Upprop kring lagstiftning och remisser

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    Upprop kring lagstiftning och remisser

    Vår hobby är på gång att förändras, med lagstiftningen som verktyg. Intryck kommer från andra länder, t ex England (där i princip alla fiskmediciner är förbjudna) och Tyskland (som kraftigt begränsat storleken på akvarium till fisk). Håller vi akvarister koll och tycker till om vad som är på gång i Sverige? Ja, några gör det, och det med den äran. Vi behöver dock vara fler!! Frågorna är viktiga och det är lätt hänt att vi blir överkörda - och sedan sitter vi kanske med en märklig lagstiftning som är svår att göra något åt.

    Ett brainstormmöte för hur vi akvarister kan agera kommer att ske i Varberg, den 4-5 september.

    På dagordningen:
    En kortfattad inledning om vad som har hänt och vad som är på gång vad gäller lagar etc.

    Diskussion kring:
    Hur organiserar vi oss?
    Vilka myndigheter ska vi hålla kontakt med - och hur?
    Nästa steg?

    Det finns redan flera goda tips och erfarenheter från personer som är/har varit engagerade i dessa frågor. Det ska vi givetvis ta vara på!! Kan du inte komma personligen men sitter inne på något så skicka gärna ett mail. Uppmuntran och goda tillrop tas också emot med varm hand!!

    Anmälan sker till patrik.rosen@bolina.hsb.se

    Välkomna!!

    /Patrik Rosén, Malmö

    Plats meddelas vid anmälan. Boende kan ordnas. Alla betalar för sig. Samåkning arrangeras av deltagarna själva.
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #2
    Mycket bra initiativ - självklart så kommer jag. Om inte akvariehobbyn skall dö ut krävs det att också vi akvarister engagerar oss och själva tar ansvar och inte bara gnäller.

    Skall bli trevligt att träffa andra ansvarskännande akvarister i början av september.

    Kommentar

    • Engelholm Audio
      Användare
      • augusti 2009
      • 366

      #3
      Verkligen bra och helt rätt!

      Min erfarenhet är att man skall ändra lagar redan innan dom är skrivna! Allt snack om att det går att ändra, vi kan prova får vi se...är BS. Det är alltid första beslutet som gäller.
      Vänliga hälsningar, Pär!
      CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
      Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Ursprungligen postat av Engelholm Audio
        Min erfarenhet är att man skall ändra lagar redan innan dom är skrivna! Allt snack om att det går att ändra, vi kan prova får vi se...är BS. Det är alltid första beslutet som gäller.
        Just så. Jag har dock en liten fundering kring om vi kanske kan luckra upp lagstiftningen kring vilka kräftor som är tillåtna i Sverige. Tropiska arter, t ex Cherax, borde verkligen inte vara någon fara för vår fauna om vi håller dem i akvarier. Dessutom är de så rackarns dyra så jag tror inte det finns en chans att de kommer ut.

        I övrigt, så välkomna!! Blir roligt att ses samt försöka få till något mer av det här!! Jag vet att det redan görs en del, men förstärkning samt att fördela gracerna är nog bra.

        Hilsen,

        /P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Aqua_Max
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 108

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          ... Tyskland (som kraftigt begränsat storleken på akvarium till fisk).
          Vilka begränsningar är det på storleken på akvarium till fisk i Tyskland?
          ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            Ursprungligen postat av Aqua_Max
            Vilka begränsningar är det på storleken på akvarium till fisk i Tyskland?
            I princip så varierar det mellan olika delstater, dessutom finns det faktiskt också ett regelverk för olika arter, t.ex. måste praktbotian ha ett akvarium som är minst 150 cm långt. Även synen på detta varierar mellan olika delstater. Oavsett vilket så är denna lag även där i stort sett en papperslag som ingen (ja kanske några få då) bryr sig om - vare sig myndigheter eller privatpersoner.

