innerfilter med stor volym??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #31
    Detta är mitt bottenfilter från 1975! Måtten är 105x56x2 cm.

    Det fattas några distanser, som har försvunnit under årens lopp av akvarieflyttning.
    Det har först används som "vanligt" bottenfilter, d.v.s. att vattnet har gått genom sanden uppifrån. Senare har vattnet tryckts ner genom flera rör anslutna till en pump och har då gått från undersidan av filtret upp genom bottengruset. För att växterna ska må bra har det inte fått vara för strömt.
    Enligt någon gammal tysk akvariebok så fick det bara vara några mililiter per timme. Tyvärr så har den boken fått fötter, så jag kan inte säga vem som är författaren.
    Filtret ska installeras igen om någon/några månader när akvariet flyttas förhoppningsvis till slutdestination.

    1. Bottenfiltret
    2. Distanserna som också fördelar vattenströmmen
    3. Inlopp i hörnet
    4. Flera inlopp i bakkant
    Senast redigerad av Wilhelm; 11 juni 2010, 16:01.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #32
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Detta är mitt bottenfilter från 1975!
      Är imponerad att du har kvar ett bottenfilter från -75!
      Filter ser dessutom riktigt bra ut och borde fungera alla tiders!
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • Engelholm Audio
        Användare
        • augusti 2009
        • 366

        #33
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Detta är mitt bottenfilter från 1975! Måtten är 105x56x2 cm.

        Det fattas några distanser, som har försvunnit under årens lopp av akvarieflyttning.
        Det har först används som "vanligt" bottenfilter, d.v.s. att vattnet har gått genom sanden uppifrån. Senare har vattnet tryckts ner genom flera rör anslutna till en pump och har då gått från undersidan av filtret upp genom bottengruset. För att växterna ska må bra har det inte fått vara för strömt.
        Enligt någon gammal tysk akvariebok så fick det bara vara några mililiter per timme. Tyvärr så har den boken fått fötter, så jag kan inte säga vem som är författaren.
        Filtret ska installeras igen om någon/några månader när akvariet flyttas förhoppningsvis till slutdestination.

        1. Bottenfiltret
        2. Distanserna som också fördelar vattenströmmen
        3. Inlopp i hörnet
        4. Flera inlopp i bakkant
        En mardröm att fota glas, plexiglas å annat genomskinligt!

        Om man är beredd att missa lite filterkapacitet bör man rätt enkelt kunna strypa hål där man skall ha växter. Och med det gjort bör man kunna öka flödeshastigheten och därmed kanske den reella filterkapacitetsminskningen blir marginell?
        Vänliga hälsningar, Pär!
        CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
        Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #34
          Det behöver inte strypas och funkade faktiskt ganska bra!
          Ska bara sätta dit fler distanser "vattenavdelare", så att genomströmningen under filtret blir bättre.
          Det blir att testa med lågt vattenstånd och mycket karamellfärg!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • bossep
            Användare
            • januari 2013
            • 2352

            #35
            Att jag lyckades med mitt bottenfilter var nog att jag hade ett ytterfilter som oftast var ordentligt skitigt och igen satt före botten filtret. På det sättet kunde bakterierna i filtret omvandla kol och kväve till något växternas rötter kunde absorbera. Detta var ingenting jag gjorde medvetet utan berodde på dålig ekonomi och ren lathet! Jag hade ingen bra pump utan tog ett filter som låg och skräpade sedan hade jag roligare saker för mig en att rensa filter.
            Mad salt och Malawi var det en helt annan sak. Jag hade då kommit på det här med nitrit. Hade läst någonstans att anaeroba områden i bottenmaterialet till exempel under stenar förorsakade detta och var nojig om att hålla en bra syremängd i botten. Jag trodde i min enfald att syret på något sätt oxiderade nitrit kemiskt. Nå ja det fungerade i alla fall!
            Webmaster för Ciklid.org.
            Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

            Kommentar

            • bossep
              Användare
              • januari 2013
              • 2352

              #36
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Det behöver inte strypas och funkade faktiskt ganska bra!
              Ska bara sätta dit fler distanser "vattenavdelare", så att genomströmningen under filtret blir bättre.
              Det blir att testa med lågt vattenstånd och mycket karamellfärg!
              Hade du någon form av förfilter när du körde omvänt?

