Odla fiskar som UF?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TutenStain
    Användare
    • september 2008
    • 168

    Odla fiskar som UF?

    Postade samma tråd på Ciklid.se. Hoppas det inte är något problem. Jag skulle gärna få veta eran syn och kunskaper. Tack!

    Går nu tredje året på gymnasiet och vi har fått möjligheten att delta i Ung Foretagsamhet (UF). Det går ut på att man under ett år ska skapa och driva ett företag. Låter väldigt intressant och jag tror personligen att det kommer ge mig mycket kunskap så självklart så vill jag delta.

    Har bollat lite och har kommit på några saker. Men hur jag än gör så kommer idéen odla fiskar fram först. Jag brinner för fiskar, så det skulle vara extra kul att kunna prova på ”odlings” delen av hobbyn. Tänkte mest på Malawi.

    Nu till själva frågan:
    Är det möjligt? Hur mycket startkapital behövs? Går det göra utan att gå i förlust? Hur många kar behövs? Har några ”kontakter” i några zoo affärer, går det få in fiskarna till dem?

    Jag vet att konkurrensen är hård och jag är inte ute att tjänapengar, bara det går jämt ut. Gör detta mest för att det skulle vara kul och nyttigt att få erfarenhet från arbetslivet.

    Tack på förhand.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Här finns en gigantotråd du kan ta en titt på. Tråden editerades och blev upphov till tre artiklar i Ciklidbladet 2009 http://www.ciklid.org/forum/showthre...ht=vattenl%E5s
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 4122

      #3
      Det kan vara bra att kolla på behovet innan du väljer vad du ska odla. Vad går att sälja och vad ger mest vinst. Det är ju ett företag du ska köra.

      Säljer man till grossist eller affärer? Ring och fråga vad de köper mycket av.

      När du sätter upp en anläggning är en viktig sak att tänka på elkostnad och vattenkostnad, ofta de som drar iväg och som man inte tänker på. Mitt akvarierum med 14 akvarier kostar ca 10.000 kr / år i el och vatten. Det krävs att jag odlar 1000 malawiciklider per år om jag får 10 kr styck.
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
        Det krävs att jag odlar 1000 malawiciklider per år om jag får 10 kr styck.
        Och för hur mycket har de ätit?
        Matkostnaden är en viktig faktor!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Decimus
          Användare
          • juni 2006
          • 961

          #5
          Sen är det ju egen arbetad tid du måste ha med, dvs vad tar du ut själv för att få en lön. Pumpar, värmare, lysrör som behöver bytas ut. Fisk som dör av olika anledningar och behöver bytas osv osv osv.. Finns massor mer faktorer att räkna in i styckpriset på en fisk.. =)

          Kommentar

          • TutenStain
            Användare
            • september 2008
            • 168

            #6
            Det kan vara bra att kolla på behovet innan du väljer vad du ska odla. Vad går att sälja och vad ger mest vinst. Det är ju ett företag du ska köra.

            Säljer man till grossist eller affärer? Ring och fråga vad de köper mycket av.

            När du sätter upp en anläggning är en viktig sak att tänka på elkostnad och vattenkostnad, ofta de som drar iväg och som man inte tänker på. Mitt akvarierum med 14 akvarier kostar ca 10.000 kr / år i el och vatten. Det krävs att jag odlar 1000 malawiciklider per år om jag får 10 kr styck.
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Och för hur mycket har de ätit?
            Matkostnaden är en viktig faktor!
            Sant och sant. Som det ser ut nu så säljer jag som privatperson ciklider i 5-6cm för 20-30kr st till bla djurmagazinet. Det blir då "bara" ca 350 st. Tror jag kan sälja dem för mer, men jag måste först ta reda på hur mycket de betalar för fiskar från grossister. Jag kan inte erbjuda mina fiskare dyrare än grossisterna.

            En annan inkomstkälla är att inte bara sälja till butiker utan direkt till grossister.

            Låt oss säga att jag inte betalar EL och Vatten. Kan jag klara "bygga" en odling som jag kan dra upp minst 350 yngel/år på ett startkapital på lite över ca 10.000 kr?

            Decimus: I första hand så tycker jag det viktigaste är att jag:
            1. Jag får en inblick i abetslivet
            2. Har det kul.

            Jag vill bara att ungefär det jag investerar ha tillbaka efter 1 år.
            Senast redigerad av TutenStain; 03 september 2010, 23:26.

