Magsäck med fenor! Asterophysus batrachus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke325
    Användare
    • January 2009
    • 138

    #16
    Många fiskälskare här inne

    Man kan ju börja undra lite. Många akvarister vill ha en så äkta biotop som möjligt. Det ska se ut precis som det gör i naturen, o vad jag vet så e det en väldans massa fiskar som blir byte, även i naturen... Så för er som vill ha ett riktigt biotopakvarium, släng i ett par rovisar

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 2670

      #17
      Jag reagerade själv på samma sätt som Markus_A när jag såg dessa filmer.
      En liten fisk instängd i ett litet kar med en stor mal utan några som helst möjligheter att kunna fly.
      Filmaren är ju helt klart bara ute efter att visa när malen gulpar i sig maten. Det hade man kunnat göra lika bra genom att släppa i en fiskbulle.

      Så i detta fallet är det synd om bytet, enligt mitt sätt att se det. Det finns bara en möjlghet att komma undan och det är att hoppa ur det lilla karet till...något annat otrevligt.

      Men hade man kunna efterlikna naturen lite mer och inreda så att det finns möjligheter att gömma sig då hade det varit mycket bättre. Det går att göra utan några större ansträngningar.
      Framför allt så är jag övertygad om att rovfiskarna, precis som bytesfiskarna, får något att göra mellan matningarna.
      Som det visas i filmerna så blir det samma effekt att släppa i en bytesfisk som att släppa i en fiskbulle och ha en tråd i andra änden som man rycker i.
      Senast redigerad av jinnarparen; 23 October 2009, 11:20.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #18
        OK enligt lagen är just det Fredrik skriver: om fisken bara slukas hel utan förvarning. Den första ciklidfilmen är alltså rimligen OK, medan guldfiskfilmen knappast är det. (Som djurförsök skulle båda vara helt omöjliga att få tillstånd till).

        Det finns inget generellt förbud mot matning med levande fisk i Sverige som det finns i våra grannländer, men om fiskan kan förväntas "lida" faller det under den vanliga "djuplågerilagen" (vet inte vad den heter). Sannolikheten att någon fälls för vad de gör hemma ska nog anses som mycket liten.

        (Hur gick det med det där om att inte få använda levande fisk som agn vid långrev? Det är nog en bra jämförelse.)
        Senast redigerad av Ola Svensson; 23 October 2009, 11:01.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Markus_A
          Användare
          • December 2005
          • 418

          #19
          Det jag reflekterade över var som sagt kontrasterna mellan synsyätten på de två nämda trådarna, som i min mening inte är så olika. Jag lägger inte in någon värdering i huruvida det är fel eller rätt att mata med levande foder. Men jag tycke som Jinnarpen att det "känns" mer ok om det är under mer naturliga förhållanden i form av större akvarium med gömställen osv.

          Är Asterophysus batrachus en strikt carnivor?, en del andra catfish räknas som omnivorer, oftast mer åt det herbivora hållet. Förutsätt att malen matas endast med levande foder, hade den då varit mer aktiv mellan ättillfällena? Hur fungerar dess nturliga ätbeteenden, jagar den eller ligger den still och väntar på att ett byte komer nära? Är det som i det sista fallet borde inte det beteendet ha ett egenvärde i sig, eller? Tvärtom skulle jag påstå att alg-betande ciklider har det värre om de inte får ge utlopp för sitt födosöksbeteeende som upptar en stor del av dag.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #20
            Jag tycker personligen att det skulle vara väldigt "spännande" (kommer inte på rätt ord) att mata en sån här fisk med död fisk och dingla den framför nosen med en pincett. Lite som att meta. Bra mycket roligare än att slänga ner något levande.

            Kan inte tänka mig att en sån här fisk är något annat än obligat rovdjur.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • daniel60
              Användare
              • March 2003
              • 527

              #21
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Kan inte tänka mig att en sån här fisk är något annat än obligat rovdjur.
              Så är det nog. När arten var ny i handeln gjorde matvanorna i det vilda att den kallades "The Altum-eater from Atabapo" - då snackar vi matkostnad!
              Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
              Mina fiskar & burkar

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

                #22
                Ursprungligen postat av Markus_A
                Det jag reflekterade över var som sagt kontrasterna mellan synsyätten på de två nämda trådarna, som i min mening inte är så olika.
                De ena filmerna visar ciklider som slåss för sitt liv i minuter, och blir mer och mer söndertrasade ju längre filmerna går.
                De andra filmerna visar till synes pigga och krya bytesfiskar som slukas hel på några sekunder utan att verka ha en susning om vad som är på väg att hända.

