NLS, finns det fortfarande?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #76
    Ursprungligen postat av kaj.p
    Av NLS kanske men inte New Era. Eller vad tänkte du på.
    Tänkte mer att du var en av oss ...... kompis
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #77
      okidoki
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #78
        Ursprungligen postat av zeke66
        Ja jag har 3 lokala affärer. Som säljer typ tetramin flingfoder. Inget jag skulle ge mina troffar i alla fall.
        Ett vanligt förekommande flingfoder som är klart underskattat är Tropical spirulina och supervit. Spirulina använder jag varje dag och supervit är foder som är mycket lämpligt när en troffegrupp har varit utan foder ett par dagar för att få igång deras magar.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #79
          NLS verkar vara ett bra foder. Om det är avsevärt bättre än annat? Ingen aning! Det jag gillar:
          Olika storlekar, från mycket små till lite större.
          Sjunker, det gillar mina jordägare
          Till och med mina Crenicichla regani äter av detta, annars är det frys eller levande som gäller. Numer har de iofs kommit igång och äter tetradiskus också.
          Fodret håller ihop och grisar inte ned.

          Dock, det är inte mitt huvudfoder, där har jag större pellets nu när firrarna är då stora som de är, samt tetradiskus dom jag gillar av liknande skäl som NLS.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • maltandis
            Användare
            • oktober 2003
            • 1567

            #80
            Fick idag ett samtal från Jordbruksverkets James Bonet och han sa att det var okay att ta in foder från EU. Det tillkom en ny regel i mars som gjorde det ännu enklare än det var förrut, jag behöver alltså inte mitt dokument längre. Är det ett färdigt foder som inte behöver bearbetas så är det fritt fram (vi är ju med i EU). Jag får ta hem så mycket jag vill, finns inga begränsningar alls. Det har ju redan gått svängen för bi en gränskontroll i UK. Så det är bara att handla om man gillar fodret, behöver inte vara någon godkänd foderanläggning eftersom fodret redan är klart. Bara att slänga ner i karen :-)
            Lycka till!

            Får väl hoppas att någon tar tag i agenturen eftersom Calle inte verkar ha ork och lust längre.

            /J
            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

            Kommentar

            • liv
              NCS Medlem
              • februari 2005
              • 192

              #81
              Ursprungligen postat av Johan F
              Ett vanligt förekommande flingfoder som är klart underskattat är Tropical spirulina och supervit. Spirulina använder jag varje dag och supervit är foder som är mycket lämpligt när en troffegrupp har varit utan foder ett par dagar för att få igång deras magar.
              Enig,ett annett for som er veldig bra er Ocean Nutrion ,de har ett stort utvalg og jeg bruker deres synkende pellets for i forskjellige utgaver,spises av mine temporalis,psittacus,regani og saxatilis med stor glede.
              jan

              Kommentar

              • maltandis
                Användare
                • oktober 2003
                • 1567

                #82
                Ursprungligen postat av Johan F
                Varför överhuvudtaget krångla till det när man kan köpa fodret lokalt.

                Visst jag förstår att ni pratar om några hundringar hit eller dit men jag resonerar åtminstone så att jag hellre går till min lokala handlare, då har åtminstone jag bidragit till att han kanske finns kvar i morgon.
                Hur länge till räcker fodret tror du, när det är slut i butikerna i Sverige så får du ju ändå vända dig till UK. Om de inte är så att någon tar tag i det och ser till så att det finns kvar i Sverige. Men du kan ju ändå besöka din handlare för att glo på lite fisk och snacka lite skit.
                Din handlare matar ju nästan uteslutande med NLS så han/de borde kanske fundera på att ta över agenturen :-)
                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #83
                  Blir inte klok
                  Finns det eller inte i Sverige
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #84
                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Blir inte klok
                    Finns det eller inte i Sverige
                    Det finns i Sverige.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • maltandis
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 1567

                      #85
                      Om det är så som Kaj skriver att Calle som har agenturen i Sverige har slutat ta hem foder så är det väl bara en tidsfråga innan det tar slut. Det har ju varit så att fodret (vissa sorter och storlekar) har tagit slut, så det vore väl bättre om någon med plats och ork/lust är agent i Sverige. Det är därför jag skriver att någon annan borde ta hand om den. Det kanske går att få till ett samarbete med NLS i UK. Jason Rainbow (jason@neilhardyaquatica.com) Det kan ju tillochmed bli billigare än att handla av Calle (NLS i Sverige).
                      Senast redigerad av maltandis; 08 november 2011, 12:08.
                      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2294

                        #86
                        Har talat med Calle o det är en ny import på G men han stöter nu på samma patrull som vi andra.
                        Just nu kollas om det går att ta in via ett annat EU land då de har helt andra kostnader för att ta in det. T.ex är kostanden per sort 500 i tyskland o 2000 i sverige så klart det slår på priserna här hemma. Och om man har samma foder fast i två olika storlekar så blir det två avgifter dvs 4000 kr. Kommer de från annat Eu land behövs bara handelsdokumentet och detta gäller alla importörer. Butik eller privat.
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • maltandis
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 1567

                          #87
                          Då tror jag att Calle ska bli kompis med Jason Rainbow (NLS i UK), så kanske det blir lite billigare. Måste ju utnyttja att vi är med i EU :-).
                          Jason säljer ju till Kevin (feedmyfish i Luton) och jag får köpa hinkarna av Kevin för £60 eller de dyrare för £70. Jag antar att han måste tjäna något på fodret. Vi får hålla tummarna för att det blir en bra lösning så småningom.
                          /J
                          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...