Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!
Kollaps
X
-
jo, vill bara chipa in att det uppskattas mkt att det finns folk som komemr med tips! jätte tack! -
När det gäller rena rovmalawi tänker man ofta på släkten som Nimbochromis, Dimidiochromis, Buccohromis vilka i mitt tycke kräver 2 meterskar.
Övriga släkten i haplochromisgruppen förutom fryeri du kan titta på är Protomelas, Otopharynx vissa Copadichromis (där många iofs kräver simutrymme då de lever på öppet vatten ibland).
Beror på om du vill ha fler arter i karet. När jag hade 7+7 fryeri hade jag bara den arten. Protomelas funkar också i grupp med fler hanar.
Pablo
Att ha bara en art känns för mig lite litet, ( inget ont om ditt val då naturligtvis) och jag skulle iaf vilja ha 4-5 arter sammanlagt iaf.Lämna en kommentar:
-
Vet inte om det endast är Malawi som duger, men jag kan ju tipsa om en kul tangis. ctenochromis Horei, rovfiskbeteendet finns där med.
http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=1058
Jo den har jag allt hört talas om, men det jag hört är ju att den ilskne rackaren kräver ordentligt större än 400 liter. stämmer det?Lämna en kommentar:
-
Vet inte om det endast är Malawi som duger, men jag kan ju tipsa om en kul tangis. ctenochromis Horei, rovfiskbeteendet finns där med.
Lämna en kommentar:
-
Övriga släkten i haplochromisgruppen förutom fryeri du kan titta på är Protomelas, Otopharynx vissa Copadichromis (där många iofs kräver simutrymme då de lever på öppet vatten ibland).
Beror på om du vill ha fler arter i karet. När jag hade 7+7 fryeri hade jag bara den arten. Protomelas funkar också i grupp med fler hanar.
PabloLämna en kommentar:
-
Finns det några malawi sorter som är mer åt rov-malawi som skulle trivas i ett 400?Lämna en kommentar:
-
Du har impulstköpt ett 400 l akvarium.Då antar jag att du kommer att göra en del impulsköp av akvariefisk..Mitt tips är att hålla Mbunas.Visst du kan impulsköpa lite troffar men risken är stor att du får bukvatttensot på dessa djur om du tillsätter impulsköpta andra fiskar.Lämna en kommentar:
-
Vaddfilter ger kristallklart vatten, alltså vaddinsats i ytterfilter. Nackdelen är att man måste rengöra vadden minst en gång i veckan.
Vill du ha bra ljus köp T5 ramp, Phillips aquarelle rör gör att du får snygga färger. Det går även att komplettera med ett Grolux om man vill förstärka de röda färgerna men de är mycket dyrare.
tack för tipset!Lämna en kommentar:
-
Du har impulstköpt ett 400 l akvarium.Då antar jag att du kommer att göra en del impulsköp av akvariefisk..Mitt tips är att hålla Mbunas.Visst du kan impulsköpa lite troffar men risken är stor att du får bukvatttensot på dessa djur om du tillsätter impulsköpta andra fiskar.Lämna en kommentar:
-
Om det är troffar du vill köra så tror jag det med klart vatten blir lättare av sig självt. Så har det varit för mig. Beror nog på att man är försiktigare med matning då och noggrann med vattenbyten.Lämna en kommentar:
-
Vaddfilter ger kristallklart vatten, alltså vaddinsats i ytterfilter. Nackdelen är att man måste rengöra vadden minst en gång i veckan.
Vill du ha bra ljus köp T5 ramp, Phillips aquarelle rör gör att du får snygga färger. Det går även att komplettera med ett Grolux om man vill förstärka de röda färgerna men de är mycket dyrare.Lämna en kommentar:
-
Gäst svaradeVaddinsats medföljer vanligtvis med om man köper Eheimfilter där filtermedia ingår. Tror även att det går att köpa extra som tillbehör. Men svävalger tror jag inte det tar.Lämna en kommentar:
-
Finns filtervadd att köpa fortfarande? Sist jag använde det var på 70-talet. Klipper det envisa svävalger med?Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: