Är akvaristen miljövän eller miljösvin?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    Är akvaristen miljövän eller miljösvin?

    Så är titeln på det föredrag som Kjell Fohrman håller hos Malmö Akvarieförening på torsdag den 10 december.

    Det är ett föredrag som kritiskt granskar både akvariehobbyn och de politiska krafter som verkar för inskränkningar av handel och hobby med levande djur. Vår hobby är hårt ansatt av både myndigheter och miljö- och djurrättsorganisationer så det är ett föredrag som borde intressera alla som vill se vår fantastiska hobby fortleva.

    Kjell Fohrman kanske landets mest profilerade akvarist. På senare år är han nog mest känd som mannen bakom internetsajten Zoopet.com, men han har ett flera decennier långt engagemang bakom sig både i föreningslivet och som zoohandlare.

    Förutom föredraget blir det som vanligt akvariefrågesport, lotteri, fika och inte minst allmänt fisksnack och trevligt umgänge.

    Alla akvarieintresserade är välkomna!

    Det går utmärkt att besöka våra föredrag och möten även om du ännu inte är medlem. Inträdet är gratis.

    Vi har månadsmöte i vår föreningslokal den andra torsdagen i varje månad. Våra möten börjar kl 19.00, och platsen är Branteviksgatan 40, ingång på gaveln.

    Malmö Akvarieförening är mötesplatsen för alla akvarieintresserade i regionen. Här kan du träffa likasinnade, utbyta erfarenheter och utveckla din hobby under trevliga former.
    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 09 december 2009, 03:01.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #2
    Ser fram emot detta - vi ses imorgon

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Ser fram emot detta - vi ses imorgon
      Det gör vi!
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • april 2002
        • 1338

        #4
        Påminnelse i sista minuten!
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • chas
          Användare
          • augusti 2009
          • 304

          #5
          Tack Kjell!

          Måste bara säga att det var ett mycket intressant föredrag Kjell!
          Enkla tips som ljustid och reflektorer samt vattentemp får förhoppningsvis folk att tänka ett steg på miljön och även se konkret hur mycket även det minsta "medelsvenska" kar kan bli energismart!
          Samtidigt även ett plus att se kändis Kjell irl. Fick dessutom en helt ny syn på viltfångat som jag tidigare sett som en sorts konstig prestige.
          Även ett stort tack till MAF som organiserat!
          http://naistick.wix.com/photo

          Kommentar

          • Laban
            NCS Medlem
            • januari 2013
            • 196

            #6
            När får vi höra föredraget i Stockholm/Uppsala? Har jag redan missat det?
            Cheers,
            Laban

            "We Fear No Foe" MFC

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Ja, det är ett bra föredrag, men slutsatsen (enligt min mening, inte Kjells) är att vi givetvis är miljösvin! Vi använder massor av el och rent vatten samt fraktar fiskar runt hela jorden för vi skall få njuta av lite levande djur i vårt vardagsrum

              Det enda positiva är möjligtvis att våra uppköp av vilda ciklider gör att befolkningen känner att det finns ett värde i fisken, men det är ju något som alla människor borde se ändå, den relationen borde inte ens finnas.

              Framtida generationer kommer se ner på vår konsumtion och resursutnyttjande tankegångar och de kommer att skämmas för oss.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Use it or loose it...
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Ja ser det inte så Zaphi. Genom att ta ett stycke natur o stoppa det inomhus så öppnar vi samtidigt ögonen inte bara i den närmaste familjen utan även kompisar och besökare.
                  Att det helt enkelt finns en annan värld bortom staketet som oxå är värd att ta vara på.

                  Dessutom använder jag inte mera el än mina grannar. Visst mera el just till mina akvarium men ja/vi prioriterar bort annat helt enkelt.

                  O det där me att framtiden ska se ner på just oss är ju rent nonsens.

                  Det finns mycke små saker vi fördömmer hos dom som levde före oss.
                  Jo visst judeutrotningen är värd ett förakt men inte fördömmer vi tyskar i allmänhet för det.
                  O visst att man startade att bryta kol och pumpa upp olja är ju inget bra, men det finns inga vi fördömmer för det. Detta trotts att det är ett av mänsklighetens stora misstag.

                  Vi skäms mycke lite för våra förfäder, istort sett inget alls.
                  Varför skulle mänskligheten plötsligt lägga sig till med det, om man inte gjort det hittills??
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av LN
                    O det där me att framtiden ska se ner på just oss är ju rent nonsens.

                    Det finns mycke små saker vi fördömmer hos dom som levde före oss.
                    Öh... Det har jag väldigt svårt att tro? Varför skulle de inte göra det? Nog ser vi ner på häxprocesser, spansk inkvisation osv. Det är ju bara okunskap annars! Vet man inte att något var illa går det inte se ner på det.

