Odlings lokal inom 1år

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #31
    Ursprungligen postat av Kimmy-
    okok runt vilka kapasiteter på pumparna tänker du dig då mikael?

    Själv är jag nog mer intresserad av att ha en större då ljudnivån inte är ngt problem. (går ju ljudisolera).

    En sak jag tänkte på idag när det var ett jäkla oväder här hemma, hur har ni med lokaler säkrat er ifall strömmen går?

    Blev ingen film idag då inget hänt och jag har fått lägga tid på bilen som rasade litegrann.
    Hej
    De jag har nu (och är rätt nöjd med) är på 550 l/h, 8 W, 0,14 mPa.
    Jag har ingen el-backup. Räknar inte med strömavbrott på mer än någon timme (bor mitt i stan).
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #32
      Jag har inte heller någon elbackup. När orkanen Pär orsakade 8 timmars elavbrott var jag lite orolig, men det var ingen som helst fara. Jag är dock noga med att byta lite extra vatten tätt efter ett avbrott.

      /Jocke

      Kommentar

      • Kimmy-
        Användare
        • juni 2010
        • 458

        #33
        Här kommer en liten film från källarn!


        Håller på att sätta upp ställningen kmr eventuellt lite mer bilder ikväll
        Mvh / Jimmy

        Lokal

        Kommentar

        • Kimmy-
          Användare
          • juni 2010
          • 458

          #34
          bilder från dagens framfart, dock inte klart men var tvungen o se hur det kmr se ut
          Mvh / Jimmy

          Lokal

          Kommentar

          • Kimmy-
            Användare
            • juni 2010
            • 458

            #35
            ...
            Mvh / Jimmy

            Lokal

            Kommentar

            • Kimmy-
              Användare
              • juni 2010
              • 458

              #36
              Sådär nu är första akvariet uppe och igång, kan inte få igång fler innan jag får min teknik jag beställt! Lite bilder på det som hänt dom senaste dagarna.
              Mvh / Jimmy

              Lokal

              Kommentar

              • Kimmy-
                Användare
                • juni 2010
                • 458

                #37
                Ojdå det var ett tag sen det var ngn uppdatering i denna tråd!

                Ja vart ska vi börja! Jag fick upp ungefär 3000L vatten. Men efter förra vintern 2011/2012 Så var kostnaden för stor för att det skulle hålla i längden! Tänk er själva att ha 15tal 200kw doppvärmare i en ouppvärmd källare! som i bästa fall håller en 10-15 grader. I februari som höll medeltemp ute på -10 grader så låg den fina elräkningen på 6500:- för Februari. Så då var det bara att få bort fisk vilket gick relativt snabbt och antalet vatten sjönk med rask takt likväl elräkningen vilket gjorde tanten glad men inte mig ngt rikare :/

                Nu har jag endast en grupp troffar kvar en bemba grupp som jag ska behålla som är väldigt fin och pruduktiv, och dom ska få komma upp ur källaren såfort jag hittar en fin burk till dom!
                Har oxå 3 yngelburkar igång, som oxå ska upp under den andra baljan.

                Och när jag har fått rent på akvarier i källaren, så ska jag börja renoveringen. Då jag tänkt få källaren uppvärmd.
                Så nu när man haft igång så många burkar i samma rum så har man en bättre uppfattning om vad man vill ha för standard på rummet.

                Något jag som jag verkligen ska ha är en lr flera golvbrunnar! Vilket är guld värt, då man bara kan dumpa vattnet rakt ned på golvet och inte behöv vara orolig över den biten.
                Och förhoppningsvis kmr jag flytta tvättstugan till akvarierummet.så jag kan ta den gamla tvättstugan te nytt akvarierum då det är bättre planlösning i det rummet och lite större!

