Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rövarprinsen
    Användare
    • augusti 2010
    • 42

    Trevligt med en jordätar tråd... Jag har för tillfället pindare och sp,sao paulo som går med yngel. Jag har lyckats klämma in 12 akvarium i köket i min butik på södermalm. Det går bra att komma på ett studie besök om man frågar snällt...
    sigpic

    Kommentar

    • sa-aqua
      Användare
      • mars 2008
      • 135

      Ursprungligen postat av Micke_720
      Hej

      Jag kastas mellan hopp och förtvivlan...
      Jag har kastat i 10 Diskus till min VF grupp av Geophagus.
      Det går kanon!! Geophagusen leker mer frekevent än någonsin. ; )
      Just nu leker 2 par.
      Beror säkert på den frekventa matningen av de små diskusarna.
      Men... Jag har börjat bli sugen på att av yttra Geophagusen. Jag hade en annons ute men tog bort innan de blev sålda.

      Vad tror ni kan det bli trångt i karet som är på 720 liter?
      (Då ökar risken för sjukdomar på diskusen?)
      Planen är att behålla 4-6 Diskusar.
      hej Micke det går alldeles utmärkt att hålla en massa jordätare med discusar.sjukdomar ökar inte.har kört det conceptet i 8 år funkar kanon

      Kommentar

      • Micke_720
        Användare
        • november 2003
        • 368

        Ursprungligen postat av sa-aqua
        hej Micke det går alldeles utmärkt att hålla en massa jordätare med discusar.sjukdomar ökar inte.har kört det conceptet i 8 år funkar kanon
        Hej
        Kul att höra! Då gjorde jag rätt som behåller mina Juveler.
        Men jag skall nog sälja av ett av paren ändå. För att skapa lite mer utrymme till Diskusarna.
        Men de e granna! Så det stinger lite.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Riktigt läcker firre. Höjden är makalös!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • GöranE
            Användare
            • februari 2009
            • 334

            Har samma erfarenhet. Bara att köra på..

            Ursprungligen postat av sa-aqua
            hej Micke det går alldeles utmärkt att hålla en massa jordätare med discusar.sjukdomar ökar inte.har kört det conceptet i 8 år funkar kanon
            Jordätare är det som gäller..

            Kommentar

            • irwin_fletch
              Användare
              • april 2010
              • 306

              Varit ganska lugnt i burken under en lång tid nu, men om några veckor ska det bli total makeover. Är riktigt trött på nuvarande möblering så ska snart ta tag i det...

              För att liva upp karet lite köpte jag en ny invånare till min grupp jordisar. Jag har varit på jakt efter en hane till min grupp tapajos orange head. För ett tag sedan fick jag höra att VF tapajos orange head fanns på en lista, de skulle dessutom ligga mellan 8-12 cm vilket passar min grupp perfekt. När fisken kom hem fick jag se att det inte kan vara en tapajos orange head, men nyfiken som jag är fick den ändå följa med hem. Nu är ju bara frågan vad är det jag har köpt?

              Eftersom det är här de flesta experterna finns lägger jag upp en bild.....gissa på. Skulle vara trevligt om det är en Belem....

              Bild nr 1 Gissa fisken?
              Bild nr 2 Karet som snart ska göras om totalt
              Bild nr 3 Orange Head som väntar på att befrukta romkaka

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Möjligen skulle första bilden föreställa en Pindare. Pga av den gula basfärgen på bröstfenorna och annars ganska färglösa fenor, samt det något slanka utseendet. Också det gulaktiga huvudet pekar åt det hållet.


                Lite osäker på vad du menar med en Belem, men en liten klocka ringer och säger att det är mer kopplat åt altifronhållet och därmed större och högre??!!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • irwin_fletch
                  Användare
                  • april 2010
                  • 306

                  I en annan tråd här på forumet har det diskuterats om Belem. Denna länk visar fisken: http://www.ciklid.org/forum/showpost...&postcount=482

                  Tydliga blå tecken längs kroppen samt prickar istället för streck på stjärtfenan. Men denna fisk har ju inte färgat ut än så svårt att säga något än kanske. Den är dock betydligt högre än mina orange head när de var i samma storlek. Har varit inne på pindare jag med. Spännande är det i vilket fall

                  Kommentar

                  • sa-aqua
                    Användare
                    • mars 2008
                    • 135

                    det är för tidigt att säga än.kan va Geo columbia.men när den inte färgat ut än.ser ganska många ut åt det hållet.men Geo Pindare är det absolut inte här är 2 yngel f1 branchybranchus+tapajos

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Snygga firrar, den övre har den typiska kindfläcken som brachybrantus har.

                      Men ar du att det är korsning mellan dessa eller två olika F1 yngel från vildfångade?

                      Varför inte Pindare? Läser jag i Weidners bok och kollar på de bilderna verkar det stämma rätt bra. Beror ju lite på hur utfärgad den är. Pindare har randig analfena vilken denna inte har och denna har en blå markering under ögat vilket inte alltid syns på pindaren. Utseendet stämmer också rätt bra på Geophagus sp Rio Negro II eller winemillerin..

                      Svårt detta tycker jag, det finns väldigt många varianter på färgteckningar...
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • irwin_fletch
                        Användare
                        • april 2010
                        • 306

                        Håller med dig DRE. Detta är en djungel, lika spännande som frustrerande. Ska bli kul att följa fisken men vill kunna sätta ett namn på den. Blir inte mer klok av att kolla på denna sida, finns ju hur många som helst jag aldrig hört talas om innan:



                        Geo Aeroes och Geo Cameta skulle inte vara omöjligt det heller...=)

                        Kommentar

                        • sa-aqua
                          Användare
                          • mars 2008
                          • 135

                          Ursprungligen postat av DRE
                          Snygga firrar, den övre har den typiska kindfläcken som brachybrantus har.

                          Men ar du att det är korsning mellan dessa eller två olika F1 yngel från vildfångade?

                          Varför inte Pindare? Läser jag i Weidners bok och kollar på de bilderna verkar det stämma rätt bra. Beror ju lite på hur utfärgad den är. Pindare har randig analfena vilken denna inte har och denna har en blå markering under ögat vilket inte alltid syns på pindaren. Utseendet stämmer också rätt bra på Geophagus sp Rio Negro II eller winemillerin..

                          Svårt detta tycker jag, det finns väldigt många varianter på färgteckningar...
                          det är 2 olika F1 or winnermilleri har svarta kindfläkar som diocrissoster.en bild på mina gamla pindare

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            En annan bra sida är denna:
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Dags för lite bilder.
                              Senast redigerad av DaRe; 10 oktober 2010, 20:57.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • dalinad
                                Användare
                                • oktober 2008
                                • 63

                                Var ett tag sen man kollade in denna tråden, så man har en del sidor att gå igenom någon kväll när man känner sig pigg. Finns så många snygga bilder att kika på.

                                Nu har äntligen mina G. sp rio negro lekt. Får se hur ynglen klarar sig i burken. Har inte bestämt om jag ska plocka upp dom eller inte. Dom lekte för ca 11 dagar sen, trodde inte dom klarade rommen, men när jag satt en stund idag så spottade dom plötsligt ut ett helt lass med småttingar. Kul att dom klarar det på första försöket.
                                4451 l

                                Kommentar

                                Arbetssätt...