innerfilter med stor volym??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • luppe
    Användare
    • februari 2006
    • 154

    innerfilter med stor volym??

    Har en relativt stor burk och undrar om det finns innerfilter med lite större volym alt. om någon har en bra ide att bygga ett innerfilter, ska vara enkelt, med större filtervolym.
    /B
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #2
    Ursprungligen postat av luppe
    Har en relativt stor burk och undrar om det finns innerfilter med lite större volym alt. om någon har en bra ide att bygga ett innerfilter, ska vara enkelt, med större filtervolym.
    /B
    Om du inte vill limma in extra väggar i karet så kan du ju alltid köra plaströr på powerhead varianten, då får du rejält med filter volym!

    Kommentar

    • Engelholm Audio
      Användare
      • augusti 2009
      • 366

      #3
      Jag funderar på en Slime Line-lösning med distanser från glasrutan! Raster och powerhead samt filtermaterial "of your choice". Vill man ta det ett steg längre så bygger man "labyrint" så att vattnet får gå genom mer filtermaterial - och självklart med tillägg av syre genom en bubblare (enligt bästa JBF-anda).

      Vänliga hälsningar, Pär!
      CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
      Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

      Kommentar

      • bossep
        Användare
        • januari 2013
        • 2352

        #4
        Ursprungligen postat av JosephineFredrik
        Om du inte vill limma in extra väggar i karet så kan du ju alltid köra plaströr på powerhead varianten, då får du rejält med filter volym!
        Nu tror jag att jag blir glad!
        Menar du bottenfilter kopplat till en pump? Jag misstänker att bottenfilter dessa förhatliga tingestar kommer att komma tillbaks! Men då enligt omvänt flöde principen. Det vill säga i stället för att suga vattnet genom sanden så trycker man igenom det.
        Jag har testat 2 metoder av det, både med modifierade plattor och PVC rör med borrade hål. Den senare modellen funkar bäst med grävande fiskar eftersom hålen i rören bestämmer flödet inte sanden. Men den största fördelen är att man undviker ”kakbildning” som är det stora problemet med sugmetoden.
        Sanden i våra akvarier är en viktig och outnyttjad resurs enligt min mening!
        Webmaster för Ciklid.org.
        Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #5
          Ursprungligen postat av bossep
          Nu tror jag att jag blir glad!
          Menar du bottenfilter kopplat till en pump? Jag misstänker att bottenfilter dessa förhatliga tingestar kommer att komma tillbaks! Men då enligt omvänt flöde principen. Det vill säga i stället för att suga vattnet genom sanden så trycker man igenom det.
          Jag har testat 2 metoder av det, både med modifierade plattor och PVC rör med borrade hål. Den senare modellen funkar bäst med grävande fiskar eftersom hålen i rören bestämmer flödet inte sanden. Men den största fördelen är att man undviker ”kakbildning” som är det stora problemet med sugmetoden.
          Sanden i våra akvarier är en viktig och outnyttjad resurs enligt min mening!
          Måste tyvärr göra dig besviken Menade att han skulle sticka röret i en bit filtermadrass sen....

          Kommentar

          • bossep
            Användare
            • januari 2013
            • 2352

            #6
            Ursprungligen postat av JosephineFredrik
            Måste tyvärr göra dig besviken Menade att han skulle sticka röret i en bit filtermadrass sen....
            Skit, trodde jag fått en kompis i bottenfilter klubben!
            Webmaster för Ciklid.org.
            Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

            Kommentar

            • 56ovwal
              Användare
              • mars 2004
              • 664

              #7
              Jag använde mycket bottenfilter (Åled-varianten) förr och det fungerade klockrent! OM man skötte det rätt. Förutsättningen var att man rörde om i grusen över bottenfilterplattan då och då i samband med vattenbyte så att det luckrades upp och en del av skiten sögs ut medans resten for runt överallt i akvariet. Grumsigt vatten är bara förnamnet, men redan dagen efter var vattnet kristallklart igen. Tyckte detta var lite jobbigt och ersatte efterhand alla bottenfilter med filterkammare med blå matta precis som alla andra(?). Jag har dock tänkt om något och kommer nog köra både och i framtiden. Bottenfilter kan vara grymt effektiva och det belönas med ett kristallklart, stabilt vatten i bra balans.
              Den omvända versionen har jag aldrig provat främst för att det är svårt att driva med luft utan kräver någon form av cirkulationspump. Har dock sett en luftdriven variant, men tvivlar på att det går att få tag i det idag, blir till att bygga själv isåfall. Vad jag förstått ska man ha betydligt mindre flöde än med vanliga metoden och helst ska redan iallafall mekaniskt filtrerat vatten pressas ner under grusen. Går att lösa med t.ex. ett ytterfilter som förfilter. Har man ett eller några få akvarium kan det vara en bra filterlösning, men har man många blir det dyrt och jobbigt.
              Pigge
              Bygger ny akvarielokal:
              http://ovwali.blogg.se/
              Uppdaterad:2011-12-23

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Ursprungligen postat av bossep
                Skit, trodde jag fått en kompis i bottenfilter klubben!
                Här är en polare i bottenfilterklubben!! Har länge kört en variant med exakt det du beskriver, pumpa ned vattnet under sanden och låta det gå nedifrån och upp. Karet finns avbildat i tråden "Guldfiskskål, designmässigt rätt!". Funkar klockrent. Ger mycket bra bottenförhållanden för bakterierna. Vill man köra växter med bottenfilter så funkar det också bra med denna filtervariant, men då måste flödet gå mycket långsamt.

