NLS, finns det fortfarande?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #46
    Ursprungligen postat av maltandis
    Funkar lika bra som förebyggande
    Ja ungefär lika bra som att sätta plåster på knäna ifall man skulle ramla =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #47
      Frågan är hur det blirnu Kalle har väl släppt det? Och de nya reglerna gör det ju det nästan omöjligt o ta in specialfoder. Plus att det är tungt o behöva betala 2500 för destruering.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #48
        Får nog bli så DaRe, snart iaf måste prioritera lite grejer först. Har ju varit det innan så det är ju inte mer än rätt

        Kommentar

        • maltandis
          Användare
          • oktober 2003
          • 1567

          #49
          Ursprungligen postat av deelay
          Ja ungefär lika bra som att sätta plåster på knäna ifall man skulle ramla =)
          Ja just d, hehe
          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

          Kommentar

          • maltandis
            Användare
            • oktober 2003
            • 1567

            #50
            Ursprungligen postat av kaj.p
            Frågan är hur det blirnu Kalle har väl släppt det? Och de nya reglerna gör det ju det nästan omöjligt o ta in specialfoder. Plus att det är tungt o behöva betala 2500 för destruering.
            Tycker att det är okay att ta det från UK, betalar £260 för fyra hinkar inklusive frakt. under 700:- hinken. Det är ju nästan samma pris som kalle tog när han sålde till dig mfl
            Senast redigerad av kaj.p; 13 oktober 2011, 19:50.
            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #51
              Ursprungligen postat av Bright_Blue
              Får nog bli så DaRe, snart iaf måste prioritera lite grejer först. Har ju varit det innan så det är ju inte mer än rätt
              Bara att gå ner sig i ciklidträsket igen Joel

              /Jocke

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • juni 2004
                • 1582

                #52
                Haha, ja det är riktigt illa Jocke

                Kommentar

                • Jan Kohler
                  Användare
                  • augusti 2007
                  • 128

                  #53
                  Hej på er
                  Är nyfiken på vad det är som gör NLS-foder så bra att jag stundtals får för mig att det borde kultförklaras. Har själv malawi och matar med Aquatic Nature och egen räkmix.
                  Missar jag något ?

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    #54
                    Ursprungligen postat av maltandis
                    Tycker att det är okay att ta det från UK, betalar £260 för fyra hinkar inklusive frakt. under 700:- hinken. Det är ju nästan samma pris som kalle tog när han sålde till dig mfl

                    Jodå inte så jag känner dock två som fastnat i tullen det sista och då blev det dyrt att inte ha med rätt dokument. http://www.jordbruksverket.se/amneso...b80006341.html
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • maltandis
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 1567

                      #55
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Jodå inte så jag känner dock två som fastnat i tullen det sista och då blev det dyrt att inte ha med rätt dokument. http://www.jordbruksverket.se/amneso...b80006341.html
                      Jag har rätt dokument, att ta från UK men inte från USA när det måste gå via en gränsveterinär. Från EU borde det inte vara några problem, då har de ju redan passerat en gränsveterinär. Jag betalade en tusenlapp för att kunna ta foder från EU (Ingen har kollat hittils) bara att fylla i hur mycket man beräknade att ta in. Jag skrev att jag skulle ta 60kg, tror mitt papper går ut i april.

                      Jag fixade ett sånt efter att tullen tagit tre hinkar som kom från USA.

                      Vad händer nu om Kalle inte har lust/ork att vara generalagent, då kanske man kan ta det från UKs generalagent (tror att han heter Jason Rainbow jason@neilhardyaquatica.com ). Det kan ju tillochmed bli billigare än att handla av Kalle.
                      Senast redigerad av maltandis; 13 oktober 2011, 20:29.
                      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2294

