NLS, finns det fortfarande?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ojzoo
    Användare
    • juni 2007
    • 39

    #16
    Ursprungligen postat av Malawe
    Vet det...har ju handlat just Thera A från dig tidigare.

    En stilla tanke bara...varför har denna information varit så svår att få tag på?
    Jag har medvetet låtit bli att lägga mig i diskussionen eftersom det lätt kan misstolkas om jag som återförsäljare lägger mig i, men när det nu började bli rena felaktigheter och missriktade spekulationer kände jag att det var dags.
    Så enkelt var det med det.
    http://www.ojzoo.se

    Kommentar

    • maltandis
      Användare
      • oktober 2003
      • 1567

      #17
      Fick hem tre hinkar idag :-)

      Finns ingen beskrivning på svenska på hinkarna, men det kan jag ta.
      Senast redigerad av maltandis; 20 oktober 2009, 11:59.
      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

      Kommentar

      • maltandis
        Användare
        • oktober 2003
        • 1567

        #18
        Ursprungligen postat av maltandis
        Fick hem tre hinkar idag :-)

        Finns ingen beskrivning på svenska på hinkarna, men det kan jag ta.
        Nu har jag bara en hink, två har gått iväg till nåra 08or här på forumet.

        Nää, jag har inte tjänat nåra pengar på att sälja dom, jag har ett jobb som jag får lön för.


        En hink ska nog räcka ett år till oss om vi inte ska ha troffar i alla våra akvarier.
        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #19
          Inte bara här det skruvats åt utan i hela EU.

          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            #20
            Ursprungligen postat av ojzoo
            xxxxxxxxxxxxxx

            Jag har just talat med importören och för att få slut på alla spekulationer om ditten och datten så vill jag som ÅF av NLS tala om hur det ligger till egentligen.


            Orsaken till att man inte kan få hem foder (eller någon annan inom EU)
            är att den fabriken som tillverkade foder åt NLS inte var godkänd för
            export till EU. NLS har därför byggt en egen fabrik som de ska certifiera via USDA. Dock så är detta ingen som görs speciellt snabbt och det kommer att dra ut ytterligare på tiden, men förhoppningsvis så dröjer det inte allt för lång tid. Lovar att återkomma med besked i frågan så fort jag får besked.

            Så som ni ser är det inte varken importörens, eller återförsäljarna som kan skyllas för bristen på fodret.

            Mvh
            Ola J
            Tydligen så kan ni ta hem NLS, är det löst med importen?

            Ni skriver nämligen i en annons " PS, vi har även fyllt på våra lager med New Life Spectrum i alla storlekar, förutom spannarna!"
            Senast redigerad av Johan F; 29 oktober 2009, 19:41.
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • ojzoo
              Användare
              • juni 2007
              • 39

              #21
              Ursprungligen postat av Johan F
              Tydligen så kan ni ta hem NLS, är det löst med importen?

              Ni skriver nämligen i en annons " PS, vi har även fyllt på våra lager med New Life Spectrum i alla storlekar, förutom spannarna!"
              Det har inte varit brist på annat än spannarna, möjligtvis att det är slut på någon viss storlek av någon variant, men i det stora hela så har det hela tiden funnits NLS på lager: Diskussionerna här har hela tiden kretsat kring bristen på storförpackningarna. Så det har nog varit en utbredd missuppfattning om det har varit intrycket att NLS har varit helt slut.
              http://www.ojzoo.se

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                #22
                Ursprungligen postat av ojzoo
                Det har inte varit brist på annat än spannarna, möjligtvis att det är slut på någon viss storlek av någon variant, men i det stora hela så har det hela tiden funnits NLS på lager: Diskussionerna här har hela tiden kretsat kring bristen på storförpackningarna. Så det har nog varit en utbredd missuppfattning om det har varit intrycket att NLS har varit helt slut.
                OK, jag trodde det var exportförbud av NLS fodret till EU och inte att det är brist på stora spannarna? Så tolkade jag det hela av det du skrev i inlägg nr 10.

                Det skrivs bl.a. om att en ny fabrik skall byggas och som skall godkännas för export till EU. Det tolkade jag som om det gäller ALLT NLS-foder

                /Johan
                Senast redigerad av Johan F; 30 oktober 2009, 08:53.
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8598

                  #23
                  Hej

                  Det har gått en tid, har det hörts nåt nytt om när det löser sig?
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #24
                    Är NLS ett generellt bra foder? Bättre än andra tillverkare? Vilken variant skulle passa jordätare?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • leis
                      Användare
                      • oktober 2006
                      • 50

                      #25
                      Ursprungligen postat av DRE
                      Är NLS ett generellt bra foder? Bättre än andra tillverkare? Vilken variant skulle passa jordätare?
                      Eller Scalare?
                      Leffe Söderström

                      Kommentar

                      • Pieter
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 251

                        #26
                        Kent i Nol, har börjat sälja nls.

