Hur ska vi öka aktiviteten på forumet?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Är det verkligen så, handlar det inte snarare om att vi nu blivit så vana vid bildstölder att man inte reagerar längre
    Det tror jag faktiskt inte. Bilder stjäls i andra sammanhang, men inte för att läggas upp i trådar på forumet på ciklid.org. Bilder används som information om fiskar IRL.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      Ursprungligen postat av Beast
      Ahh då förstår jag, MEN jag tror faktiskt inte dessa 2 hade gått på stämman i alla fall, hmm tror inte nån som kommer hit har varit på stämman!? Denna lilla träff är ju mera som en liten träff med en akvarieförening, inte alls som stämman, vi träffas 1 kväll (1ggn per år, och detta är troligtvis sissta dessutom), och dom flesta åker hem samma kväll, fåtalet ca 5-6st som har åkt 50 mil eller så, sover 1 natt o åker hem förmiddan därpå.. Men som sagt, jag går gärna på stämman när det är föreläsning om CA

      Jepp vi ses där och tackar
      jag går nog på bägge
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        Gammal tråd som jag inte sett eftersom jag inte har varit aktiv här på väldigt länge, dels för att intresset legat nere lite men också för att jag inte tyckte att det inte var så mycket intressant att läsa här längre. Men jag måste få komma med ett förbättringsförslag, nu när jag plöjt igenom den här tråden, som jag har undrat varför det inte görs redan.

        Skicka med inbetalningskort med 4:e numret av ciklidbladet. Hade det funnits med hade jag garanterat förlängt mitt medlemsskap i rätt tid varje år. Jag blev possitivt överaskad när det damp ner ett brev i lådan hemma där NCS undrade om jag saknade ciklidbladet nu för någon vecka sen. Där fanns med ett inbetalningskort. Jag betalade direkt! Det måste vara enkelt för jag tror all form av eget initiativ eller aktivt handlande i form av att gå in och leta på hemsidan hur det går till att betala medlemsavgiften gör att man aldrig kommer till skott. Bara av den enkla anledningen att man själv måste komma ihåg och ta tag i det.

        Går det att lösa eller är det för krångligt?

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8598

          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Gammal tråd som jag inte sett eftersom jag inte har varit aktiv här på väldigt länge, dels för att intresset legat nere lite men också för att jag inte tyckte att det inte var så mycket intressant att läsa här längre. Men jag måste få komma med ett förbättringsförslag, nu när jag plöjt igenom den här tråden, som jag har undrat varför det inte görs redan.

          Skicka med inbetalningskort med 4:e numret av ciklidbladet. Hade det funnits med hade jag garanterat förlängt mitt medlemsskap i rätt tid varje år. Jag blev possitivt överaskad när det damp ner ett brev i lådan hemma där NCS undrade om jag saknade ciklidbladet nu för någon vecka sen. Där fanns med ett inbetalningskort. Jag betalade direkt! Det måste vara enkelt för jag tror all form av eget initiativ eller aktivt handlande i form av att gå in och leta på hemsidan hur det går till att betala medlemsavgiften gör att man aldrig kommer till skott. Bara av den enkla anledningen att man själv måste komma ihåg och ta tag i det.

          Går det att lösa eller är det för krångligt?
          Hej
          Tack för feedbacken. Vi har funderat mycket på detta i år och på vad som funkar och vad inte.
          Förr i tiden hade vi ju påminnabrev med inbetalningskort med nr 4, det fungerade bra tills postgirot meddelade, att vi inte får trycka "inbetalningskort". Att sätta med ett brev i tidskriften är iofs inte problematiskt bara man skapar brevet i god tid, sedan sköter tryckeriet resten.
          Ett annat alternativ som vi utreder är en betalaknapp på hemsidan. Det alternativet borde fungera för dem som är inne på hemsidan. Det finns lite olika lösningar på detta, idealiskt vore en som täcker bankkonton, kreditkort och betalsystem som PayPal. Sen vill vi ju gärna att det vore små kostnader också.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            Borde väl finnas något annat bättre system än inbetalningskort idag - för vem betalar idag med inbetalningkort och att betala extra för att skicka ut något som folk ändå inte använder kan ju knappast vara bra före vare sig NCS-ekonomi eller för miljön.

            Dock det är ju inte helt lätt att lösa, men det måste lösas eftersom medlemskapet i framtiden inte kommer att gälla för kalenderår och då har man inte koll på när ens medlemskap går ut.

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              Hoppas Du har rätt, Kjell, och att vi hittar detta bättre system. Det ska inte hindra att vi använder påminnelsebrev och inbetalningslappar, så länge de bevisligen fungerar.

              Det finns ivriga entusiaster som själv tar reda på när och hur man ska betala, men även jag kan glömma en medlemsavgift, om jag inte har en lapp att lägga i högen av räkningar, som jag sedan betalar anefter de förfaller.

              Sen till det sista stycket. Framtiden är redan här, dvs ändringen Du avser har redan trätt i kraft. Medlemskapet är i kraft tillsvidare, medlemsavgiften gäller per kalenderår. Medlemsavgiften berättigar till 4 följande nr av Ciklidbladet efter inbetalning.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Skulle detta kunna vara något?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Borde väl finnas något annat bättre system än inbetalningskort idag - för vem betalar idag med inbetalningkort och att betala extra för att skicka ut något som folk ändå inte använder kan ju knappast vara bra före vare sig NCS-ekonomi eller för miljön.

