Är akvaristen miljövän eller miljösvin?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #31
    Fördraget i sig handlade ju till 95% om miljön och minimalt om djurskydd och dessa saker kan ju ibland stå i lite motsättning till varandra.

    Man kan självklart ta en diskussion om det överhuvudtaget kan vara berättigat att hålla akvariefisk men jag håller helt med Zaphi när han skriver
    Det är ingen snack om att en fisk som lever under bra förutsättningar i ett akvarie har det väldigt mycket bättre än i det vilda vad gäller parningsmöjligheter, mat etc. Men då krävs ju givetvis att man sköter sitt akvarium så man inte svälter ihjäl, förgiftar eller tränger in sina fiskar.

    Jag tror inte en vild fisk direkt tänker att han har blivit plockad från sitt hem. Fiskar lever på instinkt, de äter och parar sig. Kan de göra det mer effektivt i ett akvarium än i det vilda är de nog bara glada...
    Visst akvarium förbrukar energi och är på så sätt miljöovänligt - men detsamma kan man ju i så fall säga om allt i samhället och då skulle vi alla enbart värma oss med 100% miljövänlig el och definitivt inte ha bil och definitivt ingen dator så jag kan skriva eller ni läsa detta inlägg.
    Nu är det inte så, utan vi har akvarium och i mitt föredrag har jag istället utgått från hur man kan göra akvariehobbyn så miljövänlig som möjligt, men samtidigt har vi ju också självklart ett ansvar för att hålla fiskarna på ett så bra sätt som möjligt så att de får ett bra liv.

    Kommentar

    • Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • maj 2006
      • 1816

      #32
      Ursprungligen postat av FI
      Vad är bra förutsättningar? vissa arter kan man få att leka i en hink om man så vill.
      Fiskar har med andra ord inte så höga krav på sin livsmiljö som vi kanske vill tro, har dem bara tillgång till mat och rent vatten så är dem nöjda

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #33
        Ursprungligen postat av Ove Planstedt
        Fiskar har med andra ord inte så höga krav på sin livsmiljö som vi kanske vill tro, har dem bara tillgång till mat och rent vatten så är dem nöjda
        Det varierar nog mellan olika arter - men det primära är nog inte leken i sig.
        Andra viktiga faktorer finns också som - inredning, utrymme, vattenkvalitet etc.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #34
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Det varierar nog mellan olika arter - men det primära är nog inte leken i sig.
          Andra viktiga faktorer finns också som - inredning, utrymme, vattenkvalitet etc.
          Jag skulle gissa att det enklaste sättet att "mäta" att dessa faktorer ger "välfärd" (översatt från wellfare vilket brukar användas i dessa sammanhang) är livslängd jämfört med vad som gäller för arten möjligvis korrigerat för vattentemperatur (hög temp inom trivselområdet sänker livslängd men inte nödvändigtvis "välfärd").

          Med andra ord, lever fisken relativt länge kan man nog utgå från att den haft det rätt bra.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #35
            Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
            Om man radar upp alla hobbys tror jag inte akvaristiken hamnar bland de värsta. Ta t.ex. motorsport som häver ut avgaser eller jakt som sprider bly åt alla håll.
            Vad menar du? Att det ok så länge man inte är bland de värsta? ^^
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #36
              Ursprungligen postat av FI
              Vad är bra förutsättningar? Personligen tror jag det är rent önsketänkande från vår sida att tro att vildfångade fiskar hellre lever i en glasbehållare på några hundra liter än i en sjö eller ett hav i naturen, trots eventuella problem de kan slippa undan. Och att de leker och äter säger nog inte så mycket, vissa arter kan man få att leka i en hink om man så vill.
              Den här illusionen många har med att djur känner en slags "frihet" är nog otroligt felaktig. Det är en bild som TV och media och delvis dåliga naturprogram har skapat. Vi tror att fiskar i sjöar och hav har det så himla bra bara för att de är "fria". Så är inte fallet.

              Faktum är att en fisk i den vilda har det extremt tufft att överleva. Tänk på att även om ett par fiskar lägger 10 ägg eller 10000 ägg under sin livstid så överlever enbart två individer, på så sätt skapas balansen i naturen. (Nu kommer säker Ola kommentera detta, men i princip är det så). Jag tror inte många fattar vilken enorm påfrestning det är att vara ett djur i det vilda och hur svårt det faktiskt är att överleva. Man kan stryka med när som helst, utan att ens veta om det...

              För fisken spelar det ingen roll om han är fri eller inte, det enda den bryr sig om är att äta, försöka para sig samt överleva genom att undvika de hot som finns (på så sätt sker evolutionen).