                Samma sak? :/

                Annat hade det varit om det var en rovfisk som under flera minuter simmade runt och trasade sönder och tog tuggor av bytena. Men något sådant ser jag inte här.


                Ursprungligen postat av Markus_A
                Förutsätt att malen matas endast med levande foder, hade den då varit mer aktiv mellan ättillfällena? Hur fungerar dess nturliga ätbeteenden, jagar den eller ligger den still och väntar på att ett byte komer nära? Är det som i det sista fallet borde inte det beteendet ha ett egenvärde i sig, eller?
                Nu har jag ingen erfarenhet av just asterophysusen, men om man tar mina fengäddor som exempel, på dem ser man direkt en skillnad i beteende och aktivitet perioder då de har fått mer levande föda. Själva jakten i sig är givetvis en sak, men pga att de ser så dåligt så triggas rovinstinkterna så de fortsätter söka och smyga även efter att bytena är borta.

                Rovfiskar med bättre syn kräver mer trixande för att få fram ökad aktivitet av levande foder. Här kan vi ta en annan av mina favoriter som exempel; jaguarcikliden. Hittar man kvicka och smarta byten som de tvingas smyga på för att få tag på så kan de hålla igång i veckor. Guldfisk däremot är pellets, och då kan man lika gärna ge dem pellets. Jag brukar tänka att det är beteendet snarare än födan jag matar dem med.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Lutt
                  Användare
                  • October 2005
                  • 1919

                  #23
                  Ja jag och Daniel60 var väl bland de första i Sverige som högg till direkt att köpa denna snygga firre när Havanna Zoo fick hem dom.

                  Dock han jag inte få någon direkt egen erfarenhet av denna art då de tynade bort efter ca 2 månader. Oerhört kinkiga med maten (jag fick vifta med räkor framför nosen på dom) och efter någon vecka började det springa runt karplöss på dom och jag tror att de infekterade såren blev deras död till slut.
                  Senast redigerad av Lutt; 28 December 2010, 01:10.

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 2670

                    #24
                    Ursprungligen postat av FI
                    De andra filmerna visar till synes pigga och krya bytesfiskar som slukas hel på några sekunder utan att verka ha en susning om vad som är på väg att hända.

                    ...och det är här det blir helt fel, pigg och kry, men dömd till avrättning då det inte finns någon chans att gömma sig.

                    För mig känns inte detta rätt, det hade varit bättre (men inte helt bra) om bytesfisken fick känna sin omgivning ordentligt, hitta alla gömställen osv innan rovisen kommer i baljan.
                    Det är knepigt det här....
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

                      #25
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Jag tycker personligen att det skulle vara väldigt "spännande" (kommer inte på rätt ord) att mata en sån här fisk med död fisk och dingla den framför nosen med en pincett. Lite som att meta. Bra mycket roligare än att slänga ner något levande
                      Hehe det påminner mig om då jag hade saltvatten. Jag hade en drakfisk som inte var alltför intresserad av dött foder. Fina saftiga räkor kunde singla ner mitt framför nosen på den utan att den brydde sig det minsta. Frökenfiskarna som gick i samma kar förvann däremot en efter en... Aningen för dyr foderfisk
                      Men plötsligt händer det! En förlupen räka träffades rakt på av vattenstrålen från cirkulationspumpen och virvlade iväg som skjuten ur en kanon! Och drakfisken satte efter den! *glufs!*
                      Men fortfarande, under hela tiden jag hade draken så var den väldans skeptisk till räkor som rörde sig för sakta. Det gällde att få lite sprutt på dem. Ibland kunde den nyfiket följa efter en räka tvärs över hela karet och just då det såg ut som om den skulle käka upp den så stannade räkan till pga ändrad vattenriktning.. och drakfisken vände på klacken och stack iväg åt motsatt håll och räkan singlade ner mot botten...
                      Och att köra ner handen bredvid en exalterad drakfisk för att plocka upp räkor som ingen annan fisk skulle kunna käka upp gjorde vardagliga akvarierutiner ganska... spännande... Så att meta kom definitivt på tal. Räkor i nylontråd. Det blev aldrig av att testa dock.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Lutt
                        Användare
                        • October 2005
                        • 1919

                        #26
                        Fast vad är rätt och vad är fel. Själv matar jag med levande foder om situationen kräver det. Har haft fiskar som bojkottar dött foder och i sista stund har jag slängt i fisk som får möta foderdöden.
                        Vart går gränsen? Fiskar är inte okej att mata med enligt vissa, men är det inte lite dubbelmoral att folk som är emot att mata med levande fisk matar sina fiskar med levande artemia, daphnia, mygglarver m.m. De är vad jag vet levande ting.

