Upprop kring lagstiftning och remisser

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #76
    Ursprungligen postat av mantis777
    I framtiden kan det bli så att du t ex inte får äga ett akvarium om du inte genomgått någon form av utbildning
    Missade detta. Jag tror det är väldigt osannolikt det måste finnas viktigare grejor att reagera på jag såg mest förslaget om att ordna utbildningar...
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #77
      Ursprungligen postat av Mikael W
      Redan sedan några år krävs ju utbildning för affärsfolk (skriver lite luddigt nu, eftersom jag inte vet om det gäller bara ägare, också förmän, eller hela personalen).
      Utbildningskravet finns för alla registrerade företag som säljer till konsument och dessutom för alla andra som säljer fisk i "större omfattning" (lite svårdefinierbart). Lagkravet är en grundutbildning på 16 timmar, samt en 16 timmars utbildning för varje djurslag som krävs. Totalt alltså 32 timmar om man bara säljer fisk.
      Dock oavsett vilket så finns det vad jag vet inget lagförslag om att man måste gå en utbildning för att få ha akvarier.
      Dock ni kan ju själva läsa vad som har föreslagits i den nya djurskyddslagen (har inte själv hunnit ännu) http://www.regeringen.se/sb/d/14129/a/181371


      Kjell Fohrman har länge tillhandahållit sådan utbildning
      Nja Zoobranschens Riksförbund har en sådan utbildning för alla djurslag samt för grundutbildningen). Dom har anlitat mig för att ansvara för deras akvaristikutbildning - de andra kurserna har jag inget att göra med. Kan väl nämnas att en av föreläsarna jag använder på akvaristikutbildningen är Lasse Forsberg (en gång redaktör för Ciklidbladet och en av föreläsarna på den kommande Akvariehelgen/Ciklidstämman).

      myndigheterna erbjuder utbildning (skulle på ett sätt vara rättvist, eftersom det är de som kräver det)
      OM det nu skulle bli ett krav på utbildning (vilket jag som sagt inte tror) så är dock detta alternativ helt uteslutet. Myndigheterna arrangerar inga egna utbildningar och jag vet inte om det heller är riktigt att kräva det av dom. Det finns krav på utbildning för att sälja djur, det krävs ett körkort för att få köra bil etc. etc. - men inte tillhandahåller myndigheterna denna utbildning

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #78
        Har inte NCS blivit inbjudna till denna konferens http://www.jordbruksverket.se/5.6193...d80001615.html

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8598

          #79
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Har inte NCS blivit inbjudna till denna konferens http://www.jordbruksverket.se/5.6193...d80001615.html

          Nä, åtminstone har jag inte fått nån inbjudan eller info. Kankse man bara ska förlja med på deras hemsida och själv anmäla sig.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • mantis777
            Användare
            • oktober 2008
            • 204

            #80
            Ursprungligen postat av Norrland
            Politikerna i George Orwell's - 1984 skulle gilla denna ide.
            Absolut!
            Men jag tror nog inte vi ska skämta bort sånt här. Hur många tror du trodde för 20 år sedan att alla (inkl "bonna"katter) skall chipmärkas enligt lag? Där är vi i idag. Sen om lagen följs eller inte är en helt annan femma.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
            Inget akvarium för tillfället...

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #81
              Har inte hunnit gå igenom allt ännu, men tonen i förslaget känns "skärpning" och "uppstramning". Det ska inte träda i kraft förräns 2014, så lite tid finns ännu. Ffa ska vi nog försöka hålla koll på vad Jordbruksverket gör, mycket som delegeras dit kring detaljerna.
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Jonny
                Användare
                • mars 2010
                • 231

                #82
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Utbildningskravet finns för alla registrerade företag som säljer till konsument och dessutom för alla andra som säljer fisk i "större omfattning" (lite svårdefinierbart). Lagkravet är en grundutbildning på 16 timmar, samt en 16 timmars utbildning för varje djurslag som krävs. Totalt alltså 32 timmar om man bara säljer fisk.
                Dock oavsett vilket så finns det vad jag vet inget lagförslag om att man måste gå en utbildning för att få ha akvarier.
                Dock ni kan ju själva läsa vad som har föreslagits i den nya djurskyddslagen (har inte själv hunnit ännu) http://www.regeringen.se/sb/d/14129/a/181371



                Nja Zoobranschens Riksförbund har en sådan utbildning för alla djurslag samt för grundutbildningen). Dom har anlitat mig för att ansvara för deras akvaristikutbildning - de andra kurserna har jag inget att göra med. Kan väl nämnas att en av föreläsarna jag använder på akvaristikutbildningen är Lasse Forsberg (en gång redaktör för Ciklidbladet och en av föreläsarna på den kommande Akvariehelgen/Ciklidstämman).


                OM det nu skulle bli ett krav på utbildning (vilket jag som sagt inte tror) så är dock detta alternativ helt uteslutet. Myndigheterna arrangerar inga egna utbildningar och jag vet inte om det heller är riktigt att kräva det av dom. Det finns krav på utbildning för att sälja djur, det krävs ett körkort för att få köra bil etc. etc. - men inte tillhandahåller myndigheterna denna utbildning
                Nä men det är hos myndigheten som du skriver provet o kör upp för alla sorters körkort, men det e klart utbildningen håller dom inte i. O alla körskolor måste vara godkända av myndigheterna så ja jo nog e det ändå myndigheterna som håller i utbildningen också.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #83
                  Ursprungligen postat av Jonny
                  Nä men det är hos myndigheten som du skriver provet o kör upp för alla sorters körkort, men det e klart utbildningen håller dom inte i. O alla körskolor måste vara godkända av myndigheterna så ja jo nog e det ändå myndigheterna som håller i utbildningen också.
                  Myndigheten godkänner även alla som håller i utbildningen för de som har en affär. Dock har de ingen kontroll över att de som ger utbildningen följer kursplanerna etc.

                  Och uppriktigt sagt vi skall nog vara glada över att inte mynduigheterna får för sig att vi alla skall gå en statlig utbildning (som kostar en hel del) och ett prov anordnat av dom för att få ha ett akvarium

                  Kommentar

                  • Jonny
                    Användare
                    • mars 2010
                    • 231

                    #84
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Myndigheten godkänner även alla som håller i utbildningen för de som har en affär. Dock har de ingen kontroll över att de som ger utbildningen följer kursplanerna etc.

                    Och uppriktigt sagt vi skall nog vara glada över att inte mynduigheterna får för sig att vi alla skall gå en statlig utbildning (som kostar en hel del) och ett prov anordnat av dom för att få ha ett akvarium
                    Nä såklart vill vi inte göra d. Var absolut inte de jag förespråkade heller

                    Kommentar

                    Arbetssätt...