            Dock så kommer denna fråga säkert mer noggrant att gås igenom på Varbergsträffen.

            Kommentar

            • Joakim E
              Användare
              • februari 2010
              • 128

              #7
              Ursprungligen postat av Aqua_Max
              Vilka begränsningar är det på storleken på akvarium till fisk i Tyskland?
              Vem ska kunna kontrollera det?? (om det mot förmodan skulle bli så) sikket jä..la trams, ska dom skicka snuten på oss att kontrollera det i hemmet eller?? bring em on....

              Nu är det någon paragraf ryttare som har för lite att göra igen...
              Jocke Eriksson
              SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                Ursprungligen postat av Joakim E
                Vem ska kunna kontrollera det?? (om det mot förmodan skulle bli så) sikket jä..la trams, ska dom skicka snuten på oss att kontrollera det i hemmet eller?? bring em on....

                Nu är det någon paragraf ryttare som har för lite att göra igen...
                Det finns andra för hobbyn avsevärt värre lagar som "knackar på dörren" och som är hur enkla som helst för myndigheterna att hålla koll på.
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 juli 2010, 19:23.

                Kommentar

                • sleepy
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 294

                  #9
                  minimum krav på storlek på akvarium är ju inget dåligt jallfall även ifall de kanske blir svårt o kontrolera. Förbjuda guldfiskskålar ? why not...
                  Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                  http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Grejen är att ministorlek på akvarium är en sak, men vad händer mer? Såvitt jag vet är småburkar (med fisk) ännu inte förbjudna i Sverige, lagstiftningen landade väl i ett "bör" och inte "skall"? Att vi inte har en värre lagstiftning inom akvaristiken än den vi redan har kan vi tacka en handfull personer för.

                    Iaf, bara den "lilla enkla" frågan om minimistorlek på burk har stor potential att ställa till det. Det är väl en sak hur privatpersoner gör, men ta proffsodlare, med mängder med 10-liters burkar (eller ännu mindre) till yngel? För att bli proffs behöver man gå kurser samt bli godkänd av myndigheterna. Hur ska myndigheterna bedöma en odling? Hur ska de bedöma killiakvarium? Det räcker alltså fint med denna fråga för att det ska bli administrativt krångel, som den som vill odla fisk proffessionellt sannolikt inte tycker är särdeles roligt att jobba med.

                    Lägg till lite fler märkligheter i lagstiftningen så kanske vi kan lägga proffsodling på hyllan helt i detta landet. Därmed import från andra länder. Hur länge får vi importera akvariefisk från Asien då? Eller ska proffsodlingen ske olagligt? Vilka priser på tigerbarb kan vi förvänta oss? Kommer en del hobbyister att svära lite då, och har vi fått tycka till INNAN någon lag stiftas? Förr eller senare påverkar lagstiftningen rätt många hobbyister.

                    Det finns många "om", "men" och "kanske" här, och jag sitter och målar fan på väggen. Jag vet dock att det rör sig, och ville gärna försöka göra något åt saken. Sneglar vi lite på var reptilhobbyn landat idag (kanske även fågelhobbyn), så ser vi att det kunde vara värre. Vart vill vi akvarister landa?

                    Ett helt batteri med små märkligheter kan gemensamt välta stort lass, eller hur det nu var. Men JA, i grund och botten är minimistorlek på akvarium en bra grej - men det finns undantag. Har myndigheterna rätt kompetens att bedöma det? Kommer kontroll av minimistorlek att ske där det behövs (dvs hemma hos folk som har akvarium men noll koll på vad de gör) eller kommer det att ställa till extra problem för folk som vet vad de pysslar med?

                    Väl mött i Varberg!!

                    /Patrik

                    PS. Jag har dålig koll på saltvattensforum i Sverige, kan någon vänlig själ med bättre koll se till att första inlägget kommer ut där också? Tack på förhand. DS.
                    Senast redigerad av PatrikMalmo; 12 juli 2010, 07:12.
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      PS. Jag har dålig koll på saltvattensforum i Sverige, kan någon vänlig själ med bättre koll se till att första inlägget kommer ut där också? Tack på förhand. DS.
                      Done!

