Sajica, sällskap och utfodring av yngel?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    NCS Medlem
    • November 2009
    • 473

Aha oj jag blandade ihop arterna lite nu, det är alltså septemfasciatusen han har inne på zoomässan nu. Blev lite förvirrad, men kom sen ihåg att det faktiskt finns en art som heter cutteri, kollar man på zoopets septemfasciatus så har den handelsnamnet "Cutters ciklid" (sjubandad cilkid) högst förvirrande... Men har suttit å kollat på bilder både på zoopet,ciklid och din zoon. Är inte så hemma på dessa fiskar men det är inte så att detta är samma art alltså? Är kanske bara så att zoopet har vart lite sena med revideringen av arten vad vet jag (bilden på ciklids cutteri ser ut att ha (sju) ränder, septemfasciatus betyder ju sju ränder...) ganska lika iaf för en amatör som mig. =)
    Senast redigerad av Rooster; 17 October 2010, 21:02.

Kommentar

• plåtis
      Användare
      • June 2002
      • 212

Jag har med den uppfatningen av att Cutter Och Septem är samma. Men jag är inget proffs på dessa ciklider eller några andra.
      Köpta som Cutter
      Lasse.H

Kommentar

• RobinH
        Användare
        • August 2008
        • 2150

Ursprungligen postat av plåtis
        Jag har med den uppfatningen av att Cutter Och Septem är samma. Men jag är inget proffs på dessa ciklider eller några andra.
        Köpta som Cutter
        Där har du fel! cutteri och septemfasciata är två olika arter och dom du visar på fotot liknar septemfasciat!
        CA

Kommentar

• Banderad
          Användare
          • February 2006
          • 3479

Ursprungligen postat av RobinH
          Där har du fel! cutteri och septemfasciata är två olika arter och dom du visar på fotot liknar septemfasciat!
          Det som förvirrar är just att septemfasciatus ibland går under handelsnamnet Cutter´s ciklid. Anledningen till det tror jag är att man förut såg det som samma art. Jag tycker också att bilden är en solklar septemfasciatus. Här kommer cutterin....

Bild 1: Hanne
          Bild 2: Hona

/Jocke

Kommentar

• cichlids4fun
            • April 2002
            • 3109

Ursprungligen postat av RobinH
            jag tror faktiskt inte är det heller tror det är en myrnae

mina septemfasciatus ser ut så här
            Mvh
            Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Rooster
              NCS Medlem
              • November 2009
              • 473

Men jisses vilken djungel detta verkar vara då! =)
              Vilka fina foton och firrar ni har allihopa förresten!
              Ja flera av de olika arterna i släktet är minst sagt lika varandra, i synnerhet om man tänker sig att vissa av arterna visar bars när man studerar fisken, septem,myrnae, spirulus,cutteri mfl.... hur som helst mkt lika varandra. Nästan så att man börjar undra om fisken i butikerna verkligen är rätt märkta. Är medveten om att det är en del fisk i handeln som inte är det men när det gäller denna grupp känns det som att det skulle kunna vara regel snarare än undantag...
              Kul att det blivit lite diskussion och fina bilder. =)

plåtis: kan ju inte uttala mig om detta men jag undrar oxå om det inte rör sig om en felmärkning från butikens sida när det gäller dina fiskar kanske...

Banderad: Ja precis, förvirrande. Ja det låter väldigt rimligt!

chichlids4fun: förutsatt att exemplar av vardera art visar alla fläckarna (på kropp å ryggfena) vad är eg. skillnaden mellan septem och myrnae? (ser ju att fiskarna på de olika bilderna har lite olika färg men färg/nyans eller ens färgteckning brukar ju inte vara de bästa morfologiska kännetecknen att artbestämma ciklider)

Kommentar

• JockeB
                Användare
                • May 2004
                • 2964

Ursprungligen postat av Rooster
                Men jisses vilken djungel detta verkar vara då! =)
                Vilka fina foton och firrar ni har allihopa förresten!
                Ja flera av de olika arterna i släktet är minst sagt lika varandra, i synnerhet om man tänker sig att vissa av arterna visar bars när man studerar fisken, septem,myrnae, spirulus,cutteri mfl.... hur som helst mkt lika varandra. Nästan så att man börjar undra om fisken i butikerna verkligen är rätt märkta. Är medveten om att det är en del fisk i handeln som inte är det men när det gäller denna grupp känns det som att det skulle kunna vara regel snarare än undantag...
                Kul att det blivit lite diskussion och fina bilder. =)

plåtis: kan ju inte uttala mig om detta men jag undrar oxå om det inte rör sig om en felmärkning från butikens sida när det gäller dina fiskar kanske...

Banderad: Ja precis, förvirrande. Ja det låter väldigt rimligt!

chichlids4fun: förutsatt att exemplar av vardera art visar alla fläckarna (på kropp å ryggfena) vad är eg. skillnaden mellan septem och myrnae? (ser ju att fiskarna på de olika bilderna har lite olika färg men färg/nyans eller ens färgteckning brukar ju inte vara de bästa morfologiska kännetecknen att artbestämma ciklider)
                Jag skulle också tro det rör sig om Myrnae på denna bild, skillnaden på den och Septembfasciatus är hanarna som skiljer sig främst, hos M är hanen helt brun, hos S är hanen mera rosa.
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Rooster
                  NCS Medlem
                  • November 2009
                  • 473

Ursprungligen postat av Beast
                  Jag skulle också tro det rör sig om Myrnae på denna bild, skillnaden på den och Septembfasciatus är hanarna som skiljer sig främst, hos M är hanen helt brun, hos S är hanen mera rosa.
                  Ok då verkar det som att det är myrnae på plåtis bild. Aha tack för infon, undrar vilken av arterna det egentligen är som zoomässan har inne nu då. Fiskarna i butiken är nämligen bruna alltså inte rosa som på peters bild iofs svårt att avgöra när man inte har erfarenhet av gruppen eller har nått att jämföra med på plats, men de säljs under namnet septemfasciatus. Aja om jag nu köper dem framöver så bifogar jag så klart blider.

