Diskus + nörd = sant?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • polle
    Användare
    • maj 2008
    • 197

    #16
    Ursprungligen postat av kaj.p
    En Diskusbiotop film av Hudson Crizanto som förhoppningsvis kommer till sverige nästa år o visar sina filmer.
    det var en himla sunkig miljö.
    Den kommer aldrig att godkännas här hemma.

    Det är spännande att se originalmiljöer.
    Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      #17
      Jodå, nog har man haft sina diskusar i inrett kar.
      Mvh Alex

      Kommentar

      • polle
        Användare
        • maj 2008
        • 197

        #18
        Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
        Jodå, nog har man haft sina diskusar i inrett kar.
        Det låter bra.
        Du, belysningen som hänger ovanpå. är den inte bländande.?

        Jag täcker alla springor som blir under armaturen.
        Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #19
          Inte alls. Har som du ser en skärm som ska blända av och den funkar kanon. Låg på golvet när bilden togs och kameran förvärrar skenet lite. Därav det ljusa.
          Mvh Alex

          Kommentar

          • discusred
            Användare
            • juni 2004
            • 851

            #20
            Hjälper dig oxå med lite bilder ifrån Discus i sällskapskar.
            Mitt 1200 L kar.

            Kommentar

            • Markie
              Användare
              • september 2008
              • 512

              #21
              Galet snyggt kar discusred !

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 1159

                #22
                Häftig film, kanske läge att ha diskus med stora Crenichichlor då, som i filmen!
                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                • polle
                  Användare
                  • maj 2008
                  • 197

                  #23
                  Ja. den där filmen med sin sunkiga miljö är ju faktiskt lite lockande. Dämpad belysning.
                  Man kanske kan ha växter bara vid ena sidan som en strandkant.

                  Jag ska nog börja med en promenad efter bäckarna här i trakten och leta sjunkrötter.
                  Tillsvidare kan ju malavizebrorna gå med rötter också.
                  Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

                  Kommentar

                  • salo
                    Användare
                    • april 2002
                    • 314

                    #24
                    Dicusred: kanonfint, vad är det för storlek på det karet?
                    540 (180x60x50) under uppbyggnad
                    30L Nano under planering
                    Drömmer om ett Nanorev

                    Kommentar

                    • diskus
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 276

                      #25
                      liten tändvätska då ;-) kopplat till frågan.....

                      .....diskus i inredda kar.

                      Tråden började med frågan kring möjligheterna att få diskus att fungera i inredda akvarium och min personliga erfarenhet ,efter att ha haft denna fantastiska fisk i omgångar, är:

                      1. Smådiskus som behöver mat ofta för att växa bli stora ståtliga diskus fungerar inte i inredda akvarium i kombination med trådens initiala fråga kring 20 % vattenbyten/vecka.

                      2. När de sedan blir "ungdomar" och börja bråka en del inom gruppen är det svårare i inredda i akvarium att undvika att någon blir en sk. hackkyckling och hamnar på efterkälken.
                      I "nakna" akvarium med frekventa vattenbyten kan diskusungdomar hållas tätare och då har de inte lika lätt att identifiera en hackkyckling.

                      3. När diskusen fått lite storlek (15 cm) så fungerar det bra med diskus i inredda burkar utifrån det som beskrivits i andra trådar.

                      Jag gillar diskus och kommer säkert trilla det igen, men just nu gäller Troffar.

                      Lycka till

                      Björn H

                      P.s. Grymt fina diskuskar i tråden d.s.
                      Lite diskus, mal & malawi bilder
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

                      Kommentar

                      • polle
                        Användare
                        • maj 2008
                        • 197

                        #26
                        Ursprungligen postat av diskus
                        .....diskus i inredda kar.

                        Tråden började med frågan kring möjligheterna att få diskus att fungera i inredda akvarium och min personliga erfarenhet ,efter att ha haft denna fantastiska fisk i omgångar, är:

                        1. Smådiskus som behöver mat ofta för att växa bli stora ståtliga diskus fungerar inte i inredda akvarium i kombination med trådens initiala fråga kring 20 % vattenbyten/vecka.

                        2. När de sedan blir "ungdomar" och börja bråka en del inom gruppen är det svårare i inredda i akvarium att undvika att någon blir en sk. hackkyckling och hamnar på efterkälken.
                        I "nakna" akvarium med frekventa vattenbyten kan diskusungdomar hållas tätare och då har de inte lika lätt att identifiera en hackkyckling.

                        3. När diskusen fått lite storlek (15 cm) så fungerar det bra med diskus i inredda burkar utifrån det som beskrivits i andra trådar.

                        Jag gillar diskus och kommer säkert trilla det igen, men just nu gäller Troffar.

                        Lycka till

                        Björn H

                        P.s. Grymt fina diskuskar i tråden d.s.
                        Nu jä¤%# brinner det.
                        Nåja.
                        Jag tolkar ditt inlägg som att du rekommenderar att stoppa in vuxna exemplar, för visst är väl 15cm vuxet.

                        Men om burken är välvuxen med mycket gömmor borde väl en hackkyckling kunna hålla sig undan?
                        För det är väl hackordningen som du ser som problem?

                        Inte vattenkvalitén?
                        Med tanke på mina alldeles för många malavis, jag gissar mellan 40 o 60, så upprepar jag min matdos som per dag ligger på knappa decilitern med räkmix varje dag och så mycket ska väl inte sex diskusglin och några rensmalar sätta i sig.

                        Jag är okunnig i ämnet men uppskattar en avvikande åsikt.

                        Fiskmobbning är väl ett ganska vanligt fenomen, med alla sorters fiskar, vad gör man då?' Jag menar att inte bara bland diskus förekommer det. (fast diskus är dyrare)
                        Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

                        Kommentar

                        • järnvägar
                          Användare
                          • mars 2008
                          • 87

                          #27
                          Problemet med diskus är att dom byter inte hackkyckling, utan alla hackar på den stackarn tills han svält ihjäl. Och då letar dom upp näste diskus till rakning. Därför är det enklare att hålla dom trångt o mata som tusan, tills dom nått lite storlek. 15 är inte fullvuxet, rätt förutsättningar och frisk fisk så kommer du bli imponerad över hur stora dom kan bli

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #28
                            Det behöver inte bli så. Skaffa någon lugn jordätare som stör discusarna lite lite lite grann, så kan man få bra harmoni i byttan utan mobboffer.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • polle
                              Användare
                              • maj 2008
                              • 197

                              #29
                              Ursprungligen postat av LN
                              Det behöver inte bli så. Skaffa någon lugn jordätare som stör discusarna lite lite lite grann, så kan man få bra harmoni i byttan utan mobboffer.
                              Egentligen struntar jag i storleken, bara de blir fertila.
                              Jag har varit ombord på Lord Nelsons skepp (1700tal)som ligger i Southhamptom, nåja södra England, och vara 180cm (som jag)var ingen höjdare. Och deras avkomlingar lever ännu.

                              Jordätare har jag blivit sugen på, det behövs grävskopor i marken.
                              men de är ju så stora.
                              Jag har också inspirerats av "stora akvarier, små fiskar.

                              Har man stora firrar kanske tio blir studieobjekt i 540 liter
                              Annars måste dom stimma och uppträda som en.

                              Just nu har jag 60 malawis och det är inge kul.
                              Crabro vill jag bli av med. (läs inte detta det är en annons).
                              Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                #30
                                Biotodoma Cupido blir inte stor, ja har 3st som inte är större än 6-8cm.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...