              Alltså är ofta ett akvarium den perfekta lösningen för fiskens del eftersom vi ger honom chansen att uppfylla alla hans önskemål. Detta gäller ju givetvis enbart om akvaristen gör rätt och ger så pass mycket utrymme att den inte känner sig trängd.
              Senast redigerad av Zaphi; 16 december 2009, 09:54.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #37
                He he, he hur vet du det Zaphi!

                Ps. som jag skrev innan så tror ju jag att männsikan är en verksam varelse och då är det faktiskt relevant att verksamheten man håller på med inte är bland de värsta.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #38
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Ps. som jag skrev innan så tror ju jag att männsikan är en verksam varelse och då är det faktiskt relevant att verksamheten man håller på med inte är bland de värsta.
                  Ja kanske, men annars är det väl just undanflykter som dessa som gör att man inte själv tar sitt EGET ansvar för miljön - utan bara säger. Varför skall jag göra något - det finns ju dom dom är värre?

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #39
                    Jep, vi bör sträva efter att vara bäst, inte efter att inte vara värst...

                    BÄST |-------------------------|------| VÄRST

                    Vi vill ligga på första strecket, inte på andra
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #40
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Ja kanske, men annars är det väl just undanflykter som dessa som gör att man inte själv tar sitt EGET ansvar för miljön - utan bara säger. Varför skall jag göra något - det finns ju dom dom är värre?
                      Nej, det där var ett argument för att inte ta livet av sig i en förseglad miljövänlig behållare som inte släpper ut metan och koldioxid från förruttnelseprocessen.

                      När jag åker till mina barns morföräldrar efter jul så kan jag välja mellan flyg (billigast och snabbast), bil, tåg (dyrast) eller att inte åka alls. Jag väljer det dyraste alternativet tåg trots att inte åka alls är bäst för miljön.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #41
                        Jag tycker du skall dra ditt strå till stacken vad gäller miljön och stanna hemma. Göteborg är ändå mycket trevligare. ^^
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Marcus Karlsten
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 318

                          #42
                          Ursprungligen postat av Zaphi
                          Vad menar du? Att det ok så länge man inte är bland de värsta? ^^
                          Nej tvärt om, jag menar att vi har nog bättre ut gångsläge än många andra att göra förbättringar ut ifrån.
                          www.marcuskarlsten.se
                          -www.mobelspecialen.se-

                          Kommentar

                          • Jarnis
                            Användare
                            • november 2005
                            • 415

                            #43
                            Som akvarist har man förhoppningsvis nått en högre miljöförståelse än genomsnittet, i alla fall när det gäller vatten. Tror inte att en sann akvarist häller ut lösningsmedel i vasken efter rengöringen av målarpenslarna.
                            Micke

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #44
                              Ja tror att vi akvarister kan gå i framkant och utveckla hobbyn till ett miljövänligare allternativ till vad det är idag. LED belysning, skippa värmare, lågenergi cirk.pumpar typ Hydor eller Tunze. Lära sig mäta, och observera fiskarnas beteende för att minska vattenbytandet. Bättre filter t.e.x UV, låta växterna trivas för att förbättra vattenkvalliten.

                              Med några små enkla knep så kan man minska elförbrukningen och vattenförbrukningen till hälften o väl det.

                              Jag tycker att det är bra att en silverrygg som Kjell F. åker runt och öppnar ögonen på folk. När han säger nått så har det liksom mera pondus än när det dryftas på forumet.

                              O ja tror definitivt på att våra minimiljöer som akvarier är kan sprida miljöförståelse.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                #45
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Det varierar nog mellan olika arter - men det primära är nog inte leken i sig.
                                Andra viktiga faktorer finns också som - inredning, utrymme, vattenkvalitet etc.
                                Jo det var lite det jag tänkte på angående det där med lek i en hink. Jag tror många av de arter vi håller i normalstora akvarier egentligen hade velat ha kar på några meter, inte nödvändigtvis de största arterna utan snarare de som gärna simmar mycket och snabbt. Men vi är ofta egoistiska och tänker att så länge de leker och är friska så måste de må bra, vilket jag tror är önsketänkande från vår sida. Speciellt då med fiskar som plockas in från det vilda, fiskar som har odlats fram känner sig nog inte lika fängslade i de relativt trånga behållare vi håller dem i kan jag tänka mig. Jag har inga som helst belägg för det påståendet dock, det är bara fria tankar från den här sidan som vanligt
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...