            Kommentar

            • Decimus
              Användare
              • juni 2006
              • 961

              #7
              Ursprungligen postat av TutenStain
              Sant och sant. Som det ser ut nu så säljer jag som privatperson ciklider i 5-6cm för 20-30kr st till bla djurmagazinet. Det blir då "bara" ca 350 st. Tror jag kan sälja dem för mer, men jag måste först ta reda på hur mycket de betalar för fiskar från grossister. Jag kan inte erbjuda mina fiskare dyrare än grossisterna.

              En annan inkomstkälla är att inte bara sälja till butiker utan direkt till grossister.

              Låt oss säga att jag inte betalar EL och Vatten. Kan jag klara "bygga" en odling som jag kan dra upp minst 350 yngel/år på lite över ca 10.000 kr?
              Det kan gå, Om du väljer att börja smått i ett större kar och ett mindre kar för ynglen. Och att du inhandlar begagnat från blocket.. Sen få du ju välja fisk med, Börjar du med en fisk, tex M. estrahe ( dussin fisk som alla vill ha i början) så har du en fisk som fortfarande e gångbar på marknaden så kan du mkt väl fåigång en verksamhet på 10 000 de e vad jag tror.. Du kan tom köpa en grupp Fire fish (auloncara hybrid) som är mer och mer poppis och sälja dem dyrare...

              Kommentar

              • TutenStain
                Användare
                • september 2008
                • 168

                #8
                Ursprungligen postat av Decimus
                Det kan gå, Om du väljer att börja smått i ett större kar och ett mindre kar för ynglen. Och att du inhandlar begagnat från blocket.. Sen få du ju välja fisk med, Börjar du med en fisk, tex M. estrahe ( dussin fisk som alla vill ha i början) så har du en fisk som fortfarande e gångbar på marknaden så kan du mkt väl fåigång en verksamhet på 10 000 de e vad jag tror.. Du kan tom köpa en grupp Fire fish (auloncara hybrid) som är mer och mer poppis och sälja dem dyrare...
                Tack.

                Men hur många kar behövs för ca 350 yngel/år och i vilken storlek?

                Kommentar

                • Decimus
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 961

                  #9
                  Ursprungligen postat av TutenStain
                  Tack.

                  Men hur många kar behövs för ca 350 yngel/år och i vilken storlek?
                  Allt beror på hur många par du har i en grupp.. Ponera att du inversterar i
                  5-10 par Firefish. i ett större kar, sköter om det med vattenbyten osv och har som du skrivit 3 mindre kar så kan du förmodligen sälja mer än 350 yngelper år, allt beror på kvaliteten av avelsdjuren och hur ynglen blir och hur många köpare du får tagi, grossister osv.. för att sälja den mängden så får du nog sikta på att ha ett rätt så stort upptagningsområde.

                  Sen så kan du ju använda djur från din egen uppfödning som du tror på så får du ju mer djur som drar upp yngel åt dig..

                  Kommentar

                  • Decimus
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 961

                    #10
                    Men pratar vi firefish så får du nog räkna med om du investerar i fisk som är fina och över all medelmåttig skitfisk som säljs idag ute på marknaden samt såpass gammla för att producera yngel att du får ge runt 200-400 kronor paret. Så det är en dyr investering i början.. Väljer du Estrahe så kommer du säker undan med runt 50- 100 kronor stycket för riktigt fina estrahe. Så du har ett bra startkapital i fiskarna så att säga..

                    För om du ska sälja till grossister och etablerade affärer med kunskap om Malawi så bör du redan från början ha viss kvalitet, annars så tror jag personligen inte att de komemr köpa..

                    Kommentar

                    • TutenStain
                      Användare
                      • september 2008
                      • 168

                      #11
                      Ursprungligen postat av Decimus
                      Allt beror på hur många par du har i en grupp.. Ponera att du inversterar i
                      5-10 par Firefish. i ett större kar, sköter om det med vattenbyten osv och har som du skrivit 3 mindre kar så kan du förmodligen sälja mer än 350 yngelper år, allt beror på kvaliteten av avelsdjuren och hur ynglen blir och hur många köpare du får tagi, grossister osv.. för att sälja den mängden så får du nog sikta på att ha ett rätt så stort upptagningsområde.

                      Sen så kan du ju använda djur från din egen uppfödning som du tror på så får du ju mer djur som drar upp yngel åt dig..
                      Låt oss säga att jag köper 3-4 kar på 125-150cm. I en av dem stoppar jag i ex firefish och i andra maingano. 10st av varje art. De två resterande karen delar jag upp i 2-3 delar som fungerar som yngelkar. Har dessutom för nuvarande 3x 54L kar. Borde inte det gå att dra upp drygt 350 yngel/år? Det borde ju inte kosta mer än 10.000?