Kommentar

• Banderad
                    Användare
                    • February 2006
                    • 3479

Frågan är väl hur vanligt/ovanligt det är med korsningar inom Cryptoherossläktet (som säljs som en av dessa arter). Myrnae vet jag inte ens om jag har sett live någon gång (hade inte någon tanke på den arten ens...). Hur som helst är det många arter som är grymt lika. Jag var nästan 100% säker på att det var en septemfasciatus på bilden med tanke på honans teckning (gick på det svarta). Men det är sant, hannen stämmer inte riktigt överens med hur de brukar se ut...

/Jocke

Kommentar

• cichlids4fun
                      • April 2002
                      • 3109

Ok då verkar det som att det är myrnae på plåtis bild. Aha tack för infon, undrar vilken av arterna det egentligen är som zoomässan har inne nu då. Fiskarna i butiken är nämligen bruna alltså inte rosa som på peters bild iofs svårt att avgöra när man inte har erfarenhet av gruppen eller har nått att jämföra med på plats, men de säljs under namnet septemfasciatus. Aja om jag nu köper dem framöver så bifogar jag så klart blider.
                      Tja.

ungdjur brukar vara lite sämre på att färga ut så ser de lite ljusbruna ut i färgerna så kan det ändå vara septemfascitus, och jag har lämnat lite septemfasciatus till zoomässan i våras och det kan ju vara de som går kvar
                      Mvh
                      Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Rooster
                        NCS Medlem
                        • November 2009
                        • 473

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                        Tja.

ungdjur brukar vara lite sämre på att färga ut så ser de lite ljusbruna ut i färgerna så kan det ändå vara septemfascitus, och jag har lämnat lite septemfasciatus till zoomässan i våras och det kan ju vara de som går kvar
                        Aha I see. Ja då skulle jag absolut tro att det är dina septems som går kvar där. Måste säga att det paret du har på bilderna är kanonfina, om de på zomässan kan bli så snygga (de på zomässan kanske rent av är avkomma från det paret?) blir jag genast ännu mer sugen!

Kommentar

• plåtis
                          Användare
                          • June 2002
                          • 212

Var i den butiken idag som jag köpte mina fiskar och på lappen till akvariet står det Cutter`s men latinska namnet står det septemfascitus. Och handlaren säger att det är samma fisk och dom kommer från Tyskland av någon som heter Muller eller något liknade. Men skit samma det är en mycket trevlig ciklid.
                          Lasse.H

Kommentar

• Banderad
                            Användare
                            • February 2006
                            • 3479

Ursprungligen postat av plåtis
                            Var i den butiken idag som jag köpte mina fiskar och på lappen till akvariet står det Cutter`s men latinska namnet står det septemfascitus. Och handlaren säger att det är samma fisk och dom kommer från Tyskland av någon som heter Muller eller något liknade. Men skit samma det är en mycket trevlig ciklid.
                            Jag har sett att man kallar septemfasciatus för Cutter´s ciklid på flera ställen. Som jag har för mig är det som jag skrev innan i tråden (rätta mig ni andra om jag har fel), d.v.s. att dessa fiskar räknades som samma art innan men att det sedan några år tillbaka är två olika arter (alltså cutteri och septemfasciatus). Handelsnamnet har helt enkelt hängt kvar på septemfasciatusen och kallas alltså fortfarande för Cutter´s ciklid i många affärer. Skillnaden mellan arternas färgteckning är trots allt ganska tydligt. Om man jämför Peters bild i tråden med min bild ser man onekligen ganska stor skillnad på fiskarna. Även bilderna i artregistret visar på tydliga skillnader.

Hur som helst, grattis till fina fiskar! Om du inte odlar och tänker sälja yngel vidare gör det ju inte jättestor skillnad vilken art det är (om du inte stör dig på det själv d.v.s.). Där emot är det ju inte jättebra att handlaren säger så till sina kunder eftersom det inte är så. Risken är ju att det kommer ut fler fiskar på marknaden under fel namn (och om det nu varken är cutteri eller septemfasciatus blir det onekligen dubbelt fel...).

/Jocke

Kommentar

• Banderad
                              Användare
                              • February 2006
                              • 3479

Aha I see. Ja då skulle jag absolut tro att det är dina septems som går kvar där. Måste säga att det paret du har på bilderna är kanonfina, om de på zomässan kan bli så snygga (de på zomässan kanske rent av är avkomma från det paret?) blir jag genast ännu mer sugen!
                              Fiskarna brukar gå ganska tätt i affärer, så bli inte allt för förvånad om du köper fiskar som färgar om och blir jättesnygga efter någon dag eller så i ditt hemakvarie...

Kommentar

• Rooster
                                NCS Medlem
                                • November 2009
                                • 473

Ursprungligen postat av Banderad
                                Fiskarna brukar gå ganska tätt i affärer, så bli inte allt för förvånad om du köper fiskar som färgar om och blir jättesnygga efter någon dag eller så i ditt hemakvarie...
                                Ja det har man ju vart med om några gånger tidigare så sett...

Kommentar

Arbetssätt...