Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jemtlänningen
    Användare
    • maj 2009
    • 113

    Ursprungligen postat av Cronan
    Ska gå i ett 540l själva hade dom i ett 720l tidigare med två andra arter men när dom kom upp i 20 cm klassen ville dom ha hela 720l karet för sig själva. Ang tuffare får jag nog säga att det är nog från jagga till jagga mina accepterar ingen annan fisk i karet oavsett storlek.
    Tjena cronan har tre arter i samma kar som jaggarna dom är ca 10cm nu när jag kollade dom går i ett kar med måtten 210*65*45 ca 614 liters kanse för litet men det är allt jag har plats med nu. Dom går med salvini ca6till8 cm
    nandopsis tetracantha ca 5cm och texas 5till 7cm. Kanse lite friskt vågat men vi får väl se vad det blir kvar i karet om ett år .MVH lelle

    Kommentar

    • jemtlänningen
      Användare
      • maj 2009
      • 113

      Ursprungligen postat av FI
      Att vara tuffare betyder inte att man inte ryms i någons gap Jag hade en jagga men malawi ett tag, malawisarna dominerade över jaggan hela dagarna med sitt snabba ettriga beteende, men nattetid käkade jaggan upp dem en efter en. Det är så det brukar sluta om man har dem med mindre och långsamväxande arter enligt min erfarenhet. Nu vet jag inte hur långsamt motaguensis växer dock, de kanske hänger med ganska bra. Ett tag borde man ju kunna testa tycker jag. Men det finns andra fiskar i soppan som garanterat skulle vara illa ute så jag vet inte om jag törs, möjligtvis om jag skulle hitta en skitliten jagga.
      Jaha jog trodde dom var ungefär lika stora. Vad tror du om min blandning då tro?

      Kommentar

      • Cronan
        Användare
        • juli 2008
        • 907

        Ursprungligen postat av jemtlänningen
        Tjena cronan har tre arter i samma kar som jaggarna dom är ca 10cm nu när jag kollade dom går i ett kar med måtten 210*65*45 ca 614 liters kanse för litet men det är allt jag har plats med nu. Dom går med salvini ca6till8 cm
        nandopsis tetracantha ca 5cm och texas 5till 7cm. Kanse lite friskt vågat men vi får väl se vad det blir kvar i karet om ett år .MVH lelle
        De andra arterna är också tuffa fiskar så det borde gå ett tag iaf. Nackdelen är att jaggorna blir så mycket större. Min jagga hane bet nästan rakt igenom en nästan 20cm stor texas hane. Har sjäv ett par nandopsis tetrachanta riktigt tuffa både utseendemässigt och attityden på dom nackdelen är att dom har varken musklerna eller tänderna att backaupp sin attityd med. Mina bråkar var dag med min V.fenestrata hane som om han skulle vilja hade kunnat slita käken av cuba cikliden. Men som sagt vissa har jaggor som är snälla som guldfiskar och vissa är riktiga monster. Av någon andledning så gillar jag monsterna mer än guldfiskarna

        Kommentar

        • RobinH
          Användare
          • augusti 2008
          • 2150

          Ursprungligen postat av Cronan
          De andra arterna är också tuffa fiskar så det borde gå ett tag iaf. Nackdelen är att jaggorna blir så mycket större. Min jagga hane bet nästan rakt igenom en nästan 20cm stor texas hane. Har sjäv ett par nandopsis tetrachanta riktigt tuffa både utseendemässigt och attityden på dom nackdelen är att dom har varken musklerna eller tänderna att backaupp sin attityd med. Mina bråkar var dag med min V.fenestrata hane som om han skulle vilja hade kunnat slita käken av cuba cikliden. Men som sagt vissa har jaggor som är snälla som guldfiskar och vissa är riktiga monster. Av någon andledning så gillar jag monsterna mer än guldfiskarna
          Släng i din motaguense hane till jaggorna hehehe...... (Nä för guds skull gör inte det)
          CA

          Kommentar

          • Cronan
            Användare
            • juli 2008
            • 907

            Ursprungligen postat av RobinH
            Släng i din motaguense hane till jaggorna hehehe...... (Nä för guds skull gör inte det)
            Det sjuka är att dom hade börjat bråka med han kanske inte allt för länge dock.

