Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    Det har lugnat ner sig nu de simmar ihop igen bägge med repor
    I lacken hehe..hanens sår ser bättre ut åxo tycker jag iaf han äter hyfsat bra 3-4skalade sätter han i sig sen går han undan rör inga pellets längre jaja vi får se hur det går...
    Micke Jarhl Med akvarium!

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      Ursprungligen postat av Micke Jarhl
      Det har lugnat ner sig nu de simmar ihop igen bägge med repor
      I lacken hehe..hanens sår ser bättre ut åxo tycker jag iaf han äter hyfsat bra 3-4skalade sätter han i sig sen går han undan rör inga pellets längre jaja vi får se hur det går...
      Hehe vanliga skador på stora rovispar Han är nog kanske lite öm i munnen nu, räkor = mjuka, Pellets= hårda Inte lätt med kärleksgnabb hehehe.
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • Micke Jarhl
        Användare
        • april 2002
        • 2277

        Nu lekte de sent ikväll fast på slutet slutade det i stor gräl full fight ...
        Stor pöl på golvet bara fram med stora handduken torka sen släckte jag gick la mig
        kan undra hur de ser ut imorrn ,detta beteende har de aldrig visat innan kan jag säga
        Micke Jarhl Med akvarium!

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          Ursprungligen postat av Micke Jarhl
          Nu lekte de sent ikväll fast på slutet slutade det i stor gräl full fight ...
          Stor pöl på golvet bara fram med stora handduken torka sen släckte jag gick la mig
          kan undra hur de ser ut imorrn ,detta beteende har de aldrig visat innan kan jag säga
          De kanske vill ha lite spnning i tillvaron på ålderns höst, så de provar med lite s/m sex
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            Ursprungligen postat av Micke Jarhl
            Nu lekte de sent ikväll fast på slutet slutade det i stor gräl full fight ...
            Stor pöl på golvet bara fram med stora handduken torka sen släckte jag gick la mig
            kan undra hur de ser ut imorrn ,detta beteende har de aldrig visat innan kan jag säga
            De kanske vill ha lite spänning i tillvaron på ålderns höst, så de provar med lite s/m sex
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              Det där påminner om mitt första jaggapar, det jag skrev om i CB för nåt år sedan, de bråkade alltid inför lekarna och hanens aggressivitet var helt sanslös, det såg ut som att han gick in för dödsstöten vid varje attack. Honan var dock en tuff brud och stod emot bra, och efter själva äggläggningen var det alltid hon som styrde och ställde. Men det paret kunde aldrig gå själva i karet, då hade de nog tagit ihjäl varandra, så jag fick gå mellan och så fort hanen visade aggressivitet mot honan så skaffade jag någon annan stor ciklid eller en massa foderfisk eller liknande så hanen skulle ha annat att tänka på. Fungerade helt ok även om det var mycket jobb. Jag spekulerade då om det var storleken på karet (375) som var boven, men så här i efterhand så inser jag att det nog bara var ett bråkigt par, senare par har inte varit i närheten lika besvärliga, i samma kar och t.o.m. mindre i vissa fall.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • april 2002
                • 2277

                HEhe tänkte ta en bild men jag avböjer hanens överkäke hänger det slamsor
                ser lite trött ut ,honan vaktar boet vass som sören.. ska byta vatten idag
                Skyddsåtgärder=diskhandskar dessa bestar river hål direkt hehe . SKa undvika dom
                men måste ta rutorna åxo...
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • Trilska
                  Användare
                  • september 2011
                  • 170

                  Älskar den här tråden, den har verkligen skapat ett behov hos mig. Jag måste ha ett jaguarpar!

                  Tänkte lite på det nyss, man köper ju en grupp bebisar å låter dem para ut osv. Ska man köpa hälften av gruppen hos en leverantör å andra hälften av en annan leverantör? Jag tänker ju att en leverantör får sina fiskar från samma ställe, alltså borde alla fiskar va syskon?

                  Blir det inte inavel då, om man får ett lekpar av det?

                  Kommentar

                  • nicson
                    Användare
                    • januari 2010
                    • 639

                    Det har diskuterats mkt med inavel här på forumet men det hela kokar väl ner till att ciklider i allmänhet är mkt stabila mot inavel. Det tar generationer innan den smala genbasen slår över i tecken på inavel. Din idé låter inte dum i och för sig men risken är ju alltid att de representerar olika stammar och då har vi blandat stammar vilket ju inte heller är populärt bland oss akvarister...

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      Min stora jaguarhane har hastigt och olustigt farit upp i fiskhimlen. Honan som är blind finns kvar. Henne får jag handmata så hon får i sig mat varje dag.
                      Deras barn ett tiotal är inte mer än "tonåringar", men ett par har redan provat på syskonkärlek och har en liten skock med bebisar kryllandes i ett hörn.
                      Hanen är knappt 15cm och honan 12! Alldeles för unga tycker jag.
                      Det blir nog inte många överlevare av den kullen.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • RobinH
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 2150

                        Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Min stora jaguarhane har hastigt och olustigt farit upp i fiskhimlen. Honan som är blind finns kvar. Henne får jag handmata så hon får i sig mat varje dag.
                        Deras barn ett tiotal är inte mer än "tonåringar", men ett par har redan provat på syskonkärlek och har en liten skock med bebisar kryllandes i ett hörn.
                        Hanen är knappt 15cm och honan 12! Alldeles för unga tycker jag.
                        Det blir nog inte många överlevare av den kullen.
                        Tråkigt att höra Wilhelm, men det är ju tur att du har sparat några ungdomar
                        CA

                        Kommentar

                        • Trilska
                          Användare
                          • september 2011
                          • 170

                          Tänkte jag skulle fråga er som har å har haft jaggor länge, ogillar jaggor strömt vatten?

                          Nu har jag bara haft mina i 3 dagar men de verkar inte vara särskilt sugna på att simma runt förutom innan idag när jag stängde av fx5an. Blev väldigt aktiva helt plötsligt.

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            Vet inte, men mina "ungdomar" simmar i ett 720 med 2 pumpar på 1200 liter/h, och de rör på sig! Fast ibland så står de stilla i timmar.
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Micke Jarhl
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2277

                              Ursprungligen postat av Trilska
                              Tänkte jag skulle fråga er som har å har haft jaggor länge, ogillar jaggor strömt vatten?

                              Nu har jag bara haft mina i 3 dagar men de verkar inte vara särskilt sugna på att simma runt förutom innan idag när jag stängde av fx5an. Blev väldigt aktiva helt plötsligt.
                              i mitt kar har jag 2st Eheim 2260 pumpar cirkulerar hyfsat men inget ljud av vatten strålen
                              KAn skräma dom men de brukar vänja sig ...hur stort är karet kanske provat ett par till
                              Brukar det blir mer aktiva men det klart inga stridigheter risk för det kanske Isf en mellan skiva i plexi glas kan de gå titta på varandra iaf en månad..
                              Micke Jarhl Med akvarium!

                              Kommentar

                              • Trilska
                                Användare
                                • september 2011
                                • 170

                                Tack för era svar!

                                Det porlar lite på ytan, kan testa att rikta strålen annorlunda kanske. Eller låta allt vara ett par dagar å låta dom bo in sig
                                Senast redigerad av Trilska; 22 juli 2012, 23:36.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...