              Vilket fantastiskt jobb du lagt ned med borrmaskinen! Inte undra på att du sparat det så länge! Ett dylikt konstverk borde vara synligt!
              Senast redigerad av bossep; 11 juni 2010, 17:56.
              Webmaster för Ciklid.org.
              Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

              Kommentar

              • bossep
                Användare
                • januari 2013
                • 2352

                #37
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Det blir att testa med lågt vattenstånd och mycket karamellfärg!
                Montera upp video kameran innan så vi får se hur det ser ut!
                Webmaster för Ciklid.org.
                Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #38
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Hade du någon form av förfilter när du körde omvänt?
                  Jo jag hade ett T kors från pumpen (ytterfilter) där det mesta flödet gick ut direkt i akvariet.

                  Ursprungligen postat av bossep
                  Vilket fantastiskt jobb du lagt ned med borrmaskinen! Inte undra på att du sparat det så länge!
                  Jag sparar allt gammalt Vi var flera stycken som byggde sådana och jag har ett lite mindre som är ännu äldre.

                  Jag gillar gamla saker

                  Bild Jag tror att det var det lilla filtret jag använde.
                  Senast redigerad av Wilhelm; 11 juni 2010, 20:13.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • bossep
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 2352

                    #39
                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Jo jag hade ett T kors från pumpen (ytterfilter) där det mesta flödet gick ut direkt i akvariet.



                    Jag sparar allt gammalt Vi var flera stycken som byggde sådana och jag har ett lite mindre som är ännu äldre.

                    Jag gillar gamla saker

                    Bild Jag tror att det var det lilla filtret jag använde.
                    Nu blir man nostalgisk och avundsjuk!
                    Jag gillar också gamla grejor. Man vet aldrig när man behöver dom.
                    Dessvärre ar mitt förråd tämligen tomt efter diverse flyttar runt omkring i världen!
                    Webmaster för Ciklid.org.
                    Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #40
                      Ursprungligen postat av Barracudan
                      Man har ju alltid hört att det ska vara bra drag i "blå filtermatta"

                      Varför gäller inte det i bottenfilter? Är det för att gynna de anaeroba bakterierna?

                      Hade tänkt på att testa ett bottenfilter med powerhead och köra det omvänt med diffusor, för att få ett bra syretillskott till gruset.
                      Är det alltså feltänkt? Jag snackar här akvarier utan växter. I "jbl" filtren ska det ju vara mycket syre, tänkte mig ett "jblbottenfilter"
                      Nja, det är skillnad på bottenfilter i kar med växter och kar utan växter. Helt enig med Bosse att om du inte har växter, så dra på tills sanden lyfter!! I mitt Malawikar kör jag det ungefär så, och maken till lättskött och stabilt kar har jag knappast haft. Du tänker helt rätt, enligt min uppfattning!! Ju mer syre, desto bättre nitrifiering.

                      Ska växterna funka bra så är det dock en annan femma med bottenfilter. Jag envisas med att växter inte trivs med för syrerikt bottenlager. Därmed mycket liten cirkulation. Det räcker fint för att de ska få varma fötter och trivas lite bättre. Har lekt runt lite med krukor och plastbyttor för att få samma effekt, och det gör en viss skillnad.

                      Wilhelm,
                      underbart!! Här är en till hamster, vet inte hur mycket gammalt jag har kvar. Kruxet är att hålla reda på var jag har grejerna, men den dagen man kommer på en idé och i triumf kan rota fram grejen man visste man hade sparat... nu snackar vi känsla!! *s*

                      Kul att tråden utvecklas - roligt det här!!

                      Hilsen,

                      /P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #41
                        Ursprungligen postat av bossep
                        Vet inte om jag håller med riktigt.
                        Naturligtvis kommer mängden av föroreningar att minska med ökat flöde men ökad filtervolym är mycket mer effektivt. Jag funderar faktisk på att mäta syrenivån i vattnet till och från filtret. Ju större skillnaden blir (delta värdet), ju effektivare bakterier då deras förmåga styrs av tillgängligt syre.
                        Ett 0 värde ut från filtret blir naturligtvis mindre effektivt en ett lågt men positivt värde.
                        Vad Anders har gjort är just det. Ökat filtervolymen dvs arean i filtermaterialet med samma eller något minskat flöde. Mycket smart!

