Projekt alla världsdelar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #16
    Jag skulle inte ha chansat. Man vill ju gärna få igång burken så fort som möjligt men det är värt att fixa allt ordentligt från början annars kanske du börjar nojja om en månad och då är karet fullt med fisk och ingånget. Då är det inte så kul att börja riva allt igen. Och 450 liter vatten på golvet vill man ju inte ha...ifall det nu skulle gå åt h-vete.

    Har du inget hemma som du kan lägga under i framkant så att det blir i våg? Tänk på att golvet kan sätta sig lite när karet är uppfyllt också, då kanske lutningen är ännu större. 3 mm är ju inte så mycket och funkar säkert om det bara lutar åt ett håll men om du får en vridning kanske karet spricker.

    Jag har lagt under parkettgolvsbitar, formplywood. Kanske inte är så bra att lägga under något som suger upp vatten typ spånskiva om den inte är behandlad.

    Några tips från en som har fått göra om många gånger...

    Kommentar

    • Cronan
      Användare
      • juli 2008
      • 907

      #17
      Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Jag skulle inte ha chansat. Man vill ju gärna få igång burken så fort som möjligt men det är värt att fixa allt ordentligt från början annars kanske du börjar nojja om en månad och då är karet fullt med fisk och ingånget. Då är det inte så kul att börja riva allt igen. Och 450 liter vatten på golvet vill man ju inte ha...ifall det nu skulle gå åt h-vete.

      Har du inget hemma som du kan lägga under i framkant så att det blir i våg? Tänk på att golvet kan sätta sig lite när karet är uppfyllt också, då kanske lutningen är ännu större. 3 mm är ju inte så mycket och funkar säkert om det bara lutar åt ett håll men om du får en vridning kanske karet spricker.

      Jag har lagt under parkettgolvsbitar, formplywood. Kanske inte är så bra att lägga under något som suger upp vatten typ spånskiva om den inte är behandlad.

      Några tips från en som har fått göra om många gånger...
      Jag vet inte vad jag skulle kunna lägga under som är så pass tunt. Men jag kan inte förstå hur dom kan tillverka ett bord som man inte kan ställa in. Kanske skulle gå med ett tunt galler av stål väldigt små maskor i det gallret.

      Kommentar

      • Cronan
        Användare
        • juli 2008
        • 907

        #18
        Tänkte andvända 3mm skärbräda i någon form av plast/gummi blandning det borde funka eller ? Fötterna är ju ganska så stora så trycket fördelas på ganska så stor yta plus att det är sex st fötter.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #19
          Liggunderlag funkar också. Det blir ju inte mycket kvar av det när vikten kommer på men för att väga in de sista milimetrarna funkar det bra. Bra för golvet också.

          Kommentar

          • EricH
            Användare
            • juli 2009
            • 110

            #20
            Jag har precis ett sånt kar själv och fick tipset om att kila in kort från en kortlek, har fungerat för mig hittils iaf

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #21
              Du kan använda masonit, vattentålig och lätt att dimensionera.Janne

              Kommentar

              • Cronan
                Användare
                • juli 2008
                • 907

                #22
                Tog och kapade tun plåt blev kanon. Tack för alla tips. Kan även passa på att tacka malawijanne. Fick akuta nitrit problem i mitt nya troffe kar. Kollade då upp en gamal länk där du skrivit att det är kanon att andvända gamla filter , gjorde detta och på sex timmar och ett vattenbytte så var nitriten noll igen. Fick även hem mitt 720l idag

                Kommentar

                • Cronan
                  Användare
                  • juli 2008
                  • 907

                  #23
                  450l karet är nu fylt med vatten f-n är lika nervös varje gång jag fyller ett kar men det verkar gå bra. Ska titta runt lite i morgon efter fiskar har i stort sett bestämt mig vilka arter det ska bli. 2 st Thorichtys 4st Nicaraguensis och sen några levande födare har inte riktigt bestämt mig än. Men dom ska ha fått in fina vildfångade Platys i en butik i närheten. Ska se om jag hinner lägga upp bilder i kväll.

                  Kommentar

                  • Cronan
                    Användare
                    • juli 2008
                    • 907

                    #24
                    Tänkte jag börjar med troffe karet och några fiskar från det karet. Första gången jag lägger upp bilder så jag hoppas jag klarar av det.
                    [ATTACH][ATTACH][ATTACH][/ATTACH][/ATTACH][/ATTACH]

                    Kommentar

                    • Cronan
                      Användare
                      • juli 2008
                      • 907

                      #25
                      Funkade nästan bra

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #26
                        Den burken ser riktigt trevlig ut. Kan man få se en helbild framifrån på den burken kanske? Jag hade iofs plockat bort salladen.

                        Kommentar

                        • HåE
                          Användare
                          • september 2007
                          • 1525

                          #27
                          Ursprungligen postat av Cronan
                          Tänkte jag börjar med troffe karet och några fiskar från det karet. Första gången jag lägger upp bilder så jag hoppas jag klarar av det.
                          [ATTACH][ATTACH][ATTACH][ATTACH]21475[/ATTACH][/ATTACH][/ATTACH][/ATTACH]

                          Snygga firrar. Går det bra att köra Neo. leleupi med troffar.
                          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                          Kommentar

                          • Cronan
                            Användare
                            • juli 2008
                            • 907

                            #28
                            Ursprungligen postat av HåE
                            Snygga firrar. Går det bra att köra Neo. leleupi med troffar.
                            Tack. Funkar kanon och både troffar och Neo.leleupi verkar trivas bra har yngel på alla djur nästan jämt. Som tur är så glömmer leleupi hanen ganska snabbt att det är hans avkomma och käkar upp ganska många yngel själv. Tror att han tycker troffe yngeln är för stora när dom blir ut spottade för dom låter han vara i fred. Plus att leleupina inte tar skit från troffarna utan kan bita ifrån ganska duktigt ibland.

                            Kommentar

                            • Cronan
                              Användare
                              • juli 2008
                              • 907

                              #29
                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Den burken ser riktigt trevlig ut. Kan man få se en helbild framifrån på den burken kanske? Jag hade iofs plockat bort salladen.
                              Man tackar. Ska fixa en bild framifrån så fort jag har flyttat 720l karet som nu står lite i vägen. Lite av salladen ska bort men fick 4 växter och betalde bara för två. Så snål som jag va så tog jag fyra ska stoppa dom i Sa-karet sen.

                              Kommentar

                              • Cronan
                                Användare
                                • juli 2008
                                • 907

                                #30
                                Kom hem från min akvarie runda blev lite annat än jag tänkt mig köpte fyra st sebraciklider. Var väldigt fina så efter c.a 1,5 timmar velandes fram och tillbaka i affären så bestämde jag mig. Tänkte jag börjar med dessa så får dom gå in karet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...