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

                          #27
                          Ursprungligen postat av jinnarparen
                          ...och det är här det blir helt fel, pigg och kry, men dömd till avrättning då det inte finns någon chans att gömma sig.

                          För mig känns inte detta rätt, det hade varit bättre (men inte helt bra) om bytesfisken fick känna sin omgivning ordentligt, hitta alla gömställen osv innan rovisen kommer i baljan.
                          Det är knepigt det här....
                          Ja visst jag håller med, det är så jag försöker göra. Dock mest för min egen skull kan jag väl erkänna, ju tryggare bytesfisk desto intressantare jakt
                          (redigerat: menar inte att jag slänger i rovfiskarna efter bytesfiskarna, bara att jag försöker få bytesfisken trygg om det går, stressig fisk som bara panikflyr upp eller ner i ett hörn tar inte fram några direkta jaktbeteenden)

                          Hur som helst, jag ser det som helt naturligt det här med foderfisk om man nu ska ha rovfiskar. Det finns så många andra fiskar man kan välja istället om man nu tycker detta är makabert, allätare är det ju ingen brist på i hobbyn direkt, och att enbart välja fisk för att den ser ball ut för att sedan försöka göra den till något den inte är känns fel från mitt sätt att se på saken. Men så är jag ju rovfiskfantast också så inget jag skriver här lär nog förvåna någon, jag är förlorad till det här träsket sedan långt tillbaka
                          Senast redigerad av FI; 23 October 2009, 21:26.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • jinnarparen
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 2670

                            #28
                            Jag är också rovciklidfantast, får jag erkänna.

                            Men de gånger jag släpper ned levande fisk (det händer, när jag behöver gallra yngel) så försöker jag se till att de inte hamnar mitt framför nosen på rovisarna.
                            Bättre då att släppa ner dem i hörnorna och efter det att rovisarna fått mat. På så sätt får de små en chans att hitta gömställen.
                            Har haft yngel som klarat sig många månader i karet på det sättet, men till slut så blir de för säkra på sig själva och .....
                            Åter till CA

                            Det är där jag hör hemma

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

                              #29
                              Ursprungligen postat av jinnarparen
                              Jag är också rovciklidfantast, får jag erkänna.

                              Men de gånger jag släpper ned levande fisk (det händer, när jag behöver gallra yngel) så försöker jag se till att de inte hamnar mitt framför nosen på rovisarna.
                              Bättre då att släppa ner dem i hörnorna och efter det att rovisarna fått mat. På så sätt får de små en chans att hitta gömställen.
                              Har haft yngel som klarat sig många månader i karet på det sättet, men till slut så blir de för säkra på sig själva och .....
                              Ja det är en bra metod, jag försöker också se till att just introduceringen ska gå "rätt" till. Det allra bästa, för båda parter antar jag, är att dra upp potentiell foderfisk tillsammans med rovfirrarna. Foderfiskarna går då en relativt naturlig död till mötes och rovfiskarna får försöka överlista trygga fiskar som känner till karets alla skrymslen och vrår.
                              Nackdelen är att riktigt rovgiriga arter kan försöka sätta i sig fisk som är för stor för dem, och därmed skada sig, samt att det har en tendens att ta slut foderfisk rätt snabbt då poletten väl trillar ner hos rovfirrarna.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • jinnarparen
                                NCS Medlem
                                • April 2002
                                • 2670

                                #30
                                Ursprungligen postat av FI
                                Ja det är en bra metod, jag försöker också se till att just introduceringen ska gå "rätt" till. Det allra bästa, för båda parter antar jag, är att dra upp potentiell foderfisk tillsammans med rovfirrarna. Foderfiskarna går då en relativt naturlig död till mötes och rovfiskarna får försöka överlista trygga fiskar som känner till karets alla skrymslen och vrår.
                                Nackdelen är att riktigt rovgiriga arter kan försöka sätta i sig fisk som är för stor för dem, och därmed skada sig, samt att det har en tendens att ta slut foderfisk rätt snabbt då poletten väl trillar ner hos rovfirrarna.
                                Jo, jag har varit med om fisk som gapat över för mycket, några gånger har jag kunnat hjälpa dem andra gånger inte. Men det är precis som i naturen (ja, inte att jag hjälper dem förstås, men de som gapar över för mycket får betala för det. De blir ju samtidigt ett lättare byte för någon annan, det finns alltid någon fisk som är större).
                                Sen att maten tar slut är också naturligt, i naturen så flyttar de till nya jaktmarker. Vi får försöka förse dem med ny mat.
                                Åter till CA

                                Det är där jag hör hemma

                                Kommentar

                                Arbetssätt...