innerfilter med stor volym??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #46
    På den tiden när alla hade Dupla biobollar till droppfilter
    jag hade ett filter på 1000liter (Fohrman skrattade hela vägen till banken) då la vi ännu dyrare Celulosabollar högst upp som matade bacterierna
    om det fungerade säkert men ingen orkar längre.......men snyggt var det
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #47
      Ursprungligen postat av bossep
      Exakt,
      Men jag tror bakteriemängden anpassar sig till belastning och filteryta. Liten belastning = få bakterier per mm2. Så ingen stor skada skedd men man eldar för kråkorna så att säga.

      Ett fel jag tror många gör är att skaffa ett stort filter för att få bra vattencirkulation. Logiken säger mig att det borde vara bättre med ett mindre (pumpkapacitet) biologiskt filter i kombination med en bra cirkulations pump med "sil". Naturligtvis anpassat till belastningen.
      Off topic
      Bosse hur har det gått med det stora hålet i Guatemala ?
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • bossep
        Användare
        • januari 2013
        • 2352

        #48
        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        På den tiden när alla hade Dupla biobollar till droppfilter
        jag hade ett filter på 1000liter (Fohrman skrattade hela vägen till banken) då la vi ännu dyrare Celulosabollar högst upp som matade bacterierna
        om det fungerade säkert men ingen orkar längre.......men snyggt var det
        Gapskrattar...
        Jag håller på att leta något liknande substrat till ett litet anaerobt ”fixed bed filter” på 10 m³ vilket är en lab version! Men bara biobollar äter upp hela projekt bud geten! Så nu letar jag något annat bra för basiluskerna att bo på! Jag fattar inte det där med Cellulosabollar! Skulle det vara för att få igång filtret snabbare eller? Det tar ju ett tag innan man får upp en balanserad mängd bakterier även i ett aerobiskt droppfilter.
        Webmaster för Ciklid.org.
        Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

        Kommentar

        • bossep
          Användare
          • januari 2013
          • 2352

          #49
          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Off topic
          Bosse hur har det gått med det stora hålet i Guatemala ?
          OT:
          Hålet, hmm det är jag duktigt trött på! Även om jag har det på förstasidan av min tidning i dag igen.
          Problemet är att det tagit bort fokus från det riktiga problemet. En hel massa folk har mist allt dom har tack vare Vulkanutbrottet i kombination med 1000 mm regn under 36 timmar. Jag kan exempelvis inte ta mig till vare sig Atitlan sjön eller vår före detta anläggning vid Motagua floden. Jag har lyckats ta mig till Amatitlan men vi kan inte göra mycket eftersom en stor del av anläggningen står under vatten.
          Därför sitter jag och skriver en massa skit här på forumet!

          Hålet berodde på en dagvatten /avloppsledning som brustit och vattnet har därför borrat sig nedåt. Kul ploj och spektakulärt till tusen men ingen allvarlig katastrof.
          Ledare i min tidning om hålet: http://www.guatemala-times.com/opini...ree-press.html
          Webmaster för Ciklid.org.
          Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

          Kommentar

          Arbetssätt...