Odla fiskar som UF?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #61
    Ursprungligen postat av TutenStain
    Jag tolkar som janne skrev, altså man har fler än 6 akvarier och säljer yrkesmässigt.

    Men det är ju bara att skaffa sig 6x 720 och dela in dem i mindre delar. De måste ju fortfarande räknas som 6 kar.

    Men återigen till frågan. Hur snabbt går det att dra upp yngel till säljbar storlek och hur stora kar behövs? Får jag reda på detta kan man räkna ut hur många kar man teoritisk sätt behöver för 30 yngel/månad.
    Det tar ca 7 månader att dra upp mbunas till säljbar storlek.
    Du kan i princip stoppa in 100 st mbunas i storlek ca 5 cm i ett 100 litersbalja, Men då måste du ha tillräckligt stora filtermattor plus att du har riktigt bra syresättning i baljan, mata 3-4 gånger om dan byt rikligt med vatten varje dag så att du får maximal tillväxt.Janne

    Kommentar

    • TutenStain
      Användare
      • september 2008
      • 168

      #62
      Ursprungligen postat av malawijanne
      Det tar ca 7 månader att dra upp mbunas till säljbar storlek.
      Du kan i princip stoppa in 100 st mbunas i storlek ca 5 cm i ett 100 litersbalja, Men då måste du ha tillräckligt stora filtermattor plus att du har riktigt bra syresättning i baljan, mata 3-4 gånger om dan byt rikligt med vatten varje dag så att du får maximal tillväxt.Janne

      Det här är de sista frågorna jag låvar Resten ska jag prova och forska mig fram svaren till. Är både roligare och är mer lärorikt.

      Låt oss säga att jag kommer åt 5 kar. Vilken storlek ska karen vara för föräldrarna och ynglen? Tänkt mig 125-150cm kar för vuxna, och för yngel kör jag på samma fast delad i två med en glasskiva.

      Vet att det är väldigt olika mellan olika arter samt individer, men runt 5+15 är väl en bra startpunk?

      Innan jag börjar med allt detta ska jag naturligtvis först kolla efterfrågan på malawi yngel.

      Hur löser man filtrering och "värmning" på bästa sätt? Jag läste din tråd, det gav inspiration, men jag är fortfarande osäker vad som är det bästa sättet. Ska man köra med powerhead med filtermatte i varje kar, eller ska man satsa på något luftfilter på något sätt?

      Men allra allra först så måste jag också sjävklart se till att det jag gör är lagligt. Tänker på tillstånd, licenser etc.

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #63
        Ursprungligen postat av TutenStain
        Det här är de sista frågorna jag låvar Resten ska jag prova och forska mig fram svaren till. Är både roligare och är mer lärorikt.

        Låt oss säga att jag kommer åt 5 kar. Vilken storlek ska karen vara för föräldrarna och ynglen? Tänkt mig 125-150cm kar för vuxna, och för yngel kör jag på samma fast delad i två med en glasskiva.

        Vet att det är väldigt olika mellan olika arter samt individer, men runt 5+15 är väl en bra startpunk?

        Innan jag börjar med allt detta ska jag naturligtvis först kolla efterfrågan på malawi yngel.

        Hur löser man filtrering och "värmning" på bästa sätt? Jag läste din tråd, det gav inspiration, men jag är fortfarande osäker vad som är det bästa sättet. Ska man köra med powerhead med filtermatte i varje kar, eller ska man satsa på något luftfilter på något sätt?

