Akvaristikens dinosaurier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Akvaristikens dinosaurier

    Hur är det där ute bland övriga ciklidister, finns det något intresse för akvaristikens dinosaurier, fengäddorna?

    Här har ni en som har varit fast i fengäddaträsket sedan många år tillbaka, cikliderna har jag bytt ut allt eftersom tiden har gått men fengäddorna - dessa uråldriga ödleliknande rovfiskar som kan andas luft och har fenor de kan "vandra" omkring med - har alltid varit kvar i karen. Ibland har de fått vara lite i skymundan då aggressiva ciklider har dominerat i karet men ibland (som nu) har de fått vara huvudfiskar.
    375:an har ockuperats av tre Polypterus ornatipinnis sedan 7 år tillbaka, och i övriga kar har jag nu petat ner mindre fengäddor, bl.a endlicheri som jag efter ett antal missöden nu äntligen har fått tag på i lagom storlek så de varken tas ihjäl av arga ciklider eller ser allt som mat.

    Här är några bilder så alla vet vad jag pratar om, ni har alldeles säkert sett såna här i akvarieaffärerna men kanske aldrig tittat närmare på dem. Härliga fiskar!

    Bilder:
    1. lapradei
    2. lapradei
    3. ornatipinnis
    4. ornatipinnis
    5. endlicheri
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Vilka fräcka bilder, den nedersta är ju hur cool som helst
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Ursprungligen postat av LN
      Vilka fräcka bilder, den nedersta är ju hur cool som helst
      Tackar! Den sista är på en av fengäddorna jag skaffade nu senast, Polypterus endlicheri endlicheri, jag har en pytteliten likadan fast lite mer beige också. Båda lär blir rejäla monster om inget händer, över halvmetern bör man räkna med iaf Men det tar ett tag, min största ornatipinnis (7 år i min ägo) nuddar nog vid 40 cm.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • polle
        Användare
        • maj 2008
        • 197

        #4
        Är dom lika aborrtaggiga som de ser ut?
        Blir de "tama".
        Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

        Kommentar

        • Mattias777
          Användare
          • november 2006
          • 1493

          #5
          Fengäddor brukar jag och en akvariekompis skoja om. För att dom just kan döda och härja en del vad jag förstått. Kanon fina bilder på dessa monster måste jag säga


          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Ja, de verkar sköna. Enastående foton. Är det Sorgmanteltetra som ser ut att leva farligt?
            Du menar att det går att ha även andra större ciklider med dem i 375l?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              Nej vad besviken jag blev - när jag såg rubriken så förväntade jag mig ett foto på mig själv

              Det nedersta fotot gillar jag skarpt - den är enormt snygg med sin utspända ryggfena.

              Kommentar

              • T_K
                Användare
                • september 2005
                • 147

                #8
                Men det fräckaste är nog stimmet med sorgmanteltetra. Det var nog 30 år sen jag såg ett sådant, ingen kommer väl ihåg så snygga de är, speciellt med en sådan bakgrund. DOm är väl history nu, i presume, med såna akvariekompisar. Tror minsann jag ska dra upp ett stim sorgmantlar, passar bland mina redbackscalarer. Enklare fisk att odla finns knappast. Nostalgi he... fengäddorna är ju självklart stjärnorna. Bra bilder.

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Då jag gillar lite annorlunda fiskar, så måste jag nog skaffa mig en endlicheri. Den var jättehäftig!
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    Ursprungligen postat av polle
                    Är dom lika aborrtaggiga som de ser ut?
                    Blir de "tama".
                    Hehe ja du, efter att ett antal gånger ha fått en rad "sågblad" intryckta längs hela handflatan då man nattetid har försökt fånga in några som lekt prisonbreak så måste jag nog svara ja på första frågan Varje ryggfenstagg är grov och vass som vassa bröstfenorna på en rejäl corydoras.

                    Tama nog att kunna handmatas blir de snabbt, men behövs det inte så skulle jag avråda en från att göra detta. De är nästan helt blinda och går mer eller mindre uteslutande efter luktsinnet, så de kan se väldigt nyfikna och orädda ut då sakta luktar sig fram mot ens hand med väldoftande mat, varpå de nästa sekund inser att maten de luktat sig fram till sitter fast på något stort och otäckt de knappt kan se och skenar iväg in i akvarierutor och inredning så det smäller.

