Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Ursprungligen postat av dezplay
    Har precis fått tag i 6st små jaggor mellan 3-5cm. Problemet är just att de är lite för små att släppa i mitt stora kar ihop med hungriga polleni i storleken 10-12cm. Så just nu simmar dom i ett 160liters.

    Matar blandat med flingfoder, uppblötta hikari pellets och lite fryst mysis 3 gånger om dagen. Ska jag fortsätta med det eller finns det nått annat bra foder så de växer lite snabbare?
    Välkommen till jaggaträsket!
    Det låter som om de får rejält med käk och jaggor brukar normalt växa alldeles tillräckligt snabbt, så det är bara att att vänta ut dem ett halvår eller så så har du firrar en bit över decimetern. Det är bara mina sista jaggor av alla jag har haft som har vuxit långsamt, alla tidigare har vuxit 1-2 cm per månad ungefär till de är 20 cm, efter det har de stannat av en del, men de sista växte inte ens 1 cm per månad.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      En snabb iphonebild på jaggan, som nu har börjat må prima efter att ha fått lite smått att glufsa i sig. Det är full rulle, eller snarare lömsk smygjakt, mest hela dagen. Jaggan och en fengädda (P. endlicheri) tävlar om vem som sätter i sig flest firrar verkar det som
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Jaggan
        Användare
        • november 2006
        • 61

        Ursprungligen postat av FI
        En snabb iphonebild på jaggan, som nu har börjat må prima efter att ha fått lite smått att glufsa i sig. Det är full rulle, eller snarare lömsk smygjakt, mest hela dagen. Jaggan och en fengädda (P. endlicheri) tävlar om vem som sätter i sig flest firrar verkar det som
        Han är riktigt grann!
        Har lek nu på mitt par, typ en svärm på 700-800 yngel
        Mvh. Uffe

        Kommentar

        • Micke Jarhl
          Användare
          • april 2002
          • 2277

          håller med riktigt fin är din jagga FI!!
          Micke Jarhl Med akvarium!

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            Tackar för de kommentarerna

            Jaggan: Härligt att höra! Fota och posta nån bild, sånt där tröttnar man aldrig att se
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              Svårfotat, trångt o svårt att se, men jaggorna har lekt i växtkrukan. Hon står mest hela tiden på huvudet och fläktar rommen som är längst ner i pottan!
              Intresssant om det blir några yngel.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                Hehe ptja vad gör man inte för att slippa gräva lekgropen
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Cronan
                  Användare
                  • juli 2008
                  • 907

                  Blåser lite liv i tråden och förhoppningsviss kommer FI på att han måste ha jaggor igen. Var du som fick mig att välja denna härliga fisk. Ska byta kar om ca en månad ska passa på att mäta hanen och honan då. Om jag skulle gissa storlek på hanen kanske 32cm och honan kanske 25cm. Här kommer några bilder.




                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    Fina bilder, speciellt första. De har verkligen vuxit rejält, dina var mindre än mina då du köpte dem vill jag minnas.

                    Hehe ptja omöjligt är det ju inte att en jagga slängs ner i soppan,fiskarna är ju små nu så det är knappast platsbrist för tillfället. Men det blir bara en i så fall, jag tänkte försöka ha max ett exemplar per art för att slippa lite onödigt gnabb.
                    Jag vet inte hur bra en jagga skulle funka med en motaguensis dock som går i karet nu, jaggan kanske växer för snabbt och käkar upp stackarn.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • jemtlänningen
                      Användare
                      • maj 2009
                      • 113

                      Ursprungligen postat av FI
                      Fina bilder, speciellt första. De har verkligen vuxit rejält, dina var mindre än mina då du köpte dem vill jag minnas.

                      Hehe ptja omöjligt är det ju inte att en jagga slängs ner i soppan,fiskarna är ju små nu så det är knappast platsbrist för tillfället. Men det blir bara en i så fall, jag tänkte försöka ha max ett exemplar per art för att slippa lite onödigt gnabb.
                      Jag vet inte hur bra en jagga skulle funka med en motaguensis dock som går i karet nu, jaggan kanske växer för snabbt och käkar upp stackarn.
                      Nä det tror jag inte motaguensis är tuffare. Mina jaggor är fega fiskar dom blir bortjagade av mina salvini . MVH Lelle

                      Kommentar

                      • jemtlänningen
                        Användare
                        • maj 2009
                        • 113

                        Ursprungligen postat av Cronan
                        Blåser lite liv i tråden och förhoppningsviss kommer FI på att han måste ha jaggor igen. Var du som fick mig att välja denna härliga fisk. Ska byta kar om ca en månad ska passa på att mäta hanen och honan då. Om jag skulle gissa storlek på hanen kanske 32cm och honan kanske 25cm. Här kommer några bilder.
                        [ATTACH]28071[/ATTACH]

                        [ATTACH]28072[/ATTACH]

                        [ATTACH]28073[/ATTACH]
                        Tjena hur stort kar då om jag får fråga mina jaggor går i ett 614 liters kar men dom är bara ca 12 cm.

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          Ursprungligen postat av jemtlänningen
                          Nä det tror jag inte motaguensis är tuffare. Mina jaggor är fega fiskar dom blir bortjagade av mina salvini . MVH Lelle
                          Att vara tuffare betyder inte att man inte ryms i någons gap Jag hade en jagga men malawi ett tag, malawisarna dominerade över jaggan hela dagarna med sitt snabba ettriga beteende, men nattetid käkade jaggan upp dem en efter en. Det är så det brukar sluta om man har dem med mindre och långsamväxande arter enligt min erfarenhet. Nu vet jag inte hur långsamt motaguensis växer dock, de kanske hänger med ganska bra. Ett tag borde man ju kunna testa tycker jag. Men det finns andra fiskar i soppan som garanterat skulle vara illa ute så jag vet inte om jag törs, möjligtvis om jag skulle hitta en skitliten jagga.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Cronan
                            Användare
                            • juli 2008
                            • 907

                            Ursprungligen postat av jemtlänningen
                            Tjena hur stort kar då om jag får fråga mina jaggor går i ett 614 liters kar men dom är bara ca 12 cm.
                            Ska gå i ett 540l själva hade dom i ett 720l tidigare med två andra arter men när dom kom upp i 20 cm klassen ville dom ha hela 720l karet för sig själva. Ang tuffare får jag nog säga att det är nog från jagga till jagga mina accepterar ingen annan fisk i karet oavsett storlek.

                            Kommentar

                            • Cronan
                              Användare
                              • juli 2008
                              • 907

                              Ursprungligen postat av FI
                              Fina bilder, speciellt första. De har verkligen vuxit rejält, dina var mindre än mina då du köpte dem vill jag minnas.

                              Hehe ptja omöjligt är det ju inte att en jagga slängs ner i soppan,fiskarna är ju små nu så det är knappast platsbrist för tillfället. Men det blir bara en i så fall, jag tänkte försöka ha max ett exemplar per art för att slippa lite onödigt gnabb.
                              Jag vet inte hur bra en jagga skulle funka med en motaguensis dock som går i karet nu, jaggan kanske växer för snabbt och käkar upp stackarn.
                              Eller så säljer du av alla dom andra och kör jaggor

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                Ursprungligen postat av Cronan
                                Eller så säljer du av alla dom andra och kör jaggor
                                Haha Nä soppan ska stå till nästa årsskifte. Jag måste få fram nån ciklid som funkar med fengäddorna. Jaggan skulle gå där, det behövdes bara någon månad till, men den tog ju prick-sammetssjukan. Så tillbaka till ruta ett *suck*
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...