Akvaristikens dinosaurier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke325
    Användare
    • januari 2009
    • 138

    #31
    Imponerad
    Vad finns det då mer för liknande såna här fiskar? Oftast med många av dessa intressanta fiskar e att dom flesta blir VÄLDIGT stora. Några tips på vad man skulle kunna tänka sig att ha i ett 375L? Eller e man tvungen att köpa större akvarium?

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #32
      Ursprungligen postat av jocke325
      Imponerad
      Vad finns det då mer för liknande såna här fiskar? Oftast med många av dessa intressanta fiskar e att dom flesta blir VÄLDIGT stora. Några tips på vad man skulle kunna tänka sig att ha i ett 375L? Eller e man tvungen att köpa större akvarium?
      Nja fengäddor är det inga problem att ha i en 375a, de är lugna och växer rätt sakta. Och innan man får upp giganterna till en meter så är vi nog alla gråhåriga misstänker jag. Men jag har haft mina ornatipinnis i 7 år nu och de är runt 40 cm, så visst blir de stora med tiden. Men det är ju halva nöjet, jag längtar verkligen till mina når halvmetern

      Annars finns det en del ormhuvudsfiskar som inte blir så vansinnigt stora. Jag har en Channa bleheri som jag tror ska maxa runt 20cm. Väldigt vacker fisk.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • jocke325
        Användare
        • januari 2009
        • 138

        #33
        Ja nån gång måste man ju testa att ha lite spännande o udda rovisar. Ja channa bleheri känner jag till. Finns väl även nån mer i channasläktet som inte blir så vansinnigt stor. Men som du säger, rovfiskar ska nog vara stora

        En personlig favorit e Asterophysus batrachus. Aldrig sett någon i verkligheten dock. Men riktigt spännande. Dyr. Butikspris har jag hört e närmare tusenlappen. Vet ej om detta stämmer...

        Skickar med en länk

        Kommentar

        • jocke325
          Användare
          • januari 2009
          • 138

          #34
          Hittade en till

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #35
            Haha så grym! En gigantisk mun och magsäck med fenor!
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Ravenskog
              Användare
              • mars 2007
              • 311

              #36
              Ursprungligen postat av jocke325
              Stackarn.... De såg ut som att han ville ha mer, var är huvudrätten....

              Kommentar

              • Johanski
                Användare
                • juli 2009
                • 25

                #37
                Ah, fengäddor. Den absolut mest intressanta och mysiga fisken jag har haft. Hade själv 3 st Endlicheri (Varav en har du nu, har jag förstått, den sista i första inlägget?), 2 ornatipinnis och 2 senegalus. Mina två största Endlicheri låg alltid sida vid sida, eller på varandra. Det var en markant skillnad på analfenan och kroppsformen så jag intalade mig själv att det var ett par. De två växte enormt fort, på mindre än ett år blev dem 32 cm.

                Dock var jag tvungen att lämna bort dem när min lägenhet blev förstörd. Min största dog i affären

                Mycket fina fengäddor du har FI! Kul att se

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #38
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  Ah, fengäddor. Den absolut mest intressanta och mysiga fisken jag har haft. Hade själv 3 st Endlicheri (Varav en har du nu, har jag förstått, den sista i första inlägget?), 2 ornatipinnis och 2 senegalus. Mina två största Endlicheri låg alltid sida vid sida, eller på varandra. Det var en markant skillnad på analfenan och kroppsformen så jag intalade mig själv att det var ett par. De två växte enormt fort, på mindre än ett år blev dem 32 cm.

                  Dock var jag tvungen att lämna bort dem när min lägenhet blev förstörd. Min största dog i affären

                  Mycket fina fengäddor du har FI! Kul att se
                  Jasså det var din gamla endlicheri det där? Är det den minsta? Den är väl drygt 15 cm kanske, snabbt måttat med mina kassa ögonmått

                  SJukt snabb tillväxttakt ju! Men jag förstår nästan att de växte snabbt, din endli käkar sjunkpellets som en maskin! De andra fattar knappt vad det är frågan om innan det mesta är borta!
                  Jag har en pytteliten rackare också, 10cm kanske, som är en riktig fena på att norpa foderfisk, läskigt effektiv verkligen! men tyvärr väldigt skeptisk då det gäller annat. Så det blir en del foderfisk just nu...

