Dyra fiskar och myter om svårighetsgrader = intressant och populär fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

    #16
    Jag tror lite i att det bara pratas om de dyrare och exklusivare fiskarna på detta forum har att göra med att folk här har ett extra stort intrese. De som "bara" vill ha några eldbukar i sitt akvarie, har oftast det mest som prydnad och matar och sköter det i övrigt och är nöjda med det. Sådan var åtminstone jag de 2-3 första åren jag hade ciklider.

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #17
      Ursprungligen postat av LN
      Kan inte hålla med där. Jag tycker att det väldigt sällan pratas om nybörjarfisk på fiskforumen.
      Däremot pratas det endel om lättare eller svårare ciklider att börja sin hobby med.

      Ja ser det mera som en form av tips, när frågan kommer "vilka firrar ska ja börja med i mitt nystartade 540?". Så svarar man att det kan vara bra att börja med den eller den firren för att den är lättskött och billig. Ja ser aldrig någon svara att den eller den firren är simpel därför för lite tråkig.

      Sen tycker jag att det kul när det dycker upp stridigheter som petrostråden, det är det som ger näring åt vårt forum, helt enkelt när folk inte är översens
      Nä man kanske inte säger det rakt ut att en nybörjarfisk är simpel eller tråkig, men i just tråden du nämner så ses det nästan som en förolämpning att säga att ens fisk är billig och enkel. Vad spelar det för roll? Det är väl bara bra? Eller? :/

      Jag räknade just ut att mina nya jaggor kostade 47kr styck. DÄR kan man säga att man får valuta för pengarna intressant beteende, relativt enkel jämfört med andra CA och dessutom superbillig

      Annat var det då jag höll på med saltvatten... hujja va man slösade pengar! Jag räknade ut att det kostade mig ungefär 15000kr att testa på saltvatten
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #18
        Ursprungligen postat av endymion
        Jag tror lite i att det bara pratas om de dyrare och exklusivare fiskarna på detta forum har att göra med att folk här har ett extra stort intrese. De som "bara" vill ha några eldbukar i sitt akvarie, har oftast det mest som prydnad och matar och sköter det i övrigt och är nöjda med det. Sådan var åtminstone jag de 2-3 första åren jag hade ciklider.
        Jodå så är det nog. Men frågan är varför vi börjar intressera oss för dyrare exklusivare arter då intresset växer. Är de verkligen intressantare? Eller är de bara just dyrare och exklusivare?
        Brorsan hade f.ö eldbukar ett tag och de var ju svincoola!
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #19
          Jag tycker inte du ska dra alla akvarister över en kam bara för att det finns en handfull som har en del av sitt focus på priset.

          Tycker dessutom inte att det är konstigt att någon nämner priset på en firre.

          Sen finns det helhel del myter som är svåra att tvätta bort. tänker framförallt på Discus och vattenbytandet kring denna firre. Av någon märklig anledning så överdrivs nästan alltid tipsen i forumen kring vattenbytande på Discus o det kan vara irriterande.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • endymion

            #20
            Ursprungligen postat av LN
            Av någon märklig anledning så överdrivs nästan alltid tipsen i forumen kring vattenbytande på Discus o det kan vara irriterande.
            Samma sak gäller väl tropheus

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #21
              Jepp helt klart. Att man ska hålla dom i stora grupper. Den enda grupp jag har lyckats med vart en Ikolagrupp på 12 djur. Men ja ska vara lite försiktig att yttra mig allt för mycke i troffeämnet för att ja har gjort klart fler misslyckanden än lyckanden
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #22
                Jag tycker elitfiskar är personligt och inget man skryter med

                att säga mina favoriter, gör få upprörda

                att säga hur mycket en fisk är värd, kan man gärna göra för att få ett hum om marknaden.

                men att försöka vara en....Brat (bortskämd) som berättar hur dyra fiskar ma har.

                Mina favoriter är
                Fyrögonfiskar
                Aron vår kulfisk (säkert värd minst 100000kr va sa ni nu då)
                Cichla
                Jättegurami
                Elål
                1000 kardinaltetror
                Rosa Delfiner
                Hajar....du
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Leopoldi
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1082

                  #23
                  kolla denna firre.....en liten bit ner..