        Men allra allra först så måste jag också sjävklart se till att det jag gör är lagligt. Tänker på tillstånd, licenser etc.
        Rejäla filter mattor på 10 cm tjocka over hela gaveln och även i yngelbaljorna.
        Det billigaste är att köra med en membranpump, jag tror att det räcker med en resun lp60, säger att du har 11 filtermattor med 2 elrör i varje, då får du tillräckligt med filtrering, men det blir ingen värme utav det, det blir inte så varmt på sommaren men det blir kallare på vintern,och det beror på hur kallt du har i rummet .
        Har du för kallt är det inte bra, då kanske du är tvungen att ha doppvärmare som backup, då blir det dyrare i drift.
        Om du då istället tar 11 st pumphuvuden det blir troligtvis dyrare i inköp än vad en membranpump kostar.
        Men det kan bli för varmt på sommaren om det är ett trångt och varmt utrymme med pumphuvudena.
        Pumphuvudena drar mer ström än en membranpump men och andra sidan så blir det varmare i dina baljor med pumphuvuden och då slipper du använda doppvärmaren, så i det läget så blir det billigare att driva med pumphuvuden.
        Ja, det är många sidor på ett järnspett.Janne

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #64
          Ursprungligen postat av TutenStain
          Det här är de sista frågorna jag låvar Resten ska jag prova och forska mig fram svaren till. Är både roligare och är mer lärorikt.

          Låt oss säga att jag kommer åt 5 kar. Vilken storlek ska karen vara för föräldrarna och ynglen? Tänkt mig 125-150cm kar för vuxna, och för yngel kör jag på samma fast delad i två med en glasskiva.

          Vet att det är väldigt olika mellan olika arter samt individer, men runt 5+15 är väl en bra startpunk?

          Innan jag börjar med allt detta ska jag naturligtvis först kolla efterfrågan på malawi yngel.

          Hur löser man filtrering och "värmning" på bästa sätt? Jag läste din tråd, det gav inspiration, men jag är fortfarande osäker vad som är det bästa sättet. Ska man köra med powerhead med filtermatte i varje kar, eller ska man satsa på något luftfilter på något sätt?

          Men allra allra först så måste jag också sjävklart se till att det jag gör är lagligt. Tänker på tillstånd, licenser etc.
          Tutenstain, dina frågor är guld värda för detta forumet, för om det inte finns någon som dig som har en massa frågor, så skulle detta forumet dö ut.
          Så fråga du bara, det finns inga dumma frågor det finns bara dumma svar.
          Och kan inte jag svara, så finns det andra här som kan svara på dina frågor.Janne

          Kommentar

          • TutenStain
            Användare
            • september 2008
            • 168

            #65
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Tutenstain, dina frågor är guld värda för detta forumet, för om det inte finns någon som dig som har en massa frågor, så skulle detta forumet dö ut.
            Så fråga du bara, det finns inga dumma frågor det finns bara dumma svar.
            Och kan inte jag svara, så finns det andra här som kan svara på dina frågor.Janne
            Tack så jätte mycket Janne. Hoppas jag inte är för jobbig bara. Har än känsla att det här kan faktiskt gå.

            Jag var i förråd-delen av garaget och drömde en stund. Kan blir riktigt bra. Utrymmet är 3.40m x 2.30m.

            Jag återkommer till frågan hur stora akvarier som behövs för att odla mbuna. Kan det fungera så som jag har målat på denna bild:



            Altså 375 för vuxna, 375 delad i två för yngel.

            Janne, vilken storlek hade/har du på dina kar?

            Tack igen.

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #66
              Ursprungligen postat av TutenStain
              Tack så jätte mycket Janne. Hoppas jag inte är för jobbig bara. Har än känsla att det här kan faktiskt gå.

              Jag var i förråd-delen av garaget och drömde en stund. Kan blir riktigt bra. Utrymmet är 3.40m x 2.30m.

              Jag återkommer till frågan hur stora akvarier som behövs för att odla mbuna. Kan det fungera så som jag har målat på denna bild:



              Altså 375 för vuxna, 375 delad i två för yngel.

              Janne, vilken storlek hade/har du på dina kar?