                        Han säljer orginal burkarna samt att han skall börja sälja det
                        i lösvikt med.


                        //Pieter

                        Kommentar

                        • Göran Å
                          Användare
                          • december 2005
                          • 1295

                          #27
                          Ursprungligen postat av DRE
                          Är NLS ett generellt bra foder? Bättre än andra tillverkare? Vilken variant skulle passa jordätare?
                          leis: Eller Scalare?
                          Att NLS är ett bra foder tror jag de flesta som har provat håller med om.


                          Själv anv jag det till mina troffar,hästnosar och sandlevande Tanganyika dagligen.

                          Har även anv det till mina tidigare Malawis, både mbuna och sandlevande.

                          Om jag hade jordätare skulle jag nog prova 1mm pellets (snabbsjunkande) av NLS Spectrum Cichlid Formula eller Spectrum Thera A Formula.

                          Eftersom pelletsen sjunker mycket snabbt till botten så får det fram fiskens naturliga beteende att leta mat på botten.

                          Tänk bara på att inte ge mer mat än de äter upp på 2 minuter. Bättre att mata fler ggr istället. Obs de ska inte blötläggas.


                          När det gäller Scalare så går det säkert också bra med ovan matförslag, det är bara att prova.



                          Pieter: Kent i Nol, har börjat sälja Nls.

                          Han säljer orginal burkarna samt att han skall börja sälja det
                          i lösvikt med.
                          Trevligt att han äntligen tagit hem denna mat...


                          Mvh Göran
                          http://www.skovdeaf.se/
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                          http://www.skovdefagelklubb.se/

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #28
                            Tack för bra tips, jag har letat efter just snabbsjunkande foder i den storleken, jag har just nu 0,2-0,8 mm från Aquatic Nature men de är för flddriga och ser ut som räkmix när man matar, dvs skräpigt. sjunker ej tillräckligt snabbt.

                            Något tips på yngelfoder? Hantlar i guppystorlek
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Göran Å
                              Användare
                              • december 2005
                              • 1295

                              #29
                              Ursprungligen postat av DRE
                              Tack för bra tips, jag har letat efter just snabbsjunkande foder i den storleken, jag har just nu 0,2-0,8 mm från Aquatic Nature men de är för flddriga och ser ut som räkmix när man matar, dvs skräpigt. sjunker ej tillräckligt snabbt.

                              Något tips på yngelfoder? Hantlar i guppystorlek


                              Jag brukar mata mina nyfödda mini-yngel av sandlevande Tanganyika eller Malawi med NLS mald i pepparkvarn för att när de blivit något större gå över till 0,5 mm pellets. Detta har funkat mycket bra för mig.

                              Se följande länk: http://www.ojzoo.se/epages/ojzoo_se....%20Spectrum%22

                              Vi som är medlemmar i NCS har rabatt hos denna butik.


                              Mvh Göran
                              http://www.skovdeaf.se/
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                              http://www.skovdefagelklubb.se/

                              Kommentar

                              • ojzoo
                                Användare
                                • juni 2007
                                • 39

                                #30
                                Ursprungligen postat av DRE
                                Tack för bra tips, jag har letat efter just snabbsjunkande foder i den storleken, jag har just nu 0,2-0,8 mm från Aquatic Nature men de är för flddriga och ser ut som räkmix när man matar, dvs skräpigt. sjunker ej tillräckligt snabbt.

                                Något tips på yngelfoder? Hantlar i guppystorlek

                                NLS Grow 0,5mm är ett väldigt bra foder när det gäller att ge yngel en bra tillväxt och fin form. Det sjunker snabbt och uppskattas av de flesta fiskar (i alla fall alla som vi har testat det på, Malawi, Tanganyika, SA, CA, malar mfl.).
                                Just nu finns det enbart Grow i 75g, 140g och 275g förpackningar.
                                Eftersom frågan om NLS fortfarande existerar vill jag passa på att svara JA!
                                Dock kan vi tala om att Thera A 1mm är helt slut hos oss och i princip också hos generalagenten, men vi hoppas på en snar lösning på detta. I övrigt finns de flesta varianter hemma, dock inte i spannar!!
                                http://www.ojzoo.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...