                    De är inte farliga så de bits dock. Har aldrig hänt mig i alla fall. De har i och för sig en hel rad vassa kraftiga små tänder men de används bara till att hålla fast byten samt för att ta isär byten genom "dödsrullningar" likt krokodiler. Ingen fara åtminstone så länge man inte har giganter och med mening försker få en att ta in ett helt finger i munnen. Och då får man skylla sig själv tycker jag
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pabbe
                      Ja, de verkar sköna. Enastående foton. Är det Sorgmanteltetra som ser ut att leva farligt?
                      Du menar att det går att ha även andra större ciklider med dem i 375l?
                      Jajemen det är sorgmantlar, klarade sig fantastiskt bra dagtid men hela den där gruppen var borta dagen efter så jag vet inte om de gick ner på botten eller liknande på natten och blev ett lätt byte. Stimfiskar kan annars klara sig ganska länge och är optimalt att ha som foderfisk emellanåt då de märkligt nog kan bli trygga nog att verka trivas i karet trots regelbundna bortfall, till skillnad från ensamma fiskar som bara blir mer och mer nervösa och till slut bara står och trycker nånstans i ett hörn och blir uppäten direkt. På samma bild ser man två sebrafiskar, en av dessa klarade sig i ett par veckor och var till slut trygg nog att picka på sjunkande hikaripellets mitt bland fengäddorna vid matningen.

                      Jo jag har fram till nu i sommar alltid haft ciklider med mina fengäddor. Fungerar klockrent bara man ser till att mata med något som kan uppehålla cikliderna en del, som de måste tugga alltså,så fengäddorna hinner äta de också. En näve räkor med skal brukar fungera fint.

                      En liten varning dock...
                      Då fengäddorna är små är de rätt försiktiga, så då kan de inte gå med aggressiva större ciklider, de är iofs extremt tåliga men en liten fengädda som blir biten och slingrar iväg i panik tycker de flesta ciklider tyvärr ser ut som superintressant föda.
                      Och då fengäddorna är stora så kan de inte gå med små ciklider (eller alltför snälla ciklider) som inte kan buffa undan dem om de blir för närgångna. Små ciklider lever i skräck och en fisk som sticker iväg med ett ryck kommer förr eller senare att bli biten, det är så fengäddorna förstår att det finns potentiella byten i vattnet, ryckiga plötsliga simtag. Och får de väl tag i en fisk så är det oftast kört då ett öppet sår kort och gott luktar mat och lockar till sig fengäddorna om och om igen.

                      Men jag antar att man kan fostra dem att enbart gå efter dött foder också, men då missar man halva grejen med dessa fiskar då de har en hel arsenal med tricks att få tag på sina byten med som man i så fall aldrig få se skymten av.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Kanonbra o informativ tråd detta. Man blir ju helt såld på fengäddor.

                        Vilken världsdel/ar kommer dom ifrån??
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • algebrant
                          Användare
                          • oktober 2002
                          • 107

                          #13
                          Skitfräna!!! Får man fråga vilken prisklass de ligger i? Så de brukar finnas i akvarieaffärerna? Snabbväxande? Intressanta i vilket fall... förstår du behåller dem.
                          MvH


                          Algebrant

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #14
                            Ursprungligen postat av LN
                            Kanonbra o informativ tråd detta. Man blir ju helt såld på fengäddor.

                            Vilken världsdel/ar kommer dom ifrån??
                            Kul att höra!
                            De kommer från Afrika, lever i floder, träsk, sjöar etc. Ska kunna "vandra" mellan vattensamlingar om deras tillhåll torkar ut, ungefär som lungfiskar, fast utan att ha möjligheten att gräva ner sig i gyttjan och fixa en puppa att slagga i till regnet kommer, vad jag vet

                            Ursprungligen postat av algebrant
                            Skitfräna!!! Får man fråga vilken prisklass de ligger i? Så de brukar finnas i akvarieaffärerna? Snabbväxande? Intressanta i vilket fall... förstår du behåller dem.
                            De är inte alls särskilt dyra, mellan 100 och 300kr rent generellt beroende på storlek och hur vanliga de är.

                            Polypterus senegalus i första bilden nedan brukar man hitta rätt ofta i affärerna, det är även den mest "sociala" jag har haft, och blir inte så vansinnigt stor. Polypterus endlicheri, andra bilden, är en av de större arterna, den är inte lika vanlig i butikerna men brukar gå att beställa hem.

                            Nej de växer inte så farligt snabbt enligt min mening, stora ciklider växer snabbare, men det är stora firrar så på några år är de rejäla bumlingar.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Öronål har jag hållit med Neetroplus nematopus, Haplochromis sp. "thick skin" och Oreochromis mossambicus samt flygbarb/linjebarb.

                              Öronål på FishBase http://www.fishbase.se/Summary/Speci...ry.php?id=4830
                              Och så lite familjeinfo http://www.fishbase.se/Summary/FamilySummary.cfm?ID=31
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...