Upprop kring lagstiftning och remisser

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #31
    Ursprungligen postat av qristina
    Ett citat till debatten.

    Ja du har en point där Tege.
    Lagen kanske kan se till fiskmedicinerna försvinner,så det ser jag som positivt.Varför ska vi släppa ut rester av mediciner i avloppet ,vad kostar det i resistens utav våran biologiska mångfald, bara för att vi ska sponsra zoohandlare.Och det är faktiskt något som är positivt med EU, MEN JAG SÄGER MEN, tyvärr så är det ofta tandlöst, det finns så många sätt att kringgå det, och finns det en enda penny att tjäna, så dyker det upp alltid någon som kan fixa fram mediciner till rätt pris
    Nej bort med alla mediciner, och även alla olika vattenpreparat som dom försöker pracka på oss.
    Ett exempel. Jag har flyttat från 4 st lokaler med en massa baljor och fisk, jag har aldrig använt ett enda vatten preparat.
    Jag tror inte att mitt vatten i göteborg är bättre eller sämre än dom flesta kommunala vatten, nej det är nog rätt så marginellt.
    Så dom som påstår att det är så viktigt att hålla på med dessa vattenpreparaten, det sitter nog mest mellan deras öron.Janne
    Med ett förbud för mediciner på zoo-handlarnas hyllor tror jag användningen går ner kraftigt. Säkert kommer det att gå att få tag på preparat ändå, men i så fall genom någon veterinär som skriver ut.

    Varför man använder vattenpreparat har jag också svårt att förstå, snacka om att kasta pengarna i sjön, men så har jag inte ett uns av någon klorförening i mitt vatten heller. Så visst är det skillnad på vatten jag har själv stått ut med Göteborgsvatten i ett antal år och det var då på den tiden, knappt drickbart.
    Min zoo-handlare har div vattenpreparat på sina hyllor, han håller till inne i storstan(Gävle) där man tillsätter lite lite klor i dricksvattnet, det går normalt ur om man har lite sprutt på vattnet när man gör vattenbytet. Men enligt honom är det helt förkastligt med dessa preparat men eftersom folk envist vill ha dessa life-medel i sina burkar så är han tvungen att ta hem och ställa på hyllan. Troligen läser man om alla fördelar med dessa preparat på konstiga forum och vips har det blivit en dunder succe´.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #32
      Tja, vill man sitta still i båten så är det helt ok det också. Grundprincipen är att man gör vad man vill, kan och orkar. Det handlar om ideellt arbete, så några krav har jag svårt att ställa.

      Jag tänker iaf försöka jobba mer för att alla ska få fortsätta hålla fisk i akvarium, utan att okunnigt folk förbjuder något som faktiskt fungerar bra. Grunden är hobbyn, vårt intresse - jag ville gärna fortsätta ha akvarium, odla fisk, testa olika saker med filtrering - you name it.

      Tar detta bra skruv och vi får igång något, så kanske jag ändå försöker få "den tjocka blå" förbjuden... *varmt skratt* Men skämt åsido, det handlar inte om olika erfarenheter/åsikter kring filtrering, det handlar om vårt grundintresse - fisken, och att hålla fisk i akvarium.

      När det gäller diskussionen kring mediciner är vi redan för sent på det verkar det som. KI har redan agerat och vad jag vet är lagstiftning redan på gång. Somligt är helt säkert mycket bra, men annat är säkerligen inte lika bra. Tveklöst kommer det att påverka branschen, likaså vår fiskhållning.

      Fick vi akvarister tycka till? Gjorde vi det? Där ligger grundbulten för mig i nuläget. Det är vad jag vill åt.

      Hilsen,

      /P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 25 juli 2010, 09:24.
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #33
        Ursprungligen postat av qristina
        Jag citerar min man, malawijanne, .