                  Jag hörde ju om din jobbiga akvariekrasch. Men intresset finns väl kvar? Du får ta och smälla upp ett nytt kar med fengäddor snart tycker jag. Det är superhärliga firrar verkligen, intresset bara ökar och ökar för mig.

                  Jag vet inte hur mycket du har forskat i det men det är iaf en klockren observation det där med analfenan. Hanen har åtminstone dubbelt så bred analfena jämfört med honan. Den har en fascinerande funktion också, då de leker så formar hanen sin breda analfena till en slags sked, äggen samlas i "skeden" som sedan används för att slunga iväg äggen in bland vegetationen, där sedan småttingarna förhoppningsvis får en hyfsat trygg tillvaro. Inse hur tufft det vore att få se detta i karet!

                  Appropå att de ligger tätt. Låg de med uppspända fenor och huvud mot stjärtfena? Noterade du skakningar i fenorna? I så fall var det nog något lekbeteende, min hona och hane av orntipinnis brukar göra så, jag har t.o.m. hört något form av dovt svagt dunkande ljud från dem vid dessa stunder, synkat med skakningarna. Vad de pysslar med vet jag dock inte, nån form av styrkemätning kanske? eller förspel?

                  De kan även ligga och softa tätt, men vad jag har märkt så klumpar de gärna ihop sig så även med samma kön och andra arter. Så jag har istället tolkat just den formen av mysande som någon form av otrygghetsbeteende, att de söker skydd hos varandra.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Johanski
                    Användare
                    • juli 2009
                    • 25

                    #39
                    Jasså det var din gamla endlicheri det där? Är det den minsta? Den är väl drygt 15 cm kanske, snabbt måttat med mina kassa ögonmått
                    Japp, min lille Tore som h*n heter/hette

                    SJukt snabb tillväxttakt ju! Men jag förstår nästan att de växte snabbt, din endli käkar sjunkpellets som en maskin! De andra fattar knappt vad det är frågan om innan det mesta är borta!
                    Japp! Jag matade dem med störpellets och hikari carnivore, samt strömmingfilé. Bytte 30-40% vatten var fjärde dag under dem 9 månaderna. Dock växte Tore inte lika snabbt, men dem stora gäddorna var ju alltid före honom på pelletsarna, fastän han var snabb.

                    Jag hörde ju om din jobbiga akvariekrasch. Men intresset finns väl kvar? Du får ta och smälla upp ett nytt kar med fengäddor snart tycker jag. Det är superhärliga firrar verkligen, intresset bara ökar och ökar för mig.
                    Helt klart att intresset finns kvar! Jag och alexander och erik ska och kolla på en 60 kvm lokal med golvbrunn och allt i helgen. Du kanske också är intresserad? Vi tänkte köpa ett maffigt kar tillsammans att ha i lokalen.

                    Appropå att de ligger tätt. Låg de med uppspända fenor och huvud mot stjärtfena? Noterade du skakningar i fenorna?
                    Ja, och vid de tillfällena verkade de oerhört mer uppspelta än tidigare! Det har hänt mig en gång och vid det tillfället hade jag matat som en gris i två veckor och inte gjort lika stora vattenbyten, p.g.a. tidsbrist. Fasiken att min ena dog hos rolle, annars hade jag kanske gjort mig ett försök till odling i lokalen.

                    Gjorde riktigt ont när min ena stora dog så jag sa åt rolle att sälja av dem alla istället för att ha dem där för inackordering..
                    Senast redigerad av Johanski; 22 oktober 2009, 02:05.