                  Dock det är ju inte helt lätt att lösa, men det måste lösas eftersom medlemskapet i framtiden inte kommer att gälla för kalenderår och då har man inte koll på när ens medlemskap går ut.
                  Får inte du räkningar med inbetalningskort? Det får iaf jag. Sen att jag inte använder de till något annat än att få information som belopp, ocr är ju en annan sak. Som Mikael säger så är det ju främst en påminnelse om att räkningen ska betalas. Hade jag kunnat få det hade jag velat ha alla mina räkningar på autogiro, det kanske vore något?

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 2753

                    Ursprungligen postat av Mikael W
                    Hej
                    Tack för feedbacken. Vi har funderat mycket på detta i år och på vad som funkar och vad inte.
                    Förr i tiden hade vi ju påminnabrev med inbetalningskort med nr 4, det fungerade bra tills postgirot meddelade, att vi inte får trycka "inbetalningskort". Att sätta med ett brev i tidskriften är iofs inte problematiskt bara man skapar brevet i god tid, sedan sköter tryckeriet resten.
                    Ett annat alternativ som vi utreder är en betalaknapp på hemsidan. Det alternativet borde fungera för dem som är inne på hemsidan. Det finns lite olika lösningar på detta, idealiskt vore en som täcker bankkonton, kreditkort och betalsystem som PayPal. Sen vill vi ju gärna att det vore små kostnader också.
                    Bara att man kan se om man batalt eller inte på ciklid.se skulle vara ett steg i rätt riktning, tror själv att jag lyckades dubbelbetala i år men har inte orkat kolla ännu.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      Ursprungligen postat av Erik Österlund
                      Får inte du räkningar med inbetalningskort? Det får iaf jag. Sen att jag inte använder de till något annat än att få information som belopp, ocr är ju en annan sak. Som Mikael säger så är det ju främst en påminnelse om att räkningen ska betalas. Hade jag kunnat få det hade jag velat ha alla mina räkningar på autogiro, det kanske vore något?
                      Jodå - jag får fortfarande en del räkningar med inbetalningskort som jag aldrig använder.

                      Vad jag tar upp att detta i dagens samhälle egentligen vore onödigt eftersom det dels kostar en hel del pengar för NCS och dels inte är bra för miljön att trycka en massa onödiga papper.

                      Eftersom säkert 99% av NCS-medlemmarna har en e-postadress (även om väldigt många av dom inte är aktiva på ciklid.se) så borde det kunna gå att lösa på ett annorlunda (billigare och miljövänligare) sätt

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Jodå - jag får fortfarande en del räkningar med inbetalningskort som jag aldrig använder.

                        Vad jag tar upp att detta i dagens samhälle egentligen vore onödigt eftersom det dels kostar en hel del pengar för NCS och dels inte är bra för miljön att trycka en massa onödiga papper.

                        Eftersom säkert 99% av NCS-medlemmarna har en e-postadress (även om väldigt många av dom inte är aktiva på ciklid.se) så borde det kunna gå att lösa på ett annorlunda (billigare och miljövänligare) sätt
                        E-post påminnelse skulle vara kanonbra! Så kan man skriva ut den och lägga bland räkningarna

                        Kommentar

                        • Byttorp
                          Användare
                          • november 2003
                          • 1585

                          Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          E-post påminnelse skulle vara kanonbra! Så kan man skriva ut den och lägga bland räkningarna
                          Ja tack....skicka mig gärna era medlemsnummer och er gällande epostadress så underlättar det oerhört i framtiden..inte minst som sagt vid påminnelser. Det finns dock i dagens medlemsregister inte uppgifter om "nick" på ciklid.se vilket är en brist som vi jobbar på att lösa på sikt.

                          adressen är medlem(a)ciklid.se
                          Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                          Ordförande GCG

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8598

                            Ursprungligen postat av Byttorp
                            Ja tack....skicka mig gärna era medlemsnummer och er gällande epostadress så underlättar det oerhört i framtiden..inte minst som sagt vid påminnelser. Det finns dock i dagens medlemsregister inte uppgifter om "nick" på ciklid.se vilket är en brist som vi jobbar på att lösa på sikt.

                            adressen är medlem(a)ciklid.se
                            Jepp, som Magnus säger, vi använder gärna i framtiden epost så mycket som möjligt.

                            Adressen är numera:
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              E-post påminnelse skulle vara kanonbra! Så kan man skriva ut den och lägga bland räkningarna
                              Hujja vad många inbetalningar jag har missat på det viset :/ Min IP-telefonioperatör envisades att skicka räkningarna på epost tidigare, som pdf-fil. Trots att jag lade pdf-filen mitt på skrivbordet (i windows alltså, jag har ingen skrivare så räkningen skrevs aldrig ut och hamnade bland de övriga räkningarna) så missade jag den nästan varje gång räkningarna skulle betalas. Påminnelserna skickades också ut på epost Farligt! (Eller genialiskt kanske?... easy money, dra in pengar på påminnelseavgifter )
                              Nä själv föredrar jag pappersräkningarna, alla hamnar i räkningshögen och betas av förr eller senare.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                Angående förlorade medlemmar. Det pratas om ciklider.se som om det forumet är boven här, som snor medlemmar. Men alla kan ju inte hoppa över dit, alla surrar ju inte om afrikanska ciklider, och nog har det försvunnit folk från övriga avdelningar också. Kan det inte vara så att hela ciklidhobbyn har en svacka? Kanske hela akvariehobbyn?
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...