Filtreringens ABC

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    Filtreringens ABC

    Ja jag öppnar en ny tråd ang filtrering, efter att ha läst Patriks artikel i bladet.
    Håller ni med Patrik, eller har ni andra lösningar när det gäller filtrering?Janne
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #2
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja jag öppnar en ny tråd ang filtrering, efter att ha läst Patriks artikel i bladet.
    Håller ni med Patrik, eller har ni andra lösningar när det gäller filtrering?Janne
    Återkommer senare, måste läsa artikeln först

    /Johan
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #3
      Ja det verkar som att alla är rörande överens.
      Så då får jag väl skriva det enda som jag inte håller med patrik om för att få en bra nitrifieringen.
      Patrik skrev sammanfattingsvis för att få en bra nitrifiering.
      Det var hög syrehalt, ett KH på minst tre och därmed ett ph över 7, en temperatur på 25 grader samt rengör filtret regelbundet.
      Ja jag håller med om alla kriterier utom det sista.
      Och varför tycker jag det, jo jag har aldrig gjort rent mina filtermattor dom senaste 15 åren.
      Och jag har även en teori varför det funkar.
      Jag matar med en räkmix som är nedbrytbar, 70% räkor och30% ärtor och väldigt lite gelatin.
      Jag byter vatten när jag ser att det är smutsigt, det kan variera från en gång i veckan till en gång var tredja vecka, det beror på hur mycket fisk det går i baljan och även om mitt mål är att få fiskar i lek.Janne

      Kommentar

      • Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • maj 2006
        • 1816

        #4
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Patrik skrev sammanfattingsvis för att få en bra nitrifiering.
        Det var hög syrehalt, ett KH på minst tre och därmed ett ph över 7, en temperatur på 25 grader samt rengör filtret regelbundet.
        Ja jag håller med om alla kriterier utom det sista.
        Ja det sista att regelbundet rengöra filtret beror ju på hur hårt belastat filtret blir. Har man många fiskar samt att man inte byter vatten alltför ofta så måste man rengöra filtret. Men anpassar man antalet fiskar och vattenbyten till det filter man har så behöver det inte rengöras särskilt ofta.

        Filtermattorna i mitt 975 liters som jag startade Feb 08 har jag ännu inte rengjort.

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Ja, vad säger ni om ca 200 st mbuna ca 4cm stora i ett 85 liters balja matar med räkmix så att dom växer, har filtermatta byter vatten var tionde dag.
          Ja, jag aldrig gjort rent det filtret. ja min mening med det inlägget det var att man kan belasta baljorna rätt så hårt, utan för den skull att man ska hålla på att blaska med filtermattorna.Janne

          Kommentar

          • Lutt
            Användare
            • oktober 2005
            • 1919

            #6
            Fast Janne även om det funkar för dig så är det en dödsfälla för en annan. Ammonium/ammoniak är inte att leka med.

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av Lutt
              Fast Janne även om det funkar för dig så är det en dödsfälla för en annan. Ammonium/ammoniak är inte att leka med.
              Bara för att det funkar för dig
              Ja jag har aldrig fattat den kommentaren, bara för att det funkar för dig så kanske det inte funkar för andra, det är inte första gången det kommer upp.
              Så du menar Lutt att jag inte får skriva om mina erfarenheter om att odla fisk, ja lutt ta det inte som kritik jag tycker att du är en av dom få som är sakliga pålästa och som jag respekterar.
              Sen vet jag att mina erfarenheter går tvärs emot vad dom andra kallar akvaristik, det kanske inte är så rumsrent i våran lilla värld.
              Låt mig ta ett exempel, Janne Westers föredrag på stämman, när han sa att det var malawi och tanganyikaciklider som har fördärvat vilka mått man ska ha på baljor, ja herregud, en föredragshållare på en ciklidstämma säger detta, och inte nog med det när jag läser baljan så relaterar Wilhelm till den kommentaren, ja självklart så får man skriva vad man vill i blaskan.
              Men om vi nu ska få få in mera ciklidintresserade i våran förening, så tycker åtminstone jag att det var ett väldigt dåligt ordval. Fan om vi ska ha nya medlemmar så ska vi väl prata om det positiva med ciklider, inte prata vad en zoohandlare som tydligen inte tycker om malawi och tanganyikaciklider.
              Rätta mig om jag har fel.Janne
              Senast redigerad av Gäst; 23 maj 2009, 00:45.

