Hur ska vi öka aktiviteten på forumet?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    Jo konkurens kanske det är. Men ja har svårt att se det leder till bättre sidor. Det funkar så i affärslivet men ja tror att det är skillnad på det o en ideel förening. Men du har kanske rätt

    Ja tror att focus trots allt ska ligga på "hur vi vill ha det".

    Där tror jag att det viktiga är att se frammåt och snacka igenom "hur" så att vi kan bli bättre den vägen.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      Ursprungligen postat av pettapetrochromis
      men du då kanske man kan börja med problemet & dom 20- 25 som ser till att nya inte känner sig välkommen på detta forum

      det är ju ett jätte problem och en av anledningarna till din tråd fråga du ville ha svar på !!!

      varsegod där har du svaret !!

      eller ska vi blunda för problemet ????

      att nya här på forumet får ta mycket stryk innan dom blir accepteradehär på forumet är ju inte direkt någon nyhet !!!!!!!!!
      --Låt trådarna handla om sak (inte person).

      --Lägga jobb på att känna samhörighet.

      --Låt bildtjänsten bli gratis.

      Är exempel på att utveckla,,, inte blunda.

      Tyvärr tror inte jag att de tre sakerna räcker för att få nyanlända till att stanna utan jag tror att vi behöver en gemensam strategi för att lyckas med det.

      O ja skulle vilja ha ett upprop om det på stämman.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Leopoldi
        Användare
        • February 2004
        • 1082

        Ursprungligen postat av Kajjjan
        Jag är inte medlem för jag tycker det är krångligt att bli medlem. Ciklidbladet är säkert en välgjord tidning där många lägger ner hela sin själ i att få ett fantastiskt resultat. Men jag har aldrig sett tidningen, vet inte hur bra den är, fattar inte varför man ska ha en papperstidning när det finns internet - så hur ska det motivera mig att bli medlem? Jag vill inte på något sätt nedvärdera Ciklidbladet, men försök se det från gräsrötternas horisont (i synnerhet de nytillkomna gräsrötternas): Hur ska en okänd tidning i ett omodernt (pappers-) format locka oss att betala medlemsavgift?
        TOUCH DOWN!!!!

        Vilka medlemar är viktigast för föreningens fortlevnad/framtid?

        Dom gammla trötta som inte har internet, inte orkar åka på stämmor längre men bläddrar sig igenom ciklidbladet 4 ggrr/år och tyckte det var bättre förr?

        ....eller....

        Dom unga IT kompetenta tonåringarna som köper sitt medlemskap på nätet, lägger upp livesändningar på sina firrar via webkamera. som chattar och är interaktiva?

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          Ja tror att ni har rätt Kajjjan o Leopoldi.
          Men ja tror att det går att förena båda kategorierna i samma förening.
          O ja tror att båda parterna kan vinna på det.
          Om vi kan få rävarna närmare forumet och IT kompenenta närmare föreningen.
          Om vi inte ser skillnaden som ett hinder utan utveckling.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            Ursprungligen postat av LN
            Jo konkurens kanske det är. Men ja har svårt att se det leder till bättre sidor. Det funkar så i affärslivet men ja tror att det är skillnad på det o en ideel förening. Men du har kanske rätt
            Hade det bara funnits Ciklid.org och inga direkta alternativ, så som det var före Zoopet och andra sidor startades, hade det troligen inte varit lika angeläget att utveckla och förbättra.

            Ursprungligen postat av LN
            --Låt bildtjänsten bli gratis.
            Vilket motiveras med att det är gratis på andra siter, ett expempel på att det fungerar
            Men som Kjell påpekar, väljer man att lägga ner CB så kanske det måste det finnas något annan som ger intäkter.

            Ursprungligen postat av LN
            Ja tror att focus trots allt ska ligga på "hur vi vill ha det".
            Självklart, men det är en förening med många medlemmar och viljor. För ett tag sedan var en liknande diskussion uppe om varför NCS går med förlust och hur forumet skulle kunna förändras för att attrahera yngre personer. Där tyckte jag att det kom fram en del bra idéer. En del förkastades direkt andra skulle diskuteras, inget av det verkar ha genomförts. Uppenbarligen tycker vi olika om vad som bör prioriteras, vilket är fullt naturligt.

