är bara att kolla in min Zoonen sidan!
                ;-) LejonMarie
                540L Vieja synspila
                500L Cichlasoma bocourti

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  lite skarpare bilder får du laborera fram dig till så blir de 100%

                  jag tror inte nån av fiskarna vill gå i ett 170, men det där med slagsmål å rangordning och vilka som kan gå med vilka går inte att sia om. framtiden kommer utvisa vad som fungerar och vilka som blir vildast.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 2437

                    lite skarpare bilder får du laborera fram dig till så blir de 100%

                    jag tror inte nån av fiskarna vill gå i ett 170, men det där med slagsmål å rangordning och vilka som kan gå med vilka går inte att sia om. framtiden kommer utvisa vad som fungerar och vilka som blir vildast.
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • Lejonmarie
                      Användare
                      • april 2003
                      • 429

                      Ok! Som jag trodde!
                      tiden får utvisa.

                      Jag tränar vidare på bilderna! [:p]

                      ;-) LejonMarie
                      540L Vieja synspila
                      500L Cichlasoma bocourti

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                      Kommentar

                      • Lejonmarie
                        Användare
                        • april 2003
                        • 429

                        Ok! Som jag trodde!
                        tiden får utvisa.

                        Jag tränar vidare på bilderna! [:p]

                        ;-) LejonMarie
                        540L Vieja synspila
                        500L Cichlasoma bocourti

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          Själv är man nu utan citrinellumciklider ännu en gång...
                          Anledningen var en blandning av missnöje över att de eventuellt hade en missbildning i ryggfenorna som inte skulle läka och att de började bli för aggressiva för de andra fiskarna i karet. De hann trots allt döda mitt största och äldsta jaguaryngel och nästan döda den minsta carpinten som troligtvis är den ena honan bland de fyra jag köpte. De började även nypa till stjärtfenan på fengäddorna så fort de tordes fram i ljuset... Nu idag så törs fengäddorna ligga på öppet vatten, mina fyra carpinte ser vackrare ut och karet känns inte fullt lika överfolkat. Så inbytet av citrinellumcikliderna medförde en del positiva saker, men jag kommer sannolikt att sakna deras härliga beteende ända tills nästa gång jag skaffar arten...

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            Själv är man nu utan citrinellumciklider ännu en gång...
                            Anledningen var en blandning av missnöje över att de eventuellt hade en missbildning i ryggfenorna som inte skulle läka och att de började bli för aggressiva för de andra fiskarna i karet. De hann trots allt döda mitt största och äldsta jaguaryngel och nästan döda den minsta carpinten som troligtvis är den ena honan bland de fyra jag köpte. De började även nypa till stjärtfenan på fengäddorna så fort de tordes fram i ljuset... Nu idag så törs fengäddorna ligga på öppet vatten, mina fyra carpinte ser vackrare ut och karet känns inte fullt lika överfolkat. Så inbytet av citrinellumcikliderna medförde en del positiva saker, men jag kommer sannolikt att sakna deras härliga beteende ända tills nästa gång jag skaffar arten...

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • INXS

                              Fredrik ,
                              det var ju synd att du fick gora dig av med dom. Men jag gissar att dom kommer tillbaka snart .

                              Orm,
                              funkade Levamisolet for dig? Hittade du en bra blandning?

                              Marie,
                              jag har markt att guldsommar ar ganska frisimmande och glider omkring mer an de andra du har viket troligen gor att dom kan komma undan battre men jag markte ocksa att dom inte vaxer sarskilt snabbt. Om den redan ligger efter kan det bli svart att komma ikapp.
                              Har hort at trimacsen ar ganska slaktsugna sa jag undviker dom men labiatum/citronellum ar jakligt kul och har bra personlighet.
                              Tyvarr hoppade min storsta F1 labiatum ur karet for en manad sedan - jakligt ledsen :{
                              Jag tror att dina malawisar har nagan sorts bakterieinfektion. Sjalv forsokte jag bota liknande med Maracyn och Maracyn II i kombination - det ar rekommenderat. Lycka till.

                              Kommentar

                              • INXS

                                Fredrik ,
                                det var ju synd att du fick gora dig av med dom. Men jag gissar att dom kommer tillbaka snart .

                                Orm,
                                funkade Levamisolet for dig? Hittade du en bra blandning?

                                Marie,
                                jag har markt att guldsommar ar ganska frisimmande och glider omkring mer an de andra du har viket troligen gor att dom kan komma undan battre men jag markte ocksa att dom inte vaxer sarskilt snabbt. Om den redan ligger efter kan det bli svart att komma ikapp.
                                Har hort at trimacsen ar ganska slaktsugna sa jag undviker dom men labiatum/citronellum ar jakligt kul och har bra personlighet.
                                Tyvarr hoppade min storsta F1 labiatum ur karet for en manad sedan - jakligt ledsen :{
                                Jag tror att dina malawisar har nagan sorts bakterieinfektion. Sjalv forsokte jag bota liknande med Maracyn och Maracyn II i kombination - det ar rekommenderat. Lycka till.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...