Sajica, sällskap och utfodring av yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    NCS Medlem
    • november 2009
    • 473

    #31
    Jo en sak till grabbar, om man vill få lek på septemfasciatusen (antar att villkoren är tämligen lika för tex. cutteri och sajica) är det isf nödvändigt att man inreder med sten tex. stenrösen som de kan gräva under/vid eller tror ni att det funkar med bara rötter som ligger lite kors å tvärs?

    Har ganska begränsad bottenyta å hade gärna skippat sten den här gången för det estetiska intrycket. Tänker att de kanske lika gärna kan tänka sig att gräva under rötter, har dessutom ett kokosnötskal till deras förfogande som borde utgöra en utmärkt grotta, skulle detta funka tro?
    Har även förstått att de leker öppet ibland? Antar att ynglen även hos dessa fiskar accepterar torrfoder eller frysfoder direkt alltså att de inte behöver levandefoder?

    Kommentar

    • RobinH
      Användare
      • augusti 2008
      • 2150

      #32
      Ursprungligen postat av Rooster
      Jo en sak till grabbar, om man vill få lek på septemfasciatusen (antar att villkoren är tämligen lika för tex. cutteri och sajica) är det isf nödvändigt att man inreder med sten tex. stenrösen som de kan gräva under/vid eller tror ni att det funkar med bara rötter som ligger lite kors å tvärs?

      Har ganska begränsad bottenyta å hade gärna skippat sten den här gången för det estetiska intrycket. Tänker att de kanske lika gärna kan tänka sig att gräva under rötter, har dessutom ett kokosnötskal till deras förfogande som borde utgöra en utmärkt grotta, skulle detta funka tro?
      Har även förstått att de leker öppet ibland? Antar att ynglen även hos dessa fiskar accepterar torrfoder eller frysfoder direkt alltså att de inte behöver levandefoder?

      Det fungerar säker bra med bara rötter!
      CA

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #33
        Ursprungligen postat av Rooster
        Jo en sak till grabbar, om man vill få lek på septemfasciatusen (antar att villkoren är tämligen lika för tex. cutteri och sajica) är det isf nödvändigt att man inreder med sten tex. stenrösen som de kan gräva under/vid eller tror ni att det funkar med bara rötter som ligger lite kors å tvärs?

        Har ganska begränsad bottenyta å hade gärna skippat sten den här gången för det estetiska intrycket. Tänker att de kanske lika gärna kan tänka sig att gräva under rötter, har dessutom ett kokosnötskal till deras förfogande som borde utgöra en utmärkt grotta, skulle detta funka tro?
        Har även förstått att de leker öppet ibland? Antar att ynglen även hos dessa fiskar accepterar torrfoder eller frysfoder direkt alltså att de inte behöver levandefoder?
        mina leker hellst dolt, föredrar stående krukor med urslagen botten, inte så snyggt dock, men du kan väl gömma den bakom lite rötter

        det finns dock glaserade krukor i önskad färg borde funka lika bra, mina tar flingfoder ganska omgående men får levande artemia varje dag
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • Rooster
          NCS Medlem
          • november 2009
          • 473

          #34
          Ursprungligen postat av cichlids4fun
          mina leker hellst dolt, föredrar stående krukor med urslagen botten, inte så snyggt dock, men du kan väl gömma den bakom lite rötter

          det finns dock glaserade krukor i önskad färg borde funka lika bra, mina tar flingfoder ganska omgående men får levande artemia varje dag
          Ok tack så mkt för svaret!

          Kommentar

          • Rooster
            NCS Medlem
            • november 2009
            • 473

            #35
            Ursprungligen postat av RobinH
            Det fungerar säker bra med bara rötter!
            Ja jag hoppas det, å som sagt har lagt i ett kokosnötskal, byter ev. ut det dock mot en kruka, får se... Det är änna flera faktorer som skall tas hänsyn till när man inreder ett kar om det nu inte handlar om källar/garage-odling då är det väl inte så himla noga hur det ser ut kanske men...
            Aja det blir nog bra tillslut med allt...

            Kommentar

            • Rooster
              NCS Medlem
              • november 2009
              • 473

              #36
              Jo lite andra funderingar kring dessa fina å fascinerande fiskar.
              Antar att cryptoherosar hör till de ciklider som normalt sett inte är särskilt kräsna vid val av partners? (zebraciklider är ju inte alls kräsna är iaf mina erfarenheter, å även andra centralamerikaner (Thorichtys meeki) har aldrig vart kräsna vad gäller partnerval i mina kar).