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              Jag råkade skaffa en ny metop-jagga idag lika blåsilvrig som den förra, men ruggigt liten, max 2 cm. Håller på att koppa in den just nu. Lyckas jag bara fota lillparveln så dyker en bild upp.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Ove Planstedt
                NCS Medlem
                • maj 2006
                • 1816

                Ursprungligen postat av FI
                Jag råkade skaffa en ny metop-jagga idag lika blåsilvrig som den förra, men ruggigt liten, max 2 cm. Håller på att koppa in den just nu. Lyckas jag bara fota lillparveln så dyker en bild upp.
                Vad är en metop-jagga för något??

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                  Vad är en metop-jagga för något??
                  Inget knepigare än mitt namn på en importerad jaguarciklid från metop-aquarium.cz Mina senaste var därifrån och de gillade jag skarpt - inte lika snabb tillväxt som de jag har haft förr visserligen, men snyggt mönster och bra beteende.
                  Den här var otroligt liten dock så vi får se hur det går. Lång resa för en sån liten krabat.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Ove Planstedt
                    NCS Medlem
                    • maj 2006
                    • 1816

                    Ursprungligen postat av FI
                    Inget knepigare än mitt namn på en importerad jaguarciklid från metop-aquarium.cz
                    Ok det var inte svårare än så.

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      Ursprungligen postat av FI
                      Inget knepigare än mitt namn på en importerad jaguarciklid från metop-aquarium.cz
                      hahaha roligt namn! Jag har ett gäng Grebojaggor!
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        Häpp, det blir ingen fler jagga för mig nu tydligen, den hittades död idag. Hade jag bara haft ett till kar ledigt hade jag skaffat en till, bara för att det nu fanns samma tjeckienjaggor som jag hade sist, men nu känns det som att jag bara komemr avliva dem på löpande band om jag skulle försöka med en till. 3-4 cm hade varit optimalt. 2 cm är lite för pluttigt.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Cronan
                          Användare
                          • juli 2008
                          • 907

                          Några bilder på mina jaggor. Håller på att förbereder sig för lek igen var 2,5 veckor sen sist.




                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            Härliga firrar Cronan! Hur stora är de nu? 25+ cm på hanen?
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              Titta vad jag snubblade på i veckan, en ensammen jaggahane på ca 20cm
                              Det är visserligen ingen metop-jagga så han är ju lite beige men han påminner extremt mycket om min första jaggahane, vilket är ett klart plus, och har samma bastanta kroppsbyggnad och verkar inte det minsta skygg heller, så det ska nog bli bra det här.
                              Han går i 350-litrarn med fengäddorna och giraffnosen och fick sig allt några törnar i början, fengäddorna har blivit så van att gå själv att de tycks tänka att alla nya fiskar betyder käk, så det är alltid lite risky, men jaggan verkar ha temperament som heter duga och efter ett par dagar har han nu definitivt armbågat till sig en plats i karet.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • jarinen
                                Användare
                                • april 2003
                                • 1888

                                Ursprungligen postat av FI
                                Titta vad jag snubblade på i veckan, en ensammen jaggahane på ca 20cm
                                Det är visserligen ingen metop-jagga så han är ju lite beige men han påminner extremt mycket om min första jaggahane, vilket är ett klart plus, och har samma bastanta kroppsbyggnad och verkar inte det minsta skygg heller, så det ska nog bli bra det här.
                                Han går i 350-litrarn med fengäddorna och giraffnosen och fick sig allt några törnar i början, fengäddorna har blivit så van att gå själv att de tycks tänka att alla nya fiskar betyder käk, så det är alltid lite risky, men jaggan verkar ha temperament som heter duga och efter ett par dagar har han nu definitivt armbågat till sig en plats i karet.
                                Vilken fining!

                                Mvh Jari

                                Kommentar

                                Arbetssätt...