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                När man delar av en burk med filtermatta så får man så otroligt stor filtervolym till skillnad mot ett traditionellt filter.
                En filter matta på 50x40x10 sätter inte igen sig på många år medans ett vanligt ytterfilter kan klägga igen på en relativt kort tid.

                Så att rengöra filtret regelbundet tycker jag inte gäller så stora filtervolymer utan det gäller endast normalt anpassade filtervolymer.

                Så jag tycker malawijanne har lite rätt just i det fallet när det handlar om en så pass stor filter volym som det blir när man delar av en burk med filtermatta.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • larsa
                  Banned
                  • april 2006
                  • 198

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lutt
                  Fast Janne även om det funkar för dig så är det en dödsfälla för en annan. Ammonium/ammoniak är inte att leka med.
                  jag tycker ni har rätt båda 2...antar att man får en känsla..har både lovordat blå matta och även förbannat den...den blå är inte att leka med om fan är lös..en tidsinställd bomb om man inte sköter den enligt min mening..men vad vet jag

                  Kommentar

                  • Lutt
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 1919

                    #10
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Bara för att det funkar för dig
                    Ja jag har aldrig fattat den kommentaren, bara för att det funkar för dig så kanske det inte funkar för andra, det är inte första gången det kommer upp.
                    Så du menar Lutt att jag inte får skriva om mina erfarenheter om att odla fisk, ja lutt ta det inte som kritik jag tycker att du är en av dom få som är sakliga pålästa och som jag respekterar.
                    Sen vet jag att mina erfarenheter går tvärs emot vad dom andra kallar akvaristik, det kanske inte är så rumsrent i våran lilla värld.
                    Låt mig ta ett exempel, Janne Westers föredrag på stämman, när han sa att det var malawi och tanganyikaciklider som har fördärvat vilka mått man ska ha på baljor, ja herregud, en föredragshållare på en ciklidstämma säger detta, och inte nog med det när jag läser baljan så relaterar Wilhelm till den kommentaren, ja självklart så får man skriva vad man vill i blaskan.
                    Men om vi nu ska få få in mera ciklidintresserade i våran förening, så tycker åtminstone jag att det var ett väldigt dåligt ordval. Fan om vi ska ha nya medlemmar så ska vi väl prata om det positiva med ciklider, inte prata vad en zoohandlare som tydligen inte tycker om malawi och tanganyikaciklider.
                    Rätta mig om jag har fel.Janne
                    Du får skriva om vad du vill Janne.

                    Nej nej uppfatta inte detta fel. Du har enligt mig haft tur eller vad man kan kalla det, men under min tvåriga lokalerfarenhet så behövde jag göra rent filtret en gång per år. Det kan ha varit för matning eller det kan har varit för att du har haft mer filtermaterial än mig. Jag hade väl en bara 25x10x45cm att täcka medans dina filter har varit hela djupet på karet.
                    Jag körde heller inte som dig med en membranpump utan med cirkulationspumpar eftersom jag hade en tid då jag var extra förtjust i L-malar.
                    Man märkte klart att efter ett tag så var det inte mer än rätt att göra rent filtrena. Jag vet inte hur malawi är för jag har aldrig odlat dem i storskala men jag antar att de klarar av en viss ammoniumhalt mer en de flesta fiskar.

                    15 år utan att rengöra filter, Janne du borde vara stolt över det.

