Filtreringens ABC

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #31
    Ursprungligen postat av Malawe
    Alltså...jag tycker faktiskt att det är nästintill att ljuga att ni aldrig rengjort era filter när du t ex, Janne, uttryckligen talat om att du slamsuger bakom filtren samt ur filtren där de står i karen.

    Som jag skrev i en annan tråd så är det sanning med modifikation och jag tycker faktiskt att det är rejält vilseledande att skriva att ni aldrig rengjort filtren.

    Tala om HUR ni gör för att minska rengöring av filtermaterial till minimalt istället så att nybörjare förstår..och även de som haft akvarier länge.

    Jag hade själv yngelkar liknande det du har Janne, och jag behövde sällan eller aldrig rengöra de blå filtermattorna, MEN jag slamsög bakom filtermattorna samt att jag faktiskt fick rengöra pumparna då deras effekt minskade med tiden pga att de fick slam...
    Slammet bakom filtren är i huvudsak död materia och orsaken att man slammsuger upp det är egentligen mest för att det inte skall blåsas ut i akvariet igen så att det skall se bösigt ut i akvariet. Däremot påverkar det knappast den biologiska balansen och man rengör ju inte filtren när man suger ut detta. Om du påstår det så är väl i så fall också i än högre grad vattenbyten ett sätt att "rengöra" filtren.

    För att undvika att behöva rengöra ett filter krävs det att man har ett effektivt biologiskt filtermaterial, att man sköter vattenbytena, att man matar med ett foder som fiskarna kan tillgodogöra sig, att man inte har för mycket fisk i akvariet osv. Inga märkvärdigheter utan det handlar mest om att hitta en bra balans i akvariet.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #32
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Slammet bakom filtren är i huvudsak död materia och orsaken att man slammsuger upp det är egentligen mest för att det inte skall blåsas ut i akvariet igen så att det skall se bösigt ut i akvariet. Däremot påverkar det knappast den biologiska balansen och man rengör ju inte filtren när man suger ut detta. Om du påstår det så är väl i så fall också i än högre grad vattenbyten ett sätt att "rengöra" filtren.

      För att undvika att behöva rengöra ett filter krävs det att man har ett effektivt biologiskt filtermaterial, att man sköter vattenbytena, att man matar med ett foder som fiskarna kan tillgodogöra sig, att man inte har för mycket fisk i akvariet osv. Inga märkvärdigheter utan det handlar mest om att hitta en bra balans i akvariet.
      Precis det svar jag eftersökte och syftade på...det gör att allt blir lite mer förstående och då menar jag i ögonen på en nybörjare. TACK!

      Frekventa vattenbyten..och där har ju t ex Malawijanne en stor fördel med halvautomatiskt vattenbyte som troligen är mycket gynnsamt för den biologiska balansen i karen.

      Ibland kan det vara rejält "märkvärdigt svårt" att finna just den där balansen...men oftast styrs det ned på matning kontra filtrering/vattenbyten.

      Blå filtermatta är riktigt bra, men det är inget mirakelfilter som gör att man aldrig behöver rengöra det. Vid gynnsamma förhållanden, som du beskriver Kjell, så kan man minimera rengöringen rejält.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #33
        Ursprungligen postat av Malawe
        Blå filtermatta är riktigt bra, men det är inget mirakelfilter som gör att man aldrig behöver rengöra det. Vid gynnsamma förhållanden, som du beskriver Kjell, så kan man minimera rengöringen rejält.
        Mirakler existerar inte.
        Men att det skulle krävas gynnsamma förhållden för att man skall slippa rengöra dom håller jag inte alls med om

        Nedanstående är väl egentligen basic och jag menar nog att i normalfallet slipper man faktiskt helt rengöring av svamparna.
        För att undvika att behöva rengöra ett filter krävs det att man har ett effektivt biologiskt filtermaterial, att man sköter vattenbytena, att man matar med ett foder som fiskarna kan tillgodogöra sig, att man inte har för mycket fisk i akvariet osv.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #34
          Ursprungligen postat av malawijanne
          ...men se det istället att utan mina filtermattor så hade jag aldrig fått fram dessa fiskar, en liten passning till Patrik, mina fiskar färgar lika bra, trots att jag aldrig gjort rent mina filter.Janne
          Helt övertygad om att du kunnat få fram den fisk du får även med andra filterlösningar. Sedan undrar jag fortfarande om du verkligen provat andra filterlösningar samt att rengöra filtren väl? Jag ifrågasätter alltså fortfarande inte att dina filtermattor funkar, och jag misstänker att du är väldans glad över att det är en enkel lösning som ger dig minimalt med skötsel. Det är liksom en annan femma.

