Projekt alla världsdelar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #31
    Ursprungligen postat av Cronan
    Tror att han tycker troffe yngeln är för stora när dom blir ut spottade för dom låter han vara i fred.
    Hmmm det låter intressant ja skulle verkligen vilja ha Leulupi men eftersom ryktet säger att dom har förkärlek för troffeyngel så vill ja inte testa. Men det kan ju vara så att ryktet är överdrivet.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Cronan
      Användare
      • juli 2008
      • 907

      #32
      Ursprungligen postat av LN
      Hmmm det låter intressant ja skulle verkligen vilja ha Leulupi men eftersom ryktet säger att dom har förkärlek för troffeyngel så vill ja inte testa. Men det kan ju vara så att ryktet är överdrivet.
      I det föra karet dessa fiskar gick i så hade Leulupina yngel i samma hålsten som samtliga troffe yngel höll till och alla klarade sig. Och då hade jag 5 st Leulupi i det karet. Önskar nästan att dom skulle klippa några troffe yngel har 6st honor som tugg + yngel karet börjar bli fullt.

      Kommentar

      • Cronan
        Användare
        • juli 2008
        • 907

        #33
        Här följer några bilder på CA-karet och några fiskar från karet. Tyvär blev en sebraciklid sjuk men jag åkte tillbaka till affären och kom hem med en fin eldbuk på ca 4cm.

        Suga upp det sista vattnet och skära ner muduler jätte skoj.

        Då var mudulerna nere trodde att denna satt på siliconet men det gjorde den inte så den åkte ner sen också.


        Lite utskärningar så att det passar karet plus att denna fungerar som filter fack.

        Det är bra med böcker (För att hålla modulen på plats medans siliconet torkar har även skruvtving upptill)

        Kommentar

        • Cronan
          Användare
          • juli 2008
          • 907

          #34
          Då var samtliga moduler på plats tog bort den på botten tog för mycket plats.

          Så här gjorde jag med filtreringen.

          Och sen på med lite filter matta på utblåset.

          Och här är slut resultatet. Tyvär gick min lysrörsamatur i sönder under bygget så lysset är inte 100%. Tog ett par gamla som jag hade till mina reptiler. Men ska hämta en ny i morgon.

          Kommentar

          • Cronan
            Användare
            • juli 2008
            • 907

            #35
            Också slutligen ett par bilder på fiskarna.
            Sebraciklider ca 3-4cm.

            Och en bild till på min sebra hona tyvär ville hon inte riktigt vara med på bild.

            Och min eldbuk kan inte riktigt göra han rättvissa. Ganska roligt han gick med en större hane som tryckte ner han ordentligt , ändå hade mycket mer färg än den dominerande hanen hade. Tror att han kommer bli ganska fin när han har vuxit till sig.

            Och här står nästa projekt och väntar .

            Kommentar

            • Cronan
              Användare
              • juli 2008
              • 907

              #36
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Den burken ser riktigt trevlig ut. Kan man få se en helbild framifrån på den burken kanske? Jag hade iofs plockat bort salladen.
              Gjorde mitt bästa så rakt framifrån jag kan. Salladen är fortfarande kvar

              Kommentar

              • HåE
                Användare
                • september 2007
                • 1525

                #37
                Riktigt snygga burkar, Cronan.
                När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #38
                  Canon fint Cronan
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • salo
                    Användare
                    • april 2002
                    • 314

                    #39
                    Ser bra ut, kul projekt!

                    Ska bli spännande att se vad du stoppar i för fisk i EU-karet.

                    //Jonas
                    540 (180x60x50) under uppbyggnad
                    30L Nano under planering
                    Drömmer om ett Nanorev

                    Kommentar

                    • Cronan
                      Användare
                      • juli 2008
                      • 907

                      #40
                      Tack så mycket alltid roligt att höra att folk gillar det man gör. Ang EU-karet så tror jag att det kommer bli svensk insjö fisk. Men det är inget bestämt tänkte isåfall ha dom i mitt förråd och låta där bli ganska kallt på vinter halvåret. Men det dröjer ett tag. Tyvär är inte denna hobby helt gratis. Eller det kanske är tur ?

                      Kommentar

                      • Cronan
                        Användare
                        • juli 2008
                        • 907

                        #41
                        Då var 720l SA-projektet igång målade rutan svart plus siliconade fast 1cm tjock frigolit skiva på botnen. Kan dock inte bestäma mig om jag ska ha moduler i karet eller inte. Har 7st BTN-moduler hemma av modelerna H,O,U(2st),L,R och C. Två av dessa är filter moduler så dom kommer jag nog inte att andvända. Hade tänkt att karet skulle vara ganska öppet då jag hade tänkt ha bla jordätare i karet. Och med mycket rötter så frågan är om man kan ha Btn-moduler. Kom gärna med åsikter vad ni tycker ser bra ut. Är just nu inne på att ha lite moduler på ena sidan av karet av modelerna H och L. (Kan givetvis tänka mig att köpa andra modeler än dom jag har hemma)

                        Ursäkta kvaliten på bilden

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #42
                          Ahh kör utan moduler och satsa på mycke rötter i SA-karet.
                          Ja tycker personligen att stenbakgunder passar bättre i afrikakar.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Cronan
                            Användare
                            • juli 2008
                            • 907

                            #43
                            Ursprungligen postat av LN
                            Ahh kör utan moduler och satsa på mycke rötter i SA-karet.
                            Ja tycker personligen att stenbakgunder passar bättre i afrikakar.
                            Det är lite så jag känner med. Börjar jobba i kväll efter semestern så då hinner jag inte bygga så mycket. Kan gå en vecka på jobbet och tänka på det och kanske även bestäma mig vilken sorts fisk jag vill ha skiftar från timme till timme. Fördelen med moduler är att man får en enorm filter volym plus att dom är kanon att göma pumpar och värmare i.

                            Kommentar

                            • HåE
                              Användare
                              • september 2007
                              • 1525

                              #44
                              Ska bli ku att följa ditt 720l SA-projekt. Tittade på bilderna ifrån ditt CA-kar, och blir lite fundersam på varför du har satt filtermatta på utblåset. Att filtrera redan filtrerat vatten ger inte mycket. Samtidigt så får du dålig ytrörelse, och därmed också dålig syresättning av karet.
                              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                              Kommentar

                              • Cronan
                                Användare
                                • juli 2008
                                • 907

                                #45
                                Ursprungligen postat av HåE
                                Ska bli ku att följa ditt 720l SA-projekt. Tittade på bilderna ifrån ditt CA-kar, och blir lite fundersam på varför du har satt filtermatta på utblåset. Att filtrera redan filtrerat vatten ger inte mycket. Samtidigt så får du dålig ytrörelse, och därmed också dålig syresättning av karet.
                                Jag tycker också det ska bli kul bara jag kan bestäma mig vilka fiskar som ska simma i karet. Satte dit filtermatten just för att minska ytrörelsen har en pump till i karet som pumpar ca 800l/h som där inte är filtermatta på. Och pumpen med filtermatta är ganska kraftig så dett blev väldigt strömt i vattnet innan jag satte på fitermattan. Inbillar mig att CA-ciklider inte vill ha allt för kraftig ytrörelse. Men jag kan ha fel (har hänt tidigare).

                                Kommentar

                                Arbetssätt...