                  I am currently working on purchasing this bad boy by sometime next week, just wanted to show him off to all you gar freaks.


                  Bengäddor är bland dom tåligaste fiskar man kan ha. Nästan omöjliga att ha ihjäl.
                  Klarar tempraturer från 15-30 minst. Klarar riktigt dåligt vatten med höga nitritvärden.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #24
                    Ahh ni retar er bara på en attityd, det är inte priset isig utan hur man uttrycker sig som problemet.

                    Jag tycker att det är kul att man kan använda sig av uttrycket elitfisk,,,, o alltid retar det nån.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #25
                      Ursprungligen postat av Leopoldi
                      kolla denna firre.....en liten bit ner..

                      I am currently working on purchasing this bad boy by sometime next week, just wanted to show him off to all you gar freaks.


                      Bengäddor är bland dom tåligaste fiskar man kan ha. Nästan omöjliga att ha ihjäl.
                      Klarar tempraturer från 15-30 minst. Klarar riktigt dåligt vatten med höga nitritvärden.
                      Grym firre men ett fånigt pris (om det nu är sant )
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #26
                        Ursprungligen postat av LN
                        Ahh ni retar er bara på en attityd, det är inte priset isig utan hur man uttrycker sig som problemet.

                        Jag tycker att det är kul att man kan använda sig av uttrycket elitfisk,,,, o alltid retar det nån.
                        Jag tänkte mer på uppfostran o sunt förnuft
                        samt lite
                        vett o etikett
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #27
                          Ursprungligen postat av LN
                          Jag tycker inte du ska dra alla akvarister över en kam bara för att det finns en handfull som har en del av sitt focus på priset.

                          Tycker dessutom inte att det är konstigt att någon nämner priset på en firre.

                          Sen finns det helhel del myter som är svåra att tvätta bort. tänker framförallt på Discus och vattenbytandet kring denna firre. Av någon märklig anledning så överdrivs nästan alltid tipsen i forumen kring vattenbytande på Discus o det kan vara irriterande.
                          Nädå jag menar absolut inte att alla fokuserar på detta, det skrev jag tidigare. Det tycks dock vara hyfsat vanligt åtminstone på nätet om man tittar på vilka fiskar det pratas mycket om och vilka som drar till sig mest "wow" och "såna borde man ha" etc. Det är ju inte direkt palettcikliden som drar till sig folk från när och fjärran så det startas föreningar och svinlånga diskussionstrådar etc.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #28
                            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Jag tänkte mer på uppfostran o sunt förnuft
                            samt lite
                            vett o etikett
                            Ja jo vett o etikett tycker ja att alla ska ha här på forumet.
                            Tycker att det är allas skyldighet att bidra till en god stämning.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #29
                              Ursprungligen postat av FI
                              Nädå jag menar absolut inte att alla fokuserar på detta, det skrev jag tidigare. Det tycks dock vara hyfsat vanligt åtminstone på nätet om man tittar på vilka fiskar det pratas mycket om och vilka som drar till sig mest "wow" och "såna borde man ha" etc. Det är ju inte direkt palettcikliden som drar till sig folk från när och fjärran så det startas föreningar och svinlånga diskussionstrådar etc.
                              Jo det är ju helt rätt. O ja tror att det är helt naturligt att det blir så i en nördig förening som vår, men ja hoppas att det inte skrämmer bort folk från forumet. Ja försöker iallafall alltid att svara när någon "ny" ställer en fråga. O ja hoppas att det fortsättningsvís oxå kommer nya till vårt forum.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • pny
                                Användare
                                • april 2002
                                • 210

                                #30
                                Ursprungligen postat av FI
                                saltvatten har t.o.m. blivit en helt egen nisch, nästan en egen hobby, trots att den stora skillnaden är salthalten i vattnet och lite annan utrustning.
                                Ja, eller ciklider... Jag har hört att det finns en hel förening bara för dom med ciklider, trots att dessa fiskar lever i sötvatten precis som alla andra sötvattenfiskar... :-)
                                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                                Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

                                Kommentar

                                Arbetssätt...