Diskus + nörd = sant?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • polle
    Användare
    • maj 2008
    • 197

    Diskus + nörd = sant?

    Jag har en malawiburk på 540 liter, som jag nu fått fisksoppa i.
    Bara en massa orangea zebror och ett tiotal crabro. Och lite till.
    Kort sagt, det börjar bli trist.

    Jag har börjat snegla på Sydamerika med mycket växter och några intressanta fiskar.
    Bl.a diskus.
    Jag försöker läsa på om dessa vertikala flundror, det finns ett antal forum som behandlar dessa.
    Men vad är diskusen för något?
    Folk odlar den i steriliserade akvarium, utan inredning, doppar dem i kemikaliebad med jämna mellanrum och byter vatten så det stänker.
    Jag kan ge mig f#&% på att folk har vit labrock också.

    En som kör diskus i sällskapsskar har jag hittat, c90...??. Även känd på detta forum.
    Är han enda undantaget?
    Funkar det helt enkelt inte utan den steriliserade miljön?
    Jag vill inte byta mer vatten än 20% i veckan, och jag vill ha växter och sand + sten å rötter förstås.

    Det sägs att diskusen smutsar ner så in i baljan, men hur kan de förorena mer än mina malawi?
    Mina malawi får nästan en deciliter räkmix varje dag och sex unga diskusar kan väl inte äta så mycket mer.

    Att de är lite känsligare än andra fiskar det får jag väl tro på, men så himla känsliga?
    Ska jag bara glömma diskus när jag ställer dylika krav?
    Kanske köpa vuxna?

    Vad säger ni?
    Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Ursprungligen postat av polle
    Jag har en malawiburk på 540 liter, som jag nu fått fisksoppa i.
    Bara en massa orangea zebror och ett tiotal crabro. Och lite till.
    Kort sagt, det börjar bli trist.

    Jag har börjat snegla på Sydamerika med mycket växter och några intressanta fiskar.
    Bl.a diskus.
    Jag försöker läsa på om dessa vertikala flundror, det finns ett antal forum som behandlar dessa.
    Men vad är diskusen för något?
    Folk odlar den i steriliserade akvarium, utan inredning, doppar dem i kemikaliebad med jämna mellanrum och byter vatten så det stänker.
    Jag kan ge mig f#&% på att folk har vit labrock också.

    En som kör diskus i sällskapsskar har jag hittat, c90...??. Även känd på detta forum.
    Är han enda undantaget?
    Funkar det helt enkelt inte utan den steriliserade miljön?
    Jag vill inte byta mer vatten än 20% i veckan, och jag vill ha växter och sand + sten å rötter förstås.

    Det sägs att diskusen smutsar ner så in i baljan, men hur kan de förorena mer än mina malawi?
    Mina malawi får nästan en deciliter räkmix varje dag och sex unga diskusar kan väl inte äta så mycket mer.

    Att de är lite känsligare än andra fiskar det får jag väl tro på, men så himla känsliga?
    Ska jag bara glömma diskus när jag ställer dylika krav?
    Kanske köpa vuxna?

    Vad säger ni?
    Det finns flera som har fina akvariemiljöer för sina discus och inte bara det "sterila" som du nämner. Man har det ofta så när man vill driva upp kullar och odla...

    De som jag kan komma på såhär på rak arm är Nike69, discusred...

    Kommentar

    • polle
      Användare
      • maj 2008
      • 197

      #3
      Ursprungligen postat av Malawe
      Det finns flera som har fina akvariemiljöer för sina discus och inte bara det "sterila" som du nämner. Man har det ofta så när man vill driva upp kullar och odla...

      De som jag kan komma på såhär på rak arm är Nike69, discusred...
      Jag ska se om jag hittar några inlägg av dessa herrar.
      Jag hoppas att du med detta inlägg påstår att jag far med villfarelse och ont förtal om den stackars diskusen. Mitt mål är inte alls uppfödning även om jag uppskattar lek.

      Men kolla lite på diskusforumen, det är ju där de bör veta bäst.
      Och en okunnig stackare som jag hittar mest steril miljö.
      Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

      Kommentar

      • discusred
        Användare
        • juni 2004
        • 851

        #4
        Kan bara svara för mig själv, efter min erfarenhet

        Jag kör som du beskriver med 20% vattenbyte i veckan i mitt sällskapskar med Discus.
        Det som är viktigt för att få det att fungera är att ha balans med fisk i karet.
        Alltså fisk som rengör lite, äter upp foderrester.
        Jag stoppar alltid ner ett stim corydoras, kanon fisk som även gräver i sanden.
        Mal är aldrig fel, Ancistrus är kanon liksom dom flesta andra.
        Kör du Hypancisrus arter som är blyga, så tar dom foder resterna på natten.
        Ett stim teror är aldrig fel. Matar du med räkmix, så blir dom som ett stim pirayer när fodret smular sig.

        Just att hitta balansen i karet med fisk tycker jag är viktigast, tycker det är a till o.
        Kör du odlad Discus, så ha Ph stabilt på 7 så klarar dom sig.