            Ciklidbladet har varit stommen i föreningen genom alla år och många vill att det ska förbli så, medan andra menar att det är dags att förnya sig. Kanske ska man gå en medelväg och minska till 2-3 nummer och helt skippa kalendern och andra bilagor för att frigöra resurser och minska utgifterna.

            Att göra tidningen digital tvivlar jag på. Det har diskuterats i flera år att göra artikelarkivet på Ciklid.org mer intressant med t ex bilder. Det har ännu inte kunnat genomföras och eftersläpningen på artiklarna som ligger där är nu 6-7 år. Det verkar alltså inte vara bra förutsättningar för digitala media.

            Idag finns en redaktionsgrupp som arbetar med CB, jag tror att det skulle behövas något liknande för hemsidan (personer som inte nödvändigtvis måste sitta i styrelsen). En grupp som lägger in innehåll, ser till att allt är uppdaterat och utvecklar nytt. Först och främst bör man nog koncentrera sig på det som finns och fixa till det, sen utvärdera nytt som t ex bloggar, chatt, fotogalleri mm. Sånt som kan attrahera en ny yngre publik till sidan.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Marcus Karlsten
              Användare
              • January 2013
              • 318

              Tycker forumet är en stor tillgång.

              Tillhör de som läser mer än skriver, är i det skedet av hobbyn då jag är ute efter kunskaps inhämtning och insperation. Är nog en mer iaktagande, en bekräftande person, men jag uppskattar mycket de som delar med sej av sin kunskap.

              Tror det ligger i lite i ett forums natur att mängden inlägg minskar i takt med att fakta massan ökar. Vissa ämnen är ju ganska konstanta. När dessa diskuterats av de kunnigaste personerna finns ju inte så mycket att till lägga och tråden finns ju där så det är bara att läsa.

              Projekt trådar som löper under lång tid är intressanta att följa. Sådan kan man ju starta utan att ha så mycket kunskap, kunskapen fylls ju på under vägen till projektets fördel.

              Otrevlig ton är ju ganska vanligt på nätet och i övrigt. De som har det gemen samma intresset av fotboll t.ex. Att personer med den egenheten dycker upp på forum är nog ofrånkomligt, bäst tycker jag att ignorera.
              www.marcuskarlsten.se
              -www.mobelspecialen.se-

              Kommentar

              • nicson
                Användare
                • January 2010
                • 639

                Jag gick med efter att ha hittat ett gammalt ciklidblad som flöt omkring i en akvariehandlares källare för ett halvår sen. Jag kan gladeligen slanta upp ett par hundralappar om året för att läsa om Albins madagaskarciklider (för att ta bara en artikel jag gillar). För rörliga välinitierade filmer och bildreportage med miljarder pixlar är jag däremot beredd att betala - nada. Dinosaur? Kanske det, jag vill bara påpeka att det är få människor som är beredda att betala för ngt som inte renderar ngt mer handfast än loginrätt på nätet.

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

                  Känns inte som forumet sjunger på sista versen
                  inne på forumet nu
                  33 medlemmar och 41 gäster
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

                    Konkreta anledningar till varför forumet inte lever idag som det gjorde förr:

                    1. I de bråk som uppstår nu finns mycket personangrepp mellan raderna och folk kanske inte vågar skriva. Faktum är att folk uppför sig som idioter ibland. Förr då vi bråkade gick det inte till på det viset. Folk tröttnar väl på detta...

                    2. Ciklider.se är grym! Jag är för all konkurrens, men eftersom vi är så få med ciklider som hobby så slår det hårt mot ciklid.org då det startar ett nytt framgångsrikt forum med i princip samma tema och samma namn. Micke sköter ciklider.se snyggt, proffsigt och är aktiv! Varför skall man då skriva här? Här känns det trögare och mer konservativt. Det har även startat en del specialforum för diskus etc.

                    3. Vad gör våra forumsvärdar idag egentligen? Finns det några krav eller en arbetsbeskrivning? Varför är styrelsemedlemmar värdar? De borde fokusera på annat. Jag vet att det är svårt att hitta folk, men de man hittar borde engagera och aktivera medlemmar genom trådar, tävlingar, tankar. Det känns lite tunt på den fronten. Jag var värd för längesedan och då hade vi teman, kurser, tävlingar etc. Finns det inget sådant idag? Det verkar till och med vara svårt att få tag i en forumvärd. Faktum är att det finns forumvärdar som inte ens har skrivit i forumet under 2010. Inte så konstigt att det går neråt då...

