Odlings lokal inom 1år

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicson
    Användare
    • januari 2010
    • 639

    #16
    Kom ihåg att brännolja = diesel. Om de tar all din olja rakt av så har du pröjsat 12 000 SEK för jobbet! Låter mkt dyrt...

    Kommentar

    • Kimmy-
      Användare
      • juni 2010
      • 458

      #17
      Ursprungligen postat av nicson
      Kom ihåg att brännolja = diesel. Om de tar all din olja rakt av så har du pröjsat 12 000 SEK för jobbet! Låter mkt dyrt...
      Oljan är 8år gammal och går ej jämföra mot diesel denna oljan som ä kvar kostade min mor 3000:- och om jag räknar på all tid med att pumpa ut oljan o kapa ner det så är detta bättre fixat
      Mvh / Jimmy

      Lokal

      Kommentar

      • Kimmy-
        Användare
        • juni 2010
        • 458

        #18
        Om en vecka åker tanken ner och då kan man börja med grovarbetet ska bli underbart kul. Jag ska stå som en kines och ta kort på gubbarna som kmr o ska jobba för mig (kanske en öl i handen?) Hoppas att NCS medlemskapet fixar sig snart (TAR SÅN TID)

        Hej o hopp.....
        Mvh / Jimmy

        Lokal

        Kommentar

        • Kimmy-
          Användare
          • juni 2010
          • 458

          #19
          Sådär nu har jag uppdaterat bloggen och ligger lite bilder hur det ser ut där idag och en skiss som jag skissat hur det kan bli Kommer att uppdatera bloggen med bilder och dyligt när det händer ngt nästa gång blir nog på fredag då tanken ryker bort. Kommer gå över till denna tråd när dom fixat mitt NCS medlemskap, följ gärna bloggen ska försöka hålla den uppdaterad och intressant.
          Mvh / Jimmy

          Lokal

          Kommentar

          • Kimmy-
            Användare
            • juni 2010
            • 458

            #20
            Idag är det fredag och idag har dom varit och rivit tanken så nu ser det ut att hända lite
            Nu i veckan som kommer ska jag riva ner väggen och upp med golvet Om min sambo kniper igen lite så ska rivningen vara färdig i veckan som kmr. Blogg = Bilder
            Mvh / Jimmy

            Lokal

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #21
              Ursprungligen postat av Kimmy-
              Idag är det fredag och idag har dom varit och rivit tanken så nu ser det ut att hända lite
              Nu i veckan som kommer ska jag riva ner väggen och upp med golvet Om min sambo kniper igen lite så ska rivningen vara färdig i veckan som kmr. Blogg = Bilder
              Är det barn på gång eller är det munnen som ska knipas igen?

              Kommentar

              • Kimmy-
                Användare
                • juni 2010
                • 458

                #22
                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Är det barn på gång eller är det munnen som ska knipas igen?
                Hehe lite av båda ;D
                Mvh / Jimmy

                Lokal

                Kommentar

                • Kimmy-
                  Användare
                  • juni 2010
                  • 458

                  #23
                  ojoj detta var ett tag sen det kom ett inlägg här av mig!

                  I ärlighetens namn så dog detta projekt ut lite i höstas då min dotter föddes den 20/9-2010

                  Men nu är det på G lite iaf Fast kanske i lite fel ordning som jag först o främst planerade för snart ett år sen

                  Det som har hänt!

                  Istället för att hyra "källarn" av min Mor så köper jag hela huset av henne istället!
                  Tanken på att fixa brunn och golvvärme får vänta då det är annat i huset som måste prioriteras först o främst.

                  Har fått ner 2 st 222L kan i källarn som håller på att gå igång så jag har dom färdiga tills vi flyttar så blir det inte så krångligt under flytt med fisk osv.

                  Lite andra saker som gjort att "Suget" kommit tillbaks är att min sambo är mer och mer intresserad då våra Hongis i burken i lägenheten förökar sig konstant, finns alltid tuggande honor, och det är lite hon som driver på att vi behöver fler kar

                  Och för att detta ska funka så måste hon vara med på detta då det kommer bli hon som får fixa allt med matning och underhåll då jag jobbar 70-80h i veckan över sommarna.

                  Ska försöka fixa mig lite bilder över "lokalen" så ni får se lite hur det ser ut!
                  Mvh / Jimmy

                  Lokal

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kimmy-
                    ojoj detta var ett tag sen det kom ett inlägg här av mig!

                    I ärlighetens namn så dog detta projekt ut lite i höstas då min dotter föddes den 20/9-2010

                    Men nu är det på G lite iaf Fast kanske i lite fel ordning som jag först o främst planerade för snart ett år sen

                    Det som har hänt!

                    Istället för att hyra "källarn" av min Mor så köper jag hela huset av henne istället!
                    Tanken på att fixa brunn och golvvärme får vänta då det är annat i huset som måste prioriteras först o främst.

