Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Decimus
    svarade
    jo, vill bara chipa in att det uppskattas mkt att det finns folk som komemr med tips! jätte tack!

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av Pabbe
    När det gäller rena rovmalawi tänker man ofta på släkten som Nimbochromis, Dimidiochromis, Buccohromis vilka i mitt tycke kräver 2 meterskar.

Övriga släkten i haplochromisgruppen förutom fryeri du kan titta på är Protomelas, Otopharynx vissa Copadichromis (där många iofs kräver simutrymme då de lever på öppet vatten ibland).

Beror på om du vill ha fler arter i karet. När jag hade 7+7 fryeri hade jag bara den arten. Protomelas funkar också i grupp med fler hanar.

Pablo
    Nu när jag tänkt efter lite så får det nog bli malawi igen, men denna gången tänkte jag ha lite mera genomtänkt upp lägg, alltså inte allt för många arter, men representanter från de olika delarna, från mbunas till haplisar alltså från byte till rovdjur. och jag vet att 400 kanske är i minsta laget men de edet som får plats och plånboken mäktar med i dags läget så så får det bli =9

Att ha bara en art känns för mig lite litet, ( inget ont om ditt val då naturligtvis) och jag skulle iaf vilja ha 4-5 arter sammanlagt iaf.

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av HenrikV
    Vet inte om det endast är Malawi som duger, men jag kan ju tipsa om en kul tangis. ctenochromis Horei, rovfiskbeteendet finns där med.

http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=1058

Jo den har jag allt hört talas om, men det jag hört är ju att den ilskne rackaren kräver ordentligt större än 400 liter. stämmer det?

Lämna en kommentar:

• HenrikV
    svarade
    Vet inte om det endast är Malawi som duger, men jag kan ju tipsa om en kul tangis. ctenochromis Horei, rovfiskbeteendet finns där med.

Lämna en kommentar:

• Pabbe
    svarade
    Ursprungligen postat av Decimus
    Tack, du sa att det var den första, hade du några fler tips på lut?

mvh
    När det gäller rena rovmalawi tänker man ofta på släkten som Nimbochromis, Dimidiochromis, Buccohromis vilka i mitt tycke kräver 2 meterskar.

Övriga släkten i haplochromisgruppen förutom fryeri du kan titta på är Protomelas, Otopharynx vissa Copadichromis (där många iofs kräver simutrymme då de lever på öppet vatten ibland).

Beror på om du vill ha fler arter i karet. När jag hade 7+7 fryeri hade jag bara den arten. Protomelas funkar också i grupp med fler hanar.

Pablo

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av Pabbe
    Den första jag kan tipsa är S. fryeri

Blir ej så stor, en av de snyggaste och funkar i 400 l. Jag hade ett 375 l med 7+7. Hannarna hade konstant uppvisning och honorna fick ro.
    Tack, du sa att det var den första, hade du några fler tips på lut?

mvh

Lämna en kommentar:

• Pabbe
    svarade
    Finns det några malawi sorter som är mer åt rov-malawi som skulle trivas i ett 400?
    Den första jag kan tipsa är S. fryeri

Blir ej så stor, en av de snyggaste och funkar i 400 l. Jag hade ett 375 l med 7+7. Hannarna hade konstant uppvisning och honorna fick ro.

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Finns det några malawi sorter som är mer åt rov-malawi som skulle trivas i ett 400?

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av tricoti
    Du har impulstköpt ett 400 l akvarium.Då antar jag att du kommer att göra en del impulsköp av akvariefisk..Mitt tips är att hålla Mbunas.Visst du kan impulsköpa lite troffar men risken är stor att du får bukvatttensot på dessa djur om du tillsätter impulsköpta andra fiskar.
    lol, du har en point. Fast resten blir nog inte impuls köp i samma rang, man vill ju att dte blir bra och snygg, och ja troffar har jag alldrig testat förut men jag har följt en del trådar här å förstått att det kan gå mkt fel om man inte är försiktig..

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av endymion
    Vaddfilter ger kristallklart vatten, alltså vaddinsats i ytterfilter. Nackdelen är att man måste rengöra vadden minst en gång i veckan.

Vill du ha bra ljus köp T5 ramp, Phillips aquarelle rör gör att du får snygga färger. Det går även att komplettera med ett Grolux om man vill förstärka de röda färgerna men de är mycket dyrare.

tack för tipset!

Lämna en kommentar:

• tricoti
    svarade
    Du har impulstköpt ett 400 l akvarium.Då antar jag att du kommer att göra en del impulsköp av akvariefisk..Mitt tips är att hålla Mbunas.Visst du kan impulsköpa lite troffar men risken är stor att du får bukvatttensot på dessa djur om du tillsätter impulsköpta andra fiskar.

Lämna en kommentar:

• Pabbe
    svarade
    Wow, har du några bilder på ditt akvarium? och eller de troffar som du refferar till.

Vad bahöver jag för uttrustning för att få bra filtrering å så som du nämner?
    Om det är troffar du vill köra så tror jag det med klart vatten blir lättare av sig självt. Så har det varit för mig. Beror nog på att man är försiktigare med matning då och noggrann med vattenbyten.

Lämna en kommentar:

• Pabbe
    svarade
    Ursprungligen postat av endymion
    Vaddfilter ger kristallklart vatten, alltså vaddinsats i ytterfilter. Nackdelen är att man måste rengöra vadden minst en gång i veckan.

Vill du ha bra ljus köp T5 ramp, Phillips aquarelle rör gör att du får snygga färger. Det går även att komplettera med ett Grolux om man vill förstärka de röda färgerna men de är mycket dyrare.
    Ja att ytterfilter släpper igenom en hel del partiklar erfor jag för ett tag sedan då proppen längst ut på strilröret försvunnit. Jag tryckte i en bit grov filtermatta istället. Först släppte den igenom vatten, men efter en vecka var den lika tät som plastproppen. Och full med slam. Det var i mitt eheim 2080 där jag har keramikrör och efhisubstrat och hade bytt ut den vita filtermattan mot en till blå. Skall skaffa en ny vit snarast att ha överst.

Lämna en kommentar:

• endymion
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av T_K
    Finns filtervadd att köpa fortfarande? Sist jag använde det var på 70-talet. Klipper det envisa svävalger med?
    Vaddinsats medföljer vanligtvis med om man köper Eheimfilter där filtermedia ingår. Tror även att det går att köpa extra som tillbehör. Men svävalger tror jag inte det tar.

Lämna en kommentar:

• T_K
    svarade
    Finns filtervadd att köpa fortfarande? Sist jag använde det var på 70-talet. Klipper det envisa svävalger med?

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...