                    Kommentar

                    • polle
                      Användare
                      • maj 2008
                      • 197

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      J
                      Och jag har även en teori varför det funkar.
                      Jag matar med en räkmix som är nedbrytbar, 70% räkor och30% ärtor och väldigt lite gelatin.
                      Jag byter vatten när jag ser att det är smutsigt, det kan variera från en gång i veckan till en gång var tredja vecka, det beror på hur mycket fisk det går i baljan och även om mitt mål är att få fiskar i lek.Janne
                      Mitt vatten är aldrig "smutsigt" hur igensatt filtret än är, så jag undrar om du kan vidareutveckla det lite.
                      Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Ja, nu får du lätta på trycket!! Äntligen diskussionen du ville ha redan efter föredraget.

                        Jag säger inte emot dina erfarenheter, men mina erfarenheter av "den tjocka blå" är inte bra. Kanske handlar det om din räkmix och att du inte har särdeles med växter samt att du kör just Malawi?

                        För egen del tycker jag de kloggade igen rätt snabbt, dessutom fick jag ofta mängder med alger på mattorna (vilket stoppade upp vattencirkulationen). Att algerna växer just där visar också att det är mycket näring (dvs skit) i dem. Med Malawi i burken har få uppstickande alger en chans att etablera sig - med annan fisk samt växter i karet kan det gå rätt snabbt. Numera använder jag bara den lösningen i min sump, och jag ser det fortfarande som ett problem. Planerar för ett nytt centralfilter och då ska de stora mattorna bort. Landar förmodligen i mindre bitar som mekaniska filter - små bitar är enklare att tvätta.

                        Självklart är jag impad över hur du odlar och vilka mängder du får fram, men är ändå nyfiken på om du testat göra rent filtren oftare - och om du då märkt skillnad i tillväxt? Slamsuger du bakom mattorna? Borde bli en hel del skit där.

                        Sedan tycker jag också det är viktigt att poängtera att det kan funka utan filterrengöring med din lösning men generellt bör filter rengöras då och då. Mina firrar svarar mycket positivt vid filterrengöring, ffa om jag slarvat med det ett tag. De piggnar till betydligt.

                        Efter artikeln skrevs har jag funderat lite mer kring JBF och klurat ut ett busenkelt filter som torde fungera myket bra. Har dock inte hunnit testa det. Ta en tung syresten (de ca 1 dm långa kantiga borde vara bra). Skär till en bit grov blå filtermatta, ca 7-8 cm bred, 1-2 cm tjock samt nästan så hög som akvariet. Fäst den med en bit fiskelina i syrestenen, ned i karet och fläska på med luft. Mattan kommer att "sväva" bland luftbubblorna vilket ger bra syresättning och cirkulation. Samlar ingen skit och borde därmed funka utan rengöring tills mattan vittrar sönder. Enklare och effektivare blir det nog inte.

                        Hilsen,

                        P
                        Senast redigerad av PatrikMalmo; 23 maj 2009, 09:28.
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #13
                          Håller helt med Malawijanne om hur ofta man behöver rengöra den blå filtermattan.

                          Har själv kört en blå filtermattebit på 40x10x10 i ett 720 med malawi i 3-4 års tid utan att någonsin behöva rengöra det. Därefter flyttade jag så jag vet inte hur länge det hade kunnat gå.
                          Har även kört blå filtermattekuber i ett ytterfilter i ett 720 växtakvarium under minst lika lång tid utan att någon gång rengöra det - sedan sålde jag akvariet så jag vet inte hur länge det skulle ha funkat.
                          Det har aldrig varit några problem med vattnet som att det blivit dåligt eller att det inte varit klart.

                          I princip så kör jag filtermatta i alla akvarier och jag gör aldrig rent dom. Fodret jag använder är till 80% torrfoder och 20% vanligt fryst.
                          Dock skall väl sägas att akvarierna är normalbesatta sällskaps/art-akvarium.

                          Viktigt är att köra med filtermatta med en PPI på 10, en del kör med PPI 30 men den mattan är alldeles för tät enligt min mening.