                    Vi hoppar över männskligt lidande och tar exempel som dront, garfågel, moafåglar sedan kan vi ta avskogningen av medelhavet och all jord som försvunnit. Men detta är ju bara piss i havet mot vad som händer nu. Det finns så mycket vi gjort de senaste hundra åren att de tidigare 6000 åren av civilisation inte ens varit i närheten. Bara en sådan sak som att vi gör slut på naturresurser som olja och då menar jag inte att den dessutom orsakar miljöproblem. Det brukar sägas att om människan utplånades nu så skulle ändå en civilisation om 100 miljoner år märka oss. Inte för att vi lämnar något efter oss utan vad vi inte lämnar efter oss: Denna framtida civiliasation kommer med största sannolikhet endast märka vår existens genom ett oförklarligt massutdöende av arter. Inte ens när dinosaurierna dog ut verkar antalet arter per tidsenhet ha försvunnit så fort som nu.

                    Men som sagt. Use it or loose it. Ett exempel är regnskogen på nordöstra Australien. Man hade tänkt att hugga ner stora delar av denna men det blev en massa protester i resten av världen. Australienarna var för. Lyckligtvis gjorde man inte detta och nu är i princip ingen i lokalbefolkningen för avverkning. Orsak? Man använder den till turism. Turisterna rör sig ju endast i utkanten dessutom men för att en regnskog ska fungera och dra turister så ska den ju lämpligen vara stoor.
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 11 december 2009, 16:42.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Du missförstår mig. Bara för att mänskigheten inte är smart och lär sig av det förflutna så rättfärdigar det inte vad vi gör med vår omgivning, det har ja aldrig sagt, o inte menat heller.

                      Ja bara kallt konstaterar att trotts att vi alla vet att t.e.x tortyr är omänskligt, barbariskt, inhumant och dessutom verkningslöst. Så lär vi oss inte utan tyst medverkar till att det fortfarande förekommer i många länder. Vi fördömmer inte ens dessa länder trotts att alla vet att det är fel och att vi vet att det händer just nu.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • olof
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1823

                        #12
                        Ursprungligen postat av LN
                        Ja bara kallt konstaterar att trotts att vi alla vet att t.e.x tortyr är omänskligt, barbariskt, inhumant och dessutom verkningslöst. Så lär vi oss inte utan tyst medverkar till att det fortfarande förekommer i många länder. Vi fördömmer inte ens dessa länder trotts att alla vet att det är fel och att vi vet att det händer just nu.
                        Att stoppa tortyr är väldigt svårt för oss "vanliga" människor. Att minska sin egen överkonsumtion är jämförelsevis jättelätt.

                        Jag vill inte vara dömande (speciellt som jag ju inte är mindre skyldig än någon annan här) men det går knappast att hävda att akvarium är miljövänligt. Med de volymer, den pumpkapacitet, den värme och den belysning de flesta av oss använder är akvarierna storförbrukare av el i hemmet. Det kan knappast anses uppvägas av fördelen att visa ett stycke "natur" för mer eller mindre intresserade besökare.

                        mvh

                        olof
                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Kan vi lämna "the big picture" o kanske snacka vidare om det i en ny tråd och återgå till vår hobby och frågan om vi är svin eller inte.

                          Jag gillar tanken att se VF som ett miljöalternativ. Här kan lokalbefolkningen hitta andra värde på fisken än bara mat.
                          Sen finns ju det redan en vidarutveckling i SO-sjöodlat.
                          Den tanken är på någe sätt ännu angenämare. Lokalbefolkningen använder naturresurserna utan att tära på naturkapitalet.

                          Sen vill ja belysa hur dét är i vår familj. Min entusiasm för fiskar har "smittat" mina barn på som ja tycker ett bra sätt. Dom är betydligt mera naturintresserade och hänsynsfullare mot djur än sina lekkompisar. O nej,,,,,,,,, ja fördömmer inte deras lekkompisar utan använder dom bara som referens.

                          En liten kul grej är att när mina barn får besök av nya lekkamrater så ger mina barn en liten lektion vad man gör och inte gör med akvarierna, dessutom så visar dom gärna på olika beteende som händer i karen.
                          Det trevliga är att ja inte en enda gång har sagt till mina barn dom ska förhålla sig till sina kompisar utan det har blivit helt naturligt beteende
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Ursprungligen postat av olof
                            Jag vill inte vara dömande (speciellt som jag ju inte är mindre skyldig än någon annan här) men det går knappast att hävda att akvarium är miljövänligt.
                            Ja har aldrig sagt, att hålla akvarium är miljövänligt

                            Men det är väldigt lätt att pinka in sig på en detalj o inte se de eventuella mervärde vår hobby kan ge.

                            Men visst vill man välja att se det i moll så förbrukar vi vatten, el, olja och ökar jordens CO2 utsläpp. Det är helt sant o är mycke svårt att argumentera mot.
                            Men det gör fotboll, ishockey, golf, matlagning, datorananvändande och mjölkdrickande oxå.
                            Senast redigerad av LN; 11 december 2009, 17:55.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Marcus Karlsten
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 318

                              #15
                              För oss som inte var där, vilka var de bäste tipsen.

                              Mitt tips är att fånga levande foder om man möjlighet. Jag gör det
                              på lunch rasten varje dag. Får trots "vintern" en del svartamygg och
                              cycklops några vatten gråsuggor hänger också med.

                              Framför allt är det ju så mycket roligare att mata.

                              Annars är jag nyfiken på det här med lowtech/Walstad.
                              www.marcuskarlsten.se
                              -www.mobelspecialen.se-

                              Kommentar

                              Arbetssätt...