              Sen hur är det med partnerskapet i övrigt, antar oxå att paret håller ihop bra även när de inte leker (förutsatt att de redan har bildat par), eller blir det lätt så att de istället ser varandra som rivaler med ofta tråkiga konsekvenser som följd?

              (Jag menar det är ju väldigt olika det där, vissa arter (par) har en tendens att bara hålla ihop under leken sen är det krig typ, andra håller ihop hela tiden även om de bara leker någon gång per år, å andra håller inte direkt stenhårt ihop som par men det blir ändå inga aggressioner fiskarna emellan).

              Tänker ha lite poecilider som sällskap så de blir inte ensamma. Har typ bestämt mig för C. septemfasciatus kanske oxå skaffar C. sajica, dessa båda arter skulle alltså då gå i olika kar. Hur som helst vad tycker ni jag skall göra, skall jag försöka få tag på redan etablerade par, eller skall jag köpa en grupp ungfiskar som sen får para ut sig, eller är det bara att köpa en hona å en hane oavsett storlek typ? (isf uppenbarligen så pass stora exemplar så att man ser skillnad på könen)

              Oj det blev visst många frågor... Nån som har nån åsikt om detta tro?
              Är mkt tacksam för svar... Suger nämligen som fan i CA-tarmen nu!
              Skall bara fixa lite till, sen blir det att åka till butiken.
              Kommer lägga upp lite bilder över det när det blir klart oxå.

              Kommentar

              • RobinH
                Användare
                • augusti 2008
                • 2150

                #37
                Köp en grupp ungfiskar av varje sort!
                CA

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #38
                  Vad jag vet så finns risk att de bildar par över artgränserna och det kanske inte är så lattjo.

                  Annars håller mina Sajicor sig tillsammans även mellan lekarna men det är bra med ett rymligt kar särskilt innan de bildat ett par. Hannen brukar då vara lite kaxig när han ska visa vem som bestämmer, eller vad han nu gör...

                  Jag skulle tippa att det räcker med en hane och en hona i och med att de inte är så kinkiga, men det är bara min erfarenhet
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #39
                    Ursprungligen postat av DRE
                    Vad jag vet så finns risk att de bildar par över artgränserna och det kanske inte är så lattjo.

                    Annars håller mina Sajicor sig tillsammans även mellan lekarna men det är bra med ett rymligt kar särskilt innan de bildat ett par. Hannen brukar då vara lite kaxig när han ska visa vem som bestämmer, eller vad han nu gör...

                    Jag skulle tippa att det räcker med en hane och en hona i och med att de inte är så kinkiga, men det är bara min erfarenhet
                    Inte om de går i olika kar

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #40
                      Hmm, ja det är ju klart... Fast är det inte så att kärlek känner inga gränser
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #41
                        Ursprungligen postat av DRE
                        Hmm, ja det är ju klart... Fast är det inte så att kärlek känner inga gränser
                        Haha, sant

                        Kommentar

                        • Rooster
                          NCS Medlem
                          • november 2009
                          • 473

                          #42
                          Ursprungligen postat av DRE
                          Vad jag vet så finns risk att de bildar par över artgränserna och det kanske inte är så lattjo.

                          Annars håller mina Sajicor sig tillsammans även mellan lekarna men det är bra med ett rymligt kar särskilt innan de bildat ett par. Hannen brukar då vara lite kaxig när han ska visa vem som bestämmer, eller vad han nu gör...

                          Jag skulle tippa att det räcker med en hane och en hona i och med att de inte är så kinkiga, men det är bara min erfarenhet
                          Sajican å septem skulle isf gå i olika kar så det blir inga problem iaf.
                          Ok tack så mkt för de delade erfarenheterna DRE, tycker alltid att det är mest värdefullt att få veta hur det har gått för andra tidigare än att vara sk "booksmart".

                          Kommentar

                          • Rooster
                            NCS Medlem
                            • november 2009
                            • 473

                            #43
                            Lovade ju att lägga upp nån bild på fiskarna när jag fick hem dem.

                            Det blev C. septemfasciatus 1+1 tillslut. Gillar dem skarpt även om de fortfarande är väldigt skygga.

                            Kommentar

                            • Rooster
                              NCS Medlem
                              • november 2009
                              • 473

                              #44
                              Har ett annat kar som står på standby som jag skall ta tag i snart. Där blir det som det sannolikt sajica å lite poecilider. Zoomässan har bra pris (för en gångs skull) på dem å de är ju så vackra... Verkar vara väldigt trevliga å fredliga fiskar oxå vilket ju alltid är trevligt. Blir så klart bilder på dem oxå så småningom.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...