                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #12
                        Ursprungligen postat av sleepy
                        minimum krav på storlek på akvarium är ju inget dåligt jallfall även ifall de kanske blir svårt o kontrolera. Förbjuda guldfiskskålar ? why not...
                        Då skulle mitt nanoakvarium med Boraras bli förbjudet - om man ser till deras max.längd och jämför dom med diskus så skulle diskusarna behöva ett akvarium på 13.000 liter för att ha samma simyta som mina Boraras och du tycker att mitt nano borde förbjudas.

                        Tycker du låter precis som en myndighetsperson - vi skiter i vad det står i lagen och om den är bra för fiskarna bara det låter bra så att dom tror att vi gör något

                        Frågan är väl snarare om man som akvarist skall sänka sig till den nivån eller om vi som akvarister faktiskt skall ta vårt ansvar och bry oss om att fiskarna får en så bra miljö som vanligt. Det är mycket bra med en djurskyddslagstiftning men en sådan som bara sprider floskler är bara idiotisk och gör inte att fiskarna får det bra. Jag tror inte att det finns ett enda akvarium i Sverige som idag uppfyller de krav som finns angivna i L80 - mitt 3.000 liters akvarium (med enbart småfiskar) gör det inte

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 2753

                          #13
                          Ursprungligen postat av Joakim E
                          Vem ska kunna kontrollera det?? (om det mot förmodan skulle bli så) sikket jä..la trams, ska dom skicka snuten på oss att kontrollera det i hemmet eller?? bring em on....

                          Nu är det någon paragraf ryttare som har för lite att göra igen...
                          Inte vet ja.

                          Men jag byggde 4 hästboxar i en gammal lada för typ 15år sedan, trodde ingen mer än närmast anhöriga visste, döm om min förvåning när det svängde in en bil på gården och ut kliver en kontrollant för att besiktiga boxarna så dom håller för nya EU-bestämmelserna.

                          Tycker det är sunt och bra med regler och normer för hur djurhållning ska få utföras. Men givetvis måste dom vara utfärdade av kunnigt folk. Kanske förbjuds importen från asienfisk om dom inte kan styrka vissa saker, det kanske till och med blir lönsamt att odla fisk i europa igen. Eller så dör hobbyn helt om fisken kommer upp till sitt rätta värde.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • sleepy
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 294

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Då skulle mitt nanoakvarium med Boraras bli förbjudet - om man ser till deras max.längd och jämför dom med diskus så skulle diskusarna behöva ett akvarium på 13.000 liter för att ha samma simyta som mina Boraras och du tycker att mitt nano borde förbjudas.

                            Tycker du låter precis som en myndighetsperson - vi skiter i vad det står i lagen och om den är bra för fiskarna bara det låter bra så att dom tror att vi gör något

                            Frågan är väl snarare om man som akvarist skall sänka sig till den nivån eller om vi som akvarister faktiskt skall ta vårt ansvar och bry oss om att fiskarna får en så bra miljö som vanligt. Det är mycket bra med en djurskyddslagstiftning men en sådan som bara sprider floskler är bara idiotisk och gör inte att fiskarna får det bra. Jag tror inte att det finns ett enda akvarium i Sverige som idag uppfyller de krav som finns angivna i L80 - mitt 3.000 liters akvarium (med enbart småfiskar) gör det inte



                            Nano borde inte förbjudas då den lämpas sig inte till guldfiskar utan mindre firrar. Eller tänker jag fel?

                            Dock tycker jag att de borde separera lagar på att olda firrar än mot privatpersoner.

                            Tex hur ofta byter den ovetande svennson vatten i en 10L guldfiskskål? jo när de dunstat vatten. Medans odlaren oftast byter mer en 20%/veckan i sitt 10L yngel kar. Han vet hur saker o ting ska gå till där av klarar de de små volymerna.