                Denna variant går faktiskt också att driva med luft, man får klura till det lite bara.

                Helt enig i att botten är en outnyttjad resurs i våra burkar. Jag trivs med principen att allt vatten ska cirkulera, klurar just nu en hel del på olika sådana lösningar. Får se vart det landar.

                Hilsen,

                /P
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 08 juni 2010, 10:05.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Oki, inser att frågan "men hur kör man det med luft då" kommer, så jag drar in en enkel bild. Tänk Åledsfilter med elektrikerröret lite kapat. På medföljande rör sätter man en t-koppling, och ytterligare ett rör. I det nya röret leder man in luft, som skapar en uppåtgående ström. Eftersom vattnet inte kan åka över kanten på det nya röret (viktigt att det går en bit upp över vattenytan) så leds vattnet ned under bottenfiltret och pressas sedan upp genom sanden. Går långsamt, men funkar fint. Har man ett system som hänger ihop är man redan bortskämd med invatten, går utmärkt att leda ned allt eller delar av det under sanden.

                  Optimalt: borra ett gäng hål nederst i det nya röret och kräng på en bit finporig blå filtermatta som förfilter. Tada!! Busenkelt att konstruera och nästan hela botten kommer att funka som filter. Växter funkar inte helt bra i sådana här lösningar, botten blir för syrerik. Ska man få dem att ta sig får man köra verkligt långsamt, och strypa luftflödet rätt bra.

                  Man får en verkligt stor filtervolym, och rören är enkla att dölja. Dessutom bonus - en grym filtrering!! Är lösningen tänkt för ett enda kar i vardagsrummet (utan växter) kan man lätt koppla på en powerhead som trycker ned vattnet under botten. Ett förfilter på powerheaden och saken är biff.

                  Hilsen,

                  /P
                  Senast redigerad av PatrikMalmo; 08 juni 2010, 10:07.
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • 56ovwal
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 664

                    #10
                    Den där luftdrivna varianten ska jag ta mig faen ta och prova!
                    Misstänker att man måste dra upp "luftröret" en bra bit över vattenytan om man som jag kör sidkanalare med bra tryck? Men det blir väl till att prova sig fram.
                    Pigge
                    Bygger ny akvarielokal:
                    http://ovwali.blogg.se/
                    Uppdaterad:2011-12-23

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Oki, inser att frågan "men hur kör man det med luft då" kommer, så jag drar in en enkel bild. Tänk Åledsfilter med elektrikerröret lite kapat. På medföljande rör sätter man en t-koppling, och ytterligare ett rör. I det nya röret leder man in luft, som skapar en uppåtgående ström. Eftersom vattnet inte kan åka över kanten på det nya röret (viktigt att det går en bit upp över vattenytan) så leds vattnet ned under bottenfiltret och pressas sedan upp genom sanden. Går långsamt, men funkar fint. Har man ett system som hänger ihop är man redan bortskämd med invatten, går utmärkt att leda ned allt eller delar av det under sanden.

                      Optimalt: borra ett gäng hål nederst i det nya röret och kräng på en bit finporig blå filtermatta som förfilter. Tada!! Busenkelt att konstruera och nästan hela botten kommer att funka som filter. Växter funkar inte helt bra i sådana här lösningar, botten blir för syrerik. Ska man få dem att ta sig får man köra verkligt långsamt, och strypa luftflödet rätt bra.

                      Man får en verkligt stor filtervolym, och rören är enkla att dölja. Dessutom bonus - en grym filtrering!! Är lösningen tänkt för ett enda kar i vardagsrummet (utan växter) kan man lätt koppla på en powerhead som trycker ned vattnet under botten. Ett förfilter på powerheaden och saken är biff.

                      Hilsen,

                      /P
                      Spara det här till en kommande "Tips och trix från Patrik"
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • bossep
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 2352

