Sajica, sällskap och utfodring av yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    NCS Medlem
    • november 2009
    • 473

    Sajica, sällskap och utfodring av yngel?

    Har lite enkla frågor angående Sajicacikliden. Skall dra igång ett av mina kar som stått på "stand by" ett tag här nu. Karet är ett hörnakvarium på ca 180L. Som vanligt står man i valet å kvalet om vad man skall ha i det.
    Tankarna går fram å tillbaka över olika arter å fiskuppsättningar... Hur som helst jag funderar bla på Sajicacikliden. Det är ju en ganska vanlig art i handeln och en lättodlad fisk så jag hoppas jag kan få lite svar på mina frågor.

    Sällskap i till dem i mitt kar får bli nån annan ciklid ev. skalarer då bottenytan är relativt begränsad i ett hörnakvarium av den här volymen. Skulle det funka tro, nån som har erfarenhet av detta? Har förstått att Sajican är mkt fredligare än "andra zebror" så jag tänker att skalarer säkert skulle funka i synnerhet så de inte direkt skulle konkurrera om revir då skalarer ju gärna håller sig lite högre upp i vattenpelaren.

    Den andra frågan rör odling av dessa fiskar. Tar ynglen torrfoder (smulat flingfoder eller annat torrfoder) eller skalade artemiaägg direkt när de blivit frisimmande? (vissa arter gör ju det med många gör det inte, verkar bero på lite va varje... såsom huruvida föräldrarna är VF eller odlade i många generationer, vilken art det rör sig om etc.) (tex. så gör ju den vanliga sebrans och hondurian redpoints yngel det).

    Tacksam för svar, MVH Peter.
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    Att sajican skulle gå att hålla med skalarer i ett 180l kar kan jag inte svar helt säkert på men jag skulle tro att sajicorna är nog i det tuffaste laget för skalarer under lek iaf.

    Ynglena ska säkerligen gå att ge både smulat torrfoder och skalade artemia ägg..

    Lycka till och håll oss uppdaterade om hur det går!
    CA

    Kommentar

    • Rooster
      NCS Medlem
      • november 2009
      • 473

      #3
      Ja det är just det jag oroar mig lite för, alltså att de blir för tuffa vid lek mot skalarerna. Men karet är en halvmeter högt så jag tror ändå det skulle gå...
      Har som sagt ingen erfarenhet av den här arten men jag tror oxå att det går att ge ynglen torrfoder eller skalade ägg direkt men vill gärna vara säker då jag inte känner för att kläcka artemia, eller ha odlingskulturer av tex. micromask i kylen. Är bekväm av mig plus att jag har mkt begränsat med plats.
      Aja får se hur jag gör...
      Tack, ja om det nu blir den här fiskuppsättningen blir det uppdateringar.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jag har en polare som hade Sajicor med Scalarer och då sajicorna lekte hela tiden fick scalarerna ganska liten yta att hålla sig till så det slutade med att han gav sajicorna till mig och 3 veckor därefter lekte hans scalare. I övrigt gick det utmärkt, han hade ett mindre akvarium. 120 liter fast rejält högt.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • mars 2004
          • 2262

          #5
          Ursprungligen postat av Rooster
          Ja det är just det jag oroar mig lite för, alltså att de blir för tuffa vid lek mot skalarerna. Men karet är en halvmeter högt så jag tror ändå det skulle gå...
          Har som sagt ingen erfarenhet av den här arten men jag tror oxå att det går att ge ynglen torrfoder eller skalade ägg direkt men vill gärna vara säker då jag inte känner för att kläcka artemia, eller ha odlingskulturer av tex. micromask i kylen. Är bekväm av mig plus att jag har mkt begränsat med plats.
          Aja får se hur jag gör...
          Tack, ja om det nu blir den här fiskuppsättningen blir det uppdateringar.
          Finns risk att skalarerna får det tufft emellanåt (frågan är om de kommer att trivas särskilt bra). Prova annars med ungfödare (platy, svärdbärare, guppy mm), de förekommer naturligt i Centralamerika. Tror det går bra med färdigkläckta artemiaägg och smulat flingfoder, men vill även rekommendera räkmix. Det är ett utomordentligt foder för både stora och små.

          Kommentar

          • Rooster
            NCS Medlem
            • november 2009
            • 473

            #6
            Ursprungligen postat av DRE
            Jag har en polare som hade Sajicor med Scalarer och då sajicorna lekte hela tiden fick scalarerna ganska liten yta att hålla sig till så det slutade med att han gav sajicorna till mig och 3 veckor därefter lekte hans scalare. I övrigt gick det utmärkt, han hade ett mindre akvarium. 120 liter fast rejält högt.
            Ok ja jag kan tänka att de blev lite undanträngda... men det verkade ju gå bra annars... Om jag nu kör på detta är det inte säkert att jag kommer att ha sajicorna allt för länge ändå. Tänkte väl mest dra upp lite yngel å så, å sen tänkte jag nog isf behålla skalarerna, göra om lite i karet å köpa till nån apisto istället (renodlat SA map. fiskarna alltså ej biotopriktigt). Men ok det låter ju ändå ganska lovande tycker jag. Tack så mkt!