                            Samt bör ju inte en lag vara att man inte få ha yngel av tex frontossa i ett 20L de första 1-4 veckorna. Utan mer Vuxna firrar ska ha denna volymen ect. Man skall ju inte behöva ett 1000L akvarium för att dra upp ett yngel till en frontossa.... Så odlaren bör ju inte drabbas så hårt, kanske att Lekgrupperna får lite större kar ifall de behövs. Men är inte detta humant? Både bra och dåligt antar jag, dyrare firrar men mer snällt.

                            Jag är inte så överdrivet insatt i vad som planneras men tycker att ni alla pratar alldeless för negativt och rädda för förändringar. Visst jag håller med vi alla borde ha koll som händer och eventuellt hjälpa lagstiftingarna åt rätt håll.

                            Kom ihåg dessa "lagar" är inte för att jävlas med oss med akvarium, utan för att få lite ording det finns allt för mycket saker som inte bör finnas.... tex guldfisk skål (som e lämpad för guldfisk)

                            "10L guldfiskskål 200kr, Glömm inte att vända på guldfisken en gång i veckan så att han kan få kolla åt andra hållet"
                            Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                            http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #15
                              Ursprungligen postat av sleepy
                              Nano borde inte förbjudas då den lämpas sig inte till guldfiskar utan mindre firrar. Eller tänker jag fel?

                              Dock tycker jag att de borde separera lagar på att olda firrar än mot privatpersoner.

                              Tex hur ofta byter den ovetande svennson vatten i en 10L guldfiskskål? jo när de dunstat vatten. Medans odlaren oftast byter mer en 20%/veckan i sitt 10L yngel kar. Han vet hur saker o ting ska gå till där av klarar de de små volymerna.

                              Samt bör ju inte en lag vara att man inte få ha yngel av tex frontossa i ett 20L de första 1-4 veckorna. Utan mer Vuxna firrar ska ha denna volymen ect. Man skall ju inte behöva ett 1000L akvarium för att dra upp ett yngel till en frontossa.... Så odlaren bör ju inte drabbas så hårt, kanske att Lekgrupperna får lite större kar ifall de behövs. Men är inte detta humant? Både bra och dåligt antar jag, dyrare firrar men mer snällt.

                              Jag är inte så överdrivet insatt i vad som planneras men tycker att ni alla pratar alldeless för negativt och rädda för förändringar. Visst jag håller med vi alla borde ha koll som händer och eventuellt hjälpa lagstiftingarna åt rätt håll.

                              Kom ihåg dessa "lagar" är inte för att jävlas med oss med akvarium, utan för att få lite ording det finns allt för mycket saker som inte bör finnas.... tex guldfisk skål (som e lämpad för guldfisk)

                              "10L guldfiskskål 200kr, Glömm inte att vända på guldfisken en gång i veckan så att han kan få kolla åt andra hållet"
                              Förstår nog inte riktigt vad du menar. Guldfiskar hör varken hemma i guldfiskskålar eller små akvarier och att då bara förbjuda guldfiskskålar blir ju då rätt uddlöst. Själv har jag en 30-liters skål med ett litet stim Tanichthys och det funkar utmärkt och de har gott om utrymme.

                              Vad gäller hållandet av fiskar så gäller redan idag olika lagar för hur man skall hålla fiskar vid odling och normalt.

                              Om lagen är tillkommen för att jävlas med folk eller inte är inte så viktigt - det primära är att den tyvärr inte ger fiskarna ett bra djurskydd.
                              Sedan är det ju också som Svein Fosså skrev i sin artikel i Pet Scandinavia om den senaste CITES-konferensen i Qatar (där han var delegat) att beslutsfattandet idag mer handlar om politik än om vetenskap och att "våra" arter verkar ha utsetts till offerlamm i det maktspelet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...