                    Har fått ner 2 st 222L kan i källarn som håller på att gå igång så jag har dom färdiga tills vi flyttar så blir det inte så krångligt under flytt med fisk osv.

                    Lite andra saker som gjort att "Suget" kommit tillbaks är att min sambo är mer och mer intresserad då våra Hongis i burken i lägenheten förökar sig konstant, finns alltid tuggande honor, och det är lite hon som driver på att vi behöver fler kar

                    Och för att detta ska funka så måste hon vara med på detta då det kommer bli hon som får fixa allt med matning och underhåll då jag jobbar 70-80h i veckan över sommarna.

                    Ska försöka fixa mig lite bilder över "lokalen" så ni får se lite hur det ser ut!


                    Roligt med någon som har lokalplaner i närheten. Hur många kar planerar ni att dra igång om allt klaffar? Om du/ni har lust att komma och titta på en akvarielokal i relativt liten skala är det bara att höra av er och ta en liten utflykt några mil söder över.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Kimmy-
                      Användare
                      • juni 2010
                      • 458

                      #25
                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Roligt med någon som har lokalplaner i närheten. Hur många kar planerar ni att dra igång om allt klaffar? Om du/ni har lust att komma och titta på en akvarielokal i relativt liten skala är det bara att höra av er och ta en liten utflykt några mil söder över.

                      /Jocke
                      Tanken om storlek finns alltid men den tanken är större än vad jag har utrymme till Har inte tänkt på hur mycket jag ska ha, men har för tillfället 2 st 222l där nere och sen har jag 6kar till på ingång eventuellt, Sen samtidigt skulle jag inte vilja ha in för mkt ännu då jag vet om att jag ska göra iordning golvet men golvbrunn och golvvärme i snar framtid så drar jag in för mkt nu blire jobbigt senare

                      Vi kommer gärna neråt och kollar någon gång, det är alltid lika kul att se hur det ser ut hos andra!
                      Mvh / Jimmy

                      Lokal

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #26
                        Låter spännande. Kan förstå att det hamnar i skymundan då ni fått tillökning. Grattis till barnet och den återvunna lusten till ciklider och akvarier!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Kimmy-
                          Användare
                          • juni 2010
                          • 458

                          #27
                          nu är man på G igen! dock inte mkt som hänt då jag varit sjukskriven i ngn månad nu :/

                          Men jag har hunnit dra ett provosoriskt avlopp till yttavrinningen.

                          Har oxå inhandlat dom där 6 nya burkarna, men får bygga en ny ställning då den befintliga ej går ner i källarn, så förhoppningsviss får jag upp den nya ställningen idag så jag kan lägga te avlopp vid den ställningen oxå,

                          Ska se om jag har suget ikväll att ge er en rundtur med kameran lr rättare sagt en rundSväng

                          En fråga som jag gärna vill ha besvarad, kommer ha

                          2st 222l med måtten 110*45*45
                          4st 180l med måtten 75*60*40
                          2st 90l med måtten 75*60*20
                          1st 225l med måtten 140*40*40
                          och eventuellt ett 375l 150*50*50 (om jag inte får sålt det)

                          Och det kmr inte bli mindre kar änn detta iaf och vill driva detta med en luftpump, så undrar vad ska man ha för något? kapasitet osv, vill ha en så effektiv och pengasnål (i drift) som möjligt!! Pengar är inget större beskymmer får gärna kosta i inköp om det är bra grejer.
                          Mvh / Jimmy

                          Lokal

                          Kommentar

                          • Kimmy-
                            Användare
                            • juni 2010
                            • 458

                            #28
                            Ofan såg precis att jag endast har 8 dagar på mig innan lokalen ska vara i bruk har iofs 2 kar igång nu så jag anser endå att jag ligger i plan
                            Mvh / Jimmy

                            Lokal

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8598

                              #29
                              Hej

                              Jag kommer att efter faceliften ha 8 (eller kanske 11) akvarier, och tänker köra dem med några små (dvs största av de små) luftpumpar. De är relativt billiga, genom att ha några får man lite driftssäkerhet, och framför allt gissar jag att de är tystare än en stor.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              • Kimmy-
                                Användare
                                • juni 2010
                                • 458

                                #30
                                okok runt vilka kapasiteter på pumparna tänker du dig då mikael?

                                Själv är jag nog mer intresserad av att ha en större då ljudnivån inte är ngt problem. (går ju ljudisolera).

                                En sak jag tänkte på idag när det var ett jäkla oväder här hemma, hur har ni med lokaler säkrat er ifall strömmen går?

                                Blev ingen film idag då inget hänt och jag har fått lägga tid på bilen som rasade litegrann.
                                Mvh / Jimmy

                                Lokal

                                Kommentar

                                Arbetssätt...