                      Kommentar

                      • Decimus
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 961

                        #12
                        Sen får man ju räkna lite, vad behöver du för att få 350 yngel på ett år? Gör det enkelt för oss och säger att du behöver 35 yngel per månad. ruvningstiden är ju runt 20 dagar, och antal yngel per hona ligger väll runt 8-10.? Det innebär att du behöver runt 4 honor som ruvar konstant... Så kanske man behöver se över balansen mellan hane hona, ? i en grupp av 20 så kanske du behöver ha 5 hanar och 15 honor för att kunna prestera det.? Vet inte riktigt men nått sådant bör det vara för honor som har precis ynglat tror jag inte är benägna att ruva direkt då de måste äta upp sig osv.. Så balansen kanske behöver vara 5 hanar och 20 honor. Finns andra som är vääldigt mkt bättre än mig på detta men det är lite tankar som jag får när jag börjar spekulera lite =)

                        Kommentar

                        • Decimus
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 961

                          #13
                          Ursprungligen postat av TutenStain
                          Låt oss säga att jag köper 3-4 kar på 125-150cm. I en av dem stoppar jag i ex firefish och i andra maingano. 10st av varje art. De två resterande karen delar jag upp i 2-3 delar som fungerar som yngelkar. Har dessutom för nuvarande 3x 54L kar. Borde inte det gå att dra upp drygt 350 yngel/år? Det borde ju inte kosta mer än 10.000?
                          Med den mångden akvarium så bordet det inte var problem att producera 350 yngel på ett år.Det är vad jag tror. Men vette tusan om det bara kommer att kosta 10 000 att få igång 4 st större kar och runt 4 mindre.. Du måste ju ha pumpar till allla tex. och ljus och inredning så att tex mainganon kan bygga sina bon osv.. Tror det blir svårt..

                          Kommentar

                          • TutenStain
                            Användare
                            • september 2008
                            • 168

                            #14
                            Ursprungligen postat av Decimus
                            Sen får man ju räkna lite, vad behöver du för att få 350 yngel på ett år? Gör det enkelt för oss och säger att du behöver 35 yngel per månad. ruvningstiden är ju runt 20 dagar, och antal yngel per hona ligger väll runt 8-10.? Det innebär att du behöver runt 4 honor som ruvar konstant... Så kanske man behöver se över balansen mellan hane hona, ? i en grupp av 20 så kanske du behöver ha 5 hanar och 15 honor för att kunna prestera det.? Vet inte riktigt men nått sådant bör det vara för honor som har precis ynglat tror jag inte är benägna att ruva direkt då de måste äta upp sig osv.. Så balansen kanske behöver vara 5 hanar och 20 honor. Finns andra som är vääldigt mkt bättre än mig på detta men det är lite tankar som jag får när jag börjar spekulera lite =)
                            Du har vart till stor hjälp hittills

                            Köpa begagnat blir det som gäller. Hela projektet om det blir av startar i December, så jag har tid på mig egentligen att hitta bra priser på blocket.

                            Någon som har lust att hoppa in och ge lite tips?
                            Senast redigerad av TutenStain; 04 september 2010, 00:09.

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ursprungligen postat av TutenStain
                              Postade samma tråd på Ciklid.se. Hoppas det inte är något problem. Jag skulle gärna få veta eran syn och kunskaper. Tack!

                              Går nu tredje året på gymnasiet och vi har fått möjligheten att delta i Ung Foretagsamhet (UF). Det går ut på att man under ett år ska skapa och driva ett företag. Låter väldigt intressant och jag tror personligen att det kommer ge mig mycket kunskap så självklart så vill jag delta.

                              Har bollat lite och har kommit på några saker. Men hur jag än gör så kommer idéen odla fiskar fram först. Jag brinner för fiskar, så det skulle vara extra kul att kunna prova på ”odlings” delen av hobbyn. Tänkte mest på Malawi.

                              Nu till själva frågan:
                              Är det möjligt? Hur mycket startkapital behövs? Går det göra utan att gå i förlust? Hur många kar behövs? Har några ”kontakter” i några zoo affärer, går det få in fiskarna till dem?

                              Jag vet att konkurrensen är hård och jag är inte ute att tjänapengar, bara det går jämt ut. Gör detta mest för att det skulle vara kul och nyttigt att få erfarenhet från arbetslivet.

                              Tack på förhand.
                              Om du nu ska starta ett företag i utbildningssyfte, måste man inte inberäkna skatt moms och arbetsgivaravgifter i projektet eller kan du köra det utan att skatta för det, jag är inte helt påläst men om du nu ska använda dig utav enskild firma i projektet, så måste betala momsen i förväg 3 månader i stöten.Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...