Magsäck med fenor! Asterophysus batrachus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Magsäck med fenor! Asterophysus batrachus

    Detta monster som Jocke325 tipsade om i en annan tråd förtjänar en tråd för sig själv!

    Asterophysus batrachus





    Haha vilket gap! Helt sjukt!

    Är det någon här som har sett en i verkligheten? Eller kanske har eller har haft en? Skriv en rad eller två!
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • jocke325
    Användare
    • januari 2009
    • 138

    #2
    Ett tips om du e sugen på denna. Gå in till din zoobutik o beställ. Dom ska gå att få tag på. Vet av andra att den har sålts i göteborg på nån zoobutik där!

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Dessutom är de svindyra!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • jocke325
        Användare
        • januari 2009
        • 138

        #4
        Havanna zoo var det. Här e några killar som har denna fisk. Vet dock inte var de köpt den. Man blir mer o mer sugen ju mer man ser den

        Kommentar

        • jocke325
          Användare
          • januari 2009
          • 138

          #5
          Hobby e dyrt
          Mer eller mindre. Såg en Blocketannons för ett tag sen, var en kille på kusten som skulle sälja 3 stycken. Han ville då ha 800:- styck. Vet ju inte vad han fick betala i butik, men troligtvis inte mer. Men det klart, 800 e mycket pengar, o det går åt mycket fisk

          Kommentar

          • Johanski
            Användare
            • juli 2009
            • 25

            #6
            I just bought a gulper catfish today for 200+ which I thought was a great deal cos of how rare they are. I also got a 50g tank for him which I just set up t...


            Helt sjukt.

            Kommentar

            • daniel60
              Användare
              • mars 2003
              • 527

              #7
              Asterophysus batrachus är faktiskt rätt okej i akvarium, åtminstone om man jämför med andra "monsterfiskar".
              Visst, om man vill spela in balla Youtube-filmer går det åt en del fisk (ciklider - ju större desto bättre - är favoritfödan för mina) men det går alldeles utmärkt att utfordra dem med strömmingsfiléer eller annan död fisk.
              Fler fördelar med gulpers:
              * De blir måttligt stora (25-30 cm).
              * De är inte aggressiva.
              * De är väldigt oskygga jämfört med andra arter i familjen.
              Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
              Mina fiskar & burkar

              Kommentar

              • jocke325
                Användare
                • januari 2009
                • 138

                #8
                Bra! En med erfarenhet. Vart har du köpt dina?
                Har läst att det är väldigt lätt att övermata denna fisk ( tro det eller ej )
                Hur ofta matar du dom, och med hur mycket?

                Kommentar

                • Markus_A
                  Användare
                  • december 2005
                  • 418

                  #9
                  Jag grävde runt på youtube efter filmer på jaggor som vanligt och råkade på en drös filmer där målet såg ut att vara att få cikliderna att slåss... och inga försök gjordes att sära på dem, snarare tvärtom, som om det var en riggad fight! :S Dvs, ett skitlitet kar, två stora bjässar till ciklider, sedan fight. Två ciklider


                  Var går gränsen för vad som är ok? (en allmän fundering bara...)

                  Kommentar

                  • daniel60
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 527

                    #10
                    Ursprungligen postat av jocke325
                    Bra! En med erfarenhet. Vart har du köpt dina?
                    Har läst att det är väldigt lätt att övermata denna fisk ( tro det eller ej )
                    Hur ofta matar du dom, och med hur mycket?
                    Jag köpte mina av Havanna Zoo/Little Havanna i Surte. De levererades med bussgods och det funkade bra.
                    Mina första gulpers var lite kinkiga i maten och fick zebraciklider några gånger. Nu får de bara strömmingsfilé en gång i veckan (två strömmingar till sex gulpers) och det verkar vara lagom. De skulle kanske kunna äta mer, men då måste jag byta vatten så j-a ofta - gulpers är rätt känsliga för dålig vattenkvalitet.
                    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                    Mina fiskar & burkar

                    Kommentar

                    • ola.lindeberg
                      Användare
                      • oktober 2007
                      • 180

                      #11
                      ett tips är att odla Natalciklider i ett separat kar... rätt stora yngel från början...

                      Kommentar

                      • pleco
                        Användare
                        • april 2002
                        • 516

                        #12
                        Har 5st A.batrachus som går med några stora skivtetror och små ancistrus ,även mina kommer från Havanna Zoo .

                        Dom lugna och socialafiskar,snälla mot varandra och andra fiskar i karet ....dom rör inte små fiskar och inte heller stora (minst tv gånger större än sig själva).
                        Hade mina med guppy och små platy i månader utan problem sen kom skivtetrorna och käkade upp alla små fiskar .

                        Dom blir galna vid matning och det händer att två malar går på samma matbit och blir då en liten dragkamp om vem som får maten ,den minsta av dom har hamnat flera gånger i munen på dom största men spottas ut ,tur att dom är inte kannibaler .
                        ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          Tackar för infon pleco och daniel60! Det verkar vara en superhärlig firre ju, lagom stor också


                          Ursprungligen postat av Markus_A
                          Var går gränsen för vad som är ok? (en allmän fundering bara...)
                          Ok för vem?
                          Min åsikt...

                          Att ge matfisk till utpräglade fiskätare = Ok. Speciellt om fisken bara slukas hel utan förvarning.

