Magsäck med fenor! Asterophysus batrachus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #31
    Ursprungligen postat av jinnarparen
    Sen att maten tar slut är också naturligt, i naturen så flyttar de till nya jaktmarker. Vi får försöka förse dem med ny mat.
    Hmm det där gav mig en idé Om man hela tiden låter dem gå med svårfångad bytesfisk i lämplig storlek, sedan varje gång det tar slut byten, och de i naturen hade flyttat till nya jaktmarker som du säger, så möblerar man om karet rejält i samband med att nya potentiella foderfiskar i lämplig storlek släpps ned. Mer naturligt kanske?
    Det borde ge foderfisken en extra chans i alla fall då både rovfisk och byte är förvirrade över den nya miljön.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #32
      Ursprungligen postat av FI
      Hmm det där gav mig en idé Om man hela tiden låter dem gå med svårfångad bytesfisk i lämplig storlek, sedan varje gång det tar slut byten, och de i naturen hade flyttat till nya jaktmarker som du säger, så möblerar man om karet rejält i samband med att nya potentiella foderfiskar i lämplig storlek släpps ned. Mer naturligt kanske?
      Det borde ge foderfisken en extra chans i alla fall då både rovfisk och byte är förvirrade över den nya miljön.
      En mycket bra idé! och kanske skulle man till och med plocka upp rovfiskarna under några timmar så att bytesfiskarna får lite försprång, fast det blir kanske att ta i.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #33
        Ursprungligen postat av FI
        Räkor i nylontråd. Det blev aldrig av att testa dock.
        Jag har metat med mask utan krok. Det funkar jättebra. Masken sitter kvar om man lämnar någon centimeter tråd.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #34
          Ursprungligen postat av jinnarparen
          ...och det är här det blir helt fel, pigg och kry, men dömd till avrättning då det inte finns någon chans att gömma sig.
          Hej

          Det är faktiskt just detta som krävs. Bytet ska inte märka att det kommer att bli uppätet och sedan ska det vara dött. Detta gäller åtminstone om det ska användas som en avlivningsmetod (dvs. nu börjar jag skriva om regler för försöksdjur).

          Samma gäller t ex vid slakt.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          Arbetssätt...