                        Då är vi överens!
                        Nu behöver vi bara lura ut hur man få till ett bra luftdrivet filter för ett växtakvarium!

                        Bosse
                        Hmm... då har vi något nytt att beta av. Jag är helt inne på att ett litet filter med verkligt bra flöde är bättre än ett stort filter med samma flöde. Jag tror det är kopplat till syrehalten. Ju högre syrehalt, desto bättre nitrifiering. Ett bra flöde ger just syre till hela filtret.

                        Ett bra luftdrivet filter till en växtburk har jag ju redan visat... *s* ...bara att strypa flödet i filtret på den skiss jag visade. Vill man göra det grymt så driver man filtret med CO2, månne med en loop i röret så att man inte blåser CO2 rakt ut i atmosfären.

                        Hilsen,

                        /P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #42
                          Bifogar en bild på CO2-drivet bottenfilter. Det som är tillagt från det luftrivna är en loop på utblåset, så att man inte kör CO2 rakt ut i atmosfären. Den svarta linjen är slangen där CO2 går in. Den svarta punkten i loopen är ett utblåshål för överflödig CO2 (ett visst slöseri blir det, inte optimalt). Ska gå långsamt och är till för växtburkar. De flesta växtnördar kommer nog att säga "Buuuuh", pga slöseriet med CO2. Troligen effektivare med annan upplösningsmetod för CO2 (kör man ytterfilter så kan man t ex koppla på en bypass med venturi-utblås på utvattnet, och sedan leda ned delar av vattenflödet under bottenfiltret). Kul som tankeexperiment i allafall, lek runt med idén och återkom gärna med feedback!!

                          Hilsen,

                          /P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • bossep
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 2352

                            #43
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Hmm... då har vi något nytt att beta av. Jag är helt inne på att ett litet filter med verkligt bra flöde är bättre än ett stort filter med samma flöde. Jag tror det är kopplat till syrehalten. Ju högre syrehalt, desto bättre nitrifiering. Ett bra flöde ger just syre till hela filtret.


                            Hilsen,

                            /P
                            I min bok står det så här: Ju större filter ju större filteryta som bakterierna kan sitta på. Ju mindre hastighet = flöde genom filtret ju mindre ”wash out” av babakterier och icke nedbrutna föroreningar.
                            Om vi säger att du har exempelvis 6,6 Mg/l av löst syre före filtret och ett värde över 0 låt os säga 1 mg/l ut från filtret så har du inga problem med de aerobiska bakterierna. Ju större skillnad du har mellan in och ut i syrevärde ju effektivare nedbrytning har man per liter vatten som går genom filtret.
                            Detta är naturligtvis teori och är baserat på att du har ett likvärdigt linjärt flöde genom filtret.
                            Senast redigerad av bossep; 14 juni 2010, 19:17. Anledning: la till teorin om linjärt flöde
                            Webmaster för Ciklid.org.
                            Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • april 2002
                              • 5028

                              #44
                              Jag har bäst erfarenhet av
                              liten belastning mindre filter
                              stor belastning stort filter
                              det finns ingen anledning med stort filter till liten belastning för då svälter filtret
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              • bossep
                                Användare
                                • januari 2013
                                • 2352

                                #45
                                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                                Jag har bäst erfarenhet av
                                liten belastning mindre filter
                                stor belastning stort filter
                                det finns ingen anledning med stort filter till liten belastning för då svälter filtret
                                Exakt,
                                Men jag tror bakteriemängden anpassar sig till belastning och filteryta. Liten belastning = få bakterier per mm2. Så ingen stor skada skedd men man eldar för kråkorna så att säga.

                                Ett fel jag tror många gör är att skaffa ett stort filter för att få bra vattencirkulation. Logiken säger mig att det borde vara bättre med ett mindre (pumpkapacitet) biologiskt filter i kombination med en bra cirkulations pump med "sil". Naturligtvis anpassat till belastningen.
                                Webmaster för Ciklid.org.
                                Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...