                          Att slänga ner en slagpåse bara för "nöjets skull" att få se en aggressiv ciklid sakta trasa sönder och till slut ta ihjäl en annan aggressiv ciklid = Inte ok.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Markus_A
                            Användare
                            • december 2005
                            • 418

                            #14
                            Ok för vem?
                            Min åsikt...

                            Att ge matfisk till utpräglade fiskätare = Ok. Speciellt om fisken bara slukas hel utan förvarning.

                            Att slänga ner en slagpåse bara för "nöjets skull" att få se en aggressiv ciklid sakta trasa sönder och till slut ta ihjäl en annan aggressiv ciklid = Inte ok.[/QUOTE]

                            Ok för var och en syftade jag på. Först och främst är det ju väldigt svårt att mäta lidande, och att säkert bestämma vilka fiskar som upplever mest obehag/lidande är i princip omöjligt. Jag reflekterade över att tråden med de territoriella cikliderna framkallade kommentarer (som jag i stort håller med om) som står i stark kontrast till de i denna tråd. Ska försöka förklara vad jag menar:
                            Lika onaturligt det är att två stora ciklider bråkar om ett revir i minimalt akvarium, tycker jag det är med en stor rovfisk ihop med bytesfiskar i ett litet akvarium utan möjlighet att söka skydd. Visst pågår revirstriden under en betyligt längre tid, men den guldfisk som överlever i mal-video 2 verkar ju få stresspåslag under en längre tid (och hur lång tid tar det egentligen innan fiskarna i gapet på malen förlorar medvetandet?). Man kan även fundera på vilket som ger mest obehag för fisken; "fight" eller "flight"respons?
                            Jag tycker absolut inte filmerna i den andra nämnda träden är ok, men tycker kanske inte att mal-guldfisk vidoen är helt ok heller. Mina tankar...

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #15
                              Ursprungligen postat av Markus_A
                              Ok för var och en syftade jag på. Först och främst är det ju väldigt svårt att mäta lidande, och att säkert bestämma vilka fiskar som upplever mest obehag/lidande är i princip omöjligt. Jag reflekterade över att tråden med de territoriella cikliderna framkallade kommentarer (som jag i stort håller med om) som står i stark kontrast till de i denna tråd. Ska försöka förklara vad jag menar:
                              Lika onaturligt det är att två stora ciklider bråkar om ett revir i minimalt akvarium, tycker jag det är med en stor rovfisk ihop med bytesfiskar i ett litet akvarium utan möjlighet att söka skydd. Visst pågår revirstriden under en betyligt längre tid, men den guldfisk som överlever i mal-video 2 verkar ju få stresspåslag under en längre tid (och hur lång tid tar det egentligen innan fiskarna i gapet på malen förlorar medvetandet?). Man kan även fundera på vilket som ger mest obehag för fisken; "fight" eller "flight"respons?
                              Jag tycker absolut inte filmerna i den andra nämnda träden är ok, men tycker kanske inte att mal-guldfisk vidoen är helt ok heller. Mina tankar...
                              Mja den där diskussionen kräver nästan en egen tråd. Själv har jag ju hållit rovfiskar i hela mitt liv med akvarier och matat med levande foder till och från hela tiden. Min åsikt är att det är fel att ha rovfiskar och aldrig ge dem levande foder. I så fall kan man välja en allätare istället.

                              Fokus i dessa diskussioner är alltid bytet. Det är synd om bytet etc. Men rovfiskarna då? Jag kan säga av egen erfarenhet att utpräglade rovfiskar som inte har något levande föda att snappa upp blir oerhört inaktiva mellan matningarna. Det är inte för oskull som man läser på forum att t.ex. fengäddor är lika spännande som en rot i akvarium. De bara ligger där. Det är helt enkelt för att majoriteten enbart matar med dött foder. Oväntat? Vad ska de annars göra? Simma runt och göra piruetter?
                              Rovfiskar av den typen har helt enkelt inget att göra i karet mellan matningarna. Inga revir att hålla, förmodligen ingen partner att uppvakta, och inget byte att smyga på. Det bara existerar. Väntar. Dag ut och dag in. Hela livet. Förutom då ägaren förbarmar sig över deras tragiska liv och slänger ner pellets som de skopar i sig på några minuter i bästa fall, oftast snabbare. Sedan börjar väntandet igen. Mätta, visst, men garanterat uttråkade... :/

                              Tyvärr är man ju inte gjord av pengar så för sin egen skull bör man ändå försöka vänja firrarna att ta dött foder. Men att aldrig ge dem levande foder tycker jag är helt fel. Det finns så många andra fiskar man kan välja i så fall som kommer få ett betydligt intressantare liv i karet.

                              Angående foderfiskens lidande, så länge man inte har rovfiskar som jagar skiten ut bytena och tar en tugga av en dem för att sedan lämna den att självdö av skadorna så kan jag inte tänka mig att lidandet blir särskilt långvarigt. Och stör man sig på detta så bör man även sluta låta cikliderna leka i akvariumen också, det är bara flytta rommen till ett annat kar och dra upp dem själv för tänk på alla stackars yngel som annars kan bli uppätna, instängda i ett kar med enorma fiskar överallt. Och om yngel börjar äta upp varandra så bör man sära på dem också, annars börjar plågandet igen.

                              ...
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...