Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    Ursprungligen postat av Trilska
    Tänkte jag skulle fråga er som har å har haft jaggor länge, ogillar jaggor strömt vatten?

    Nu har jag bara haft mina i 3 dagar men de verkar inte vara särskilt sugna på att simma runt förutom innan idag när jag stängde av fx5an. Blev väldigt aktiva helt plötsligt.
    FX5:an är inget mot pumpkapaciteten jag hade dom i så det ska inte vara någon fara!
    CA

    Kommentar

    • Ciklidtok
      Användare
      • september 2008
      • 506

      Mina verkar inte ha något problem med att det är ganska hög cirkulation vid vattenytan, men då är ju de vuxna också, ungdjur kanske har svårare att röra sig om vattnet är för strömt ?? Det är jag faktiskt osäker på
      www.ciklidtok.weebly.com
      *720 liter
      *375 liter
      *300 liter
      *275 liter
      *112 liter

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • augusti 2008
        • 2150

        Ursprungligen postat av Ciklidtok
        Mina verkar inte ha något problem med att det är ganska hög cirkulation vid vattenytan, men då är ju de vuxna också, ungdjur kanske har svårare att röra sig om vattnet är för strömt ?? Det är jag faktiskt osäker på
        Fiskarna i fråga är vuxna, hane 35cm honan 30cm.
        CA

        Kommentar

        • Ciklidtok
          Användare
          • september 2008
          • 506

          Ja då är de ungefär som mina, och då borde de inte ha några problem kan man ju tycka Mina har inte det i varje fall
          www.ciklidtok.weebly.com
          *720 liter
          *375 liter
          *300 liter
          *275 liter
          *112 liter

          Kommentar

          • Trilska
            Användare
            • september 2011
            • 170

            Tack för era svar med!

            Säkert bara för att allt är nytt då.

            Kommentar

            • Trilska
              Användare
              • september 2011
              • 170

              "Lillgrabben" skvätte ner både mig å parketten vid dagens matning, blir riktigt stolt! Han har varit lite seg med maten men idag verka det lossna

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • april 2002
                • 2277

                De kan gå 1par veckor utan mat utan det blir direkt magra ,,skalade räkor var hans favorit här hemma ...
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • Trilska
                  Användare
                  • september 2011
                  • 170

                  De tar pellets nu med god aptit. Inte lika snabba på räkor, beror kanske på att räkorna sjunker?

                  Tinade du räkorna först?

                  Kommentar

                  • Micke Jarhl
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2277

                    Ursprungligen postat av Trilska
                    De tar pellets nu med god aptit. Inte lika snabba på räkor, beror kanske på att räkorna sjunker?

                    Tinade du räkorna först?
                    Japp jag tinar all frusen mat kanske jag slarvar med mysisräkorna
                    kan vara halv tinade bitar för större fisk...mata inte varje dag blir de feta tröga.....
                    Micke Jarhl Med akvarium!

                    Kommentar

                    • Trilska
                      Användare
                      • september 2011
                      • 170

                      Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                      Japp jag tinar all frusen mat kanske jag slarvar med mysisräkorna
                      kan vara halv tinade bitar för större fisk...mata inte varje dag blir de feta tröga.....
                      Samma som jag då Matade inte igår å idag va de riktigt alerta. Kul att se!

                      Kommentar

                      • Ciklidtok
                        Användare
                        • september 2008
                        • 506

                        Idag har ynglen (tredje kullen på kort tid )blivit kläckta, så får vi se om de klarar dem tills de är frisimmande
                        www.ciklidtok.weebly.com
                        *720 liter
                        *375 liter
                        *300 liter
                        *275 liter
                        *112 liter

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • juni 2008
                          • 1882

                          Jag har ju ett par jaggor sedan någon vecka tillbaka och jag är inte säker på kön. Flera har kollat dem när de gick i Sandby Ciklidhobby innan jag köpte dem, men ingen har säkert kunnat fastställa könen på dem.
                          De uppträder dock som ett par, går tillsammans, bildat revir tillsammans som de försvarar ihärdigt tillsammans och nu har de en jätteromkaka tillsammans, ca 10-15 cm i diameter. Jag vet nu att en är hona, jag har sett henne lägga rom så det är ju inget att tveka på. Men den andra är jag fortfarande högst osäker på. Den ser ut att ha ett betydligt smalare fortplantningsorgan än den säkra honan. Jag har dock inte sett "honom" befrukta rommen - "han" har istället varit mer engagerad i att gräva vidare och försvara reviret.
                          Så frågan är: Är det troligt att det är en hanne, som dock inte ännu fattat hur man gör yngel? Eller är detta bara ett fenomen som jag vet förekommer hos påfågelciklider att två honor lägger rom (som då naturligtvis inte blir befruktade)?
                          Jag har försökt ta bilder men det blir inget bra så jag ska försöka ikväll när det är mörkare i rummet.

                          Eller har jag sett fel? Är det hannen jag ser befrukta rommen och honan redan gjort sitt? Den här jaggan har nämligen skarp färgteckning hela vägen ner över buken medan den andra är i princip vit över hela buken.

                          //Kaj
                          Senast redigerad av Kajjjan; 29 juli 2012, 13:12.

                          Kommentar

                          • Ciklidtok
                            Användare
                            • september 2008
                            • 506

                            hanen hos mig har mycket mörkare teckning och är betydligt större än honan, som också är mycket ljusare i färgen. Lägger upp kort på vardera, så du kanske kan se och jämföra ??


                            Hanen


                            Honan
                            www.ciklidtok.weebly.com
                            *720 liter
                            *375 liter
                            *300 liter
                            *275 liter
                            *112 liter

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              Tyvärr hjälper inte det. Flera kunniga har sett dem live men ändå inte kunnat avgöra. Det jag undrar över är det jag frågade om i mitt tidigare inlägg. Kan man baserat på beteendet avgöra vem som är vad?

                              //Kaj

                              Kommentar

                              • RobinH
                                Användare
                                • augusti 2008
                                • 2150

                                Ursprungligen postat av Kajjjan
                                Tyvärr hjälper inte det. Flera kunniga har sett dem live men ändå inte kunnat avgöra. Det jag undrar över är det jag frågade om i mitt tidigare inlägg. Kan man baserat på beteendet avgöra vem som är vad?

                                //Kaj
                                Svårt att säga om man inte ser det själv!
                                Vi får helt enkelt vänta och se 2-3dagar om du ser några yngel
                                Har du inga foto på dom du kan visa? dom borde ju se bättre ut hos dig än dom gjorde i sandby?
                                Kanske lättar att avgöra könen då!
                                CA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...