Biltemas blästersand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #31
    Ursprungligen postat av endymion
    Och jag kan dessutom tillägga att det främst är malar och ciklider från Tangayikasjön som dör. Men det kan även drabba andra ciklider och andra fiskar.
    Jag tror att det är farligt för fiskar pga att dom är små o vassa dessa skär sönder typ alla fiskar invärtes.
    någon kanske har ett mikroskop som kan ta ett foto.
    om någon tvivlar
    strö lite över armen vänta lite o sedan kontrollera vilka nyanser armen har.
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Joakim E
      Användare
      • februari 2010
      • 128

      #32
      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Jag tror att det är farligt för fiskar pga att dom är små o vassa dessa skär sönder typ alla fiskar invärtes.
      någon kanske har ett mikroskop som kan ta ett foto.
      om någon tvivlar
      strö lite över armen vänta lite o sedan kontrollera vilka nyanser armen har.
      Jag har prövar det du sa med att strö över armen, Inget händer. Tejpade åxå fast sanden på armen o jag vet inte vad jag ska förvänta mej men, 7 timmar senare ser jag inget oroande
      Jag gnuggade och drog det över armen utifall det har vassa kanter, samma sak där, inga vassa kanter skar eller repade mej .

      Det är möjligt du har rätt men faktum kvarstår, vissa är för o vissa är emot.. vart jag står torde vara ganska glasklart..
      Jocke Eriksson
      SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #33
        Ursprungligen postat av Joakim E
        Hej

        Vågar man använda biltemas blästersand som bottenmaterial?? den kallades för aluminium silicat om jag minns rätt

        Jocke
        Eftersom du redan beslutat dig om att köra med sanden oavsett de varningar som en del skrivit om här så är det väl bara att köra på och hoppas att fiskarna inte tar skada på något sätt...

        Lycka till.

        Kommentar

        • sleepy
          Användare
          • augusti 2004
          • 294

          #34
          Angånde ifall fiskar skulle stendö av denna sand e ju helt bullshit.
          Då mina firrar lever och jag har då tanganyika och bläster från biltema! Då har jag även bland annat snäckisar och malar. Inga firrar ser ut o må dåligt i dagens läge så ifall de är "farligt" så är det så milt att fiskarna vänjer sig vid de endå.

          Dock hadde jag problem med röda gälar på cyprisar men detta är nog inte blästern som har spökat....

          Utöver detta har jag även haft malawi fiskar i med blästersand. Detta var för några år sen men de funkade de me!
          Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
          http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #35
            Ursprungligen postat av sleepy
            Angånde ifall fiskar skulle stendö av denna sand e ju helt bullshit.
            Då mina firrar lever och jag har då tanganyika och bläster från biltema! Då har jag även bland annat snäckisar och malar. Inga firrar ser ut o må dåligt i dagens läge så ifall de är "farligt" så är det så milt att fiskarna vänjer sig vid de endå.

            Dock hadde jag problem med röda gälar på cyprisar men detta är nog inte blästern som har spökat....

            Utöver detta har jag även haft malawi fiskar i med blästersand. Detta var för några år sen men de funkade de me!
            Nu pratar du om vanlig blästersand som Biltema sålde för ett par år sedan och inte den svarta aluminiumsilikatet som det pratas om här. Eller?

            Den vanliga blästersanden var det inga fel på att använda till akvarium men Biltema plockade ur det från sitt sortiment och nu har de annan sand att sälja samt detta svarta aluminiumsilikat.

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #36
              [QUOTE=sleepy;807233]Angånde ifall fiskar skulle stendö av denna sand e ju helt bullshit.
              Fiskar dör bara en gång
              (det vi pratar om gäller bara den svarta blästersanden)
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • sleepy
                Användare
                • augusti 2004
                • 294

                #37
                jaha haha missade lite där. sorry
                Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                Kommentar

                Arbetssätt...