          Snäckor kan göra en del för att hålla filtret rent, det är ett bra "trick". Likaså Hyalellan, den lilla räkan jag skriver om i artikeln. Personligen anser jag att räkan är många strån vassare än snäckor. Tyvärr kan jag inte ha dem i filtermattan jag har i sumpen - kommer de ut där (och det gör de) går de rakt in i vattenfördelningen och fastnar i de finaste ventilerna. Surt!!

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #35
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Slammet bakom filtren är i huvudsak död materia och orsaken att man slammsuger upp det är egentligen mest för att det inte skall blåsas ut i akvariet igen så att det skall se bösigt ut i akvariet. Däremot påverkar det knappast den biologiska balansen och man rengör ju inte filtren när man suger ut detta. Om du påstår det så är väl i så fall också i än högre grad vattenbyten ett sätt att "rengöra" filtren.
            Där håller jag inte med. Slammet påverkar den biologiska balansen rätt bra - som du skriver är det död materia och detta bryts ner. Slukar mängder med syre, faktiskt en av de största faktorerna bakom syreförbrukningen i karet. Ett enkelt sätt att testa detta är att köra med oxydator i ett kar - slammet bryts ned otroligt mycket snabbare. Därmed upphör det inte att existera, det är bara omvandlat till osynlig skit. Back to basics - byt vatten för att få bort det. Räknar inte vattenbyten till rengöring av filter, men det är en klar faktor till att "de tjocka blå" funkar (beskrivning av hur man bygger en oxydator själv finns i "Ciklidboken", Lasse Forsbergs avsnitt. Se till att det är en av de senare utgåvorna, infon är kompletterad under åren).

            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            För att undvika att behöva rengöra ett filter krävs det att man har ett effektivt biologiskt filtermaterial, att man sköter vattenbytena, att man matar med ett foder som fiskarna kan tillgodogöra sig, att man inte har för mycket fisk i akvariet osv. Inga märkvärdigheter utan det handlar mest om att hitta en bra balans i akvariet.
            Stycket ovan skriver jag under på, ffa avsnittet vattenbyten. Ser det som mycket viktigt att detta framkommer, så att ingen nybörjare tror att det bara är att köra ner en stor bit filtermatta och sedan strunta i resten. Det är att be om problem.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #36
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Där håller jag inte med. Slammet påverkar den biologiska balansen rätt bra - som du skriver är det död materia och detta bryts ner. Slukar mängder med syre, faktiskt en av de största faktorerna bakom syreförbrukningen i karet.
              Hilsen,
              P
              Det är möjligt att du har rätt där - jag kan i alla fall inte motbevisa det för när jag har kört med hela filltermattor på en gavel så har jag slamsugit bakom en gång om året eller så, så jag vet inte hur det hade gått om jag inte gjort detta.

              Dock när jag kopplar en filtermattebit på 45x10x10 cm till ett pumphuvud (se foto i min artikel i Ciklidårsboken) så har jag aldrig behövt rengöra det och något slam har inte funnits som jag behövt suga upp.

              Både din och Albins artiklar i senaste numret av CB tycker jag verkar intressanta (har än så länge bara ögnat dom lite lätt, får avvakta med lite noggrannare läsning tills jag är tillbaka från Aquarama i Singapore) och det är bra att frågor som dessa diskuteras.
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 24 maj 2009, 11:51.

              Kommentar

              • HåkanM
                NCS Medlem
                • november 2005
                • 1294

                #37
                Nu har jag lyckats att läsa hela artikeln. En mycket bra och tänkvärd
                artikel med en hel del tips. tex roterande filter visste jag inte ens att det fanns. Artikeln berörde dock inte bottenfilter, minns att för många år sedan var det lite debatt om tex åleds bottenfilters. Men bottenfilter borde väl vara bra biologiska filter eller ?

                Kommentar

                • 56ovwal
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 664

                  #38
                  Jag tillhör dem som regelbundet, kanske en gång om året, rengör filtermattorna. Syns tydligt när det är dags, vattenytan är några centimeter lägre bakom filtermattan i kammaren. Lika "regelbundet" med räkmix, granulat eller flingor. Med ett undantag: Jag upplevde att OSI-fligor geggade igen mattorna väldigt snabbt och matar inte med det längre.