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Ja, nu får du lätta på trycket!! Äntligen diskussionen du ville ha redan efter föredraget.

                            Jag säger inte emot dina erfarenheter, men mina erfarenheter av "den tjocka blå" är inte bra. Kanske handlar det om din räkmix och att du inte har särdeles med växter samt att du kör just Malawi?

                            För egen del tycker jag de kloggade igen rätt snabbt, dessutom fick jag ofta mängder med alger på mattorna (vilket stoppade upp vattencirkulationen). Att algerna växer just där visar också att det är mycket näring (dvs skit) i dem. Med Malawi i burken har få uppstickande alger en chans att etablera sig - med annan fisk samt växter i karet kan det gå rätt snabbt. Numera använder jag bara den lösningen i min sump, och jag ser det fortfarande som ett problem. Planerar för ett nytt centralfilter och då ska de stora mattorna bort. Landar förmodligen i mindre bitar som mekaniska filter - små bitar är enklare att tvätta.

                            Självklart är jag impad över hur du odlar och vilka mängder du får fram, men är ändå nyfiken på om du testat göra rent filtren oftare - och om du då märkt skillnad i tillväxt? Slamsuger du bakom mattorna? Borde bli en hel del skit där.

                            Sedan tycker jag också det är viktigt att poängtera att det kan funka utan filterrengöring med din lösning men generellt bör filter rengöras då och då. Mina firrar svarar mycket positivt vid filterrengöring, ffa om jag slarvat med det ett tag. De piggnar till betydligt.

                            Efter artikeln skrevs har jag funderat lite mer kring JBF och klurat ut ett busenkelt filter som torde fungera myket bra. Har dock inte hunnit testa det. Ta en tung syresten (de ca 1 dm långa kantiga borde vara bra). Skär till en bit grov blå filtermatta, ca 7-8 cm bred, 1-2 cm tjock samt nästan så hög som akvariet. Fäst den med en bit fiskelina i syrestenen, ned i karet och fläska på med luft. Mattan kommer att "sväva" bland luftbubblorna vilket ger bra syresättning och cirkulation. Samlar ingen skit och borde därmed funka utan rengöring tills mattan vittrar sönder. Enklare och effektivare blir det nog inte.

                            Hilsen,

                            P
                            Ja du Patrik, det har kliat i fingrarna mer än en gång, att jag ville ha igång debatten om filtermattorna.
                            Jag får väl först svara på lutts fråga angående vilka pumpar jag använder, jag har ju kört med mest luft men i ca 20 baljor har jag kört med vanliga fluvalpumpar 1000 liters till varje matta, dom behöver jag inte heller gör rent.
                            Det närmaste jag kan komma att göra rent det är att jag suger bakom mina mattor när det börjar bli full med bös bakom.Janne

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              jag forsätter väl med att berätta lite mera erfarenheter.
                              Jag har även projekt sigma 1000 liters cirkulationspumpar med tre st filter på varje pump som backupp i dom större baljorna.
                              Fantastisk liten billig pump, krånglar aldrig sätter aldrig igen sig och jag behöver aldrig göra rent pumphuset, och den startar alltid efter vattenbytena.
                              Ja det filtret på dom pumparna brhöver jag inte heller göra rent, ja aldrig kanske är att ta i, men dom har gått i 2 år nu utan att jag har blaskat med dom.
                              Så jag tror fortfarande att varför det funkar för mig, det beror på att jag matar med min räkmix och att jag byter relativt mycket vatten, ungefär hälften var fjortonde dag, men och andra sidan så har jag mycket fisk i baljorna, ni kan titta på bilden där mina rödzebra går, den baljan är på 315 liter. Jag har även stoppat i 8 st mc fulliborni halvuxna och tre st halvuxna petrotilapier i den baljan efter jag har tagit detta kort, så nu är det rätt så fullt.Janne
                              Senast redigerad av malawijanne; 23 maj 2009, 13:28.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...