        Ja, jag tar upp ämnet igen.
        Det lilla som ni kan påverka, ja det är marginellt.
        Låt nu EU bestämma hur det ska vara, sen kan vi svenskar göra som spanjorer och greker gjort hela tiden, det vill säga att dom skiter i vad EU säger.
        Vi hade en diskussion för ca 10 år sen, då var det också tal om nya lagar.
        Då var också NCS inbland, så Peter där har du fel, Ncs är inblandad nu och har alltid varit det. Men det är framförallt Kjell Fohrman som för NCS talan, ibland är det bra saker som han jobbar för och ibland är det dåliga saker som han arbetar för, detta är endast min personliga åsikt.
        Jag vet att Kjell tycker det är bra att man ska kvalitetssäkra våra zooaffärer och grossister med minst en kurs hur man ska hålla sina djur. Och även hur stora utrymmen våra kära husdjur ska ha. Men som vanligt med dessa dumma lagar, så blir det bara ett luftslott kvar.
        Även om alla zooägare har gått kurserna så, så när man besöker dom , så är det totalt katastof i sina baljor.
        Det vill säga att dom zooägare som skötte sina baljor innan denna urkorkade lag kom, dom sköter sina baljor lika bra, men och andra sidan dom som inte skötte sina baljor innan lagen kom, och dom fick gå dessa kurser, dom sköter sina baljor lika dåligt nu.
        Vad jag vet så är det väl ingen som har blivit anmäld ännu, och vad jag vet inte blivit fällda i rätten.
        Nej låt dom hålla på och skriva lagar ock kvalitetssäkra, och ställa krav på att ha kurser, det är bra för ekonomin att många har ett arbete att gå till.Ja det är en sanning med modifikation, konmmunerna blev ju tvungna att anställa en djuransvarig, det kostar klart oss skattebetalare en slant.
        Så mitt svar till dom akvarister som ska ha ett möte för att påverka innan lagen kommer till stånd, det är totalt pajas tycker jag.Janne
        Bara några kommentarer så det inte blir några missförstånd.
        Detta är en träff för akvarister för att vi skall kunna hitta en agenda för hur vi skall kunna bevara vår hobby och kanske t.o.m. utveckla den (vi kommer knappast inte att ta upp affärernas utbildning).
        Varken jag eller någon annan (vad jag vet) driver något krav på att de som innehar ett akvarium skall gå någon utbildning.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 25 juli 2010, 20:56.

        Kommentar

        • sleepy
          Användare
          • augusti 2004
          • 294

          #34
          Kjell du som kan mycke och har varit med ett bra tag, en fråga bara, svara ärligt.

          Tycker du att vi inte behöver någon reglering överhuvud taget? Om du vill ha reglering va skulle detta vara?
          Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
          http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #35
            Ursprungligen postat av sleepy
            Tycker du att vi inte behöver någon reglering överhuvud taget? Om du vill ha reglering va skulle detta vara?
            vet inte riktigt vad du menar med reglering?
            men i alla fall så tycker jag att vi skall ha en djurskyddslagtiftning som inbegriper fisk - men den skall vara baserad på verkligheten och inte som nu ett knippe med floskler som ingen bryr sig om.

            Kommentar

            • sleepy
              Användare
              • augusti 2004
              • 294

              #36
              Håller jag varkligen med om, Kan du citera någon dåligt lag som de vill införskaffa?
              Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
              http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #37
                Ursprungligen postat av sleepy
                Håller jag varkligen med om, Kan du citera någon dåligt lag som de vill införskaffa?
                Vad som eventuellt kan komma i lagväg kommer vi att gå igenom på mötet.
                En del kritik mot konstigheterna i den nuvarande skrivningen kan du läsa i NCS remissvar till Jordbruksverket

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #38
                  I texten som jordbruksverket skickade ut i samband med erbjudandet att skriva remissvar var det tydligt att jordbruksverket ville rätta till en del problem (T ex att djuren ska ha en "naturlig miljö". Det man bör inrikta sig på är istället deras "välfärd"). Från zoologiska institutionen vid Göteborgs Universitet skickades också ett remissvar in och det trycktes även där på detta. Jag skulle bli förvånad om det inte blir en förbättring på just denna punkten.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #39
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    I texten som jordbruksverket skickade ut i samband med erbjudandet att skriva remissvar var det tydligt att jordbruksverket ville rätta till en del problem (T ex att djuren ska ha en "naturlig miljö". Det man bör inrikta sig på är istället deras "välfärd").
                    Ja - det är ju detta som är grunden i felsynen hos myndigheterna idag - dvs att det bästa för fiskarna är att man i akvarium har en miljö som i så hög grad som möjligt liknar den som finns i naturen. Så är det ju inte alls utan ett bra akvarium för fiskarna skall inte alls "likna" naturen - i naturen lever småfisk ihop med rovfiskar, i naturen har vattnet ofta dålig sikt, i naturen är botten oftast täckt av t.ex. slam, detrit och inget av detta ger ju en optimal akvariemiljö för fiskarna.