              Tack igen.
              Ja det är roligt att planera, mäta och bygga, det är faktiskt det som är mest inspirerande med denna hobbyn, det är resan mot målet.
              Det ser bra ut, men ska du dela av dina 375, så gör det i stället i 4 delar, för det största problemet att odla ciklider, det är att man alltid har för få baljor.Janne

              Kommentar

              • TutenStain
                Användare
                • september 2008
                • 168

                #67
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Ja det är roligt att planera, mäta och bygga, det är faktiskt det som är mest inspirerande med denna hobbyn, det är resan mot målet.
                Det ser bra ut, men ska du dela av dina 375, så gör det i stället i 4 delar, för det största problemet att odla ciklider, det är att man alltid har för få baljor.Janne
                Det blir ca 40cm i längden och 50cm i bredden om man delar ett standard 375L (150x50x50). Är det inte för lite?

                Måste säga att du har varit till extrem stor hjälp hittills. Tack återigen.

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #68
                  Ursprungligen postat av TutenStain
                  Det blir ca 40cm i längden och 50cm i bredden om man delar ett standard 375L (150x50x50). Är det inte för lite?

                  Måste säga att du har varit till extrem stor hjälp hittills. Tack återigen.
                  Nej, du kan till och med dela upp till 5 avdelningar, som sagt var ju fler yngelbaljor desto bättre.
                  Jag lägger ut en bild på 2 av mina baljor som jag har gjort.måtten 120 långa 60 djupa höjd 30, den ena har jag delat i sex avdelningar den andra i 5 avdelningar.
                  Lägger ut ett par bilder på ett par fiskar som jag gillar och som simmar runt i mina baljor.
                  1 en firefish
                  2en urvalsodlad hongie.Janne

                  Kommentar

                  • TutenStain
                    Användare
                    • september 2008
                    • 168

                    #69
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Nej, du kan till och med dela upp till 5 avdelningar, som sagt var ju fler yngelbaljor desto bättre.
                    Jag lägger ut en bild på 2 av mina baljor som jag har gjort.måtten 120 långa 60 djupa höjd 30, den ena har jag delat i sex avdelningar den andra i 5 avdelningar.
                    Lägger ut ett par bilder på ett par fiskar som jag gillar och som simmar runt i mina baljor.
                    1 en firefish
                    2en urvalsodlad hongie.Janne
                    Tack. Spenderade gårdagen på att tänka på hur jag kommer lösa filtrering, vattenbyte och ljus. Har dock glömt bort hur man räknar med värme och sånt så det blir att kolla upp. Vill försöka få de effektivt som möjligt med inga eller få doppvärmare.

                    Sista frågan: Hur blir jag av med fiskarna på bästa sätt? Hur kommer jag åt grossisterna? Om det är känsligt för dig, men du ändå vill berätta så skulle jag vara tacksam om du skickade ett PM (privatmedelande).

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #70
                      Ursprungligen postat av TutenStain
                      Tack. Spenderade gårdagen på att tänka på hur jag kommer lösa filtrering, vattenbyte och ljus. Har dock glömt bort hur man räknar med värme och sånt så det blir att kolla upp. Vill försöka få de effektivt som möjligt med inga eller få doppvärmare.

                      Sista frågan: Hur blir jag av med fiskarna på bästa sätt? Hur kommer jag åt grossisterna? Om det är känsligt för dig, men du ändå vill berätta så skulle jag vara tacksam om du skickade ett PM (privatmedelande).
                      Nejdå, det är inte känsligt för mig, varför skulle det vara det?
                      Det är bara att ringa upp dom, och berätta att du har tänkt börja odla och vilka fiskar dom kan tänka sig att köpa, har du en bra produkt så brukar det lösa sig att åtminstone få sålt produkten, sedan så är ju priset alltid en förhandlingsfråga,Janne

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #71
                        Ursprungligen postat av TutenStain
                        Tack. Spenderade gårdagen på att tänka på hur jag kommer lösa filtrering, vattenbyte och ljus. Har dock glömt bort hur man räknar med värme och sånt så det blir att kolla upp. Vill försöka få de effektivt som möjligt med inga eller få doppvärmare.

