Diskus + nörd = sant?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    Användare
    • september 2007
    • 890

    #31
    Kul att du hittat till mitt lilla projekt

    Innan jag startade med mina Diskus så var jag i en situation som verkar vara väldigt lik din.

    Jag läste allt jag kom över och kom fram till att jag skulle ha minst sex Diskus och att de skulle vara minst 12 cm helst större. Dessutom kom jag fram till att Stendkers fiskar http://www.diskuszucht-stendker.de/ skulle vara tåliga och tollerera mitt kranvatten.

    Nu är det ju bevisat att det även går att hålla VF Diskus utan en massa konstigheter. Länk till några bilder i MaxB tråden http://www.zoopet.com/forum/showpost...postcount=1406
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • polle
      Användare
      • maj 2008
      • 197

      #32
      Ursprungligen postat av c90368
      Kul att du hittat till mitt lilla projekt

      Innan jag startade med mina Diskus så var jag i en situation som verkar vara väldigt lik din.

      Jag läste allt jag kom över och kom fram till att jag skulle ha minst sex Diskus och att de skulle vara minst 12 cm helst större. Dessutom kom jag fram till att Stendkers fiskar http://www.diskuszucht-stendker.de/ skulle vara tåliga och tollerera mitt kranvatten.

      Nu är det ju bevisat att det även går att hålla VF Diskus utan en massa konstigheter. Länk till några bilder i MaxB tråden http://www.zoopet.com/forum/showpost...postcount=1406
      MaxBs burk var ju fin.
      Den tar jag gärna som delmål

      Jag var ut på rotexkursion i helgen för att leta sjödränkta rötter. Tyvärr så var det enda jag hittade hela träd där allt utom roten var dränkt.
      Jag ska leta upp någon bäverdamm istället.

      Men inte ska man väl behöva åka till Tyskland.
      Min närbutik (tre mil) i Mora hade ett gäng brun med blå ränder, prislappen började på 250 spänn. suck.

      Men som påstås i tråden, är det bäst att hitta så stora (vuxna) exemplar som möjligt?
      Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

      Kommentar

      • Leopoldi
        Användare
        • februari 2004
        • 1082

        #33
        Jag älskar diskus. Har haft diskus från o till i 15år.

        Jag har aldrig lyckats hålla dom i akvarium med bottensubstrat.

        Det kanske går 3månader, 6månader, 2 år men för eller senare får man problem.

        Men uppenbarligen finns det flera här som lyckats.

        Kommentar

        • Leopoldi
          Användare
          • februari 2004
          • 1082

          #34
          Ang MaxB tråd på Zoopet så ser det ju fantastiskt ut prescis som det brukar i showtankar nere på div mässor på kontinenten men.......


          ....men hur ser dom där diskusarna ut om 2 år?
          Om dom är fräscha väl gödda så ger jag mig.....

          Kommentar

          • polle
            Användare
            • maj 2008
            • 197

            #35
            Jag läste någonstans att diskusen lever i ett mycket bakteriefritt vatten.
            Sedan kollar jag på videon i inlägg 14, och den miljön är garanterat inte bakteriefri.

            Jag kan naturligtvis inte komma med någon åsikt om din syn på miljön men jag tror och hoppas det finns andra erfarenheter.
            Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #36
              Jag hade riktigt svårt att bestämma mig om jag skulle köra ett inrett diskuskar eller ett bar bottenkar. Blev dock till slut det senaste alternativet eftersom jag skaffade 7-8cm fiskar. När de är vuxna kommer jag nog gå över till et inrett tror jag, men är dock inte säker på det heller längre. Mina fiskar har simmat här hemma några timmar nu. Känns fantastiskt roligt...

              /Jocke

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #37
                [QUOTE=polle;786188]Jag läste någonstans att diskusen lever i ett mycket bakteriefritt vatten.
                Sedan kollar jag på videon i inlägg 14, och den miljön är garanterat inte bakteriefri.

