Akvaristikens dinosaurier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zten
    Användare
    • december 2009
    • 75

    #46
    Precis i rättan tid också! För när resten av släkten sitter och kollar på Kalle Anka klockan 15.00 på julafton så kan du ju med gott samvete säga:
    "Nej jag skippar ankan, och iakttar lek på mina fenisar istället"

    Vore grymt intressant om det blir något vill säga, men kom ihåg att dokumentera, för guds skull!

    Kommentar

    • endymion

      #47
      Ja de odlas ju i Asien så att få lek är nog inte omöjligt

      Kommentar

      • hansh
        Användare
        • november 2004
        • 114

        #48
        Har själv varit inne på att provodla fenisar......det är inte bara i asien de odlas, nästan alla "upper jaw" arter odlas mer eller mindre regelbundet i akvarium ("lower jaw" arterna är betydligt svårare. Beror mest på utrymmeskrav skulle jag tro) senegal, ornatipinnis och delhezi är de som oftast odlas, men det är även de som hålls till störst utstreckning. Att de inte har någon som helst yngelvård, är snabba som tusan på att äta upp sina egna ägg och att ynglena är vansinnigt kannibalistiska. Är väll det som kan tala emot att odla dem (om man ogillar utmaningar) Det som talar för att odla dem är ju att de är riktigt coola

        kan du tyska(eller överlever med google/translate) finns det mycket matnyttigt på http://board.raubsalmler.de, finns även en del skrivet på http://www.igl-home.de.

        /hans
        Senast redigerad av hansh; 18 december 2009, 09:20.

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #49
          Ja precis leken är helt klart möjlig och det vore grymt skoj att få vara med om nåt sånt, tänk att få se centimeterlånga fengäddor slingra omkring Pricken över i:et för mig med de här firrarna. Men det kräver lite mer planering från min sida så just nu är inget bra läge, men alla beteenden de visar upp som har med leken att göra blir man ju glad av, visar väl om inte annat att mina små monster inte mår piss i alla fall
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • palleh
            Användare
            • december 2006
            • 704

            #50
            Ursprungligen postat av FI
            Ja precis leken är helt klart möjlig och det vore grymt skoj att få vara med om nåt sånt, tänk att få se centimeterlånga fengäddor slingra omkring Pricken över i:et för mig med de här firrarna. Men det kräver lite mer planering från min sida så just nu är inget bra läge, men alla beteenden de visar upp som har med leken att göra blir man ju glad av, visar väl om inte annat att mina små monster inte mår piss i alla fall
            Hur stort antal fengäddor går att ha tillsammans i ett medelmåttigt stort kar, typ 500 liter? Om man tar de mindre arterna. Funkar dem i större antal om dem inte är allt för stora?
            http://picasaweb.google.com/palleph

            Nya bilder laddas upp hela tiden


            Mvh Patrik

            Kampfisk!

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #51
              Ursprungligen postat av palleh
              Hur stort antal fengäddor går att ha tillsammans i ett medelmåttigt stort kar, typ 500 liter? Om man tar de mindre arterna. Funkar dem i större antal om dem inte är allt för stora?
              Jo det går utmärkt, de är varken revirhävdande eller särskilt kannibaliska, plånboken sätter sannolikt gränsen före fengäddorna. Till slut ser det ut som en slingrande soppa vid matningen men runt 7-10 st av de mindre arterna går säkert utmärkt ända till fullvuxen storlek i ett sånt kar.

              Min 375a just nu:
              3 x P. ornatipinnis ~ 40 cm
              1 x P. ornatipinnis ~ 15 cm
              1 x P. endlicheri ~ 15 cm
              +
              1 x Giraffnosmal ~ 30 cm
              2 x Natalciklid ~ 25 cm
              1 x Pleco ~ 20 cm

              Fungerar klockrent
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • oktober 2003
                • 3615

                #52
                Kan förstå att det är roliga ögonblick när det nalkas matdags
                Mvh Alex

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #53
                  Hehe o ja! Det är kort och gott kaos vid matningarna här, 5 vrålhungriga blindstyren som hugger vilt efter allt som verkar ätbart
                  Tur de är tåliga annars hade de nog haft mer skador då de hugger i varandra av misstag rätt ofta. Men jag har faktiskt aldrig sett en riktig skada på dem, helt otroligt egentligen. Enda skadan jag har sett är några slags brännmärken av salt (tror jag) på en senegalus, samt en avbiten analfena då jag hade en lungfisk med dem en kort stund (totalt opålitlig fisk!).
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #54
                    Nu är de igång igen här, hanen simmar bredvid honan hela tiden nu. Nu har jag även lyckats fånga hanens skedformade analfena på film, så här kommer en liten filmsnutt

                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #55
                      hmmmmm helt plötsligt blir det liv och rörelse i karet, tre fengäddor och giraffnosmalen börjar böka omkring och under en rot... Sedan ser jag det här på baksidan närmast glaset... Är det två försvarslösa små ägg?? mörka till färgen och klibbiga så sand har fastnat på dem??
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • hansh
                        Användare
                        • november 2004
                        • 114

                        #56
                        Det skulle kunna vara ägg, men du lär inte få några kvar med så många andra hungriga firrar i burken.

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #57
                          Ursprungligen postat av hansh
                          Det skulle kunna vara ägg, men du lär inte få några kvar med så många andra hungriga firrar i burken.
                          Jo jag förstår att äggen försvinner med den här fisksammansättningen, men bara vetskapen att de sannolikt har lagt ägg nu är riktigt inspirerande, det här är något jag har väntat länge på! Jag hittade en sida där någon utförligt beskrev leken på endlicheri och beskrivningen av äggen stämde rätt bra, det verkar dock vara en hel del pyssel att driva upp yngel på fengäddor, minst sagt. Bl.a. stora problem med kannibalism, och ofta svamp och infektioner på de få som klarar sig. Men bara att möjligheten finns är som sagt inspirerande, och inte minst intressant, det var ett riktigt skådespel i karet hela kvällen. Då läget är rätt ska jag testa att flytta om övriga fiskar och göra ett seriöst försök.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #58
                            Ursprungligen postat av FI
                            hmmmmm helt plötsligt blir det liv och rörelse i karet, tre fengäddor och giraffnosmalen börjar böka omkring och under en rot... Sedan ser jag det här på baksidan närmast glaset... Är det två försvarslösa små ägg?? mörka till färgen och klibbiga så sand har fastnat på dem??
                            Ta upp dem och behandla vattnet mot svampangrepp!
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #59
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Ta upp dem och behandla vattnet mot svampangrepp!
                              Äggen försvann tyvärr snabbt efter fotot tog Och giraffnosmalen simmade i princip runt och nafsade honan i baken senare verkade det som... :/ Fler ägg har jag inte sett till.

                              Men till nästa gång, det där ska testas! Ska jag ta vatten från huvudkaret och köra igång ett litet yngelkar, tillsammans med svampmedicin, sedan flyttar jag bara över äggen som de är och hoppas på det bästa? Eller bör man flytta äggen till ett redan inkört kar? Hur känsliga är äggen för förändringar på vattnet?
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #60
                                Hade det varit killies så funkar det med en plastbunke med kanske 1cm vattendjup. Är ditt vatten någorlunda buffrat kan man med fördel hälla upp kranvatten i pet-flaskor som man sedan byter med när matningen drar igång. Själv har jag oftast inte tid att mata så mycket som man bör och då är det bra att föra över ynglen till ett akvarium som är igång efter några dagars intensiv matning.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...