            Kommentar

            • Rooster
              NCS Medlem
              • november 2009
              • 473

              #7
              Ursprungligen postat av Lundensis
              Finns risk att skalarerna får det tufft emellanåt (frågan är om de kommer att trivas särskilt bra). Prova annars med ungfödare (platy, svärdbärare, guppy mm), de förekommer naturligt i Centralamerika. Tror det går bra med färdigkläckta artemiaägg och smulat flingfoder, men vill även rekommendera räkmix. Det är ett utomordentligt foder för både stora och små.
              Ja tanken om poecilider har faktiskt slagit mig. De är ju ganska flexibla med var i vertikalled de får befinna sig i. Då skulle det väl mer handla om "strykfisk" för sajicorna men visst det kan nog bli nice... Tack för tipset med räkmix, använder inte det just nu men man kanske skulle köpa sig lite.
              Vad tror du/ni om javamossa i karet?
              Tycker det är snyggt å även om man suger upp yngel från cikliderna och kör med yngelkassar till poeciliderna så är det alltid kul om det blir lite yngel som förhoppningsvis klarar sig i karet å kan gömma sig i javamossan. Sen tycker jag även att mossan är snygg och lätt/bra att inreda med...

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Sajicor äter inte växter så det märks och javamossa ska gå utmärkt.

                Vad gäller yngel så är de riktigt duktiga yngelvårdare, jag hade ett sajicapar med 50 hantelyngel på 5 cm och de lyckades ändå dra upp en kull på 20 st utan att jag ingrep alls. Nu har de en kull till och i karet nu gå det 30 Guianacara Geayi yngel på 5 cm samt tetror 8 st L66 corydoras panda. Dvs fullproppat kar och de har 20-30st nu som är 2cm.
                De går i ett 430liters nu.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Rooster
                  NCS Medlem
                  • november 2009
                  • 473

                  #9
                  Ursprungligen postat av DRE
                  Sajicor äter inte växter så det märks och javamossa ska gå utmärkt.

                  Vad gäller yngel så är de riktigt duktiga yngelvårdare, jag hade ett sajicapar med 50 hantelyngel på 5 cm och de lyckades ändå dra upp en kull på 20 st utan att jag ingrep alls. Nu har de en kull till och i karet nu gå det 30 Guianacara Geayi yngel på 5 cm samt tetror 8 st L66 corydoras panda. Dvs fullproppat kar och de har 20-30st nu som är 2cm.
                  De går i ett 430liters nu.
                  Ja jag har hört detta men jisses det var ändå värst! Det låter ju helst sjukt! Men vissa arter å i synnerhet vissa par har en helt otrolig förmåga att försvara sin avkomma. Såg ett par "prinssesan av burundi" som hade en stor kull yngel i ca 1cmsizen typ i ett litet kar i en butik å karet var fullproppat med Altolamprologusar...

                  Kommentar

                  • Rooster
                    NCS Medlem
                    • november 2009
                    • 473

                    #10
                    Blir mer å mer sugen nu, skulle vara kul att iaktta deras yngelvård (även om det kanske inte behöver bli det mest intensiva försvaret mot levandefödare eller skalarer för den delen).

                    Kommentar

                    • RobinH
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 2150

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rooster
                      Blir mer å mer sugen nu, skulle vara kul att iaktta deras yngelvård (även om det kanske inte behöver bli det mest intensiva försvaret mot levandefödare eller skalarer för den delen).
                      Inget att fundera över bara åka och handla ett par sajicor hehe bör inte vara så svårt att få tag i!
                      CA

                      Kommentar

                      • Rooster
                        NCS Medlem
                        • november 2009
                        • 473

                        #12
                        Hehe nä kanske inte, hör dock till den sorten som har svårt att bestämma sig, i synnerhet när det handlar om fisk i mina kar. =) Nä det är ju inte den ovanligaste arten direkt.

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          #13
                          Det finns ju även andra Cryptoherosarter att få tag på om du vill ha någon lite mer ovanlig. Mitt cutteripar har lyckats med tricket att försvara ett gäng yngel (de är 3-4cm nu) mot ett multispinosapar, ett eliottipar samt ett gäng röda svärdbärare. Fast detta inlägg kanske bara ökar beslutsångesten ytterligare....

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • Rooster
                            NCS Medlem
                            • november 2009
                            • 473

                            #14
                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Det finns ju även andra Cryptoherosarter att få tag på om du vill ha någon lite mer ovanlig. Mitt cutteripar har lyckats med tricket att försvara ett gäng yngel (de är 3-4cm nu) mot ett multispinosapar, ett eliottipar samt ett gäng röda svärdbärare. Fast detta inlägg kanske bara ökar beslutsångesten ytterligare....

                            /Jocke
                            Oj det var värst, många hungriga munnar med andra ord.
                            Hehe ja jag är faktiskt redan inne på den arten lite, Hasse har dessutom dem på Zoomässan... Ja det är inte lätt helt enkelt... Är mer inne på kar med rötter, lite sten och växter nu, alltså inga rena stenkar med malawi eller tanganyika. Å jag har lite SA å VA hemma redan å det var rätt längesen jag hade nån Centralamerikan nu så det suger lite i den tarmen.
                            Men ja det är mycket möjligt att det bli septemfasciatus istället...

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #15
                              Ursprungligen postat av Rooster
                              Oj det var värst, många hungriga munnar med andra ord.
                              Hehe ja jag är faktiskt redan inne på den arten lite, Hasse har dessutom dem på Zoomässan... Ja det är inte lätt helt enkelt... Är mer inne på kar med rötter, lite sten och växter nu, alltså inga rena stenkar med malawi eller tanganyika. Å jag har lite SA å VA hemma redan å det var rätt längesen jag hade nån Centralamerikan nu så det suger lite i den tarmen.
                              Men ja det är mycket möjligt att det bli septemfasciatus istället...
                              Septemfasciatus är en av mina favoriter med. Riktigt vacker fisk! Det finns några här på forumet som jag vet har/har haft den. Personligen har jag dock inga erfaranheter av den...

                              /Jocke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...