                Jag såg inte så många bacterier

                Hur som helst i mycket surt o noll hårdhet finns det inte mycket bacterier

                men grumligt var det.
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #38
                  Ursprungligen postat av polle
                  Jag läste någonstans att diskusen lever i ett mycket bakteriefritt vatten.
                  Sedan kollar jag på videon i inlägg 14, och den miljön är garanterat inte bakteriefri.
                  Var inte så säker på det Det låga pH t gör att det är en miljö som få bakterier trivs eller kan föröka sig i.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #39
                    Ja gillar oxå MaxB s SA kar men inte har där gått Discus särskilt länge, sen i april tror ja.
                    Däremot så tror ja att man kan få det att funka helt ok om man gullar lite med vattnet och helst kör me lite bakteriedödare som ozon eller uv. Mina är nu fem år gamla och har gått i ett inrett akvarium hela tiden från att ja köpte dom vid en 5 kronas storlek. Så visst går det men det är lite jobb att driva fram dom.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • c90368
                      Användare
                      • september 2007
                      • 890

                      #40
                      Jag kan ju inte påstå att det är helt problemfritt att ha dem i inrett kar.

                      Mina sex kom maj 2008, i januari dog en av dem. Det var dock ett märkligt dödsfall. Fisken var helt frisk och inte mobbad den 17/1 och var död på morgonen den 19/1. Måste ha varit typ hjärtinfarkt?

                      Av de fem som var kvar så har det varit ett mobboffer, den har blivit mindre och på slutet i stort sett matvägrat. Jag plockade bort den förra veckan då den hade skadat sig och börjat få svamppåväxt. Det var inte mycket liv i den då jag håvade upp den.

                      Så nu är det bara att vänta och se hur det blir med de fyra som är kvar.
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • polle
                        Användare
                        • maj 2008
                        • 197

                        #41
                        Ursprungligen postat av kaj.p
                        Var inte så säker på det Det låga pH t gör att det är en miljö som få bakterier trivs eller kan föröka sig i.
                        Helicobacter pylori - magsårsbakterie
                        En besvärlig jäkel
                        Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

                        Kommentar

                        • polle
                          Användare
                          • maj 2008
                          • 197

                          #42
                          Ursprungligen postat av LN
                          Ja gillar oxå MaxB s SA kar men inte har där gått Discus särskilt länge, sen i april tror ja.
                          Däremot så tror ja att man kan få det att funka helt ok om man gullar lite med vattnet och helst kör me lite bakteriedödare som ozon eller uv. Mina är nu fem år gamla och har gått i ett inrett akvarium hela tiden från att ja köpte dom vid en 5 kronas storlek. Så visst går det men det är lite jobb att driva fram dom.
                          Kan du specificera lite vad du gjort för extra åtgärder och ev. hur du kom fram till att det behövdes? (dåliga erfarenheter av att inte ta special).
                          Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            Användare
                            • april 2002
                            • 2294

                            #43
                            Ursprungligen postat av polle
                            Helicobacter pylori - magsårsbakterie
                            En besvärlig jäkel
                            Jepp Men så är ju det den enda kända som trivs i så sur miljö. Skulle tro att den inte är så vanlig i amazonas,
                            Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • Johan1
                              Användare
                              • maj 2002
                              • 390

                              #44
                              Tjena Polle

                              Klart det går ha diskus i sällskapsakvarium. Är inte problemet att de som skriver på internet är så nördiga så de har sina diskus i tomma tankar för de vill ha snabb tillväxt och enkelt att rengöra. För mig har det vanliga akvariet fungerat bra och så även för Martin (en vän till mig). Sedan när man börjar odla så är det oftast en annan sak. Nu vad det ca 4år sedan dessa fiskar officiellt fanns i mina akvarier.
                              https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                              Kommentar

                              • Leopoldi
                                Användare
                                • februari 2004
                                • 1082

                                #45
                                Ursprungligen postat av Johan1
                                Tjena Polle

                                Klart det går ha diskus i sällskapsakvarium. Är inte problemet att de som skriver på internet är så nördiga så de har sina diskus i tomma tankar för de vill ha snabb tillväxt och enkelt att rengöra. För mig har det vanliga akvariet fungerat bra och så även för Martin (en vän till mig). Sedan när man börjar odla så är det oftast en annan sak. Nu vad det ca 4år sedan dessa fiskar officiellt fanns i mina akvarier.
                                Officiellt?........Har du smyg odlat?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...