                        #56
                        Jag tog hem foder från England innan (new era) men det blir inget mer av det. Då kostnaden blir ca 2000 kr per fodertyp dvs de 6 sorter jag tar hem skulle kosta mig 12000 + att jag måste bekosta ett godkännande av min lokal som foder anläggning.
                        Nu har jag inte talat med Kalle men NLS har betydligt fler sorter så jag har svårt o tänka mig att med licenser på över 20000 kr att det i fortsättningen går o få ekonomi i det.
                        Sedan gäller samma blankett för både komerciell o privat import tycker redan den är rätt krånglig http://www.jordbruksverket.se/downlo...lsdokument.pdf
                        Nä tyvärr så gynnar de nya bestämmelserna enbart de redan stora ettablerade fodermärkena. Inte för att det är fel på det fodret men ibland vill man ha lite specialfoder typ NLS eller NEw Era.
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • maltandis
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 1567

                          #57
                          Ursprungligen postat av kaj.p
                          Jag tog hem foder från England innan (new era) men det blir inget mer av det. Då kostnaden blir ca 2000 kr per fodertyp dvs de 6 sorter jag tar hem skulle kosta mig 12000 + att jag måste bekosta ett godkännande av min lokal som foder anläggning.
                          Nu har jag inte talat med Kalle men NLS har betydligt fler sorter så jag har svårt o tänka mig att med licenser på över 20000 kr att det i fortsättningen går o få ekonomi i det.
                          Sedan gäller samma blankett för både komerciell o privat import tycker redan den är rätt krånglig http://www.jordbruksverket.se/downlo...lsdokument.pdf
                          Nä tyvärr så gynnar de nya bestämmelserna enbart de redan stora ettablerade fodermärkena. Inte för att det är fel på det fodret men ibland vill man ha lite specialfoder typ NLS eller NEw Era.
                          Det ska vara krångligt Jag ska snacka med handläggaren Klara Eskilsson som har skrivit ut mitt dokument. Har för mig att hon babblade om att det skulle bli någon ändring på reglerna.
                          Jag har nog tagit hem foder fr Luton 7-8 ggr utan att någon har registrerat något.
                          Kommer ju med tradare från England. Jag tycker att någon borde ta hand om NLS, Ojzoo, Kaj P eller Aquarium stockholm som säljer fodret idag. Har förstått att det inte alltid har funnits så mycket som butikerna vill ha, å de är ju synd.

                          Så länge vi är med i EU kommer jag ändå handla av Kevin i Luton, har ju rabatt
                          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                          Kommentar

                          • doohan
                            NCS Medlem
                            • augusti 2004
                            • 1607

                            #58
                            har jag missat något?

                            Ursprungligen postat av maltandis
                            Det ska vara krångligt Jag ska snacka med handläggaren Klara Eskilsson som har skrivit ut mitt dokument. Har för mig att hon babblade om att det skulle bli någon ändring på reglerna.
                            Jag har nog tagit hem foder fr Luton 7-8 ggr utan att någon har registrerat något.
                            Kommer ju med tradare från England. Jag tycker att någon borde ta hand om NLS, Ojzoo, Kaj P eller Aquarium stockholm som säljer fodret idag. Har förstått att det inte alltid har funnits så mycket som butikerna vill ha, å de är ju synd.

                            Så länge vi är med i EU kommer jag ändå handla av Kevin i Luton, har ju rabatt
                            Lat som jag är så frågar jag istället för att läsa hela tråden då jag är grymt trött o ska gå o knoppa nu. Får inte jag som privatperson köpa nls från england utan tillstånd eller? Inom EU ska det inte vara några problem alls....

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2294

                              #59
                              Ursprungligen postat av doohan
                              Lat som jag är så frågar jag istället för att läsa hela tråden då jag är grymt trött o ska gå o knoppa nu. Får inte jag som privatperson köpa nls från england utan tillstånd eller? Inom EU ska det inte vara några problem alls....

                              Helt ok om intyget är med.
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              • Jan Kohler
                                Användare
                                • augusti 2007
                                • 128

                                #60
                                Fick inget svar på min fråga om vad det är med NLS-foder som gör det så populärt, kan det vara en modegrej ?
                                Vänliga hälsningar Jan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...