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #5
          Så klart finns det både ock och som Stefan skriver så är det mest fisk för lek o fisk på tillväxt som går i rena kar. En annan sak är kanske tyvärr att de visas inte upp så mycket av dessa kar på detta forumet. Vilket är synd då diskusen så klart hör hemma hör med. Ett annat skäl kan ju vara att de på diskusforumen har fokus just på diskus men många med inredda kar även har malar, tetror, växter som intresse Dvs bredare än vad specialforumen erbjuder två kanontrådar om inredda diskuskar är Ansjos o MaxB s projekttrådar på zoopet.
          Själv har jag ett inrett 1120, ett 650 o ett 540.
          Dessa med mestadels VF Diskus.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av kaj.p
            Så klart finns det både ock och som Stefan skriver så är det mest fisk för lek o fisk på tillväxt som går i rena kar. En annan sak är kanske tyvärr att de visas inte upp så mycket av dessa kar på detta forumet. Vilket är synd då diskusen så klart hör hemma hör med. Ett annat skäl kan ju vara att de på diskusforumen har fokus just på diskus men många med inredda kar även har malar, tetror, växter som intresse Dvs bredare än vad specialforumen erbjuder två kanontrådar om inredda diskuskar är Ansjos o MaxB s projekttrådar på zoopet.
            Själv har jag ett inrett 1120, ett 650 o ett 540.
            Dessa med mestadels VF Diskus.
            Är bilderna från dina inredda akvarier (du kunde lura vem som helst)
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Är bilderna från dina inredda akvarier (du kunde lura vem som helst)
              Jepp Kom hit o kika om du inte tror mig.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • polle
                Användare
                • maj 2008
                • 197

                #8
                Vad glad jag blir av era inlägg.
                Jag har suttit och sökt i flera dagar och jag har faktiskt inte hittat något mer än C90xxx.
                Kanske är sällskapsdiskusen sällsyntare än odlarvarianter.

                Vad anser ni om svårighetsgrad?
                Brun- sen de andra - sen någon Haeckelvariant

                Då kan jag börja smygplanera.
                Var ligger prisnivån på?
                Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Ursprungligen postat av polle
                  En som kör diskus i sällskapsskar har jag hittat, c90...??. Även känd på detta forum.
                  Är han enda undantaget?

                  Nejdå, det är många som har diskus i planterade sällskapsakvarium. Mina diskusar simmar i ett växtakvarium ihop med lite annat. Jag tillhör även dom som vägrar att ge mina diskusar kohjärta "Oxhjärta" i alla dess former. Matar man med det så blir vattnet gärna dåligt och därför måste man göra dagliga vattenbyten på upp till 100%.
                  Se till att ha lite småmalar som äter upp resterna som finns på botten.

                  När du ska köpa diskus så får du se upp så du inte köper några små taniga varelser, utan köp lite större och kraftiga.
                  Och köp inte 2st utan minst 5-6 st.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #10
                    Det är inte naturligt med växter hos alla diskusar i naturen
                    men ofta finns det massor av lera, samt obefintlig sikt.
                    ibland är det 1-2m djup sedan är det 20 m djup.
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • polle
                      Användare
                      • maj 2008
                      • 197

                      #11
                      Ursprungligen postat av discusred
                      Kan bara svara för mig själv, efter min erfarenhet

                      Jag kör som du beskriver med 20% vattenbyte i veckan i mitt sällskapskar med Discus.
                      Det som är viktigt för att få det att fungera är att ha balans med fisk i karet.
                      Alltså fisk som rengör lite, äter upp foderrester.
                      Jag stoppar alltid ner ett stim corydoras, kanon fisk som även gräver i sanden.
                      Mal är aldrig fel, Ancistrus är kanon liksom dom flesta andra.
                      Kör du Hypancisrus arter som är blyga, så tar dom foder resterna på natten.
                      Ett stim teror är aldrig fel. Matar du med räkmix, så blir dom som ett stim pirayer när fodret smular sig.

                      Just att hitta balansen i karet med fisk tycker jag är viktigast, tycker det är a till o.
                      Kör du odlad Discus, så ha Ph stabilt på 7 så klarar dom sig.
                      Corydoras försökte jag kolla i artregistret.

                      Det blev för mig lite förvirrat.
                      Apistogramma borellii hette den som dök upp, plus en del andra apoistogramma.
                      Jag anar en en nördspråk eller fackspråk, Kanske kan berätta när jag nu har er på tråden.
                      Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

                      Kommentar

                      • polle
                        Användare
                        • maj 2008
                        • 197

                        #12
                        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Det är inte naturligt med växter hos alla diskusar i naturen
                        men ofta finns det massor av lera, samt obefintlig sikt.
                        ibland är det 1-2m djup sedan är det 20 m djup.
                        Då får det bli en massa onaturliga växter, dypöl finns ute på gården.
                        Med mina kunskaper om växter så blir det bara endemiska akvarieväxter.
                        Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Ursprungligen postat av polle
                          Corydoras försökte jag kolla i artregistret.

                          Det blev för mig lite förvirrat.
                          Apistogramma borellii hette den som dök upp, plus en del andra apoistogramma.
                          Jag anar en en nördspråk eller fackspråk, Kanske kan berätta när jag nu har er på tråden.
                          Corydoras är ett släkte av bottenlevande malar, men det visste du kanske redan?

                          Corydoras World is the online home of Corydoradinae Catfish, with an active forum and hundreds of pages in our knowlegebase.


                          Denna typ av biotop gillar jag med Discus...


                          Lite kollage från diverse trådar:

                          Discusred - http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=59271
                          Senast redigerad av StefanL; 15 september 2009, 23:21.

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            Användare
                            • april 2002
                            • 2294

                            #14
                            En Diskusbiotop film av Hudson Crizanto som förhoppningsvis kommer till sverige nästa år o visar sina filmer.
                            Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • polle
                              Användare
                              • maj 2008
                              • 197

                              #15
                              Ursprungligen postat av Malawe
                              Corydoras är ett släkte av bottenlevande malar, men det visste du kanske redan?
                              Nix, men det underlättar sökningar att veta. Tack.
                              Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...