                  Åleds bottenfilter känns som det är väldigt få som använder längre, inte heller jag. I mitt fall för att jag håller sandciklider från Tanganyikasjön och har lite för fin grus/sand för att ett bottenfilter ska fungera. Lagom kornstorlek på grusen, lagom tjockt och inga firrar som flyttar bort grusen från plattan och det är ett alldeles förträffligt filter i mina ögon. Kräver förvisso att man petar lite i grusen lite då och då i samband med vattenbyte och kanske därför är jobbigare en filtermatta.
                  Pigge
                  Bygger ny akvarielokal:
                  http://ovwali.blogg.se/
                  Uppdaterad:2011-12-23

                  Kommentar

                  • classe
                    NCS Medlem
                    • april 2007
                    • 1147

                    #39
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Lägger ut en bild hur det ser ut med mina filtermattor.Janne
                    ja jag kör oxåå den filtermattor den har själv här svarta.. den finns andra färg oxåå där grå, blå, svarta och tror jag en till är grön. är mkt nöjd den själv på min 222 och 375liter.. jag är nöjd med min powerhead 70 den cirkelultion oxåå..
                    375 LITER Malawi arter..
                    74 Liter Malawi yngel...

                    Kommentar

                    • liv
                      NCS Medlem
                      • februari 2005
                      • 192

                      #40
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Där håller jag inte med. Slammet påverkar den biologiska balansen rätt bra - som du skriver är det död materia och detta bryts ner. Slukar mängder med syre, faktiskt en av de största faktorerna bakom syreförbrukningen i karet. Ett enkelt sätt att testa detta är att köra med oxydator i ett kar - slammet bryts ned otroligt mycket snabbare. Därmed upphör det inte att existera, det är bara omvandlat till osynlig skit. Back to basics - byt vatten för att få bort det. Räknar inte vattenbyten till rengöring av filter, men det är en klar faktor till att "de tjocka blå" funkar (beskrivning av hur man bygger en oxydator själv finns i "Ciklidboken", Lasse Forsbergs avsnitt. Se till att det är en av de senare utgåvorna, infon är kompletterad under åren).



                      Stycket ovan skriver jag under på, ffa avsnittet vattenbyten. Ser det som mycket viktigt att detta framkommer, så att ingen nybörjare tror att det bara är att köra ner en stor bit filtermatta och sedan strunta i resten. Det är att be om problem.

                      Hilsen,

                      P
                      Vel,det vil jo si att vi som har store utvendige filtre (eheim 2080,fx5 osv.)må rengjøre de oftere en ca en gang i året.Har et kar med masse røtter og det samler seg utrolig mye slam inne i filtrene og når slammet forbruker syre så må vel filteret rengjøres 3-4 ganger i året?Kjører med sa fisk.
                      jan

                      Kommentar

                      • Marcus Karlsten
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 318

                        #41
                        Sandfilter

                        Jag blev lite inspirerad av Patriks artikel har
                        knåpat ihop ett sandfilter.
                        Vad tror ni om detta?
                        www.marcuskarlsten.se
                        -www.mobelspecialen.se-

                        Kommentar

                        • Niklas
                          Användare
                          • september 2003
                          • 14

                          #42
                          Så funkar mina Filtermattor som jag är super nöjd med
                          Kar 600l pump 2500l/h Grov filtermatta 5*25*50cm får göra rent en gång/år pga att vattennivån blir för låg bakom filter.
                          Troffa ett 30tal på uppväxt matar 10g om dagen/foderautomat vatten byte 1-2 gång/vecka
                          Troffar
                          Mazwa
                          Bemba
                          Ikola
                          Moliro
                          Körsbär

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • juli 2002
                            • 5395

                            #43
                            Jädrar vilken rolig tråd, jag måste börja skriva här nu igen! Janne börjar med att fråga om någon håller med en artikel och när ingen svarar drar han på med egna filterlösningar för att gå över till att visa bilder på röda fiskar som dessutom är till salu! Gött Janne! Stå på dig!

                            Nu är ju tråden inte helt ny, men jag håller i alla fall med Janne om att filtermattan inte behöver renröras om man lämnar utrymme för att kunna slamsuga. Har man exempelvis filtermattan nerkörd i en BTN-modul så måste man göra rent den, kanske en gång om året bara för att bli av med slammet som annars gärna åker med ut i karet igen.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • swefish

                              #44
                              Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                              Jag blev lite inspirerad av Patriks artikel har
                              knåpat ihop ett sandfilter.
                              Vad tror ni om detta?
                              Hur har det gått?
                              Funkar filtret?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...