                Ska försöka hålla denna tråd uppdaterad lite ibland under bygget!
                Jag har ingen direkt tidsplan när detta ska vara klart, har en del andra projekt på huset so oxå ska bli klara, så får se hur mkt tid jag hinner tillbringa där nere.
                Men mina förhoppningar är iaf att få ett rum i källaren klart till nästa vinter iaf.
                Mvh / Jimmy

                Lokal

                Kommentar

                • DaReV
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 109

                  #38
                  Härlig intervall på uppdateringen
                  / David

                  Kommentar

                  • Kimmy-
                    Användare
                    • juni 2010
                    • 458

                    #39
                    Sv: Odlings lokal inom 1år

                    Ursprungligen postat av DaReV
                    Härlig intervall på uppdateringen
                    Haha ja det har blivit så... glömde bort tråden när lokalen va ibruk detta är det som är kvar och dom burkar i källarn som kmr vara kvar under renoveringen.

                    Har räknat lite på ytan jag kmr ha och kmr få in 6st 540litare och 9yngelburkar och 3-6 250l och kmr ha lite plats över. Kommer vara mycket mer anpassat för att ha akvarielokal. Och kmr satsa mer på ett trevligt rum att va i med lite mer plats än att trycka in så mkt burkar som möjligt.
                    Bifogade filer
                    Mvh / Jimmy

                    Lokal

                    Kommentar

                    • DaReV
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 109

                      #40
                      Oj fasen vad kar, vill med ha det =) Fast det hade nog mest varit CA/SYD-amerikanare i dem =P
                      / David

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #41
                        Låter trevligt Jimmy!

                        Jag skulle resonera precis som dig, att försöka få till ett rum med många burkar men samtidigt ett rum som man kan hänga i. Om det bara är hardcore odling så är det ju burkar från golv till tak och så smala gångar som det går som gäller. Men det är ju inte så kul när man odlar på hobby nivå och vill ha möjlighet att njuta av sina firrar lite också.

                        Ska bli kul att följa återuppbyggnaden, glöm inte att ta lite bilder och lägg upp här den här gången bara

                        Kommentar

                        • Kimmy-
                          Användare
                          • juni 2010
                          • 458

                          #42
                          Sv: Odlings lokal inom 1år

                          Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          Låter trevligt Jimmy!

                          Jag skulle resonera precis som dig, att försöka få till ett rum med många burkar men samtidigt ett rum som man kan hänga i. Om det bara är hardcore odling så är det ju burkar från golv till tak och så smala gångar som det går som gäller. Men det är ju inte så kul när man odlar på hobby nivå och vill ha möjlighet att njuta av sina firrar lite också.

                          Ska bli kul att följa återuppbyggnaden, glöm inte att ta lite bilder och lägg upp här den här gången bara
                          Nej precis. Grejen är ju inte att tjäna pengar på detta, men lyckas man täcka driftkostnader med fiskförsäkjningen så vore det bra. Därav kommer jag köra på fisk som tilltalar mig själv och kanske ha någon burk där man testar på ngt ovanligt och annorlunda jämtemot vad jag väljer köra på. Istället för att då anpassa sig till marknaden för att göra en förtjänst. Hoppas inte det dröjer alltför länge nu tills jag har möjlighet att komma igång med det hela.
                          Mvh / Jimmy

                          Lokal

                          Kommentar

                          • Kimmy-
                            Användare
                            • juni 2010
                            • 458

                            #43
                            Mkt fin uppdaterings intervall.

                            Nu är semestern här och rummet står tomt och väntar på att jag ska börja bila upp golvet. om allt går bra så hoppas jag att jag ska kunna kakla det nya golvet om 3 veckor då ska följande va gjort.

                            Bila upp golvet förhoppningsvis 20cm men får se hur det ser ut under pågående rivning. kan ju inte gå lägre än avloppsstammen.
                            Isolera golv grovgjutning, flytspackla, o sen kakla. låter i mina öron som en enkel sak men som alltid annars så lär det bli en massa krångel osv.

                            Bilder kommer när lokalen är färdig för inflyttning!
                            Mvh / Jimmy

                            Lokal

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #44
                              Hehe. Hur som helst trevligt med en uppdatering
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                #45
                                Ursprungligen postat av Kimmy-
                                Bilder kommer när lokalen är färdig för inflyttning!
                                Helst under byggnationen!
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...