                        Sista frågan: Hur blir jag av med fiskarna på bästa sätt? Hur kommer jag åt grossisterna? Om det är känsligt för dig, men du ändå vill berätta så skulle jag vara tacksam om du skickade ett PM (privatmedelande).
                        Du kan få lite tips på energisparingar på det forumet i tråden (hurjag byggde en energisnål odling) här har du länken.

                        Är han kvar än, han som bara fördärvar trådar och hoppar på folk. Ja det är han, och jag är kvar fortfarande för att jag tycker att det är skoj att dela med av mina erfarenheter plus att jag är nyfiken på vad Kjell Fohrman sa att han hade berömt mig vid årsmötet som NCS hade, och det är sällan Kjell tar så stora ord i sin mun,

                        Här har du en annan länk som berättar hur man kan fixa till det i en annan odling fast i mindre skala (Hur man flyttar ciklider, på forumet ciklider.se)
                        Här har du länken dit.Janne


                        Senast redigerad av malawijanne; 05 september 2010, 14:19.

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 3111

                          #72
                          Ursprungligen postat av TutenStain
                          Tack. Spenderade gårdagen på att tänka på hur jag kommer lösa filtrering, vattenbyte och ljus. Har dock glömt bort hur man räknar med värme och sånt så det blir att kolla upp. Vill försöka få de effektivt som möjligt med inga eller få doppvärmare.

                          Sista frågan: Hur blir jag av med fiskarna på bästa sätt? Hur kommer jag åt grossisterna? Om det är känsligt för dig, men du ändå vill berätta så skulle jag vara tacksam om du skickade ett PM (privatmedelande).
                          du bor ju rätt nära imazo som är en stor grossist, de köper gärna in fin fisk från företag, men de vill gärna ha lite mängd på det men det är ju värt att fråga dem vad de vill ha.
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • TutenStain
                            Användare
                            • september 2008
                            • 168

                            #73
                            Klargöring angående lagen: Ringde ca 5 samtal samtal och var på kommunen och miljöförvaltningen.

                            a. Detta är inte yrkesmässigt.
                            b. Jag kommer inte tjäna mycket pengar
                            c. Jag kör via UF där syftet är att komma i kontakt med arbetslivet.

                            Så, det jag gör (om det kommer att bli av) kan jag göra utan licens och är lagligt.

                            Kommentar

                            • Kimmy-
                              Användare
                              • juni 2010
                              • 458

                              #74
                              Ursprungligen postat av TutenStain
                              Klargöring angående lagen: Ringde ca 5 samtal samtal och var på kommunen och miljöförvaltningen.

                              a. Detta är inte yrkesmässigt.
                              b. Jag kommer inte tjäna mycket pengar
                              c. Jag kör via UF där syftet är att komma i kontakt med arbetslivet.

                              Så, det jag gör (om det kommer att bli av) kan jag göra utan licens och är lagligt.
                              låter ju kalas då är det frittfram
                              Mvh / Jimmy

                              Lokal

                              Kommentar

                              • TutenStain
                                Användare
                                • september 2008
                                • 168

                                #75
                                Tänkte updatera er lite om vad som händer:

                                Var och kollade på en lokal, ca 10kvm. Är egentligen ett omklädningsrum under ett äldreboende. Var 2 styck uttorkade grodor i lokalen och han sa att "lokalen har inte används på 10 år". Vatten, el och värme finns. Så lokalen är kanske inte så fräsch men det ska nog gå ändå med lite städning. Han skulle höra av sig imorgon angående priset. Är det bra så blir det bara att börja! Runt 600kr/månad tippade han på.

                                Här även roat mig att försöka fixa en websida om det hela blir av (funkar för tilfället ej i Inernet Explorer). Sidan är inte fullt fungerande utan är mer som som min tanke på hur det kan se ut: www.sapan.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...