                    4. Ciklidstämman och CB, men vad mer? Varför satsar inte styrelsen helhjärtat på utveckling av forum och webbplats? Det är fint med artbeskrivningar, men det måste finnas mer för att aktivera medlemmar på nätet? Jag erbjöd mig att skriva nyhetsbrev med länkar till intressanta trådar till forumet etc, men jag fick ingen respons. Nu är man ju inte lika sugen på det längre.

                    5. Det känns lite stelt på ciklid.org idag, så är det bara, men det är klart att man inte skall lägga ner forumet. Däremot borde man satsa på att bli bäst och störst...
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      inne på forumet nu
                      33 medlemmar och 41 gäster
                      Vet du hur många av de 41 gästerna som är sökrobotar som indexerar sidan?
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

                        Ursprungligen postat av Micke
                        Vet du hur många av de 41 gästerna som är sökrobotar som indexerar sidan?
                        Inte en aning
                        vet du ?......vad tror du
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

                          Ursprungligen postat av Micke
                          Vet du hur många av de 41 gästerna som är sökrobotar som indexerar sidan?
                          Dom verkar ha olika intressen ?
                          om man ser vad som lockar besökare
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            Ursprungligen postat av Zaphi
                            Konkreta anledningar till varför forumet inte lever idag som det gjorde förr:

                            1. I de bråk som uppstår nu finns mycket personangrepp mellan raderna och folk kanske inte vågar skriva. Faktum är att folk uppför sig som idioter ibland. Förr då vi bråkade gick det inte till på det viset. Folk tröttnar väl på detta...

                            2. Ciklider.se är grym! Jag är för all konkurrens, men eftersom vi är så få med ciklider som hobby så slår det hårt mot ciklid.org då det startar ett nytt framgångsrikt forum med i princip samma tema och samma namn. Micke sköter ciklider.se snyggt, proffsigt och är aktiv! Varför skall man då skriva här? Här känns det trögare och mer konservativt. Det har även startat en del specialforum för diskus etc.

                            3. Vad gör våra forumsvärdar idag egentligen? Finns det några krav eller en arbetsbeskrivning? Varför är styrelsemedlemmar värdar? De borde fokusera på annat. Jag vet att det är svårt att hitta folk, men de man hittar borde engagera och aktivera medlemmar genom trådar, tävlingar, tankar. Det känns lite tunt på den fronten. Jag var värd för längesedan och då hade vi teman, kurser, tävlingar etc. Finns det inget sådant idag? Det verkar till och med vara svårt att få tag i en forumvärd. Faktum är att det finns forumvärdar som inte ens har skrivit i forumet under 2010. Inte så konstigt att det går neråt då...

                            4. Ciklidstämman och CB, men vad mer? Varför satsar inte styrelsen helhjärtat på utveckling av forum och webbplats? Det är fint med artbeskrivningar, men det måste finnas mer för att aktivera medlemmar på nätet? Jag erbjöd mig att skriva nyhetsbrev med länkar till intressanta trådar till forumet etc, men jag fick ingen respons. Nu är man ju inte lika sugen på det längre.

                            5. Det känns lite stelt på ciklid.org idag, så är det bara, men det är klart att man inte skall lägga ner forumet. Däremot borde man satsa på att bli bäst och störst...
                            Verkligen berömvärd analys. Det finns flera bra inlägg på sistone som både belyser problemen som möjligheterna. I detta ämne finns många guldkorn för styrande att ta vara på...

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Känns inte som forumet sjunger på sista versen
                              inne på forumet nu
                              33 medlemmar och 41 gäster
                              Denna tråd har varit igång två dygn o har 180 inlägg och 5500 läsningar.

                              Detta är ett bevis på att vi har ett i högsta grad levande forum

                              Men spetsar man ibland inte till det och man får en väckarklocka så tänker man inte efter.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • Bright_Blue
                                NCS Medlem
                                • June 2004
                                • 1582

                                Jag skäms lite, dels för att jag inte skriver något och dels för att jag inte är medlem. Så medlemskapet ska försöka betalas efter nästa löning men mitt intresse är inte var det en gång var, därför är mitt deltagande lågt här. Men det känns verkligen som det är läge och vända trenden nu, forumet var en viktig källa för mitt intresse förr så jag tror det behövs helt klart....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...