                        #12
                        Ursprungligen postat av 56ovwal
                        Jag använde mycket bottenfilter (Åled-varianten) förr och det fungerade klockrent! OM man skötte det rätt. Förutsättningen var att man rörde om i grusen över bottenfilterplattan då och då i samband med vattenbyte så att det luckrades upp och en del av skiten sögs ut medans resten for runt överallt i akvariet. Grumsigt vatten är bara förnamnet, men redan dagen efter var vattnet kristallklart igen. Tyckte detta var lite jobbigt och ersatte efterhand alla bottenfilter med filterkammare med blå matta precis som alla andra(?). Jag har dock tänkt om något och kommer nog köra både och i framtiden. Bottenfilter kan vara grymt effektiva och det belönas med ett kristallklart, stabilt vatten i bra balans.
                        Den omvända versionen har jag aldrig provat främst för att det är svårt att driva med luft utan kräver någon form av cirkulationspump. Har dock sett en luftdriven variant, men tvivlar på att det går att få tag i det idag, blir till att bygga själv isåfall. Vad jag förstått ska man ha betydligt mindre flöde än med vanliga metoden och helst ska redan iallafall mekaniskt filtrerat vatten pressas ner under grusen. Går att lösa med t.ex. ett ytterfilter som förfilter. Har man ett eller några få akvarium kan det vara en bra filterlösning, men har man många blir det dyrt och jobbigt.
                        Exakt,
                        Jag har också kört ”normal metoden” och som du säger så måste man luckra botten. Med omvänt flöde får man alla fördelar utan nackdelarna! (Åled-varianten) är plattor eller? I så fall fungerar rör betydligt bättre. Det är för stor area på utsläppet så om man till exempel får en liten (eller stor) grop så kommer flödet att gå dit.
                        Är inte stabilt och klart vatten något vi strävar efter? Eftersom jag jobbar med vattenrening i relativt stor skala har jag lite observationer ang. akvariefilter. Dom är alldeles för små i volym i förhållande till
                        flödet. Våra akvariefilter skulle troligen bli mycket mer effektiva om vi sänkte flödet genom dom eller ökade volymen. I de biologiska filtren (poler steg)jag bygger brukar man räkna ett flöde runt 1 m/tim. Jag tror mig minnas att i Sverige räknar man med 0,1 m/tim för grusbäddar för dricksvatten! Vad är farten i ett bra ytterfilter typ Eheim? Naturligtvis är skummadrasser mer effektiva en sand! Men det blir i alla fall rejäl ”Washout” av bakterier. Nu skall man också komma ihåg att i mina filter passerar vattnet endast 1 gång medan det åter cirkulerar i ett akvarium så bakterierna kommer att finnas i hela vattenvolymen. Men en viktig sak är att dessa bakterier arbetar bäst om dom kan ”sitta på” något inte ”fri simmande”.
                        Så logiken säger att ett bottenfilter med relativt lågt flöde ger effektivare biologisk nedbrytning medan en bra cirkulation ger bra syremängder vilket både fiskar och bakterier gillar. Slutledningen blir alltså att man skall ha både bottenfilter och cirkulations pump!
                        Webmaster för Ciklid.org.
                        Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                        Kommentar

                        • Anders i Askim
                          NCS Medlem
                          • februari 2008
                          • 1032

                          #13
                          Gött och se en seriös diskusion om bottenfilter igen.
                          Sandfilter är utan tvekan ett av de mest effektiva filtren som finns.
                          Har kört sandfilter sen -70 talet och kör fortfarande dessa om än i något omgjorda system.
                          Mvh Anders
                          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                          Kommentar

                          • bossep
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 2352

                            #14
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Oki, inser att frågan "men hur kör man det med luft då" kommer, så jag drar in en enkel bild. Tänk Åledsfilter med elektrikerröret lite kapat. På medföljande rör sätter man en t-koppling, och ytterligare ett rör. I det nya röret leder man in luft, som skapar en uppåtgående ström. Eftersom vattnet inte kan åka över kanten på det nya röret (viktigt att det går en bit upp över vattenytan) så leds vattnet ned under bottenfiltret och pressas sedan upp genom sanden. Går långsamt, men funkar fint. Har man ett system som hänger ihop är man redan bortskämd med invatten, går utmärkt att leda ned allt eller delar av det under sanden.

                            Optimalt: borra ett gäng hål nederst i det nya röret och kräng på en bit finporig blå filtermatta som förfilter. Tada!! Busenkelt att konstruera och nästan hela botten kommer att funka som filter. Växter funkar inte helt bra i sådana här lösningar, botten blir för syrerik. Ska man få dem att ta sig får man köra verkligt långsamt, och strypa luftflödet rätt bra.

                            Man får en verkligt stor filtervolym, och rören är enkla att dölja. Dessutom bonus - en grym filtrering!! Är lösningen tänkt för ett enda kar i vardagsrummet (utan växter) kan man lätt koppla på en powerhead som trycker ned vattnet under botten. Ett förfilter på powerheaden och saken är biff.

                            Hilsen,

                            /P
                            Din lösning borde fungera även om den inte är optimal rent hydrauliskt.
                            Om du flyttar upp T kopplingen lite över vattenytan bör det fungera bättre då du inte får så mycket motriktat flöde.
                            Jag skall se om jag kan rita upp en ”steroid variant”. Jag skall också testa ett luftdrivet cirkulationssystem i stor skala. För oss är det Kw/M3 som är viktigt då men vill hålla energikostnaden nere. Detta är kanske inte så viktigt med ett akvarium. Men om man har några stycken kan det ju bli någon krona!
                            Webmaster för Ciklid.org.
                            Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                            Kommentar

                            • bossep
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 2352

                              #15
                              Kanske världens bästa sandfilter:

                              och det är luft drivet!
                              Webmaster för Ciklid.org.
                              Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...