                    Så vi får hoppas att myndigheterna (som Ola skriver) vill rätta till dessa problem så att vi kan få en djurskyddslagstiftning värd namnet.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #40
                      En liten avvikelse från ämnet... Kolla vad Wikipedia skriver om "Det naturliga felslutet/The Naturalistic Falacy" dvs. naturligt = bra.

                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #41
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        En liten avvikelse från ämnet... Kolla vad Wikipedia skriver om "Det naturliga felslutet/The Naturalistic Falacy" dvs. naturligt = bra.

                        http://en.wikipedia.org/wiki/Naturalistic_fallacy
                        Inte alls säker på att det är en avvikelse från ämnet. Noterat och uppsnappat, tackar för länken!!

                        Hilsen,

                        /P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #42
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Inte alls säker på att det är en avvikelse från ämnet. Noterat och uppsnappat, tackar för länken!!

                          Hilsen,

                          /P
                          Då lägger jag in den lite mer relevanta "underartikeln" också (det är så här vi biologer brukar använda termen) dvs man "kan" inte argumentera att något är bra eller dåligt för att det är naturligt eller onaturligt. Det är ett "felslut" http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_nature
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #43
                            Det är både sant och ett bra argument mot en hel del saker. Kommer säkerligen att användas framöver - återigen, tack!!

                            Hilsen,

                            /P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #44
                              Möte i Varberg

                              Det rör på sig och det är bra!! I skrivande stund ett drygt tiotal anmälda och fler är på gång. Har ni ännu inte anmält till mig att ni dyker upp, så gör gärna det (via mail). Deadline för anmälan sätter jag inte, så länge det finns plats kvar på vandrarhemmet så kör vi.

                              Plats: Björkängs vandrarhem i Varberg, se länk nedan.
                              Charmigt vandrarhem i Varberg. Bo billigt nära havet mellan Varberg & Falkenberg. Björkängs Vandrarhem utanför Varberg erbjuder billigt & charmigt boende längs Kattegattleden mellan Varberg & Falkenberg


                              Övernattning kostar 180 kr/natt och då ingår lätt frukost. Boendet bokas av deltagarna själva. Kontakta mig för att få reda på hur du gör.

                              Mat under dagen kommer INTE att finnas på plats. Kök finns för de matlagningsglada. Jag bistår med enklare tilltugg, men tag gärna med egen mat så att det räcker för både dig och några till under dagen. Tänker mig att vi tillsammans kan få till någon slags buffé med plockmat. Till kvällen ordnar vi hämtmat från Tvååker alternativt går på en närliggande restaurang (i skrivande stund är det oklart om den är öppen).

                              Mötet börjar 12.00 på lördagen. Hur lång tid det tar vet jag inte, vi har en del att beta av. Personligen kommer jag att vara på plats från fredag kväll tom söndag fm.

                              På dagordningen:
                              Presentationsrunda
                              En kortfattad inledning om vad som har hänt och vad som är på gång vad gäller lagar etc.

                              Diskussion kring:
                              Mål – på kort respektive lång sikt. Påverka kommande lagstiftning/hantera nuvarande lagstiftning
                              Hur organiserar vi oss? Vad finns redan? Samarbete med andra? Fördela arbetet?
                              Hur får vi info? Vilka myndigheter ska vi hålla kontakt med - och hur?
                              Förebyggande arbete - etisk policy för hobbyn? ”Marknadsföring” av frågorna?
                              Nästa steg?

                              Jag är säker på att många frågor kommer att kunna besvaras på mötet. Det kommer säkerligen till några extra punkter på dagordningen också. Jag förbereder ett litet material med några tankar från alla möjliga håll (tack för alla synpunkter som inkommit, både direkt till mig samt genom forum!!) som vi kan ha som diskussionsunderlag. Jag vill dock verkligen poängtera att inget är hugget i sten – vi diskuterar oss fram till en bra start.

                              Deltagarförteckningen representerar redan nu allt från fullvuxna Oscars, majestätiska discus, färgsprakande Kejsarfiskar, hårdföra pansarmalar, silverglittrande stimfiskar till småräkor, snäckor och prunkande växter. Jag är övertygad om att det finns något att göra för alla!!

                              Väl mött i Varberg!!

                              Bästa hälsningar,
                              Patrik Rosén, Malmö

                              PS. Wilhelm, ville du vara så snäll att dra ut detta på ciklider.se plus saltvattensforumet också? Tack på förhand!! DS.
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                #45
                                Done!
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...