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #40
                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Japp, min lille Tore som h*n heter/hette
                      Hehe jag får väl döpa den till Tove då! Jag har iofs inte sett skillnaden mellan hane och hona på just endlis men det blir inte mycket sked av den lilla analfenan, så relativt säker på att det är en liten jänta. Lite trist även min minsta har smal analfena, det hade varit skoj med en hane också. Jag funderar på att skaffa en liten till, det är ju nu man har chansen, då alla är relativt små. Jag såg att de hade småpluttar på akvarieteknik nu dessutom

                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Helt klart att intresset finns kvar! Jag och alexander och erik ska och kolla på en 60 kvm lokal med golvbrunn och allt i helgen. Du kanske också är intresserad? Vi tänkte köpa ett maffigt kar tillsammans att ha i lokalen.
                      Nice! Fixa ett kar med enbart monster i! Jag gillar ju att ha karen hemma jag men är det intressant så kan ni ju få lite monster om de går ihop med era sen om man måste sära på några. Jag har bl.a. fengäddor, ormhuvven, påfåglar och jaggor just nu, några kommer behöva nya hem senare misstänker jag.

                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Ja, och vid de tillfällena verkade de oerhört mer uppspelta än tidigare! Det har hänt mig en gång och vid det tillfället hade jag matat som en gris i två veckor och inte gjort lika stora vattenbyten, p.g.a. tidsbrist. Fasiken att min ena dog hos rolle, annars hade jag kanske gjort mig ett försök till odling i lokalen.
                      Jupp, garanterat lekbeteende! Mina gamla ornatipinnis blir väldans het på gröten verkar det som efter varje rejälare middag. Jag har börjat mata mina 2-3ggr per vecka, och ganska mycket varje gång så det där skakandet ser man titt som tätt nu Men det vore ju trevligt att få se mer än så... Jag har ju haft dem ett tag trots allt så man tycker de borde gå till nästa steg snart.

                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Gjorde riktigt ont när min ena stora dog så jag sa åt rolle att sälja av dem alla istället för att ha dem där för inackordering..
                      Ja jag förstår det. Lika bra att börja på ny kula i så fall. Nya friska tag. Med nytt monsterkar. Som sagt, Akvarieteknik hade endlicheri nu
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #41
                        Skoj! Jag fick tag på en för mig ny art idag, Polypterus ansorgii. Två småpluttar på en decimeter, det ska bli skoj att se vad det blir av dem.

                        En till endlicheri blev det också av bara farten

                        Jag tog fram kameran så jag måste få spamma forumet med en bild på en nyfiken ornatipinnis. Härliga firrar!
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • HåE
                          Användare
                          • september 2007
                          • 1525

                          #42
                          Cool!
                          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                          Kommentar

                          • hansh
                            Användare
                            • november 2004
                            • 114

                            #43
                            Ursprungligen postat av FI
                            Skoj! Jag fick tag på en för mig ny art idag, Polypterus ansorgii. Två småpluttar på en decimeter, det ska bli skoj att se vad det blir av dem.

                            En till endlicheri blev det också av bara farten

                            Jag tog fram kameran så jag måste få spamma forumet med en bild på en nyfiken ornatipinnis. Härliga firrar!
                            Släng upp lite bilder på ansorgiin, ansorgii och teugelsi är två arter fengäddor som jag skulle kunna tänka mig att ha någon gång.

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #44
                              Ursprungligen postat av hansh
                              Släng upp lite bilder på ansorgiin, ansorgii och teugelsi är två arter fengäddor som jag skulle kunna tänka mig att ha någon gång.
                              ansorgii, näst minsta endlicherin, och en till på ansorgii
                              Senast redigerad av FI; 01 november 2009, 01:12.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                #45
                                Igår hände det spännande grejer i stora fengäddakaret! Min stora hona har fått lite svullen analfena, ingen aning varför men misstankar går mot lekförberedelser av något slag pga hanens beteende. Hanen höll på hela kvällen att vibrera tätt tätt bredvid honan och buffa till (eller pussa som flickvännen sa ) henne på sidan med sidan av sitt huvud. De simmade runt så, sida vid sida, helt i sin egen värld verkade det som, totalt ignoranta till både vad övriga fiskar pysslade med eller vad som skedde utanför karet. Idag är det lugnare dock men hanen är fortfarande väldigt närgången, och gissa om jag är sugen på att lyfta ur alla andra fiskar nu och se vad som händer!
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...